واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: امامجمعه مشهد: ليبرال دموكرات يعني كافر مسلمان وي تصريح كرد: بر اين اساس پارادوكس نظام ليبرال دموكراسي بسيار زياد است چرا كه لازمه ليبراليسم، آزادي بيقيد و شرط و جريان حاكم تعيين كننده شئونات زندگي اجتماعي است و لازمه دموكراسي نيز، چه بر اساس نظر روسو و چه بر اساس نظر ديگر انديشمندان، محدود كردن آزادي است. امام جمعه مشهد، وظيفه مقدم همه دانشجويان را، دفاع از اسلام عنوان كرد.به گزارش ايسنا، حجتالاسلام والمسلمين "سيداحمد علمالهدي"، در سخنراني خود با موضوع "دانشگاه اسلامي - دانشگاه سكولار" كه در قالب سلسله نشستهاي نهضت توليد علم از سوي بسيج دانشجويي دانشكده حقوق، علوم سياسي و زبانهاي خارجي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد برگزار شد، با بيان اينكه مكتب "ليبرال دموكراسي" از پديدههاي فكري "مدرنيسم" است، آن را بر سه اصل "اومانيسم"، "راسيوناليسم" و "سكولاريسم" استوار دانست و گفت: بر اساس انديشه اومانيسم، انسان نقطه نهايي عرصه وجود هستي است و بالاتر از او وجود ندارد، بنابراين تمام موجودات و تمام خصايص طبيعت در استخدام انسان هستند.وي ادامه داد: همچنين نتيجه دو اصل راسيوناليسم و سكولاريسم، عدم وجود كوچكترين تفكر در زندگي مادي بشر است و آنكه هيچ بينشي نبايد محدوده بينش انسان را نسبت به محدوده مادي منحرف كند.وي اضافه كرد: بنابراين وقتي انسان براي انسان است، عرصه زندگي و همه فعاليتهاي فكري و انديشه و برنامهريزي، بايد از توانمندي و استعدادهاي انسان سرچشمه بگيرد و انگيزه فعاليت نيز بايد توانستن و داشتن انساني انسان باشد كه در راس آن فكر، انديشه و عقل قرار دارد.عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه در انديشه اومانيسم، همه مسائل بايد بر اساس فكر، انديشه، خرد و عقلانيت انسان باشد، گفت: ريشه پيدايش سكولاريسم نيز همين امر است كه بر اين اساس مسالهاي به نام خدا، الهام، عالم غيب و آموزش آسماني نبايد در انديشه، فكر و برنامهريزيهاي فردي و اجتماعي و عرصههاي اقتصادي، سياسي، تعليم و تربيت و تامين معيشت انسان دخالت داشته باشد.وي علت پيدايش اين انديشه را فضاي حاكم بر دوره دانشمندان ايجاد كننده آن دانست و افزود: زماني كه "جانلاك"، بنيانگذار و پيغمبر ليبراليسم، مانيفيست ليبراليسم را ارائه كرد، خود فرماندار يكي از ايالات آمريكا كه با كشتار عظيم مردم بومي آن منطقه ايجاد شده بود و در شرايط خاصي به سر ميبرد، همچنين "هابز" با كمك "روسو" در دل مدرنيته، مكتب سياسي را ايجاد كردند كه در قالب نظام سياسي ليبرال دموكراسي پديدار شد.امام جمعه مشهد، اصل اول ليبراليسم را آزادي بيقيد و شرط دانست و تصريح كرد: اين آزادي بدون محدوديت بر مبناي زيربناي فكري افرادي چون "هابز" و "لاك" در خصوص انسانشناسي ايجاد شد كه بر اساس تفكرات هابز، انسان حيوان است و در عالم حيوانات نيز اصل بر بهتر خوردن و عيشونوش بيشتر و استواري طبيعت بر لذت و شهوتراني فراوان است. بنابراين انسان بايد از تمام امكانات موجود استفاده كند و براي به دست آوردن آن، همچون حيوانات در رقابتي كه بايد در يك جريان مدني صورت پذيرد، فرد قوي، ضعيف را از بين ميبرد.وي با بيان اينكه در تفكرات هابز و لاك، سه اصل رقابت در قدرت، برنده شدن قويتر، بهرهمندي بيشتر انسان از طبيعت با تفسير اومانيسم مطرح است، گفت: بر اين اساس زندگي همچون يك رستوران است كه خوشگذراني در آن حاكم است در نتيجه جرياني مكرر كه همراه با عيش و نوش و شهوت براي قدرتمندان است، ادامه مييابد.وي افزود: مساله رقابت نيز اصلي قطعي در ميان زندگي بشر است و طبيعي است كه بر اين اساس قدرتمند همواره جلوتر و داراي فضا براي فعاليت آزاد است.حجتالاسلام والمسلمين علمالهدي، با اشاره به اينكه اصالت قدرت و زور نيز در اين انديشه مطرح است، تاكيد كرد: بر اين اساس حاكميت نيز مربوط به نقطهاي از جامعه است كه زور در آن بيشتر باشد و مساله حاكميت براي اكثريت يعني آنكه كارگزاري حاكميت بايد به دست اكثريت جامعه باشد نه آن كه اكثر جامعه تعيين كننده حاكميت باشند.وي گفت: شاگردان "روسو" در زمان حيات وي دموكراسي غربي را پايهگذاري كردند كه بر اساس آن اكثريت راي ميدهند و طبق نظر آنها حاكميت تعيين ميشود.امام جمعه مشهد در ادامه سخنراني خود با اشاره به مباني انديشه سياسي اسلام تاكيد كرد: در اسلام، در عالم موجود مافوقي وجود دارد كه خداست و با وجود آنكه همه امكانات در حوزه خلقت براي انسان است، انسان نقطه نهايي نيست بلكه انسان به عنوان موجودي پويا و متكامل بايد به نقطه بالاتري دست يابد.وي با بيان اينكه در انديشه اسلامي انسان موجودي غير ايستا و در اومانيسم، انسان موجودي ايستا است، اظهار داشت: بنا بر انديشه اسلامي، انسان موجودي است كه بايد به سمت خداگونه شدن حركت كند.وي با اشاره به تفسير زندگي از نظر اومانيسم كه بر اساس آن جريان زندگي جرياني مدور و مكرر و در وسعت عرض و بدون پيشرفت و همچون يك رستوران است، ادامه داد: يكي از عللي كه مقام معظم رهبري نيز اصطلاح "پيشرفت" را به جاي اصطلاح "توسعه" به كار ميبرنند، مسأله تعالي انسان است.حجتالاسلام والمسلمين علمالهدي گفت: در انسانشناسي الهي، جامعه مركبي است شبيه به كشتي و اصل محوري در مديريت كشتي نيز، سكانداري كشتي و سير دادن آن در امواج خروشان دريا و اقيانوس است كه بر اين اساس نميتوان از يك مدير رستوران براي اداره آن و حركت به سمت مقصد مهم استفاده كرد.وي با تاكيد بر اينكه اگر كسي خود را ليبرال دموكرات معرفي كرد، يعني كافر مسلمان است، خاطرنشان كرد: دو سال قبل كارگزاران رسما چنين مسالهاي را مطرح كردند و بيان چنين مسالهاي يعني آنها خود را كافر مسلمان معرفي كردند چرا كه در انديشه دموكرات، ماوراي انسان وجود ندارد و تكيه تنها بر خرد مادي و عقلانيت بشر است و مبناي انديشه ليبرال دموكراسي نيز سكولاريسم يعني حذف دين است.عضو مجلس خبرگان رهبري با طرح اين سوال كه آيا "يك مسلمان ميتواند دين را از زندگي خود حذف كند؟"، اضافه كرد: چنين شخصي يا معناي اسلام را خوب درك نكرده است يا معناي ليبرال دموكرات را؛ و اگر شخصي اين دو ركن را در كنار يكديگر قرار دهد، يك عنصر التقاطي خواهد بود كه مشابه آن را در اوايل انقلاب يعني تلفيق كنندگان ماركسيسم و اسلام داشتيم كه امام خميني(ره)، آنها را منافق خواند و انديشه التقاطي، هم شرك و هم نفاق است.وي با اشاره به شبههافكنيهاي برخي اساتيد در برخي دانشگاهها مبني بر آنكه "جمهوري اسلامي" پارادوكس است، چرا كه "جمهوريت" به معناي آن است كه اراده و تصميم حاكميت، حق مردم و در دست مردم و "اسلاميت" يعني حاكميت، حق خداست، گفت: اراده، تصميم و خواسته مسلمانان، حول يك ايدئولوژي پذيرفته شده توسط آنها به نام "اسلام" شكل ميگيرد و مردم قبل از تصميم براي اداره كشور وابسته به يك ايدوئولوژي هستند و همه اركان زندگي آنها در چارچوب خواست خدا قرار ميگيرد. ضمن آنكه جمهوريت نيز به معناي قرار گرفتن اراده و خواست مردم بر پايه يك ايدئولوژي قوي است.وي تصريح كرد: بر اين اساس پارادوكس نظام ليبرال دموكراسي بسيار زياد است چرا كه لازمه ليبراليسم، آزادي بيقيد و شرط و جريان حاكم تعيين كننده شئونات زندگي اجتماعي است و لازمه دموكراسي نيز، چه بر اساس نظر روسو و چه بر اساس نظر ديگر انديشمندان، محدود كردن آزادي است.در ادامه اين جلسه كه دانشجويان پلاكاردهايي با شعارهاي "مطالبات امروز ما، تصفيه اساتيد سكولار"، "نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي" و "ما پيرو ولايتيم، آماده شهادتيم" در دست داشتند، حجتالاسلاموالسلمين علمالهدي، در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر آن كه اگر بايد دين را با دليل و عقل پذيرفت چرا افراد در مقابل نقد در خصوص مسائل ديني جبهه ميگيرند و منتقد را بيدين ميخوانند؟، گفت: اسلام نقد را قبول دارد، اما نقد داراي بستر و جايگاهي است و نقدي را نقد ميداند كه از سوي شخصي باشد كه در خصوص مسائل ديني تحقيق و بررسي كرده باشد و مبناي اسلام را بشناسد و در بستري علمي و در يك هم انديشي متخصصانه صورت گيرد كه اين شخص نه تنها بيدين نيست بلكه از همه متدينتر است و شخصي متدين است كه به خاطر دين به جستوجوي دليل رفته است.وي اضافه كرد: اسلام تخريب را قبول ندارد و مسلم است كه لازمه تخريب خدا، بيديني است كه عموما از سوي اشخاص ناآگاه نسبت به دين صورت ميگيرد.عضو مجلس خبرگان رهبري همچنين در پاسخ به سووال يكي از دانشجويان مبني بر چگونگي برخورد دانشجويان با اساتيدي كه انديشههاي نادرست را در كلاس عنوان ميكنند، گفت: وظيفه مقدم همه شما دفاع از اسلام است، حتي يك دفاع اوليه در حد يك مدافع، همانگونه كه دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) نيز با اساتيدي كه از دانشگاه تهران اخراج و به اين دانشگاه آورده شده بودند، بحث و اعتراض خود را عنوان ميكردند.وي همچنين در خصوص تاخير در برگزاري كرسيهاي آزادانديشي، گفت: لازم است كه بسيج دانشجويي با رعايت ضوابط، پيگير برگزاري اين كرسيها باشد چرا كه عقبافتادن آن توطئهاي از طرف دشمن است.حجتالاسلام والمسلمين علمالهدي با بيان اينكه كرسيهاي آزادانديشي هم از نظر سياسي و هم از نظر علمي سوپاپ محكمي است، افزود: در برگزاري اين كرسيها اصلا نبايد از شكست ترسيد بلكه اين كرسيها بهترين وسيله براي جلوگيري از برخي اتفاقات است و همچنين در نوع مديريت دانشگاه نيز تاثير دارد.امام جمعه مشهد همچنين در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان در خصوص دانشگاه آزاد، اظهار داشت: خوشبختانه امروز دانشگاه آزاد در مسير صحيحي قرار گرفته است و اساسنامه آن نيز توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده است و اميدوارم كه در مديريت آن نيز افراد متدين و متعبد قرار گيرند.وي تاكيد كرد: براي صحبت در خصوص يك تشكيلات بايد همه جوانب آن را بررسي كنيم و همان گونه كه مشاهده ميشود در دانشگاه آزاد نيز مثل ديگر دانشگاهها شخصيتهاي برجسته ديني حضور دارند كه ليبرال دموكرات مسلمان هم نيستند بلكه افرادي خالص و پيرو امام(ره) و مقام معظم رهبري هستند.حجتالاسلام والمسلمين علمالهدي گفت: دقت شما دانشجويان و تلاش شما براي بررسي بسيار خوب است اما بايد بررسيها را با ديدي همهجانبه انجام داد و نميتوان قضاوت در خصوص افراد را بر اساس تشكيلات انجام داد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]