تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820364582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قيمت باورنكردني نفت


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: قيمت باورنكردني نفت
قيمت هر بشكه نفت آمريكا به ۱۳۵ دلار رسيد
به دنبال كاهش ذخاير نفت خام و بنزين آمريكا و همچنين ادامه روند كاهش ارزش دلار در برابر ساير ارزها، قيمت جهاني نفت خام آمريكا به ۱۳۵ دلار رسيد.

روز پنجشنبه، دوم خرداد ماه، اداره اطلاعات انرژي آمريكا طي گزارشي اعلام كرد، ميزان ذخاير نفت خام اين كشور طي هفته گذشته بيش از پنج ميليون بشكه كاهش داشته و ميزان ذخاير بنزين نيز با افت حدوداً ۸۰۰ هزار بشكه اي روبرو شده است.

به دنبال اعلام اين خبر، قيمت نفت در بازار هاي جهاني با حدود پنج دلار افزايش از مرز ۱۳۵ دلار در هر بشكه گذشت اما دوباره با اندكي كاهش يافت و به ۱۳۴ دلار رسيد.

همچنين قيمت سبد نفتي اوپك هم به قيمت بي سابقه ۱۲۱ دلار در هر بشكه رسيده است.

روند صعودي قيمت نفت در حالي ادامه دارد كه هفته گذشته، جرج بوش رييس جمهوري آمريكا در سفر به عربستان سعودي، خواستار افزايش توليد نفت شده بود.

اما مقامات سعودي اعلام كردند كه تقاضاي بازار افزايش نيافته است و قيمت نفت ارتباطي با حجم توليد ندارد بلكه كاهش ارزش دلار و تنش در كشورهاي توليد كننده نفت قيمت نفت را افزايش داده است.

با اين حال اما عربستان در جريان ديدار رييس جمهوري آمريكا اعلام كرد كه يك هفته پيش از اين ديدار، حدود ۳۰۰ هزار بشكه به حجم توليدات خود افزوده است.

اعلام اين خبر حدود دو دلار ازقيمت جهاني نفت كاست و قيمت نفت را به حدود ۱۲۴ دلار رساند.

پيش از اين هم در اسفند ماه گذشته، در جريان نشست سران اوپك، رييس جمهوري آمريكا با صراحت از كشور هاي عضو اوپك خواست حجم توليدات خود را افزايش دهند، اما اين كشورها با اين درخواست مخالفت كردند.

اوپك در ماه هاي گذشته هم به طور مداوم اعلام كرده است قصد افزايش توليد ندارد.

مجلس نمايندگان آمريكا به دنبال محاكمه اوپك

در پي خوداري اوپك از افزايش توليد، روز سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ماه مجلس نمايندگان آمريكا طرحي را به تصويب رساند كه بر اساس آن دادگاه هاي آمريكا حق خواهند داشت اوپك را تحت تعقيب قرار دهند.

نانسي پلوسي سخنگوي دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا در اين باره گفت: «مجلس نمايندگان طرحي را با راي قوي از سوي دو حزب مجلس به تصويب رساند تا بر اساس آن كارتل هاي بزرگ خارجي و شركت هاي بزرگ نفتي بايد در برابر اقدامات خود پاسخگو باشند.»

اوپك يكي از قوي ترين و بزرگترين كارتل هاي نفتي جهان است.

اين طرح به وزارت دادگستري آمريكا اجازه خواهد داد تا كشورهاي عضو اوپك را بر اساس قانوني مشابه قانون «ضد تراست» شركت هاي آمريكايي، تحت تعقيب قرار دهد.

قانون «ضد تراست» به قوانيني در آمريكا گفته مي شود كه براساس آن شركت هاي آمريكايي به دليل انحصارگرايي و انحصارطلبي در ارائه خدمات و كالاها تحت تعقيب قرار مي گيرند.

فروردين ماه گذشته هم چند تن از نمايندگان سنا، از دولت آمريكا خواسته بودند قرارداد هاي تسليحاتي خود را با كشور هاي عربي به حال تعليق درآورد چرا به به گفته آن ها اين كشور ها تنها سود و خود را در نظر مي گيرند و با مخالفت با افزايش توليد نفت، اقتصاد آمريكا را زير فشار قرار داده اند.

نفت ۲۰۰ دلاري؟

با شكسته شدن ركورد جديد نفت، آنتوني نونان، يكي از مديران شركت ميتسوبيشي، بزرگترين شركت تجاري ژاپن، به خبرگزاري بلومبرگ گفت: «اتفاق نظري وجود دارد كه قيمت ۲۰۰ دلار براي هربشكه نفت ممكن است.»

همچنين پيش از اين، آرون مورتي، تحليلگر اقصادي بانك «Goldman Sachs»، بزرگترين بانك سرمايه گذاري جهان به اين خبرگزاري گفته بود كه افزايش قيمت ۵۰ تا ۱۰۵ دلاري قيمت نفت تا سال ۲۰۰۹ محتمل است.

افزايش متوالي قيمت نفت در سال گذشته سرانجام روياي نفت ۱۰۰ دلاري را به حقيقت بدل كرد. ۱۲ اسفند ماه گذشته، قيمت نفت آمريكا براي اولين بار درتاريخ با گذر از مرز ۱۰۰ دلار به ۱۰۳ دلار و ۹۵ سنت رسيد.

اين قيمت با احتساب نرخ تورم و كاهش ارزش دلار، بالاترين قيمت براي هر بشكه نفت در طول تاريخ بود. ركورد قبلي مربوط به زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ ايران بود.

در همين حال، محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري ايران هفته گذشته و در جريان يك نشست خبري اعلام كرد كه قصد دارد حجم توليدات خود را كاهش دهد. ايران تنها كشور عضو اوپك است كه در پي صعود بي سابقه قيمت نفت از كم كردن توليد سخن گفته است.
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن