تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837480731




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتوبان سقیفه تا کربلا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اتوبان سقیفه تا کربلا
كربلا
اگرچه تاریخ، حوادث شگفت آور زیادی را در سینه خود دارد، اما بی راه نیست که بگوییم هیچ کدام آنها شگفت انگیزتر از حادثه کربلا نیست. به راستی چگونه شد که مسلمانان با دستان خود پسر پیامبرشان را به شهادت رسانیدند و خم بر ابرو نیاوردند؟ چگونه شد که حتی حق جوانمردی را هم در برابر او به جا نیاوردند و از چند جرعه آب هم دریغ ورزیدند؟روشن است که برای حل این معمای تاریخی باید پیشینه را واکاوی کرد و به سرنخها رسید. سرنخهایی که سالها پیش از آن، کلاف سر در گم این حادثه دلخراش را به وجود آورده است.آری، برای فهمیدن تاریخ، چشمها را باید تیز کرد و در اعماق آن فرو رفت و گذشته هر جریانی را واکاوی نمود تا ریشه ها به دست آید و بنیانها نمایان گردد.بیایید همانند جهانگردان زمینی سفری زمانی را به اعماق تاریخ تجربه کنیم و مسافرتی کوتاه به گوشه ای از تاریخ اسلام داشته باشیم. البته اگر نمی خواهید همانند اصحاب کهف از اتفاقات دورانی دیگر مات و مبهوت بمانید و آرزوی مرگ کنید، پیشنهاد می کنیم که با سفینه تاریخ به صورت ناگهانی در کربلای سال 61 فرود نیآیید.بیایید مسافرتمان را از 50 سال پیش از آن حادثه دلخراش آغاز کنیم و همراه مردم آن دوران، حوادث را تا روز واقعه مرور کنیم. بیست و هشتم ماه صفر سال (دهم یا) یازدهم هجری است که خاتم پیامبران از دنیا رفته است. جانشین پیامبر، مشغول غسل دادن جنازه است که عده ای از سران قبایل و بزرگان تاثیر گذار در سقیفه بنی ساعده دور هم جمع شده اند تا با نظر خود جانشینی برای پیامبر انتخاب کنند. هنوز آب غسل پیامبر خشک نشده است که خلیفه ای جز آنکه خدا و پیامبرش در غدیر خم انتخاب نموده، مشخص می شود و بسیاری هم با او بیعت می کنند.اجبار و خشونت غاصبان برای بیعت ستانی از علی آتش فتنه را در نهایت ناباوری به درب خانه وحی می کشاند و شیر خدا را با دستان بسته به مسجد می کشاند و همان می شود که نباید بشود.این اولین ظلم نمایان به اهل بیت است. ظلمی که راه را بر ستم پیشگان آینده باز می کند و جنایت در حق خانه وحی را برای اندیشه ها عادی جلوه می دهد.جامعه ای که یورش به خانه دختر پیامبر را دیده است و دم بر نیاورده، یقینا دستان بسته همتای پیامبر را، خانه نشینی و در نهایت فرق شکافته او را و همینطور پاره های جگر سبط اکبر پیامبر را هم خواهد دید و دم بر نخواهد آورد. و نتیجه آنکه: آنان که بلافاصله پس از عروج ملکوتی پیامبرشان با دخترش برخوردی بی رحمانه داشتند، بی شک پس از گذشت 50 سال به نواده او هم رحم نخواهند کرد. بنابراین ریشه تاریخی کربلا را باید در سقیفه بنی ساعده جستجو کرد.جانشین پیامبر، مشغول غسل دادن جنازه است که عده ای از سران قبایل و بزرگان تاثیر گذار در سقیفه بنی ساعده دور هم جمع شده اند تا با نظر خود جانشینی برای پیامبر انتخاب کنند. هنوز آب غسل پیامبر خشک نشده است که خلیفه ای جز آنکه خدا و پیامبرش در غدیر خم انتخاب نموده، مشخص می شود و بسیاری هم با او بیعت می کننداتوبان سقیفه تا کربلا
تعزیه گروه اصفهان شبیه خوانی کربلا عاشورا محرم
درست در همان روزهای اول پس از وفات پیامبر بود که عده ای کلنگ یک اتوبان چهار بانده را بر خاک سقیفه زدند و کمر بستند که این پروژه جهنمی را با سرعت تمام پیش ببرند. اگر چه آنان هنگام بهره برداری نهایی از این طرح نامیمون حضور نداشتند اما پیروانشان به خوبی مسیر آنان را تا کربلا ادامه دادند و کارهای ناممکن را ممکن ساختند. به همین خاطر است که در زیارت عاشورا اول از همه و بیش از صد بار آنان را که زمینه ساز ظلم به خاندان پیامبر بودند، نفرین می کنیم و از آنان تبری می جوییم: «اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِك.»خدایا! نفرین بر اولین ستمگری که در حق محمد و خاندان او ظلم کرد و همچنین(نفرین) بر پیروان و ادامه دهندگان راه او.گناه آنان تنها این نبود که اولین ستم پیشه به اهل بیت بودند بلکه گناه بزرگ آنان، پایه ریزی یک بدعت بزرگ بود. آنان کلنگ جاده ستمگری به اهل بیت را زدند و جاده ظلم به جوانمری و حقیقت طلبی را گستردند. به همین جهت است که در زیارت عاشورا چنین می خوانیم:«وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْكُمْ»و من به واسطه بیزارى جستن از كسانى كه جور و ستم بر شما اهل بیت را پایه نهادند، به خدا تقرب می جویم.البته زمان پنجاه سال برای چنین پروژه بزرگی بسیار اندک است چرا که پیمانکاران این طرح، در مسیر خود از کوه های سخت و استواری همچون فاطمه، علی و حسن علیهم السلام نیز عبور کرده اند.خدایا! نفرین بر اولین ستمگری که در حق محمد و خاندان او ظلم کرد و همچنین (نفرین) بر پیروان و ادامه دهندگان راه او. گناه آنان تنها این نبود که اولین ستم پیشه به اهل بیت بودند بلکه گناه بزرگ آنان، پایه ریزی یک بدعت بزرگ بود. آنان کلنگ جاده ستمگری به اهل بیت را زدند و جاده ظلم به جوانمری و حقیقت طلبی را گستردندتیر سه شعبه از مبدا تا مقصداگر هنوز پل ارتباطی میان سقیفه و کربلا را ندیده اید و رابطه میان آن دو را درک نکرده اید، خوب است که به سروده زیبای مرحوم آیت الله کمپانی سری بزنید. چه زیبا سروده است آن عالم وارسته:  فما رماه اذ رماه حرمله     و انما رماه من مهد له  آنگاه که حرمله (در کربلا) تیر انداخت، این حرمله نبود که تیر می انداخت. بلکه کسی که زمینه ساز این حادثه بود، تیراندازی کرد. یعنی اگر واقعیتش را بخواهید این حرمله نبود که به سوی عزیزان پیامبر خدا تیر می انداخت و آنان را به خاک و خون می کشید. بلکه این تیر، سالها است که از کمانی دیگر و با ضرب شصت ظالمی دیگر در حرکت است و به دنبال هدف خود می گردد. این تیر، 50 سال است که اتوبان کربلا را درنوردیده است و امروز می خواهد به هدف بنشیند.  سهم اتی من جانب السقیفه   و قوسه علی ید الخلیفه  تیری از سوی سقیفه آمد که کمانش به دست خلیفه بود.   و ما اصاب سهمه نحر الصّبی   بل کبد الدین و مهجة النّبی 1 تیر او نه بر گلوی کودک، بلکه بر دل دین و قلب پیامبر نشست.حقیقتا بهتر از این نمی شود این صحنه معادله گونه تاریخ را حل کرد و واکاوی نمود. به حق که اگر واقعه شوم سقیفه نبود، هرگز جنایتهای بعدی که اوج آن در عاشورا بود، پیش نمی آمد و مسیر تاریخ اسلام به گونه دیگری رقم می خورد. سید مصطفی بهشتی - گروه دین و اندیشه تبیان1 . الانوار القدسیّه، محمد حسین الغروی الاصفهانی، ص99. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن