تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815299119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خون به پا مي‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: خون به پا مي‌شود!


رزمي- منصوره مصطفي‌زاده:
پرسه در باشگاه‌هاي مخصوص آموزش ورزش‌هاي رزمي به بانوان و دختراني كه مي‌گويند براي امنيت يشتر به اين باشگاه‌ها هجوم آورده‌اند.

تا همين چند وقت پيش، اينكه دختري دنبال ورزش رزمي برود، يك‌جور فاجعه محسوب مي‏شد. در و همسايه براي رفتارهاي زننده دخترهاي آن دوره و زمانه سر تكان مي‏دادند و اهل فاميل هم معتقد بودند اين‌طور ورزش‏هاي پسرانه، روحيه دخترها را خراب مي‏كنند. فقط بعضي دخترها و خانواده‏هايشان كه حرف ديگران برايشان مهم نبود، اجازه رفتن سراغ ورزش‏هاي رزمي را داشتند و بقيه به‌همان واليبال و بدمينتون رضايت مي‏دادند.

حالا چند سالي است كه دوره و زمانه عوض شده. باشگاه‏هاي ورزش‏هاي رزمي سانس‏هايشان را به دو قسمت دخترها و پسرها تقسيم كرده‏اند و كلاس‌هاي آموزشي تمام رشته‏هاي رزمي از ووشو گرفته تا فول‏كنتاك، براي دخترها برگزارمي‌شود.

در و همسايه و فاميل هم ديگر نه‌تنها به دخترهاي مردم گير نمي‏دهند بلكه دخترهاي خودشان را هم تشويق مي‏كنند كه يك مدل از اين لگدپراني‏ها و مشت‏زني‏هاي رسمي را ياد بگيرند. به هر حال در اين چند سال، لابد يك اتفاقي افتاده كه اين همه دختر به‌سوي باشگاه‏هاي رزمي روانه شده‏اند. اين گزارش قرار است همين را بفهمد؛ چه اتفاقي افتاده؟

***

باشگاه «حجاب» يكي از معدود باشگاه‏هاي ورزشي بزرگ مخصوص بانوان است. در باشگاه حجاب تقريبا تمام رشته‏هاي رزمي براي بانوان آموزش داده مي‏شوند؛ تكواندو، كاراته و كونگ‏فو از ديگر ورزش‏ها پرطرفدارترند. اين را، هم نجفي- مسئول ثبت نام باشگاه- مي‏گويد و هم آمار اداره كل تربيت‌بدني بانوان. خانم نجفي مي‏گويد: «الان پرطرفدارترين رشته ورزشي رزمي، سبك شيتوريو در كاراته است؛ تكواندو و كونگ‏فو هم طرفدار زياد دارند اما از جودو استقبال نمي‏شود. ما يك مدت كلاسش را گذاشتيم اما اصلا به حد نصاب نرسيد».

اينكه چرا بعضي ورزش‏ها طرفدار دارند و بعضي ندارند، مستقيما با روحيات دخترها در ارتباط است؛ از جودو زياد استقبال نمي‏شود چون خشونت و درگيري در اين رشته بيشتر از ديگر رشته‏هاي رزمي است. زهره كه يك سال و نيم در باشگاه حجاب تكواندو كار كرده، مي‏گويد: «دخترها از تكواندو بيشتر از كاراته استقبال مي‏كنند چون در كاراته تنها چيزي كه همراهت است، همان يك‏لايه لباس است. بنابراين اگر ضربه‏اي به صورت‌ات بخورد، احتمالش زياد است كه درب و داغان شوي، ولي تكواندو كلي محافظ براي زانو، دست و صورت دارد. دخترها هم ورزشي را ترجيح مي‏دهند كه احتمال خطر كمتري داشته باشد».

به‌جز اين، انگيزه‏هاي آنها براي ورزش‏هاي رزمي هم در انتخاب رشته ورزشي مؤثر است؛ نجفي در اين‌باره مي‏گويد: «سبك شيتوريو چون امكان مسابقات خارج از كشورش هم فراهم است، خيلي طرفدار دارد. دخترها دنبال رشته‏هايي مي‏روند كه بدانند مي‏توانند آنها را تا قهرماني ادامه دهند. آنهايي هم كه فقط براي ياد گرفتن دفاع از خود مي‏روند، بيشتر سراغ دفاع شخصي مي‏روند».

با وجود اين همه استقبال از ورزش‏هاي رزمي، تعداد باشگاه‌ها و مربي‌ها چندان رضايت‏بخش به‌نظر نمي‏رسد. به گفته پيام نظر، در دفتر هيات‏هاي رزمي اداره كل تربيت‌بدني در تهران، حدود 100 باشگاه ورزشي رزمي براي خانم‏ها هست. پراكندگي اين باشگاه‏ها هم يكسان نيست چون تعداد زيادي از آنها در قسمت‏هاي جنوبي شهر واقع شده‏اند. در سطوح بالا هم در اغلب سبك‏ها مربي خانم ندارند و اگر كسي بخواهد آنها را ادامه دهد، ناچار به شاگردي مربيان مرد است. دخترها براي ياد گرفتن ورزش‏هاي رزمي هر روز مشتاق‏تر مي‏شوند و كسي هم جلودارشان نيست.

مزاحم را بكش

«چرا آمده‏اي كلاس رزمي؟» جواب اين سؤال براي همه دخترها از پيش معلوم است. سپيده 19 سالش است و در كلاس‏هاي دفاع‏شخصي شركت مي‏كند. او در جواب اين سؤال مي‏گويد: «معلوم است؛ براي امنيتم. اين همه دختردزدي و آزار و اذيت كه خبرهايش پخش مي‏شود، باعث مي‏شود آدم احساس ناامني كند. من تا به‌حال خودم با مشكلي مواجه نشده‌ام اما مي‏خواهم بتوانم از خودم دفاع كنم».

مهرنوش اسبقي هم 27 سالش است و دان سه تكواندو دارد. او مي‏گويد: «به‌نظر من دخترها نمي‏خواهند جلوي پسرها كم بياورند براي همين هم مي‏آيند سراغ ورزش‏هاي رزمي كه بتوانند از خودشان در مقابل پسرها دفاع كنند». شادي يزداني كه در كلاس دفاع شخصي شركت كرده، فوري مي‏رود سر اصل مطلب و بي‌تعارف مي‏گويد: «در جامعه ما آقايان، قوت بدني كمتر را نقطه ضعف خانم‏ها مي‏دانند براي همين هم به خودشان اجازه مي‏دهند هرطور دلشان مي‌خواهد با خانم‏ها رفتار كنند. من خودم خيلي موقع‏ها دلم مي‏خواسته بزنم طرف را له كنم ولي زورم نمي‏رسيده!».

اغلب دخترها خاطراتي از درگيري‏هاي لفظي يا حتي فيزيكي با پسرها در خيابان دارند. زهرا- از بچه‏هاي كلاس تكواندو- مي‏گويد: «همين الان توي پارك كنار باشگاه يك پسري نشسته بود و به دخترها متلك مي‏انداخت. همين زمينه دعوا را ايجاد مي‏كند ديگر. وقتي فرهنگ جامعه عوض شده، آدم مجبور است خودش از خودش دفاع كند. من خيلي كم پيش آمده از تكنيك‏هاي تكواندو در خيابان استفاده كنم اما يك‌بار يك پسري پايش را محكم به من زد، من هم با لگد پرتش كردم!». سمانه هم نزديك به 9 سال است كه تكواندو كار مي‏كند و دان يك دارد. او مي‏گويد: «من به اصرار پدرم آمدم. آن موقع‏ها خيلي خجالتي بودم اما وقتي وارد اين ورزش شدم روحيه‏ام عوض شد.

همين چند وقت پيش يك پسري در خيابان راهم را بست، من هم با مشت زدمش و در رفتم!». با اين‌حال خيلي از دخترها با وجودي كه هرگز از ورزشي كه بلدند استفاده نكرده‏اند اما آن را مايه احساس امنيت مي‏دانند. مهرنوش مي‏گويد: «همين كه آدم بداند اگر كسي مزاحمش بشود مي‏تواند خودش را نجات بدهد، كلي به آدم اعتماد به نفس مي‏دهد».

با يك انگشت در مقابل مردها

در اين احوال كه دخترها دنبال راه‏هاي دفاع از خودشان مي‏گردند، كلاس‏هاي دفاع شخصي حتي در دنياي مجازي هم حسابي طرفدار پيدا كرده‏ است. در يكي از آگهي‌هاي اينترنتي گفته شده كه حتي ساخت سلاح از وسايل معمولي را هم آموزش مي‏دهند. كلاس ديگري مدعي است سبك مستقل درگيري خياباني را آموزش مي‏دهد كه ويژه نيروهاي پليس است.

در اين كلاس‏ها نقاط حساس بدن، اهرم‏ها و مفاصل بدن خود و حريف، خفه كردن، لگد زدن و چيزهاي ديگري مثل اينها آموزش داده مي‏شوند. علاوه بر اين، از تكنيك‏هاي يوگا و خود-هيپنوتيزم هم براي آرامش فكر و تمركز استفاده مي‏شود. هزينه اين كلاس‏ها براي هر ترم براي آقايان 40 هزار تومان و براي خانم‏ها 20 هزار تومان است. تعداد ترم‏ها هم بستگي به استعدادتان در ياد گرفتن همين چيزها دارد.

با وجود اين همه تبليغات، فدراسيون ورزش‏هاي رزمي اعلام كرده فقط 5 نفر خانم هستند كه مدرك رسمي مربيگري دفاع شخصي دارند. اين 5 نفر هم تحت نظر مربي‏هاي ناجا آموزش ديده و مدرك گرفته‏اند و حالا هم همان‌جا به خانم‏هاي پليس آموزش مي‏دهند. يكي از اين 5نفر، خانم هداوند است كه در باشگاه خادم، دفاع شخصي را به دخترها آموزش مي‏دهد.

منصوره هداوند حالا درباره كلاس‏هايي كه تبليغ مي‏كنند، مي‏گويد: «بيشتر اين كلاس‏ها تكنيك‏هاي آي‏كي‏دو و جوجيتسو را آموزش مي‏دهند اما دفاع شخصي تركيبي است از جودو، تكواندو، كاراته و البته تكنيك‏هاي خاص خودش». خانم هداوند خودش قبلا 7 سال جودو كار كرده است و در اين رشته دان يك دارد. او درباره گرايش دخترها به كلاس‏هاي دفاع شخصي دراين سال‏ها مي‏گويد: «مشكلاتي را كه براي دخترها در جامعه هست همه مي‏دانند. براي همين هم خانواده‏ها خودشان دخترهايشان را تشويق مي‏كنند كه در كلاس‏هاي دفاع شخصي شركت كنند.

اين كلاس‏ها علاوه بر اينكه آمادگي بدني دخترها را تقويت مي‏كند، اعتماد به نفس‏شان را هم بالا مي‏برد. اصل قضيه هم همين است. خيلي از دخترها ممكن است قدرت بدني دفاع از خودشان را داشته باشند اما اعتماد به نفس‌اش را ندارند. من در كلاسم سعي مي‏كنم پيش از هر چيز اين را يادشان بدهم».

در كلاس‏هاي دفاع شخصي چند مرحله آموزش وجود دارد؛ «اول افت‏هاست؛ يعني اينكه چطور زمين بخورند كه آسيب نبينند. در اين مرحله قدرت گردن خيلي مهم است چون از همه آسيب‏پذيرتر است و آسيب‏هايش هم مي‏تواند جدي باشد. اين مرحله معمولا كمي خسته‏كننده است چون بيشتر دخترها در آمادگي بدني‏شان مشكل دارند و اين مرحله كمي طول مي‏كشد. ما اوايل در كلاسمان دونفر خانم ميانسال داشتيم كه چون گردنشان مشكل داشت، نتوانستند ادامه بدهند».

بعد از مرحله افت‏ها نوبت مراحل جالب‏تر و هيجان‏انگيزتر مي‏رسد؛ «مرحله دوم ضربه‏هاست. ضربه‏هاي پا و دست، مستقيم، پايين و بالا آموزش داده مي‏شوند. البته همه‏شان به درد دفاع نمي‏خورند چون مثلا اگر ضربه پاي بالا بزنيد، طرف مي‏تواند پاي شما را بگيرد و بخوريد زمين. در ضربه‏ها، جاهاي حساس آموزش داده مي‏شود؛ مثلا وسط جناق سينه، پايين گوش‏ها، وسط گودي گلو و چند جاي ديگر كه با يك ضربه كوچك به آنها شخص از پا درمي‏آيد». بعد از ضربه‏ها، نوبت روش‏هاي دفاع در مقابل همين ضربه‏هاست و بعد هم قسمت اصلي دفاع شخصي كه رهايي است.

رهايي يعني اينكه اگر كسي در خيابان شما را گرفت، چطور خودتان را رها كنيد. بسته به اينكه چطور شما را گرفته باشد، تكنيك هم فرق مي‏كند؛ مثلا اگر مچ شما را بگيرد، موي سر را از عقب يا جلو بگيرد، از پشت يا روبه‌رو بغلتان كند، پاي شما را بگيرد، يا حالت‏هاي ديگر. مراحل بعدي كه دفاع در برابر سلاح است، مراحل بسيار پيشرفته دفاع شخصي است كه در حال حاضر در نيروي انتظامي تدريس مي‏شود. اما همين آموزش‏ها براي دفاع شخصي كفايت مي‏كند. دست‌كم آن‏قدر هست كه بشود مثل خانم هداوند از يك خطر جدي نجات پيدا كرد؛ «يك‌بار نزديك بود من را بدزدند.

نزديك خانه ما كوچه‏باغ زياد است. من داشتم سمت خانه مي رفتم كه حس كردم كسي پشتم است. برگشتم و نگاه كردم، ديدم يك آقايي است با قيافه كاملا معمولي. كاري هم به من نداشت. كمي كه جلوتر رفتيم، به جايي رسيديم كه هيچ كسي نبود. ناگهان يك ماشين آمد كنار من و ايستاد. مردي كه پشتم بود، مرا از پشت گرفت تا بيندازد توي ماشين. ما در كلاس‏هاي دفاع شخصي يكي از اولين چيزهايي كه به بچه‏ها ياد مي‏دهيم استقرار روي پاست؛ يعني اينكه طوري روي پايشان خم شوند كه كسي نتواند آنها را از زمين بكند.

اگر شما صاف بايستيد، نقطه ثقل بدنتان بالاست و راحت مي‏توانند شما را بلند كنند اما اگر كمي روي زانويتان بنشينيد، ديگر نمي‏توانند. من فوري روي پايم خم شدم و خودم را جمع كردم تا او نتواند مرا از زمين بكند. همين كافي بود. طرف نتوانست، مرا رها كرد و سريع رفتند. بالاخره دزد كه نمي‏تواند معطل كند. درگيري خيلي شديد بود، اما همين كه چنين خطري از بيخ گوشم گذشته بود، كلي خوشحال شدم».

از مكروه تا واجب

كافي است چنين ماجرايي به گوش خانواده دختري برسد تا فرداي همان روز دخترش را در اولين كلاس رزمي حوالي خانه ثبت نام كند. در كيف و كوله خيلي از دخترها مي‏شود چيزهايي مثل چاقوي ضامن‏دار و كاتر و گاز اشك‏آور پيدا كرد اما خيلي از اين دخترها جرأت استفاده از آنها را ندارند. دخترها و خانواده‏هايشان هم وقتي اوضاع كوچه و خيابان را ناامن مي‏بينند، ترجيح مي‏دهند خودشان را براي حفظ امنيتشان مجهز كنند.

خانم هداوند مي‏گويد: «من خودم هم باورم نمي‏شد كه با همين چند تكنيك بشود واقعا مردهاي قوي را تار و مار كرد. در دوره فشرده‏اي كه داشتيم، هر تكنيكي كه ياد مي‏گرفتم روي پدرم اجرا مي‏كردم كه واقعا جواب مي‏داد». همين‏ها كافي است براي اينكه در اين دوره و زمانه به جاي اينكه به بهانه پسرانه بودن، دخترها را از ورزش‏هاي رزمي منع كنند، ياد گرفتن آنها را برايشان واجب بدانند.

تاريخ درج: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 15:45 تاريخ تاييد: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 08:51 تاريخ به روز رساني: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 08:47
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 664]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن