تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816406415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منافع آمريكا در ناامني عراق


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: منافع آمريكا در ناامني عراق


خليج‌فارس- گروه سياسي:
پنجشنبه گذشته (۲۶ ارديبهشت) كاروان حامل ديپلمات‌هاي ايراني در عراق در حالي كه قصد ‏عبور از پل منتهي به شهر كاظمين عراق در شمال بغداد را داشتند هدف تيراندازي قرار گرفتند.

اين حادثه مقارن ساعت ۱۷:۳۰ دقيقه به وقت محلي با تيراندازي به سوي ديپلمات‌ها روي داد. وضعيت يكي از ديپلمات‌ها به‌دليل اصابت گلوله به ناحيه گلو وخيم گزارش شده است.

۳ تن از ديپلمات‌ها روز شنبه از طريق فرودگاه امام خميني به ايران آمدند. اين عده يك ساعت با تاخير تحويل خانواده‌ها و آمبولانسي شدند كه به فرودگاه آمده بود تا آنها را به بيمارستان انتقال دهد.

در مورد علت اين حادثه اظهارنظرهاي متفاوتي شده است كه هيچ‌كدام حاوي اطلاعات دقيق و كاملي از علت و يا عوامل دخيل در اين حادثه نيستند.يك مقام وزارت كشور عراق كه نخواست نامش فاش شود، گفت: سربازان عراقي مستقر در ‏ايستگاه بازرسي (بغداد به كاظمين) به تبادل آتش با محافظان كاروان ايراني كه به كاظمين مي‌رفتند پرداختند.

اين مقام عراقي گفته است: مشاجره وقتي رخ داده كه ‏اغلب ايراني‌ها قادر به ارائه اوراق شناسايي خود نشدند. ديپلمات‌هاي ايراني از سوي يك خودروي ناشناس كه در جهت خلاف خودروي آنها حركت مي‌كرد هدف ۱۶ گلوله قرار گرفتند.

‏قاسم عطا، سخنگوي ارتش عراق در بغداد، هم گفت: مردان مسلح شناخته نشده‌اي پشت ‏اين ماجرا بودند.‏ به گفته اين منبع آگاه 2 تن از اين ديپلمات‌ها داراي گذرنامه سياسي و 2 تن ديگر داراي گذرنامه خدمت بوده‌اند. در اين حادثه راننده عراقي حامل ايراني‌ها نيز مجروح شده است.

‏سروان ديويد راسل، سخنگوي ارتش آمريكا در بغداد گفت: ارتش عراق چهار ‏ايراني زخمي شده را به همراه راننده عراقي شان در خودرو پيدا كرد، وي تاكيد كرده كه شناسايي زخمي ‏شدگان به سرعت امكان‌پذير نبوده است.

از سويي ديگر محمد علي حسيني سخنگوي وزارت خارجه كشورمان مسئوليت اصلي تامين امنيت ديپلمات‌ها و مراكز سياسي و بين‌المللي در عراق را بر عهده اشغالگران دانست و تاكيد كرد: اهمال و رويكردهاي مشكوك نيروهاي آمريكايي در مسائل امنيتي، افزايش ناامني‌ها در عراق را در پي داشته و نگراني همگان را موجب شده است.

حسيني همچنين با اشاره به اظهارات رئيس‌جمهوري آمريكا درباره ايران پس از اين واقعه گفت: اينگونه اظهارات مشوقي جهت انجام رفتارهاي ضدانساني و مغاير با موازين بين‌المللي اشغالگران و گروه‌هاي تروريستي فعال در عراق به شمار مي‌رود.

‏بلافاصله پس از اين اظهار نظر، ارتش آمريكا هم در بيانيه‌اي اعلام كرد آمريكايي‌ها به هيچ عنوان در اين حمله نقشي ‏نداشته‌اند و آمريكا هرگونه حمله به مهمانان و ديداركنندگان از هر كشوري را محكوم ‏مي كند.

‏سيدمحسن حكيم، مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق محل اين حادثه را كاظمين اعلام كرد وضمن محكوم كردن اين حادثه گفت: افرادي با اين قبيل اقدامات تلاش مي‌كنند ميان دو ملت جدايي ايجاد كنند كه از جانب ما به شدت محكوم است.

وي افزود: مجلس اعلاي اسلامي عراق اين حادثه را محكوم مي‌كند و عاملان آن را فتنه‌گراني مي‌داند كه درصدد تيره كردن روابط دو كشور هستند لذا تاكيد دارد عاملان اين اقدام تروريستي شوم هرچه زودتر پيدا و به ملت و افكار عمومي جهان معرفي شده و به جزاي اقدام خود برسند.

حكيم تاكيد كرد: اطمينان مي‌دهيم كه اقدامات جنايتكارانه از اراده محكم و فولادين ملت عراق براي توسعه روابط با ايران كم نمي‌كند و ملت عراق كماكان بر توسعه روابط خود با جمهوري اسلامي ايران تاكيد دارد.

ناظم دباغ نماينده حكومت اقليم كردستان عراق در تهران هم در گفت‌وگو با ايسنا هدف اين عمليات‌هاي تروريستي را تخريب وضعيت امنيتي عراق عنوان و خاطرنشان كرد: عده‌اي قصد دارند كه به هر نحو ممكن در اوضاع امنيتي عراق تاثير بگذارند و در اين ميان عده‌اي نيز به‌دنبال اين هستند كه روابط عميق ايران و عراق را متاثر كنند؛ اما با توجه به روابط مطلوب دو كشور همكاري‌هاي فيمابين كماكان ادامه خواهد يافت و از چنين مسايلي دچار اختلال نخواهد شد.

ناامني ديپلمات‌ها

حمله به ديپلمات‌هاي ايراني درعراق به شكل گسترده‌اي كه اخيرا رخ داده تاكنون سابقه نداشته است. اگرچه پيش از اين دپيلمات‌هاي ايراني در چندين مورد كه نقش آمريكا به‌طور واضحي در آن روشن بوده مورد هجوم قرار گرفته‌اند.

۲۱ دي‌ماه سال ۱۳۸۵ نيروهاي عمليات ويژه آمريكايي به دفتر نمايندگي جمهوري اسلامي در اربيل عراق حمله بردند. طي اين عمليات ۵ نفر از ديپلمات‌هاي ايراني دستگير شدند. اين اتفاق در ساعت ۳ بامداد به وقت محلي رخ داد.

نيروهاي آمريكايي در اين حمله دستگاه‌‌هاي رايانه‌، مدارك و اوراق موجود در كنسولگري ايران را همراه با دستگير شدگان به مكان نامعلومي بردند.

اين ديپلمات‌ها هنوز در بند نيروهاي آمريكايي هستند. آنها تاكنون فقط به‌طور رسمي يك بار در آبان‌ماه سال گذشته با خانواده‌هاي خود ديدار كرده‌اند.

كمتر از يك هفته پيش مسئول ارتباطات كميته صليب سرخ در ايران از تشديد تلاش‌هاي تشكل بين‌المللي متبوعش براي ساماندهي ديدار دومي بين ديپلمات‌هاي ربوده شده ايراني توسط نظاميان آمريكايي در اربيل با خانواده‌هايشان خبر داد.

اما به ‌نظر مي‌رسد با اتفاقات اخيري كه براي 4 ديپلمات ايراني رخ داد اين ديدار نيز فعلا به حالت تعليق درآمده باشد. ديدار خانواده ديپلمات‌هاي ايراني در بند نظاميان آمريكايي بارها وعده داده شده است اما به‌دليل آنچه محمد علي حسيني آن را خلف وعده آمريكايي‌ها مي‌نامد به تعويق افتاده است.

۱۰ روز بعد از حمله به كنسولگري ايران در اربيل و دستگيري ۵ ديپلمات ايراني ۳ ايراني ديگر در موصل عراق دستگير شده و مورد بازجويي قرار گرفتند. اين اتفاقات كه در اواخر سال ۸۵ به اوج خود رسيده بود با دستگيري جلال شرفي، دبير دوم وقت سفارت ايران در تاريخ ۱۵ بهمن سال ۸۵ به اوج خود رسيد.

شرفي مقابل شعبه بانك ملي ايران در بغداد، مورد حمله ۳۰ نيروي نظامي قرار گرفته و ربوده شد.

با وجود اينكه شواهد نشان مي‌داد كه شرفي توسط نيروهاي تحت امر آمريكا ربوده شده است اما آمريكايي‌ها در آن زمان در اظهار نظرهاي مختلف دخالت خود در اين ماجرا را تكذيب مي‌كردند.

اما آزادي شرفي پس از ۵۷ روز اسارت در دست نيروهاي آمريكايي و در وضعيتي كه مورد شكنجه قرار گرفته بود دست نظاميان اين كشور را در آزار و اذيت ديپلمات‌هاي ايراني رو كرد.

بيست‌وپنجم خرداد سال ۸۶ نيز سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، از بازجويي چند ساعته ۳ ديپلمات ايراني توسط نظاميان آمريكايي خبر داد كه به گفته وي براي گذراندن مرخصي عازم ايران بودند.

حسيني پس از اين حادثه آمريكا را به نقض كنوانسيون‌هاي بين‌المللي متهم كرد. در هر صورت ترور ۴ ديپلمات ايراني در روز ۲۶ ارديبهشت، سلسه تجاوزات به حريم دپيلمات‌هاي ايراني در عراق را تكميل‌تر كرد.

برخي از كارشناسان از اينگونه اقدامات آمريكا تعبير به صحنه رويارويي آمريكا با ايران در عراق مي‌كنند.

تاريخ درج: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 18:10 تاريخ تاييد: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 19:41 تاريخ به روز رساني: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 19:40
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 411]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن