تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798447828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

25 مرداد 1389 / 5 رمضان 1431 / 16 آگوست 2010


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
25 مرداد 1389 / 5 رمضان 1431 / 16 آگوست 2010
25 مرداد 1389 / 5 رمضان 1431 / 16 آگوست 2010

1) 25مرداد ماه سال1364هجري شمسي: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عمليات عاشوراي3 را بارمز يا سيّد الشّهداء آغازكرد. اين عمليات درمدت يك روز و درمنطقه عملياتي شمال فكه با موفقيت به انجام رسيد. درپايان عمليات عاشوراي 3 تجهيزات دشمن درشمال فكه كاملاً منهدم شد و شماري ازافراد دشن به اسارت سپاه اسلام درآمدند. 2) 25مرداد ماه سال1378هجري شمسي: استاد حسين لاهوتي معروف به صفالاهوتي از شاعران نامدار معاصر در 73 سالگي درگذشت. او متولد كاشان بود و درخانواده اي پرورش يافت كه اعضاي آن جملگي اهل علم و فضيلت و ادب بودند. صفالاهوتي درپايان تحصيلات متوسطه به تهران آمد و دربانك صنعتي مشغول به كار شد. او درسال1328شمسي پس ازتأسيس سازمان ريشه كني مالاريا به اين سازمان منتقل شد. وي سالها درسراسركشور پايتختهاي مختلفي همچون مديريت عمليات صحرايي و بازرسي فني فعاليت داشت. ازآثار صفالاهوتي منظومه « ساغر و سامان» و تدوين و تصحيح آثار« نورُ الدّين محمد متخلص به نجيب كاشاني» را مي توان نام برد.

3) اولين فرار "محمدرضا پهلوي" چند روز پيش از كودتاي آمريكايي 28 مرداد (1332 ش): زمينه‏هاي كودتاي 28 مرداد 1332 كه از ماه‏ها قبل ايجاد شده بود، باعث گرديد كه شاه نگران حضور خود در ايران باشد و مي‏خواست هنگام كودتا عليه دكتر مصدق در كشور نباشد. در همين ايام توافق انگلستان و آمريكا براي ساقط كردن حكومت مصدق كه قبلاً طرح ريزي شده بود به مرحله اجرا درآمد. شاه در 22 مرداد حكم عزل مصدق و نخست وزيري سرلشكر زاهدي را صادر نمود و خود پس از صدور فرمان، به رامسر عزيمت كرد. در ساعت 2 بامداد فرمانده گارد شاهنشاهي فرمان را به مصدق ابلاغ كرد ولي وي هنگام خروج از منزل بازداشت شد و راديو تهران اين اقدام را كودتا خواند. دراين هنگام شاه و همسرش با يك هواپيما از طريق عراق از ايران خارج شده و به ايتاليا رفت. روزهاي 25 تا 27 مرداد، در سراسر ايران اجتماعات بزرگي تشكيل شد و از دولت لغو نظام سلطنتي درخواست گرديد. تمام اين حوادث به نفع دكتر مصدق پيش مي‏رفت تا اينكه طبق نقشه قبلي، اوضاع از بامداد 28 مرداد تغيير كرد و كودتا شكل گرفت. شاه نيز پس از دريافت خبر سقوط مصدق، در 31 مرداد همان سال به ايران بازگشت.

4) انتخاب دوباره حضرت آيت‏اللَّه "سيدعلي خامنه‏اي" به رياست جمهوري ايران (1364 ش): پس از شهادت شهيد رجايي و شهيد باهنر در 8 شهريور 1360، به پيشنهاد تعدادي از اعضاي مركزي حزب جمهوري اسلامي و اجازه حضرت امام، آيت‏اللَّه خامنه‏اي از طرف روحانيت و ساير نهادهاي انقلابي نامزد رياست جمهوري گرديد و با راي عظيم و بي‏نظير مردم، به عنوان سومين رييس جمهوري اسلامي ايران انتخاب شدند. همچنين ايشان در 25 مرداد 1364 و براي دومين بار به دليل لياقت و كارداني، به دستور حضرت امام، كانديداي رياست جمهوري شد و با راي قاطع مردم به اين پست برگزيده شدند. مقام معظم رهبري در طول رياست جمهوري خويش به كشورهايي چون سوريه، ليبي، پاكستان، هند، چين، الجزاير، زيمبابوه، روماني، كره شمالي و آمريكا (براي ايراد نطق تاريخي خويش در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد) سفر كرده و پيام‏رسان انقلاب اسلامي بودند. در نهايت حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي در سال آخر رياست جمهوري، پس از ارتحال حضرت امام خميني، از طرف مجلس خبرگان رهبري، به رهبري نظام اسلامي انتخاب شدند و تا امروز با عزت و قوت، هدايت جامعه اسلامي را برعهده دارند.

5) انتخاب پروفسور "حميد مولانا" به رياست انجمن بين‏المللي تحقيقات ارتباط جمعي (1371 ش)

6) رحلت آيت‏اللَّه "سيد عبدالاعلي موسوي سبزواري" زعيم حوزه علميه نجف (1372 ش): آيت‏اللَّه سيدعبدالاعلي موسوي سبزواري در سال 1290 ش در سبزوار ديده به جهان گشود. وي پس از گذراندن دروس مقدماتي در زادگاهش، در چهارده سالگي راهي مشهد شد و سطوح عالي فقه و اصول را از استادان زمان آموخت. پس از مدتي، براي ادامه تحصيل راهي نجف اشرف شد. وي در آن شهر در محضر پرفيض حضرات آيات: سيدابوالحسن اصفهاني، ميرزاي ناييني، آقاضياء الدين عراقي، شيخ محمدحسين غروي اصفهاني، شيخ محمدجواد بلاغي و سيد حسين حكيم بادكوبه‏اي، مباني فقه، اصول تفسير، علوم قرآني، كلام، حكمت و فلسفه خود را تكميل نمود. آيت‏اللَّه سبزواري در 36 سالگي در حالي كه از بيشتر مراجع بزرگ عصر، اجازه‏هاي متعدد روايي و اجتهادي داشت، بر كرسي تدريس خارج فقه و اصول تكيه زد و در مدت قريب به نيم قرن، به عنوان يكي از برترين مدرسان حوزه بزرگ نجف، مطرح بود. جلسات تدريس ايشان در فقه، اصول، تفسير، حديث، رجال و درايه، دانشوراني را پروراند كه بعدها از مدرسان حوزه‏هاي علميه قم و نجف به شمار مي‏رفتند. آيت‏اللَّه سبزواري از انقلاب اسلامي و رهبري آن، حضرت امام خميني، كمال حمايت و پشتيباني را مي‏نمود و به هنگام همه‏پرسي نظام جمهوري اسلامي، پيامي مبني بر حمايت از آن صادر نمود. برخي از تاليفات گرانقدر اين فقيه وارسته كه بيش از هفتاد جلد مي‏باشند عبارتند از: مواهب الرحمن في تفسير القرآن در 20 جلد، مُهَذَّبُ الاحكام في بيان الحلال و الحرام در فقه استدلالي در 30 جلد، تهذيب الاصول در2 جلد، لباب المعارف در علم كلام در 2 جلد و حاشيه بر اسفار و شرح منظومه. سرانجام آن مرجع بزرگ، در حالي كه از يك سال قبل، زعامت حوزه نجف را پس از آيت‏اللَّه سيدابوالقاسم خويي برعهده داشت در 25 مرداد 1372 ش در 82 سالگي بدرود حيات گفت و در نجف به خاك سپرده شد. 7) درگذشت "افضل الدين خونجي" حكيم نامي(646 ق): ابوعبداللَّه افضل الدين طبيب خونجي از حكيمان نامدار قرن هفتم هجري در سال 590 ق در خونج از نواحي خلخال متولد شد و در آن جا، تحصيل خود را آغاز كرد.وي از مشاهير پزشكان و فيلسوفان شيعي است كه در حكمت و طب، يگانه‏ي عصر و علامه‏ي زمان خود بود و در حديث و فقه نيز دستي داشته است. اين حكيم فرزانه داراي تاليفات بسيار است كه از بين آن‏ها مي‏توان به كتاب كشف الاسرار عن غوامض الافكار في المنطق و موجز اشاره كرد. خونجي در اواخر عمر، قاضي القضاة مصر بوده و سرانجام در 56 سالگي در همان ديار درگذشت.

8) 16اوت سال1936ميلادي: فدريكو گارسيالوركا شاعرو نمايشنامه نويس بلند آوازه اسپانيايي دستگيرشد و پس ازچندي به جوخه اعدام سپرده و تيرباران شد. لوركا درگراندا متولد شد. از زمان انتشارترانه هاي كولي نخستين كتاب شعرلوركا درسال1928ميلادي او درزمره مشهورترين نويسندگان زمان خود قرارگرفت. لوركا به سبب خلاقيت درآثار هنري اش و نيزبه خاطر دفاع از مظلومان درمبارزات اجتماعي و عدالت خواهانه مورد تحسين جهانيان است. او عاشق شعرو موسيقي بود و ادبيات را با همه وجودش مي كاويد و دركنارآن ازاحداث طبيعت كه درموسيقي آنها را مي يافت درهماهنگي بخشيدن به نوشته ها ونمايشنامه هايش سود مي جست. ادبا درتجليل ازلوركا، او را غزل ادبيات اسپانيا لقب داده اند. ازمهمترين آثارلوركا شعر«شاعر درنيويورك و نمايشنامه تماشاچي» را مي توان نام برد.

9) 16اوت سال1960ميلادي: كشور قبرس به استقلال رسيد. قبرس كه درمقابل ساحل تركيه و سوريه واقع شده است ازشمال با تركيه و ازشرق با سوريه و لبنان مرزمشترك دارد. اين كشوركه داراي نظام جمهوري است سرانجام پس ازسالها زدو خورد و درگيري درروز16اوت سال 1960ميلادي به استقلال رسيد و روز ملي آن اول اكتبرتعيين شد. قبرس امروزي به دو بخش تقسيم شده است، بخش يوناني درجنوب با بيش از5000 كيلومتر مربع مساحت و بخش تركي درشمال با 3600كيلومتر مربع مساحت واقع شده است. محصولات اساسي قبرس، حبوبات، انگور، مركبات، سيب زميني و زيتون است. اين كشور داراي معادن غني مس و آهن نيز هست.

10) تولد "توماس لورنس" جاسوس انگلستان در كشورهاي عربي (1888م) (ر.ك: 19 مه)

11) مرگ خانم "مارگارت ميچل" نويسنده معروف امريكايي (1949م): خانم مارگارت ميچل، نويسنده معروف امريكايى در هشتم نوامبر 1900م در آتلانتا امريكا به دنيا آمد. وي در ابتدا به تحصيل دانشگاهي در رشته پزشكي پرداخت اما مرگ مادرش، زندگي او را تغيير داد و تحصيل خود را رها كرد. ميچل در بيست سالگي كار داستان‏نويسي و تهيه گزارش براي برخي روزنامه‏هاي آتلانتا را آغاز كرد اما شش سال بعد، آسيبي كه بر اثر حادثه‏اي بر پايش وارد آمد، او را از ادامه كار روزنامه‏نگاري بازداشت. در همين سال بود كه مارگارت، نوشتن رمان تاريخي و معروف خود به نام بر باد رفته را آغاز كرد و طي ده سال آن را به صورت داستاني هزار صفحه‏اي درآورد. اين كتاب در سال 1936م به چاپ رسيد و پيروزي برق آسايى به دست آورد. به طوري كه تا مدت‏ها روزانه پنجاه هزار نسخه از اين داستان در ايالات متحده به فروش مي‏رفت برباد رفته به سرعت به شانزده زبان ترجمه شد و حتي به شيوه خط نابينايان به چاپ رسيد. اين كتاب هم‏چنين جايزه پوليتْزِر را براي مارگارت ميچل به ارمغان آورد. برباد رفته سرگذشت غم‏انگيز مردم جنوب امريكا در جريان جنگ‏هاي داخلي و پس از آن است. در داستان بر بادرفته، همه عناصر لازم خاص داستاني وجود دارد كه از نبوغ فراوان نويسنده در نقل و روايت و تركيب نمايشي داستان حكايت مي‏كند. در اين اثر، قهرمانان و سرگذشت‏هايشان چنان در نظر خواننده، زنده و گويا مي‏آيد كه تصور مي‏كند با همه آن‏ها آشنايي داشته است. در سال 1937م از بر باد رفته فيلمي ساخته شد كه به صورت پرفروش‏ترين فيلم تاريخ سينما در آن زمان درآمد. مارگارت ميچل سرانجام در 16 اوت 1949م در اثر تصادف در 49 سالگي درگذشت. 12) اوج‏گيري شورش سياهان "لس‏آنجلس" در اعتراض به تبعيض نژادي (1965م): هرچند سياه پوستان امريكا، پس از ورود مهاجرانْ در امريكا حضور داشتند اما همواره مورد ظلم و ستم سفيدپوستان و نژاد پرستان قرار مي‏گرفتند. با اين حال با توجه به مسائل سياسي و براي بهره‏برداري از شعارهاي دموكراسي و برابري، در سال 1863م اعلاميه آزادي بردگان منتشر شد، اما نود سال بعد، در سال 1953م، تفكيك و جداسازي مدارس سياهان و سفيدپوستان غيرقانوني اعلام گرديد. ولي تمامي اين مسائل در چهارچوب نوشتارها باقي ماند و در مقام عملْ بيشتر مواقع خلاف آن انجام شده است. در اين ميان در حالي كه مقامات عالي رتبه امريكا شعار برابري وعدم تبعيض نسبت به سياهان را سر مي‏دادند از طرف ديگر، مقامات محلي و ايالتي، همچنان به سخت‏گيري نسبت به آنها دست مي‏زدند. با گسترده‏تر شدن اين اقدامات، از اوايل سال 1963م، مبارزه بزرگ حقوق مدني به رهبري مارتين لوتركينگ رهبر سياهان امريكا آغاز شد كه با سركوبي و بازداشت بسياري از سياهان مواجه گرديد. اين اعتراضات در اوت 1965م به اوج خود رسيد تا آنجا كه در لس آنجلس، چندين هزار نقطه به آتش كشيده شد و حدود 200 ميليون دلار خسارت به بار آورد. هرچند پس از اين اعتراضات، قسمتي از تبعيضات عليه سياه‏پوستان كم شد، اما سياست‏هاي تبعيض نژادانه سران امريكا در مقام عمل همچنان ادامه دارد.

13) تولد جيمز كامرون كارگردان آمريكايي 1954 م /ن
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 587]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن