تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836108971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گستاخانه می نویسند که مشهور شوند!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: یک نابهنجاری متنی در وبلاگ نویسی ادبیگستاخانه می‌نویسندکه مشهور شوند!
گستاخانه می نویسند که مشهور شوند!
به نظر می‌رسد که اینترنت، برخی از جوان‌های عرصه ادبیات خلاقه را «گستاخ» کرده! پیش از این، شاهد دو مرحله «سخنان غیرمعمول» و «بی‌پروایی» بودیم اما هیچگاه گستاخی تا این اندازه مشهود و معمول و ظاهراً خالی از قبح نبوده. جالب این است که بسیاری از این گستاخان، در نشست‌های ادبی و برخورد رودررو، حتی از ادای «سخنان غیرمعمول» هم خودداری می‌کنند و این، نشانه آن است که اینترنت به مثابه یک نقاب عمل می‌کند؛ نقابی که فرد می‌تواند پشت آن پنهان شود و آن قدر شهامت در خود ببیند که کلمات را همچون زباله‌ به این سو و آن سو پرتاب کند یعنی کردار مجنونانه‌ای از خود نشان دهد. می‌دانیم که در ادبیات کلاسیک ایران، «جنون» استعاره‌ای برای رهایی است و چون از عالم «عین» به عالم «ذهن» سفر کنی، می‌توانی در پس صورتک جنون، هر چه می‌خواهی بگویی و این مجنونانه‌گویی البته بخش «غریب» و حائز اهمیتی را در ادبیات ما داراست. با این همه هر چه صبغه چنین فرآیندی با «تعمق» و «شهود» مرتبط است شکل و شمایل «این‌زمانی»اش از هر دو خالی است.تفاوت دیگر «مجنونانه‌گویی» قدیم با «مجنونانه‌گویی» جدید، جدا از حضور صورتک اینترنت، در اهمیت «کلمه» در شکل قدیم آن است. مجنونان قدیمی ادبیات ایران، چه در چینش «همنشینانه» کلمات و چه در چینش «جانشینانه» آن، دچار «جنون» نبودند و چنان با استادی این دو فرایند را به انجام می‌رساندند که عاقلان در آن حیران می‌ماندند و مجنونانه‌گویان جدید، به رغم مدعیات خود که مثلاً اگر نباشند کائنات دچار ریزش آخرالزمانی خواهد شد [و خلاقیت آنهاست که شهره بلخ و روم و چین است] نه قدرت همنشینی کلمات‌شان [لااقل در نثر] همپایه قدرت زبانی مردم کوچه و بازار است نه قدرت جانشینی کلمات را جدی گرفته‌اند در همان حدود که می‌توان در یک انشای دبیرستانی، جست و یافت.در گذشته اگر کسی یا کسانی متمایل بودند به روند خلاقیت ادبی یا ادیبانه بپیوندند، با نخستین پرسشی که روبه‌رو می‌شدند این بود: «خط و ربط ‌ات چطور است؟» خط که به معنای خوشنویسی و درک روند زیبایی‌شناختی صورت نگارش [هر نوع نگارشی] بود اما ربط، برمی‌گشت به «نثر» و عمق بخشی به معنا و «نظام‌مندی رسانه‌ای»، اکنون که دیگر «خط» در مسیر رایانه‌ای شدن مسیر نشر [چه نشر رایانه‌ای چه چاپ کاغذی] از واجبات اهم این مشغله محسوب نمی‌شود، انگار «ربط» را هم به «چاه ویل» خویش کشیده تا مدعیات آنان که نسبت به سالم‌نویسی یک پاراگراف، اغلب ناتوان‌اند و این ناتوانی را پای نوآوری بگذارند، بدل به نقد علمی شود!! و شگفتا در روزگاری که اگر چارپایه‌ای لق را با عنوان نوآوری در معرض فروش بگذارید، خریداری نمی‌یابد، به پاس روزگار اینترنتی ما و در غیاب مشتریان گرمابه‌های ادب و خلاقیت، دلاکان نوآور، به نوآورانه‌ترین شکل ممکن، سر یکدیگر را چپ تراش و نیم تراش می‌کنند و نظر گذاشتن 30 وبلاگ‌نویس ادبی برای یکی را [به منظور ادای بدهی، در باب نظر گذاشتن پای «روزنوشت» یا «ماه‌نوشت» باقی جمع] پای استقبال از وبلاگ خود می‌گذارند و در چنین بر و بیای شگفت‌انگیزی، روز به روز از خلاقیت ادبی اینان در حوزه شعر کاسته می‌شود و اگر روزگاری می‌شد آنان را «مستعد» خواند اکنون پس از پشت سر نهادن سی سالگی، تنها «اساتیدی خودخوانده»اند [یادآور روزگاری که در غیاب اساتید ورزش‌های رزمی، هر که شال بند نوآموزانه‌ای به کمر داشت، خود، شاگردانی گرد می‌آورد و طی مراسمی خود را به شال بند مشکی مفتخر می‌کرد.]سؤال این است که چرا هر چه از این دست شاهدیم در حوزه شعر است و نه مثلاً در حوزه داستان [که آن هم به هر حال، روند خلاقیتش به شگفت‌انگیزی دهه پیشین نیست با این همه «گستاخی» در آن جایی ندارد و مدعیات، کم است یا نیست]؟ به گمانم، این برمی‌گردد به همان مسئله «ربط»، هر داستان‌نویسی، در هر اندازه از نوشتن حرفه‌ای که باشد از حداقل «ربط» در آثار خود برخوردار است و در نتیجه از گستاخی که حاصل «بی‌ربطی» است بری می‌شود و البته، نیازی هم به «صورتک» ندارد چرا که داستان، برای عیان ساختن است نه نهان داشتن. به هر حال، توصیه‌ام این است که «ربط» یا «نثرنویسی به قاعده»، در شعر امروز جدی گرفته شود حداقل تا زمانی که تک‌گرمابه‌ای به جا مانده که رؤیای ازدحام‌اش را در ذهن، زنده نگه‌داریم!وقتی که دانش‌اش قلیل است مقابل مدعایش!«اینترنت نویسی» در ایران، مخصوصاً در حوزه شعر، از «بی‌پروایی» گذشته و به «گستاخی» رسیده است و «گستاخی» زمانی معنا می‌یابد که کسی از چیزی سخن بگوید که به قول قدما، اندازه دهانش نباشد و به قول معاصران، دانش‌اش قلیل باشد مقابل مدعایش.این روزها اگر به «وب‌گردی» مشغول باشی نباید از دیدن متونی که در آن، شاعرانش مدعی آنند که به قزوه و کاکایی غزل آموخته‌اند [در حالی که در دهه 69، خردسالی بیش نبودند] یا بهمنی را به نوگرایی واداشتند، حیرت کرد. به نظر می‌رسد اندکی درنگ، ما را به دیدار زمانی هم خواهد رساند که شاعران بیست و اندی ساله، مدعی خط مشی دادن به «قهرمان» و «اوستا» و «فیروزکوهی» و چه بسا «رهی» باشند. گستاخی که حد و مرز ندارد!بدنامی، جایی بیرون از تاریخ ادبی می‌ایستدآیا شهرت تا به این اندازه مهم است که آرزومند آن، به هر قیمت در پی‌اش باشد؟ آیا مرزی میان دعا و نفرین مخاطبان نیست که برخی وبلاگ‌نویسان شاعر، قید خوش‌نامی را می‌زنند و به سرزمین بدنامی رخت می‌کشند؟آیا از آن بی‌ادبی که برادر لئیم حاتم طایی به زمزم کرد، غیر از بدنامی، چیزی در تذکره‌ها یا تاریخ به جا مانده؟شهرت اگر به محبوبیت نینجامد به چه درد می‌خورد؟البته در غرب، می‌شود چنین رویکرد نابهنجاری را، لااقل از جنگ جهانی دوم به این سو شاهد بود اما آنان هم از این شیوه به جایی نرسیده‌اند و شهرت منفی نتوانسته برایشان جایی در تاریخ ادبی یا هنری دست و پا کند.حکایت غوره و مویز!جدا از اینکه یک وبلاگ‌نویس ادبی [که در اینگونه موارد بیشتر شاعران مدنظرند] چه می‌نویسند باید دارای آن قدر تسلط بر «نثر» باشد که بتواند نظر خود را [به عنوان «خبر»] از خلال سطرهای خود [به عنوان رسانه] به مخاطب، بی‌عیب و نقص برساند که اغلب، شاهد چنین روندی نیستیم.«درست نویسی» پدیده‌ای است نادر در اینگونه متون و نادرست‌نویسی که حاصل بی‌دانشی است [و نویسندگان آن مدعی «غیرمعمول‌نویسی»، «ساختارشکنی در معیارهای زیباشناختی» و «نوگرایی»اند] بسیار معمول. این وبلاگ‌نویسان از یاد برده‌اند که گریز از «شیوه معمول» در نثر، محتاج این است که ابتدا «معمول‌نویسی» را بیاموزند و پس از تسلط بر آن، شیوه «برون رفت» را بیازمایند.یزدان سلحشورتهیه و تنظیم: مهسا رضایی- ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن