تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815269254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قبور قديمي در بهشت زهراي تهران مجددا واگذار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قبور قديمي در بهشت زهراي تهران مجددا واگذار مي‌شود
اجتماعي. شهرداري ها. خدمات شهري
تهران بزرگ - واگذاري مجدد قبور قديمي و ‪ ۳۰‬ساله بهشت زهرا راهكاري تازه از سوي شهرداري تهران براي به تاخير انداختن بحران دفن اموات پايتخت به دليل كمبود شديد فضاي دفن است.

به گزارش خبرنگارايرنا، پس از آنكه شوراي شهر باقرشهر در جنوب پايتخت با مخالفت شديد تاكنون اجازه توسعه فضاي بهشت زهرا رانداده واز سويي هنوز مقدمات احداث گورستان جديد در اراضي شرق تهران فراهم نشده مسوولان شهرداري تهران براي كاهش مشكلات فضاي دفن اموات در بهشت زهرا تلاش مي‌كنند.

بحث دفن اموات در بهشت زهرا موضوعي مهم و بسيار اثرگذار در شهر تهران است كه بي‌توجهي‌ها به محدوديت فضاي دفن در اين مكان نگراني‌هاي بسياري را براي مسوولان شهر براي آينده دفن اموات بوجود آورده است.

از اين رو مسوولان شهرداري بتازگي واگذاري قبور قديمي و ‪ ۳۰‬ساله بهشت زهرا را به خانواده‌هاي متوفيان آنها براي دفن مجدد اموات در پيش گرفته اند تا اندكي از مشكلات فضاي دفن اموات در پايتخت كاسته شود.

مديرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: بهشت زهرا مجوز دفن مجدد اموات در قبوري كه ‪ ۳۰‬سال از آخرين دفن در آنها مي‌گذرد را به وابستگان درجه اول داده و در ازاي آن يك سوم از هزينه‌هاي فعلي فروش قبر را دريافت مي‌كند.

محمود رضاييان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: قبور قديمي بهشت زهرا از موقعيت مكاني و دسترسي راهي مناسبي برخوردار بوده و بين پنج تا ‪ ۱۰‬ميليون تومان فروخته مي‌شود كه در واگذاري مجدد يك سوم از اين رقم دريافت خواهد شد.

مديرعامل سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران با بيان اينكه دفن مجدد اموات در قبور ‪ ۳۰‬ساله مشكل شرعي نداشته و طبق قانون ، گورستان‌ها بعد از ‪۳۰‬ سال دراختيار فضاي عمومي شهر قرار مي‌گيرد، اظهارداشت: البته با توجه به ميزان مرگ و مير تهراني‌ها و كمبود فضاي دفن، واگذاري مجدد قبور تاثير نامحسوسي در فضاي دفن اموات خواهد داشت.

رضاييان گفت: بايد دركمترين زمان ممكن، تا پر شدن فضاي دفن اموات در بهشت زهرا مقدمات ايجاد فضاي دفن جديد در اين مكان فراهم شود.

كلنگ احداث بهشت زهرا (گورستان عمومي پايتخت) سال ‪ ۱۳۴۵‬در زمين‌هاي اطراف كهريزك بر زمين زده شد تا نياز تهراني‌ها به دفن اموات در يك قرن بعد تامين شود.

وسعت بهشت زهرا ابتدا ‪ ۳۱۴‬هكتار بود و در سال ‪ ۱۳۷۶‬با افزوده شدن ‪۱۱۰‬ هكتار از اراضي شمال و شمال شرقي به آن، در مجموع مساحتي در حدود ‪۴۲۴‬ هكتار پيدا كرد و هم اكنون با توسعه چندباره، اين گورستان وسعتي در حدود ‪ ۵۰۰‬هكتار دارد.

فضاي اصلي بهشت زهرا به حدود ‪ ۱۷۰‬قطعه تقسيم شده كه ‪ ۱۴‬قطعه به شهدا، سه قطعه به والدين شهدا ، بيش از ‪ ۱۲۰‬قطعه به دفن اموات شهروندان تهراني ، يك قطعه به هنرمندان و نام آوران، يك قطعه به اصحاب رسانه و مطبوعات و ‪ ۲۵‬قطعه نيز به امور اداري، پاركينگ عمومي، پارك و فضاي سبز و فضاهاي كارگاهي ، فني و فرهنگي اختصاص پيدا كرده است.

دفن اموات تا پيش از توسعه پايتخت و افزايش يكباره جمعيت تهران، مشكل و بحران خاصي نداشت اما با گسترش شهرنشيني و افزايش جمعيت تهران نيازهاي شهروندان به انواع خدمات شهري افزايش يافت كه در اين بين نياز به فضاي دفن اموات و خدمات مربوطه نيز مستثني نبود.

با وجود چندين مرتبه توسعه بهشت زهرا(س) در طول مدت فعاليت ، بتدريج نشانه‌هاي نياز به گورستان‌هاي جديد و يا توسعه دوباره اين گورستان با آغاز دهه ‪ ۸۰‬نمايان شد ، تا جايي كه مسوولان شهرداري در سال‌هاي ابتدايي اين دهه لزوم توسعه بهشت زهرا(س) را به عنوان تنها گورستان اصلي پايتخت جهت جوابگويي به نيازهاي آينده بارها گوشزد كردند.

به همين منظور مسوولين شهري و شوراي شهر براي مكان يابي احداث گورستانهاي جديد دست به كار شدند ونقاطي جهت احداث گورستانهاي جديد در شرق ، شمال غرب و جنوب غرب شهر تهران براي اين منظور در نظر گرفته شد كه در همان ابتداي امر شوراي شهر تهران به دليل برخي نظرات كارشناسي با احداث گورستان درشمال غرب و نزديك آزادراه تهران - شمال مخالفت كرد و تنها دو گزينه براي اين امر باقي ماند.

درعين حال كاري براي توسعه بهشت زهرا صورت نگرفت تا در اوايل امسال مسوولان بهشت زهرا خبر بسته شدن فضاي دفن بهشت زهرا را حداكثر تا بهمن ماه ‪ ۱۳۸۷‬دادند.

بنا بر اعلام مسوولان شهرداري تهران توسعه ‪ ۱۶۰‬هكتاري بهشت زهرا (س) نياز پايتخت به احداث گورستان جديد را تا ‪ ۱۲-۱۰‬سال ديگر برطرف مي‌كند و با احداث گورستانهاي جديد در شرق و غرب تهران ، ديگر نيازي به ايجاد گورستان تا ‪ ۵۰‬سال ديگر نخواهد بود.

ولي بروز مشكلات ، مخالفت‌ها و برخي اختلاف نظرها موجب شده تا پس از گذشت سالها از زمان اعلام نياز پايتخت به فضاهاي بيشتر جهت دفن اموات اين نياز اصلي شهر تهران برآورده نشود.

احداث گورستان در گرمدره واقع در غرب تهران به دليل واقع شدن در حريم شهر جديد گرمدره با مخالفت مسوولين اين شهر تازه تاسيس روبرو شده و توسعه ‪ ۱۶۰‬هكتاري بهشت زهرا(س) نيز به دليل مخالفت‌هاي اعضاي شوراي شهر باقرشهر همچنان بلاتكليف است.

اين وضعيت در شرايطي ادامه دارد كه شهرداري تهران حدود شش سال قبل ‪۱۲۰‬ ميليارد ريال بابت خريد اراضي ‪ ۱۶۰‬هكتاري به قيمت كارشناسي آن زمان جهت تملك پرداخت كرده ولي هنوز كاري در اين خصوص صورت نگرفته است.

احداث گورستان جديد در شرق نيز حكايت خاص خود را دارد، زمين در نظر گرفته شده كه در انتهاي بزرگراه شهيد بابايي واقع شده درتملك نيروهاي مسلح بوده كه به نظر مي‌رسد پس از رايزني‌هاي گسترده توسط اعضاي شوراي شهر تهران، شهردار و مسوولين دولتي با نامه نگاري‌هاي مكرر در آستانه حل شدن باشد.

درحالي كه هنوز معلوم نيست مساله تملك زمين فوق به صورت كامل حل شده يا نه، بازهم مشكل جديدي نمايان شده و آن مخالفت سازمان محيط زيست با احداث گورستان در شرق تهران است.

هم اكنون بدون اينكه فضاي جديدي براي دفن اموات در بهشت زهرا اختصاص يابد روزانه ‪ ۱۷۰‬متوفي شهر تهران در اين گورستان دفن مي‌شوند.

بهشت زهرا پس از گذشت حدود ‪ ۴۰‬سال از زمان تاسيس حدود ‪ ۱/۵‬ميليون نفراموات تهراني‌ها را در خود جاي داده و هم اكنون براساس گفته مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تنها تا پايان سالجاري ظرفيت پذيرش متوفي را دارا است كه اگر موضوع توسعه ‪ ۱۶۰‬هكتاري اين گورستان محقق نشود شاهد رسيدن بهشت زهرا(س) به نقطه پايان خواهيم بود و معلوم نيست سرنوشت مرده‌هاي تهراني چه مي‌شود. ك/‪۴‬
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 450]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن