تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844650725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یوسف به روایت ایرانی‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: حساسیت نسبت به این نقش بیش از انتخاب نقش‌های دیگر و حتی نقش زلیخا بود. اولین و بدیهی‌ترین تصوری كه هر مخاطبی از این سریال تلویزیونی دارد، انتخاب بازیگری خوش‌چهره برای نقش حضرت یوسف بود، اما این مساله خلاف...    تلویزیون در چند سال اخیر شكل تازه‌ای از تولید و عرضه سریال‌های تاریخی را تجربه كرده است. حالا دیگر مدتی است كه آثاری كه ساخت و تولید آنها از اوایل سال‌های 80 آغاز شد، به مرحله پخش رسیده اند و دیگر می‌توان درباره آنها قضاوت‌های موردی و نیز كلی را مطرح كرد. سریال‌های تلویزیونی یوسف پیامبر، مختارنامه، آشیانه ، روزگار قریب، در چشم باد، كلاه پهلوی و.... آثاری هستند كه در محدوده زمانی مشخصی بر اساس سیاست‌های خاص مسوولان سیما تولید شدند كه از میان آنها سریال یوسف پیامبر و روزگار قریب به مرحله پخش رسیده‌اند، آشیانه بزودی به پخش می‌رسد و دو سریال مختارنامه و كلاه پهلوی نیز همچنان مراحل فیلمبرداری خود را طی می‌كنند. آنچه می‌خوانید، گزارشی درباره تولید سریال تلویزیونی حضرت یوسف(ع)‌ به بهانه پخش یك چهارم از قسمت‌های آن است. سلحشور كیست؟ اردیبهشت سال 1383، فرج الله سلحشور كارگردان، نویسنده و تهیه‌كننده سریال تلویزیونی یوسف پیامبر كه در آن مقطع با نام حضرت یوسف (ع) شناخته می‌شد بعد از پشت سر گذاشتن یك دوره یك ساله تعطیلی بار دیگر خود را آماده ساخت این سریال تلویزیونی می‌كرد. سریال یوسف كه قرار بود در اسفند سال 82 مقابل دوربین برود، در این مقطع با بروز مشكلات مالی خاصی كه برای آن پروژه به وجود آمد و عدم حمایت مالی مسوولان تلویزیون، موقتا تعطیل شد تا در مقطع دیگری با حمایت مسئولان تلویزیون دوباره موتور حركت خود را روشن كند. سلحشور كه نام كامل او فرج‌الله سلحشورنیا است بعد از پخش سریال مردان آنجلس و موفقیت آن، به دنبال ساخت سریال حضرت موسی می‌رود اما ساخت این سریال ممكن نمی‌شود و او ساخت سریال یوسف را به طور جدی پیگیری می‌كند. این كارگردان متولد سال 1331 در قزوین است و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در رشته ریاضی دنبال كرده است. او 1357 وارد عرصه فعالیت‌های هنری می‌شود و به عنوان بازیگر، كارگردان و نویسنده در این عرصه فعالیت می‌كند. آغاز فعالیت او نیز همزمان با حضور گروهی از هنرمندان در حوزه هنری است. بازی در نمایشنامه های: شب آخر، حصار در حصار، دقیانوس، جشنواره آخرت و تاجر ونیزی و نیز فیلم‌های سینمایی: گوركن، پرواز در شب، انسان و اسلحه، توبه نصوح و مجاهدت‌های خاموش در كنار نویسندگی نمایشنامه‌های: حر ابتلاء میثاق بهلول سریال حضرت ایوب حضرت یونس، حضرت عزیر نبی یوسف پیامبر و بازنویسی اصحاب كهف در كنار كارگردانی دو سریال ایوب پیامبر و حضرت یوسف (ع) تمامی سوابق وی را در این عرصه شكل می‌دهد. سلحشور در سریال یوسف سه مسوولیت مهم نویسندگی، تهیه كنندگی و كارگردانی را خود به تنهایی به عهده داشته و البته در بخشی مانند كارگردانی از حضور جمال شورجه به عنوان مشاور كارگردان استفاده كرده است. سینما هنر انتخاب است كه با كمك عناصری مانند «تدوین» امكان حركت در زمان و مكان را فراهم می‌آورد و با تحریك قوه تخیل مخاطب، او را در لذت تماشای اثری هنری شریك می‌كند. بر خلاف این رویه كه سالهاست در میان فیلم سازان مرسوم است، داستان این سریال از مدتی پیش از تولد حضرت یوسف (ع) آغاز می‌شود و مقاطع مختلف زندگی او به شكلی خطی و ساده روایت می‌شود.  داستان سریال از ابتدا تا انتها چیست؟ فرج الله سلحشور اولین كسی نبوده كه با خواندن ماجرای حضرت یوسف‌(ع)‌ برای ساخت سریالی درباره او وسوسه شده است. پیش از او نیز بیش از هفده روایت مختلف از این قصه در قالب فیلم و سریال ساخته شده، اما شاید بتوان وجه تمایز این سریال را نگاهی ایرانی به این قصه دانست. نقطه شروع داستان سریال یوسف پیامبر از شهر فدان یكی از شهرهای بابل است. در همین شهر است كه یوسف قرار است به دنیا بیاید. شهر گرفتار قحطی و خشكسالی است اما به یمن تولد یوسف باران نازل می‌شود و قحطی در فدان به پایان می‌رسد. مدتی بعد یعقوب به همراه خانواده‌اش از فدان كوچ می‌كند تا زعامت مردم كنعان را پس از پدرش اسحاق نبی برعهده بگیرد. در بین راه همسرش راحیل به هنگام وضع حمل از دنیا می‌رود و یوسف و بنیامین بی‌مادر می‌شوند. مدتی بعد برادران یوسف او را به داخل چاه می‌اندازند و پس از آنكه یوسف توسط كاروانیان پیدا می‌شود، او در بازار مصر به فروش می‌رسد. یوسف به سن جوانی كه می‌رسد به شدت مورد توجه زلیخا قرار می‌گیرد اما تسلیم خواسته‌های زلیخا نمی‌شود. زلیخای شكست خورده شوهرش پوتیفار را وادار به زندانی كردن یوسف می‌كند. یوسف خواب‌های دو تن از زندانیان را تعبیر می‌كند و آنچه یوسف گفته تحقق می‌یابد. یكی از این دو تن ساقی فرمانروای مصر است. به دنبال این ماجرا یوسف برای تعبیر خواب از بیرون می‌آید و با پیش بینی قحطی و مدیریتی درست قحطی را مهار می‌كند. مردم مصر كه قدرت خدای یوسف را دیده اند و او را منجی خود می‌دانند به خدای او ایمان می‌آورند. همسر زلیخا از دنیا می‌رود. زلیخا موفقیت‌های یوسف‌ را می‌بیند و در حسرت فراق می‌سوزد و به یوسف دست نمی‌یابد. یوسف‌ نه تنها مصر كه سرزمین‌های همجوار را هم از خطر قحطی حفظ می‌كند. در ادامه داستان نیز برخورد یوسف و برادرانش در داستان به تصویر كشیده می‌شود و همه چیز به خیر و خوشی پایان می‌یابد. در عنوان بندی سریال تلویزیونی یوسف پیامبر به حضور افراد مختلفی در مقام مشاور فیلم نامه اشاره شده اما شاید جالب باشد كه بدانید بیشترین انتقاد به این سریال در درجه اول از ناحیه متن سریال به آن شده است. در همان قسمت‌های اولیه پخش سریال، آیت الله سبحانی نسبت به نمایش ازدواج دو خواهر با یك مرد حضرت یعقوب در این سریال اعتراض كرد اما شاید مهم ترین اعتراض از سوی «مدیر گروه معارف شبكه یك سیما» و در زمانی مطرح شد كه پنج قسمت اول این سریال پخش‌شده بود. حجت‌الاسلام حسین رحیم‌زاده كه هنگام نگارش فیلمنامه مدیر كل خدمات رسانه‌ای مركز پژوهش‌های صدا و سیما بود، با گلایه از این مساله كه فرج‌الله سلحشور برای فیلمنامه مجموعه رفت‌ و آمدی به مركز پژوهش‌ها نداشت و تنها فیلمنامه از سوی دفتر رئیس وقت سازمان (دكتر لاریجانی) به مركز ارسال شد.»    چند دسته ایراد را متوجه این سریال كرده بود. یكی از این ایرادها این بود كه زنان حضرت یعقوب به شكل شایسته‌ای نشان داده نشده بودند. به اعتقاد رحیم‌زاده فضای داستان به شدت تداعی كننده حسادت فرزندان حضرت یعقوب به یوسف بود. او در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به بیان این مطالب پیش از ساخت به دست اندركاران سریال گفته است: «اما توجه نشد و در قسمت مربوط دیدیم آن حضرت، یوسف را بیشتر نوازش می‌كند تا دو فرزند دیگرش را. خواب حضرت یعقوب هم كه نشان داده شد، ایشان در خواب گرگ‌هایی را می‌بیند كه در پی كودكی هستند، اما این خواب سندیت ندارد. ما این نكته را گفته بودیم كه ضرورتی ندارد این خواب باشد و بهتر است به خواب حضرت یوسف كه در قرآن آمده اكتفا شود. فكر نمی‌‌كنم این مجموعه با این شروعی كه داشته بتواند پاسخگوی خیلی از پرسش‌های مخاطبان باشد. گرچه قضاوت كردن هنوز زود است و نباید به این فضا دامن زد. شاید اگر مجموعه جلوتر برود، ویژگی‌هایی داشته باشد.» انتقادهایی از این دست در شرایطی مطرح می‌شود كه سلحشور خود در گفتگوهای مختلف بارها بر انجام تحقیق‌های فراوان تاكید و سریال را از نظر تحقیقی كار بی نقصی عنوان می‌كند. مثلا او در گفتگویی با سایت خبری سیما فیلم كه پیش از پخش سریال انجام شده می‌گوید: «سعی كردم امانتداری كنم. من تاریخ را بازگو می‌كنم. تاریخ گذشته را نباید تغییر داد. به خصوص اگر آن تاریخ، تاریخ مذهبی باشد. مثلاً شیطان در مذهب ما تعریف دارد، هیچ كدام از ما نمی‌توانیم بگوییم كه به نظر من شیطان این است كه من نشان داده ام. در آنجا دیگر آن شیطان، شیطان مذهبی نیست، بلكه شیطان من است. هنرمند در ارائه آثار مذهبی باید مرتبط با قرآن و احادیث، مطالب خود را بگوید. اگر هم بنابر درام قصه، شخصیتی اضافه كردیم، نباید در اصل مفاهیم قرآنی خدشه وارد كند.» البته با توجه به بحث‌های مثبت و منفی فراوانی كه درباره این سریال پیش آمده، به نظر می‌رسد قضاوت نهایی درباره این مساله با توجه به تخصصی بودن این مباحث نیاز به زمان بیشتری دارد.   دكورها در نقطه توجه‌ در همه سریال‌های تلویزیونی تاریخی كه در طول سال‌های اخیر در سیمای ایران مقابل دوربین رفته‌اند مرحله‌ای طولانی از كار صرف بخش «پیش تولید» شده است. در این مرحله از كار فعالیت‌هایی همچون: انتخاب محلی برای ساخت دكور، ساخت و ساز دكور، انتخاب بازیگران، دوخت لباس و... می‌شود. مقدمات اینچنینی هم یك بار در سال 82 برای یوسف آغاز شد اما با تعطیلی كار، ادامه آن به زمان دیگری موكول شد. نماهای داخلی شهر مصر یكی از لوكیشن‌های اصلی سریال تلویزیونی یوسف پیامبر بود. با توجه به جغرافیای خاص مصر، برای باور پذیری این دكور باید در كنار زمینی ساخته می‌شد كه در پس زمینه آن رودخانه‌ای جاری باشد تا تداعی كننده رود نیل باشد. در مراحل اولیه كار گروه سازنده فضاهای مختلفی همچون: حاشیه رودخانه زاینده‌رود را برای یافتن چنین رودی در نظر آوردند اما در نهایت ساخت چنین فضایی در بخش انتهایی شهرك سینمایی دفاع مقدس در حاشیه اتوبان تهران قم میسر شد. این همان فضایی بود كه در آن به دلیل جاری بودن رودخانه فشافویه، امكان استفاده از رودخانه در پس زمینه دكور وجود داشت. با یافتن این محل، ساخت و سازهای مورد نیاز دیگر سریال یوسف نیز در همین فضا انجام شد. شهر فدان، شهر كنعان، معبد ایشتار و بیابان‌های حاشیه كنعان همگی در این فضا بازسازی و مقابل دوربین رفت. البته دست‌اندركاران سریال یوسف برای نماهای داخلی مصر مكان دیگری را انتخاب كردند و این بخش از كار در سوله‌ای در فرهنگسرای خاوران، با مساعدت شهردار وقت تهران دكتر محمود احمدی‌نژاد در این فضا ساخته شد.    در مجموع می‌توان گفت بخش طراحی صحنه و لباس سریال یوسف یكی از ویژگی‌های قابل توجه كار است كه حتی با وجود عدم توفیق قطعی داستان و فیلم‌نامه اثر در نگاه مخاطبان عام، چیزی از ارزش‌های این بخش از كار كاسته نمی‌شود. این سریال در دكورهایی به مساحت 32 هزار مترمربع فیلم برداری شد. برای شهر فدان (محل تولد حضرت یوسف ) 4 هزار مترمربع، شهر كنعان 7 هزار مترمربع، نماهای خارجی شهر مصر 17 هزار مترمربع، و نماهای داخلی شهر مصر 7 هزار مترمربع، دكورسازی شد كه این حجم از ساخت و ساز از نظر كمی جزو رتبه‌های قابل توجه سریال سازی در ایران محسوب می‌شود. شیوه كار نیز در بخش طراحی اینگونه بود كه تمامی مراحل مختلف طراحی زیر نظر « مجید میرفخرایی» در مقام مدیر طراحی انجام می‌شد. میرفخرایی كه از طراحان با سابقه سینما و تلویزیون ایران محسوب می‌شود، با به كار گیری چند تیم جوان و فعال در بخش‌های مختلف كار، از یك سیستم تقسیم كار خاص استفاده كرد كه چنین الگویی كمابیش در سریال‌های دیگر نیز به صورت همزمان مورد استفاده قرار گرفت. شیوه كار نیز بدین صورت بود كه وی به عنوان مدیر هنری بر كلیات كار نظارت داشت و در بخش‌های دیگر، طراح صحنه ( فرهاد علیزاده آهی) و طراح لباس هر یك بخش‌هایی از كار را سرپرستی و نظارت می‌كردند كه این تقسیم كار فضایی مناسب برای پیشرفت این حجم از كار را فراهم آورد. البته در این زمینه نیز ضعف‌هایی مشاهده می‌شود. مثلا در بخش مربوط به فدان، بارها بر خشكسالی تاكید می‌شود با آنكه در پس زمینه تصویر رودخانه‌ای پر آب جریان دارد و حتی این مساله در تصاویر رایانه‌ای نیز محو نشده است. نكته دیگر این‌كه با آنكه كارگردان‌ها و سازندگان فیلم‌ها و سریال‌های مختلف و به خصوص آثار تاریخی همواره با صرف انرژی فراوان تلاش می‌كنند تا با حضور در فضاهای بكر و تازه، جذابیت تازه‌ای به داستان خود اضافه كنند، چنین چیزی درباره این سریال رخ نداد و سازندگان آن ترجیح دادند تا از فضاهای موجود در اطراف تهران كه سهولت بیشتری از نظر دسترسی داشت برای ساخت این سریال استفاده كنند.   یوسف از شمال كشور یكی از مهم‌ترین نكاتی كه درباره سریال تلویزیونی یوسف پیامبر از همان ابتدا كنجكاو برانگیز بود، تركیب بازیگران این سریال و بخصوص بازیگران نقش حضرت یوسف (ع) در این سریال بود. حساسیت نسبت به این نقش بیش از انتخاب نقش‌های دیگر و حتی نقش زلیخا بود. اولین و بدیهی‌ترین تصوری كه هر مخاطبی از این سریال تلویزیونی دارد، انتخاب بازیگری خوش‌چهره برای نقش حضرت یوسف بود، اما این مساله خلاف اعتقاد سازندگان این سریال بود و آنها با بیان این مساله كه منظور از زیبایی حضرت یوسف بیشتر یك زیبایی معنوی بوده، دست به انتخابی زدند كه تا همین حالا هم كه بازیگر نقش جوانی حضرت یوسف بازی خود را آغاز نكرده، حضور « مصطفی زمانی» در این نقش اما و اگرهای فراوانی را به دنبال داشته است. نقش نوجوانی حضرت یوسف نیز توسط حسین جعفری ایفا شد. او همان بازیگری است كه به چاه انداخته و بعد فروخته شد. نقش جوانی حضرت یوسف نیز توسط مصطفی زمانی ایفا شد. انتخاب مصطفی زمانی برای نقش حضرت یوسف نیز جالب و شنیدنی است، او اهل فریدونكنار است و روزی به همراه یكی از دوستان خود به دفتر سریال یوسف مراجعه می‌كند. دوست او علاقه‌مند بوده تا برای ایفای نقش در این سریال تست بازیگری بدهد.   مصطفی زمانی هم به طور اتفاقی تست می‌دهد و از میان علاقمندان فراوانی كه برای این منظور به سریال یوسف آمده بودند، زمانی برای ایفای نقش در این سریال انتخاب می‌شود. پس از عقد قرارداد نیز برای او كلاس‌های بازیگری به شكل خصوصی برگزار و حتی با صرف هزینه‌ای او در كلاس‌های بدن‌سازی ثبت نام می‌كند تا برای ایفای این نقش آماده تر شود. زمانی كه شاهین اقبال بر شانه او نشست و او را به سمت تخت عزیزی مصر راهنمایی كرد، در زمان انتخاب شدن برای ایفای این نقش، دانشجوی رشته كارشناسی مدیریت صنعتی در ساری بود و در دانشكده، در یك یا دو تئاتر به عنوان بازیگر حضور یافته بود و مدتی نیز به عنوان حسابدار در یك شركت خصوصی فعالیت كرده بود. انتخاب او برای نقش یوسف زمانی اتفاق افتاد كه هنوز بازیگر میانی نقش یوسف انتخاب نشده بود. وقتی زمانی متوجه عدم انتخاب بازیگر نقش نوجوانی یوسف می‌شود، با معرفی پسرخاله خود حسین جعفری به دست اندركاران سریال یوسف، قدمی جدی در حل مشكل سازندگان این سریال برمی دارد و به این ترتیب كار انتخاب بازیگران یوسف عملا به پایانی خوش می‌رسد. زمانی این روزها بر اساس قراردادی كه با سریال تلویزیونی یوسف دارد، متعهد شده تا بعد از پایان پخش سریال یوسف، در هیچ اثر نمایشی حاضر نشود. علت این قرارداد نیز این است كه به احتمال زیاد حضور او در كارهای مشابه باور پذیری مخاطب را نسبت به این نقش كمرنگ می‌كند. از این بازیگر جوان جز چند مصاحبه كوتاه تاكنون مطلبی منتشر نشده، اما شاید بد نباشد به بخش‌هایی از تنها مصاحبه طولانی او كه در همان روزهای حضور در سریال یوسف، در سایت خبری سیما فیلم منتشر شد اشاره كنیم. مصاحبه‌ای كه در آن زمانی می‌گوید: «برخی عوامل اصلی كارسعی درانتخاب یكی ازبازیگران حرفه‌ای داشتند. حتی مدتی دنبال یك بازیگرخارجی گشتند. ولی همه ما می‌دانیم كه تجربه ساخت فیلم مصائب مسیح توسط مل گیبسون ثابت كرد ایفاگرنقش پیامبر باید یك بازیگر ناشناخته باشد، آدمی كه روی او ذهنیت خاصی وجود ندارد. به هرحال از آنجا كه بازیگری برای من آنقدراهمیت نداشت كه به خاطرآن ازهمه چیزبگذرم، باهمه اینها كنارآمدم. من به مفهوم واقعی عاشق بازیگری و شهرت نبودم، به هرحال یا بازی می‌كردم یا نمی‌كردم.» وقتی هم « آرزو شهبازی» مصاحبه كننده از او سوال می‌كند، «فكرمی كنید چهره تان چه ویژگی خاصی برای ایفای این نقش داشته است؟» او پاسخ می‌دهد: « قضیه یوسف یك قضیه باطنی است. زیبایی ظاهری با توجه به زاویه دید مردم تغییرپیدا می‌كند. پس مطلق بودن را باید دراین زمینه كنارگذاشت و دیگر این كه بعضی چهره‌ها هستند كه بدون داشتن زیبایی ظاهری صمیمیت دارند. آدمها با آنها احساس نزدیكی می‌كند و این به انسانیت آدم‌ها برمی‌گردد. فكرمی كنم كارگردان بیشتر دنبال همین بوده است كه از این نظر تا حدودی به خودم مطمئن هستم، به اضافه یك زیبایی ظاهری كه البته درگریم بسیاری ازجذابیت‌های چهره پوشانده شده است. در واقع زیبایی در اینجا براساس فضای پیرامون تعیین می‌شود. براساس گریم فراعنه مصر وآدم‌های دور و براست كه زیبایی یوسف برجسته شود. ازطرفی باید این چهره برای مردم باورپذیر می‌شد، اما خب كاندیداهای دیگری هم بودند كه چهره‌های بسیارزیبایی داشتند اما آن انرژی درونی را كه كارگردان دنبالش بود نداشتند وگرنه من خودم را ازنظرزیبایی درحد آدم‌های معمولی می‌بینم.» اگرچه انتخاب این بازیگر جوان به عنوان ایفاگر نقش یوسف حرف و حدیث‌ها و حتی آنگونه كه خود زمانی تلویحا اشاره كرده، مخالفت‌هایی را در پروژه به دنبال داشت، اما درباره بازیگر نقش زلیخا حرف و حدیث چندانی وجود نداشت و كتایون ریاحی برای چنین نقشی انتخاب معقولی به نظر می‌رسید؛ البته سریال یوسف بر خلاف دیگر سریال‌های تاریخی در زمینه انتخاب بازیگر اعتقاد چندانی به حضور بازیگران حرفه‌ای نداشت و شاید كمتر از ده بازیگر حرفه‌ای در آن ایفای نقش كردند كه جعفر دهقان، محمود پاك نیت، پروانه معصومی، جهانبخش سلطانی، علی طالب لو، پرویز فلاحی پور و... برخی از این بازیگران هستند وبرای سایر نقش‌ها بازیگرانی غیر حرفه‌ای انتخاب شدند، اما قضاوت نهایی درباره بازی‌های آنها نیز با توجه به پخش نشدن قسمت‌هایی كه با حضور این بازیگران ساخته شده، می‌تواند در زمانی دیگر نتیجه بهتری به دنبال داشته باشد.   موفقیت دویست درصدی‌ سریال تلویزیونی یوسف پیامبر در بخش تولید فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشت. محمد باقر آشتیانی، محمد رحمانی آشتیانی و محمد صادق آذین سه مدیر تولیدی بودند كه در مراحل مختلف كار، سریال یوسف پیامبر را همراهی كردند. ضمن آن‌كه در مقطعی طولانی نیز روح‌الله برادری به عنوان مجری طرح با این سریال همكاری داشت. فیلمبرداری سریال در اردیبهشت ماه سال 1383 در شهرك سینمایی دفاع مقدس آغاز و طی 32 ماه (حدود دو سال و هشت ماه) در روزهای پایانی سال 85 به پایان رسید. این مساله‌ای است كه دست اندركاران سریال یوسف به عنوان یكی از نقاط مثبت كار بارها بر آن تاكید كرده‌اند. هرچند در فضای سریال سازی كه معمولا سریال‌ها با مدت زمانی بیش از آنچه كه ابتدا عنوان می‌شوند ساخته می‌شوند این نكته می‌تواند مثبت تلقی شود، اما نباید از یاد برد كه همه تلاش‌ها و كوشش‌هایی كه هنگام ساخت یك سریال تاریخی صرف می‌شود، با این هدف انجام می‌شود كه كار به نتیجه‌ای كیفی برسد و به همین دلیل است كه حتی طولانی شدن برخی سریال‌ها با همین هدف توجیه می‌شود؛ البته به نظر می‌رسد دست اندركاران سریال یوسف دغدغه چندانی بابت این مساله نداشته‌اند و به دلیل فضای خاص داستان و نیز قصه‌ای كه بسیاری از مخاطبان نسبت به آن حساسیت دارند، تصور می‌كرده‌اند كه این كار در هر شرایطی بیننده خاص خود را دارد. در این زمینه بد نیست اشاره‌ای به مصاحبه‌ای از سلحشور داشته باشیم كه در گفتگویی با سایت خبری سیما فیلم وقتی در مقابل این سوال قرار می‌گیرد كه: «آیا فرج الله سلحشور در این سریال به آنچه كه می‌خواست یا تصورش را می‌كرد، رسیده است»؟ پاسخ می‌دهد: «الان از هر كارگردانی بپرسید كه آیا به حداقل خواسته‌هایت رسیده‌ای، در بهترین موقعیت و بهترین وضعیت مثلا می‌گوید كه حدود هشتاد درصد رسیدم. ولی من به جرات می‌گویم كه به دویست درصد چیزی كه می‌خواستم رسیدم. این همان چیزی است كه اگر ما یك قدم برداریم، صاحب اصلی كار ده قدم بر می‌دارد. بارها شده بود كه در تهران مثلاً هوا برفی و توفانی بود ولی وقتی به همراه اكیپ به شهرك دفاع مقدس (محل فیلمبرداری پروژه) می‌رسیدیم، هوا آفتابی یا آنقدر مساعد بود كه مانع تعطیلی كار ما نمی‌شد.».    مطالب مرتبط: گزارش تصویری سریال یوسف پیامبر       گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ/culture منبع: www.hamseda.ir




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 894]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن