تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834995910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمترین ابزار تبلیغاتی امام حسین(علیه السلام)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مهمترین ابزار تبلیغاتی امام حسین(علیه السلام)
فصلی از حماسه امام حسین(ع)
نقش تبلیغات در جامعهتبلیغات نقش تعیین کننده ای در جهت دهی فکری جامعه بشری برعهده دارند به گونه ای که سیاست نیز غالباً تابع تبلیغات می باشد .  راهبردهای تبلیغی امام حسین(ع)راهبرد در لغت یعنی « سیاست گذاری »1 و در اصطلاح به معنای: « آمادگی و برنامه ریزی بلندمدت و گسترده »2؛ « دانش یا فن بهره گیری از امکان های سیاسی، اقتصادی، روانی و نظامی برای تأمین بیشترین حمایت از سیاست پیش بینی شده»3؛ «برنامه ریزی و سیاستی که برای رسیدن به هدفی »4 معنا می دهد .« تبلیغ » 5، از ریشه « بلغ » به معنای رساندن کامل پیام، خبر، اندیشه و سخن به دیگری است ، می باشد .راه بردهایی که امام حسین(ع) در مسیر تبلیغ خود به کار برده اند عبارت است از :1- روشنگری و ارتقای سطح شناختپس از عروج پیامبر گرامی اسلام (ص) گروهی در سقیفه بنی ساعده گردهم آمدند و حاکمیت و فرمانروایی جهان اسلام را در دست گرفتند و با تهدید ، تطمیع و ارعاب ، عموم مردم را همراه خود کردند . آنها جامعه ای را که رسول خدا (ص) با عنایت الهی، تلاش خود و همراهی یارانی چون علی (ع) توانسته بود از فرهنگ بدوی و ارزش های جاهلی نجات دهد و فرهنگ ناب الهی و ارزش های معنوی را حاکم کند و در پرتو آن ، بیابان گردان گردنگش را به شب زنده داران فروتن و مجاهدان دین و میهن تبدیل نماید؛ با تکیه بر بیعت و رأی اجباری دوباره به سوی جاهلیت کشاندند .امام حسین (ع) ریشه بسیاری از مصیبت های وارده بر جهان اسلام را در سکوت خواص و چهره های نامدار و خوش نام جهان اسلام و غفلت و به خواب رفتگی عوام می دانست. براین اساس، اصل روشنگری را به عنوان شیوه ای موثر در رهانیدن مردم  از تحیر و سرگردانی و جهل و ظلمت، سرلوحه تمام فعالیت های خود ، قرار داد. امام حسین (ع) در فرصت های مختلف و با شیوه های متنوع گفتاری و نوشتاری و... به بیداری عموم مردم پرداخت و در صدد ایجاد تحول و دگرگونی در حیاتشان بود. این شیوه از بدو حرکت تا آخرین لحظات حیات امام (ع) و در ساعات پایانی روز عاشورا ادامه داشت.ایشان خطاب به خواص چنین می فرماید: « لوصبرتم علی الاذی و تحملت المثونه فی ذات الله کانت امورالله علیکم ترد و عنکم تصدر و الیکم ترجع... ؛ اگر بر آزار شکیبا بودید و در راه خدا تحمل به خرج می دادید امور خدا با شما، به دست شما در می آمد و احکام او از جانب شما صادر می شد و مرجع همگان قرار می گرفتید...».6عامه مردم را نیز این گونه مخاطب قرار می دهد: «انما ادعوکم الی سبیل الرشاد فمن اطاعتی کان من المرشدین و من عصانی کان من المهلکین ؛ من شما را به راه رشد فرا می خوانم، پس هر که مرا پیروی کند از هدایت شدگان و هر که سر پیچیم کند از هلاکت شوند گان است .»7حمید بن مسلم ( از شاهدان کربلاء) چنین نقل می کند: «به خدا سوگند من ندیدم کسی را جز حسین بن علی که دشمن از هر طرف او را احاطه کرده باشد و فرزندان و خویشان و اصحابش کشته کردند ولی او مانند کوهی محکم و استوار بدون اظهارعجزو زبونی با قلب قوی و متانت تمام بر صفوف دشمن حمله نماید و آنان را مانند ملخ در بیابان پراکنده کند.»2- حق گرایی
امام حسین(ع)،عاشورا،محرم،تاسوعا
منطق امام (ع) یک منطق قرآنی بود . تمام اقدامات امام (ع) بر محور حق و حق پرستی و براساس مصلحت استوار بوده است. بر این اساس اتخاذ این رویه از ناحیه امام سبب بقاء و جاودانگی اهداف آن حضرت گردید ، هم چنان که قرآن کریم نیز چنین تضمینی را خاطر نشان فرموده است:(... و اما ما ینفع النّاس فیمکث فی الارض... ؛ ولی آنچه به مردم سود می رساند در زمین می ماند.8 )همان گونه که مشاهده می شود خداوند در این آیه از «حق» با تعبیر « آنچه برای انسان سودمند است» یاد می کند .امام (ع) بعد از ورود به سرزمین کربلا خطبه ای ایراد می فرمایند که در بخشی از آن به برقراری حق در سایه چنین حرکت و قیامی اشاره شده است :«... الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهی عنه... ؛ نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری به عمل نمی آید .» 9 3- تکلیف محوریبا توجه به این که دین اسلام آخرین دین آسمانی و عصاره همه شرایع الهی و مکمل آنهاست ، حفاظت از آن بر عموم مسلمانان واجب می باشد. این تکلیف نیز به نوبه خود در مورد گزینش روش خاص برای حفظ اسلام نیز جاری است و اختصاص به ائمه علیهم السلام ندارد . امام علیه السلام با توجه به شرایط موجود زمان خویش و وجود یک سری عناصر و مؤلّفه ها، بر خود واجب و لازم دانست که دست به چنین قیامی بزند .10  4- دشمن شناسی و معرفی چهره واقعی دشمنانبنی امیّه و خاندان ابوسفیان نسبت به اسلام و پیامبر اعظم در دل کینه داشتند. به همین دلیل پس از به دست گرفتن حکومت اسلامی در صدد انتقام بر آمدند و حکومت های قبیله ای و نژادی را تجدید کردند. معاویه با بهره گیری از قدرت دستگاه های وسیع تبلیغاتی خود توانسته بود رهبری افکار مسلمانان را در دست گیرد و این شجره خبیثه را به منبع الهام بخش اجتماع مسلمین در تمام شئون تبدیل کند. این نقشه های شیطانی همان گونه که در عصر معاویه اجرا می شد ، اگر در دوران حکومت یزید بی چون و چرا ادامه می یافت ، بدون تردید چندی نمی گذشت که دیگر از اسلام و قرآن و حکومت نیرومند اسلامی اثری باقی نمی ماند.در چنین شرایطی لازم بود که امام حسین (ع) وارد عرصه شود و با در پیش گرفتن سیاسی الهی ،عملاً ماهیت این خاندان ننگین و شجره خبیثه را به ملت اسلامی معرفی نماید و پایبند نبودن آنها را به هیچ اصلی از اصول اسلامی و انسانی بر ملا سازد. چنین رویکردی را به وضوح می توان در پیام های امام (ع) مشاهده نمود آنجا که می فرماید :« انّا وبنی امیه تعادینا فی الله فنحن و هم کذلک الی یوم القیامه ؛ به درستی که ما و بنی امیه در راه خدا، در ستیز و جنگ هستیم و این نبرد ما با آنها تا روز قیامت ادامه دارد. ».11از این رو امام حسین علیه السلام حکومت معاویه را به هیچ وجه تأیید نمی کند؛ زیرا این را به خوبی می دانست که آنها ظاهراً و برای ترس از کشته شدن مسلمان شده اند ؛ به فرمایش امام علی علیه السلام : « ما اسلموو لکن استسلموا ؛ آنان مسلمان نشدند بلکه تسلیم مسلمانان شدند ».12امام علیه السلام در فرازی در سخنان خود در مورد کارهای نا مشروع یزید می فرماید :« بار پروردگارا! من امر معروف را دوست دارم و از منکر بیزارم ، کدام منکر در جهان اسلام خطرناک تر و پلیدتر از این که فرد ناپاک  و کثیفی مانند یزید در رأس حکومت اسلامی قرار بگیرد.»13ایشان خطاب به خواص چنین می فرماید: « لوصبرتم علی الاذی و تحملت المثونه فی ذات الله کانت امورالله علیکم ترد و عنکم تصدر و الیکم ترجع... ؛ اگر بر آزار شکیبا بودید و در راه خدا تحمل به خرج می دادید امور خدا با شما، به دست شما در می آمد و احکام او از جانب شما صادر می شد و مرجع همگان قرار می گرفتید...»5- ظلم ستیزی و محرومیّت زدائی
امام حسین(علیه السلام)
رویکرد تبلیغی ، تمامی انبیاء و اولیاء الهی در مورد زشتی ظلم و ستم برخاسته از فطرت و آفرینش الهی انسان و از الهامات هدایت تکوینی می باشد . به همین دلیل همه انسان ها از تجاوز و تعدی دیگران ناراحت می گردند و درصورت تجاوزبرای دفاع از خویش و مقدساتی که حیاتشان با آن گره خورده تا پای جان پیش می روند . امام حسین (ع) علیه السلام کسی بود که از بردگی فکری و سیاسی مردم به دست مستکبران تاریخ رنج می برد و با سلاح سخن و عملکرد مدبرانه خویش زمینه نجات انسان های آزاده را از اسارت و مسخ فکر و اندیشه ، فراهم نمود و بهای آن را با ایثار جان خویش و یاران باوفایش پرداخت نمود.حضرت در این باره می فرماید : « لا اری الموت الاّ سعادة و لا الحیوه مع الظالمین الاّ برما  ».14 6- رضا و تسلیم مقام رضا از والاترین مراتب بندگی در برابر ذات اقدس الهی است. این حالت معنوی علاوه بر این که به انسان صبر و اطمینان خاطر می دهد از علائم کمال ایمان شخص نیز به شمار آمده است.نزدیکان امام علیه السلام چون از پیامدهای حرکت اعتراض آمیز حضرت اطلاع داشتند و شهادت آن حضرت و یارانش را پیش بینی می کردند از همان آغاز در صدد بودند تا مانع از انجام چنین عملی شوند. اما امام علیه السلام در جواب آنها ضمن این که از شهادت حتی جزئیات آن سخن به میان می آورند می فرمود: « رضا الله رضانا اهل البیت » .15 ایشان اظهار رضایت اراده خدا را در هر حال « چه پیروزی ظاهری و چه شهادت» خیری از جانب خدا می داند، و می فرماید:« اما والله انی لا ارجوان یکون خیراً ما اراد الله قتلنا ام ظفرنا ؛ امیدوارم آنچه خدا برای ما خواسته است خیر باشد، چه کشته شویم چه پیروز» 16امام علیه السلام در فرازی در سخنان خود در مورد کارهای نا مشروع یزید می فرماید :« بار پروردگارا! من امر معروف را دوست دارم و از منکر بیزارم ، کدام منکر در جهان اسلام خطرناک تر و پلیدتر از این که فرد ناپاک  و کثیفی مانند یزید در رأس حکومت اسلامی قرار بگیرد.»7- صبر و مقاومتبه گواهی قرآن کریم و شهادت تاریخ، صبر و شکیبایی در برابر ناملائمات ، ناگواری ها و دشواری ها از ویژگی های بارز انبیاء و اولیاء خداوند و بسیار موثر در تحقق اهداف الهی می باشد .حمید بن مسلم ( از شاهدان کربلاء) چنین نقل می کند:«به خدا سوگند من ندیدم کسی را جز حسین بن علی که دشمن از هر طرف او را احاطه کرده باشد و فرزندان و خویشان و اصحابش کشته کردند ولی او مانند کوهی محکم و استوار بدون اظهارعجزو زبونی با قلب قوی و متانت تمام بر صفوف دشمن حمله نماید و آنان را مانند ملخ در بیابان پراکنده کند .»17 8- صراحت در بیان صراحت در بیان و بی پرده سخن گفتن ، به گونه ای که طرف مقابل در نهایت سهولت و سادگی در مقام درک و فهم مطلب برآید ، از دیگر روش های تبلیغی امام حسین (ع) در جریان نهضت الهی او می باشد. چرا که ایشان معتقد بودند از زبان پیامبر سخن می گویند و مانند او حرکت می کنند همان گونه که پیامبر مأمور به « صراحت بیان » بودند ، حضرت نیز باید به این اصل توجه داشته و به آن عمل می کردند تا از این طریق پرده از هر گونه ابهام و نارسایی در ابلاغ پیام برداشته شود و حقیقت امر الهی بر همگان روشن گردد . تنظیم: زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1- فرهنگ معاصر فارسی / صدری افشار /ص 952- فرهنگ سیاسی معاصر / ترجمه عزیز کیاوند / ص 1223- فرهنگ معاصر فارسی / ص 954- حسن انوری / فرهنگ بزرگ سخن / ج 15- راغب اصفهانی / مفردات راغب / ص 1446- حرّانی / تحف العقول / ص 2387- علی مؤیدی / فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع) / ص 4728- رعد / 179- محمد باقر مجلسی / بحارالانوار / ج 44/ ص 38110- پی در پی آمدن نامه های کوفیان با امضای 12 تا 18 هزار نفر11- همان / ج 30 / ص 30812- نهج البلاغه / نامه 1613- محمد مهدی اشتهاردی / سوگنامه آل محمد  /ص 16614- سید ابن طاووس / لهوف / ص 3415- محمد صادق نجفی / سخنان حسین بن علی / از مدینه تا کربلا / ص 6316- همان / ص 15917- محدبن جریر طبری / تاریخ طبری / ج 4 منبع :راهبردهای تبلیغ در نهضت امام حسین(ع) / حسین کوهستانی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن