تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831625597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصاحبه با رضا کریمی به بهانه «فاكتور 8»


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: قصه اصلی درباره ساخت دارو برای اولین بار در ایران توسط خانم دكتر و گروهش است و حالا باید این را به گونه‌ای برای تماشاچی بگوییم كه پیگیر شود و... رضا كریمی كارگردانی است كه بیشتر با نام او در سینما آشنا هستیم.  از مدتی قبل پخش سومین سریال وی با نام فاكتور 8 كه به مشكلات بیماران هموفیلی می‌پردازد از شبكه یك سیما آغاز شده است.او در سینما فیلم‌های انعكاس، تب و هزاران زن مثل من را ساخته است و در تلویزیون سریال‌های مرده متحرك و شبی از شب‌ها را كارگردانی كرده است. كریمی این بار و در سومین تجربه‌خود مجموعه «فاكتور 8» را روی آنتن شبكه یك سیما برده است. پخش یك شب در میان این كار توانسته مخاطب را پای تلویزیون بنشاند. كار از كی شروع و چطور به شما پیشنهاد شد؟این سریال وقتی به من پیشنهاد شد كه فیلمنامه كامل بود، به این معنی كه تا قسمت‌های پایانی آن نوشته شده بود. وقتی سیناپس اولیه را خواندم به‌نظرم موضوع جذاب و تازه‌ای آمد؛ احساس كردم در قیاس با سریال‌های دیگری كه ساخته می‌شود فضا و موضوع تازه‌ای دارد كه به‌نظر من یك امتیاز بود.بعد از خواندن فیلمنامه احساس كردم با تغییراتی می‌توان قصه را كامل‌تر و جذاب‌تركرد. نظراتم را به تهیه‌كننده دادم و او هم كاملا با این تغییرات موافق بود بر این اساس در مرحله پیش‌تولید تغییراتی را از نویسندگان خواستیم تا روی فیلمنامه انجام دهند بخشی اعمال شد و بخشی دیگر به مرحله اجرا سپرده شد كه در زمان فیلمبرداری تغییرات را انجام دادیم.به هرحال هر كارگردانی قصه را با نگاه و سلیقه خودش می‌سازد و من هم از همان ابتدا همین فضا و ساختار را برای قصه می‌دیدم و این سلیقه و نگاه با تغییر نام كار شروع شد.نام قبلی كار «در روز روشن اتفاق افتاد» بود. پس مانند خیلی از سریال‌هایی كه ساخته می‌شوند مشكل فیلمنامه نداشتید و دست‌تان كاملا باز بود؟بله این ویژگی خوب كار بود كه فیلمنامه به‌صورت كامل آماده بود، كه اگر ایرادی یا نكته‌ای هست مجال بررسی و اعمال باشد. چون اتفاق نظر راجع به اصلاحاتی كه مدنظرمان بود بین من، تهیه‌كننده و شبكه وجود داشت. شما بعد از ساخت چند فیلم سینمایی به تلویزیون آمدید. چطور شد رفتید به سراغ سوژه‌ای كه به نوعی هم پلیسی است، هم پزشكی و هم عاطفی ضمن اینكه موضوع مهمی از جامعه را در خود جای داده و مطرح می‌كند؟در وهله اول سوژه به سراغ من آمد، پیشنهادهایی داشتم و روی قصه‌ها حساس بودم. منتظر بودم تا با قصه‌ای كه تازه است روبه‌رو شوم. زمانی كه پیشنهاد ساخت سریال فاكتور 8 به من داده شد، دیدم مشخصاتی كه من دوست دارم در آن هست، قصه‌ای كه تماشاچی از آن استقبال می‌كند.قصه پتانسیل این را داشت كه به آن سر و شكل خوبی بدهیم. همراه با اصلاحات و تغییراتی كه حتما باید در آن اعمال می‌شد و همان‌طور كه اشاره كردم بخشی از آن پیش از تولید اعمال شده بود و مابقی موكول شد به زمان تصویربرداری. چرا در روایت قصه خیلی به جزئیات ساخت فاكتور 8 و یا مراحل علمی آن نپرداختید؟این یك امر كاملا عمدی بود و نمی‌توان خیلی به جزئیات ساخت آن پرداخت. نمی‌خواستیم خیلی مستندگونه به پروسه علمی و آزمایشگاهی و تحقیقاتی آن بپردازیم. باید این موضوع به نوعی دراماتیزه می‏شد و در حدی كه تماشاگر را خسته نكند به آن پرداختیم.قصه اصلی درباره ساخت دارو برای اولین بار در ایران توسط خانم دكتر و گروهش است و حالا باید این را به گونه‌ای برای تماشاچی بگوییم كه پیگیر شود و قصه را دنبال كند. به اوج و فرودهای قصه باید به‌درستی پرداخته می‌شد و همین‌طور ماجراهای فرعی، و نكته مهم دیگر كه در تمام مراحل باید به آن توجه می‌شد، شخصیت‌های قصه بودند. در حقیقت باید پرداخت آنها قابل باور و درست می‌بود.چقدر روی این مسئله و مشكلات بیماران هموفیلی تحقیق كردید؟تحقیق اصلی را فیلمنامه‌نویسان می‌بایست انجام می‌دادند كه این كار انجام شد و قصه هم نوشته شد. همان تحقیقات است كه قصه را واقعی می‌كند و به دور از واقعیت نیست. زمانی كه خواستم كاركنم به همان نسبت كه قصه تازگی داشت به همان نسبت هم جاهایی از قصه برایم گنگ بود و لازم بود كه درباره آن تحقیق كنم كه اصل ماجرای فاكتور 8 به چه شكل است؟و... این جزئیات را باید می‌دانستم و بعد وارد كار می‌شدم. این كار را در فاصله‌ای كه تا زمان شروع فیلمبرداری داشتم انجام دادم چیزی كه لازمه كار خود من بود. با مراكزی كه با این موضوع و فاكتور8 مرتبط بودند، مسئولان و پزشكان صحبت كردم، با كسانی كه ساخت دارویی را برای اولین بار در ایران شروع كرده بودند و این مشكلات را از سر گذرانده بودند، جلسات متعددی داشتیم.سعی كردیم تحقیقات را كامل كنیم تا غریبه با این فضا نباشیم این كار هم انجام شد. به‌دلیل مضمون سریال می‌دانستیم كه از زوایای، كاملا كارشناسانه به این موضوع علمی و پزشكی نگاه خواهد شد.پس می‌شود گفت كه بیش از 50 درصد از كار براساس واقعیت است؟ مبنا به این شكل است كه فاكتور 8 در ایران ساخته نمی‌شود و وارد كشور می‌شود و طبیعی است كه مشكلاتی در این زمینه به‌وجود آید. در جریان این امر هستیم كه قصد این هست كه فاكتور8 در ایران ساخته شود و تحقیقات ادامه دارد.ضمن اینكه داروهایی داریم كه مانند فاكتور 8 وارد می‌شد ولی در ایران متخصصان این امر روی این موضوع كاركردند و دارو را به مرحله تولید رساندند و خودكفا شده‌ایم مانند داروی ‌ام‌اس. كه این مهم را خانم دكتر حامدی‌فر (كه به‌عنوان مشاور در كنار ما حضور داشتند) و همكارانشان به سرانجام رساندند.چرا در قصه از همان ابتدا آدم‌های خوب و بد از هم تفكیك می‌شوند و به نوعی دست‌تان از همان ابتدا رو می‌شود ضمن اینكه چرا آدم‌هایی كه در كار تجارت هستند بیشتر نقش منفی را به‌خود اختصاص داده‌اند؟این تفكیك به این‌گونه كه شما می‌گویید آشكار نیست و به این سادگی كه شما می‌گویید دستمان را رو نكرده‌ایم. فكر می‌كنم باید همه سریال را ببینید.اما در مورد كار تجارت و نقش منفی باید بگویم كه اصولا وقتی ورود كالایی مانند دارو با محدودیت‌هایی همراه است، قاچاق هم شكل می‌گیرد و ما در این اینجا اشاره به آدم‌هایی داریم كه از این شرایط و موقعیت‌ها سوءاستفاده می‌كنند. چرا با وجود اینكه سعی شده در این سریال قالب‌های تلویزیونی به نوعی شكسته شود، با توجه به نوع كار شما كه بیشتر سینما بوده، اما ریتم این سریال در قسمت‌های ابتدایی سریال كند است؟من این طور فكر نمی‌كنم و بیشتر دوستان بر این عقیده هستند كه در قیاس با سریال‌های دیگر هم در قصه و هم در اجرا كار ریتم تندی دارد.جاهایی از قصه ایجاب می‌كند كه یك آرامشی وجود داشته باشد و یك جاهایی به ریتم تندی می‌رسیم كه می‌طلبد؛ مهم این است كه تماشاچی آن ارتباط را با قصه برقرار كند.انتخاب بازیگران كار به چه نحو بود شما بیشتر از بازیگرانی استفاده كردید كه از اهالی تئاترهستند؟مرحله انتخاب بازیگر خیلی مهم و سخت است، چرا كه بازیگران اكثرا وقتشان پر بود. چیزی كه مد نظر داشتم این بود كه به نوعی از كلیشه پرهیز كنم و به نوعی بازیگرانی را داشته باشم كه كمتر در تلویزیون دیده می‌شوند.ملاك این بود كه افرادی انتخاب شوند كه به نوعی برای تماشاگر تازگی  داشته باشند. یكی از عواملی كه همیشه می‌تواند باعث موفقیت یك كار باشند، بی‌شك انتخاب درست و مناسب بازیگر است كه هیچ‌وقت كار ساده‌ای نیست. به‌خصوص در یك كار پرپرسوناژ، من تمام تلاشم را كردم تا به یك تركیب تازه و مطلوب برسم.با توجه به سطح سلیقه مخاطب و سریال‌های خارجی كه در این زمینه تولید و پخش می‌شوند، چقدر احساس كردید كه جای چنین سریالی در تلویزیون خالی است؟به نوعی مردم از قصه‌ها و فضاهای تكراری خسته شده‌اند و وقتی با چنین فضا و قصه‌ای كه تازه و جدید است مواجه می‌شوند  از آن استقبال می‌كنند. این پیش‌بینی را می‌كردم كه مردم استقبال كنند چرا كه فرض و عقیده‌ام بر این بود كه فضاها تكراری شده است.پس موضوع اول این‌است كه قصه تكراری نباشد اما برای موفقیت یك كار این كافی نیست. در ادامه بازیگرانی كه انتخاب می‌شوند، فضاهایی كه ساخته می‌شود و اجرایی كه می‌شود، ‌اهمیت دارد تا بتوانیم یك كار متفاوت انجام بدهیم.     




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 467]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن