تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804921979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

6 دهه جنايت،60 سال مقاومت/مهاجرت معكوس؛ نتيجه انتفاضه و پاشنه آشيل اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: 6 دهه جنايت،60 سال مقاومت/مهاجرت معكوس؛ نتيجه انتفاضه و پاشنه آشيل اسرائيل
خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : يكي از مشكلاتي كه رژيم صهيونيستي در طول شش دهه اشغالگري با آن روبرو بوده، پديده مهاجرت معكوس است؛ كارشناسان، امروزه و با توجه به نياز اسرائيل به جذب مهاجران جديد، اين پديده را پاشنه آشيل اين رژيم و عاملي براي بي ثباتي و تزلزل آن مي دانند.

به گزارش خبرگزاري مهر، مهاجرت معكوس پديده اي است كه پس از ورود مهاجران جديد به داخل سرزمينهاي اشغالي در فلسطين رخ مي دهد.

به اين معنا كه اين گروه از مهاجران به دلايل اقتصادي، سياسي، و اوضاع و احوال جامعه خود در كشورهاي مختلف و همچنين بعضاً بنابر اساس و اصول اعتقادي، خانه و كاشانه خود را در كشورهاي موطن رها كرده و به فلسطين اشغالي مهاجرت مي كنند، اما پس از مدتي نه تنها به آن وعده هايي كه به آنها داده شده بود، دست نمي ياند و بلكه شرايط امنيتي ناشي از اشغال، عرصه را چنان بر آنها تنگ مي كند كه اين افراد بازگشت به موطن اصلي خود را با زندگي بر روي زمينهاي ساكنان اوليه آن ترجيح مي دهند.

تشكيل رژيم اشغالگر قدس نيازمند حضور يك جامعه يهودي بود كه به عنوان عنصر تشكيل ‌دهنده اراضي اشغالي محسوب ‌شود،بنابراين از ابتداي تشكيل اين رژيم، صهيونيستها سعي داشتند تا با جذب گسترده يهوديان از سراسر جهان، با تكيه بر ايده ارض موعود، بقا و استمرار هر چه بيشتر اين رژيم را تضمين نمايند. با وجود اينكه رژيم‌ صهيونيستي تلاش بسياري نموده تا سياست جذب و اسكان يهوديان را قوت و توسعه بخشد،اما اين موضوع در برهه ‌هاي مختلفي از زمان دچار نوسان شده است. جنگهاي مختلف با اعراب و نبود امنيت از جمله اين موارد بوده است. ولي موضوع آغاز انتفاضه ‌الاقصي و تأثيرات عميق آن بر امنيت اين رژيم، از پديده‌هايي است كه تأثير ژرفي را در سياستهاي جذب مهاجران يهودي ايجاد كرده است. از طرفي انتفاضه سبب تشديد پديده مهاجرت معكوس نيز شده است.

گزارش در پيش روي بر آن است كه به بررسي دلايل مهاجرت معكوس در جامعه اسرائيل پس از آغازانتفاضه‌ الاقصي بپردازد. حركتي كه بازتابهاي متفاوتي در جامعه صهيونيستي داشته است و از جمله آنها مهاجرت يهوديان است. نبود امكانات زندگي، عدم امنيت داخلي، تبعيض طبقاتي و برخي موارد ديگر منجر شده كه يهوديان ساكن در سرزمينهاي اشغالي، اين مناطق را به مقصد كشور ديگري ترك كنند.

انتفاضه به عنوان علت نخستين و اصلي اين مهاجرتها است كه پيامدهاي زير از جمله نتايج آن است :

1- عدم امنيت داخلي؛

يكي از علل مهم، مهاجرت معكوس است كه اين پديده احساس ناامني و به تبع آن از هم‌ گسيختگي رواني و فقدان امنيت جاني – مالي تمايل به مهاجرت را در ميان يهوديان اسرائيل افزايش داده است. اين امر به ويژه ناشي از ترس از عمليات شهادت‌ طلبانه فلسطينيان است. چنانچه طبق آمار،27 درصد از يهودياني كه خواهان مهاجرت از فلسطين اشغالي بوده‌ اند در كنار ساير عوامل، ترس از عمليات شهادت‌ طلبانه را عامل اصلي مهاجرت خويش قلمداد كرده ‌اند.

براين اساس به دليل وخامت اوضاع امنيتي در اراضي اشغالي، يهوديان مهاجر به شدت متمايل گشته ‌اند كه به ساير كشورها مهاجرت نمايند. در كنار اين قضيه تمايل براي مهاجرت به فلسطين اشغالي نيز كاهش يافته و يهوديان ترجيح مي‌دهند يا در سرزمين خود بمانند و يا در صورت تصميم به مهاجرت، به نقطه ديگري غير از سرزمينهاي اشغالي بروند.

2) مشكلات اقتصادي؛

از ديگر دلايل مهاجرت معكوس يهوديان و خروج آنها از سرزمينهاي اشغالي،افزايش مشكلات حاد اقتصادي و در تنگنا قرار گرفتن زندگي آنها بود. در نتيجه انتفاضه ‌الاقصي،پنج ميليارد دلار خسارت به اقتصاد اسرائيل وارد آمد و ميزان بيكاري 11درصد افزايش يافت. همچنين 100 كارخانه به طور دائم و 300 كارخانه ديگر به طور موقت تعطيل شدند و 75 هزار شركت اسرائيلي اعلام كرداند كه در آستانه ورشكستگي قرار دارند.

بديهي است خسارات مذكور علاوه بر ورشكستگي اقتصادي اسرائيل منجر به تضعيف اقشاري شد كه مشاغل مربوط را در اختيار داشتند و اين امر در افزايش روند مهاجرت از سرزمينهاي اشغالي مؤثر بود.

تعطيلي هتلها و رستورانها كه به دنبال كاهش تعداد جهانگردان صورت گرفت؛ نيز منجر به بيكاري تعداد قابل توجهي از كساني شده كه در اين اماكن مشغول به كار بودند.

مي ‌توان گفت بدي وضع اقتصادي از يك سو و تخصيص بودجه‌ هاي كلان براي سركوب انتفاضه از سوي رژيم‌ صهيونيستي ازسوي ديگر منجر به نوعي بي‌ ثباتي اقتصادي شد كه به تبع آن يهوديان در تنگنا قرار گرفته و اين امر راه را براي مهاجرت آنها هموار كرد.

از مصاديق بارز مشكلات اقتصادي موجود در جامعه اسرائيل كه روند مهاجرت معكوس در فلسطين اشغالي را افزايش بخشيد، مي ‌توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1-2) بحران در صنعت توريسم؛

به دنبال تداوم ناآرامي‌ها در سرزمينهاي اشغالي آمار تعداد جهانگردان به فلسطين اشغالي كاهش يافت كه اين امر منجر به لطمه ديدن توريسم در فلسطين اشغالي و كاهش درآمدهاي حاصل از آن و بيكار شدن عده ‌اي از افراد شد كه در اماكني نظير هتلها و رستورانها مشغول به كار بودند.

براساس آمار اعلامي از سوي وزارت جهانگردي رژيم ‌صهيونيستي از اكتبر سال 2000 تا اكتبر سال 2001، 47 درصد از ميزان بازديد كنندگان از مناطق مختلف فلسطين اشغالي كاسته شد. اين در حالي است كه آمار موجود در سال 1998 حاكي از رشد صنعت توريسم اين رژيم داشته است و "آوي رزنتال" مديركل اتحاديه هتل ‌داران در آن زمان اعلام كرد كه در سال مزبور تعداد 3 ميليون نفر توريست وارد فلسطين اشغالي شده اند. جالب آنكه در همان هنگام روزنتال هشدار مي‌دهد كه تداوم رشد صنعت توريسم بستگي به چگونگي اوضاع و احوال در فلسطين اشغالي دارد و عنوان ‌كرد چنانچه ناامني و آشوب در سرزمين تداوم يابد، جهانگردان و مسافران تمايل خود براي سفر به فلسطين اشغالي را از دست خواهند داد و اين امر زيانهاي زيادي براي اسرائيل خواهد داشت.

همچنين براساس آمار موجود به دنبال گسترش انتفاضه 50 الي 60 هزار نفر از كارمندان هتل در اسرائيل(مناطق اشغالي 1948) بيكار شده و خواستار ثبت ‌نام در مشاغل دولتي شدند.

همچنين به دليل گسترش انتفاضه و ابعاد آن، درآمد حاصل از صنعت توريسم 30/39 درصد،كاهش يافت كه اين امر منجر به رشد معضل بيكاري در فلسطين شد. اكثر افراد بيكار به محض از دست دادن شغل خويش با بحران پولي و مالي روبرو بودند كه اين امر ميل به مهاجرت را در آنها افزايش مي‌ داد و در همان زمان 5/11 درصد از بيكاران در جامعه اسرائيل كه عمدتاً از قشر تحصيل ‌كرده نيز بودند به طور جدي درصدد بر آمدند تا براي يافتن شغل مناسب به خارج از فلسطين اشغالي مهاجرت كنند.

اين افراد با ابراز نارضايتي از عملكرد دولت ترجيح مي ‌دادند جهت يافتن شغل مناسب با تحصيلات و وضعيت علمي خويش به كشورهاي اروپايي مهاجرت نمايند.

2-2) ركود صنايع هواپيمايي؛

لطمه وارد شدن به صنعت هواپيمايي اسرائيل از مصاديق ديگر مشكلات اقتصادي اين رژيم طي دوره انتفاضه الاقصي بود. همزمان با گسترش ناامني در اراضي اشغالي كار شركتهاي هواپيمايي به اختلال افتاد. از دلايل اين امر كاهش تعداد مسافران و جهانگردان به اراضي اشغالي بود. گسترش ناامني علاوه بر آنكه پروازهاي اسرائيل به خارج و داخل را مختل كرد، منجر به لغو پروازهاي شركتهاي هواپيمايي‌ از ديگر كشورها به ويژه كشورهاي اروپايي نيز شد. چنانچه شركت هواپيمايي هلندي، سوئيسي و فرانسوي به ترتيب با نامهاي KLM، "ايرسوئيس" و "ايرفرانس" اعلام كردند كه به دليل ناامني در تل‌آويو، پروازهاي خويش را به فلسطين اشغالي مي كنند.

با لغو پروازهاي داخلي و خارجي از فلسطين اشغالي و اختلال در كار پرواز هواپيماهاي مسافرتي علاوه بر ايجاد مشكل در رفت و آمد و حمل و نقل مسافران و كالاها، عده ‌اي از كارمندان شركتهاي هواپيمايي نيز به دليل اختلالات ايجاد شده بيكار شدند.
از نمودهاي ركود صنايع هواپيمايي اسرائيل، كاهش ميزان مهاجرت به فلسطين اشغالي بود. به دليل اختلال در كار پروازهاي خارجي برخي از مهاجران از تصميم مهاجرت به فلسطين اشغالي منصرف شده و يا مدتي سفر خود را به تعويق انداختند.

3-2) بحران در بودجه؛

پس از آغاز انتفاضه ‌الاقصي، نرخ رشد توليد در فلسطين اشغالي بسيار كاهش يافت و در سال 2001 توليد ناخالص ملي اسرائيل 9 درصد و توليدات بخش خصوصي 9/1 كاهش يافت و در عين حال صادرات كالا نيز رقمي معادل 12 درصد كاهش نشان داده است.

در بخش سرمايه ‌گذاري‌ هاي خارجي نيز اين رژيم با كاهش چشمگيري روبرو شد. در حالي كه در سال 2000، 2/11 ميليارد دلار سرمايه ‌گذاري خارجي در فلسطين اشغالي صورت گرفت، در سال 2001 اين رقم به 5/4 ميليارد دلار كاهش يافت.

"ديويد كلاين" رئيس كل يهودي و آمريكايي بانك مركزي اسرائيل در آن زمان، پيش بيني كرد كه اقتصاد اين رژيم در سال 2002 هيچ رشدي نخواهد داشت. و آمار بيكاري نيز افزايش خواهد يافت.

بنا به گفته سيلوان شالوم وزير دارايي وقت اسرائيل خسارات شديدي كه به اقتصاد اين رژيم وارد شده نتيجه اوضاع آشفته امنيتي اسرائيل است. وي نتيجه مستقيم اين آشفتگي را كاهش ميزان توليد ملي و افزايش بيكاري عنوان كرده است. كه اين امر خود از دلايل مهاجرت يهوديان از فلسطين اشغالي است. ارتباط منطقي اين قضايا آن است كه بحران در بودجه بر بخشهاي مختلف اقتصادي نظير توليد، صنايع و كارخانه‌ها تاثير مي‌ گذارد و از ابعاد قابل بررسي اين قضيه افزايش نرخ رشد بيكاري است كه اين امر خود منجر به مهاجرت از فلسطين اشغالي مي ‌گردد.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن