واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - زمینه تحول و تغییرات در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای تئاتر دانشگاهی با منحل شدن مجمع کانونهای تئاتر دانشجویی آغاز شد. فروغ سجادی: جشنواره تئاتر دانشگاهی در دورههای نخست برگزاری به عنوان جریانی مستقل و تأثیرگذار از سوی دانشجویان مجمع کانونهای تئاتر دانشجویی پایهگذاری شد و همواره به عنوان یکی از بهترین و موثرترین جریانهای تئاتر دانشگاهی، بستری برای کشف استعدادهای حرفهای تئاتر کشور در سالهای اخیر فراهم کرده است، جریانی که دانشجویان با استقلال آرا آن را مدیریت کرده و پیش بردهاند. در سالهای اخیر با کاهش قدرت جریانهای دانشجویی و تغییر و تحولاتی که در سیاستگذاریهای فرهنگی وزارت علوم به وجود آمده شکل برگزاری این جشنواره نیز با تغییراتی مواجه شد. طبق آییننامه مجمع کانونهای تئاتر کشور تا دو دوره گذشته دبیر این جشنواره از میان سه منتخب دانشجو با کسب بیشترین آرا از سوی مدیرکل فرهنگی وزارت علوم انتخاب میشد، اما از دو سال قبل تاکنون این روند شکل دیگری به خود گرفت و مدیران جدید وزارت علوم خواستار انتصابی شدن دبیران جشنواره شدند. هرچند این رویکرد جدید وزارت علوم با مخالفتهای شدیدی از سوی دانشجویان مواجه شد، اما مسئولان با تعلل و به تعویق انداختن امضای حکم دبیران جشنوارهها سعی به اعمال نفوذ در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای جشنوارههای خودجوش دانشجویی کردند. به عنوان مثال آنان با تعویق انداختن برگزاری جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی و جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویان جریانهای فعال تئاتر دانشجویی را به مرور زمان سپردند و پس از مدتی با پافشاری در برابر خواستههای فعالان تئاتر دانشگاهی سعی در انتخاب مدیران و دبیرانی متناسب با دیدگاههای فکری و سلیقهای خود کردند و جریان تئاتر دانشگاهی را به انفعال رسانند. با وجود همه این اعمال نظرها، جشنواره تئاتر دانشگاهی تا دوره چهاردهم پبش رفت و دوره سیزدهم آن نیز با وجود همه مشکلات حاشیهای و مالی برگزار شد، اما این روزها پس از پنج ماه که از پایان جشنواره تئاتر سیزدهم میگذرد هنوز تکلیف دبیر و وضعیت برگزاری جشنواره چهاردهم که قرار است اردیبهشت 90 برگزار شود، مشخص نیست. مشخص نبودن دبیر این جشنواره، بیاطلاعی و نداشتن نگاه تخصصی از سوی متولیان جدید تئاتر دانشگاهی به این جشنواره، تغییر علنی سیاستها و برنامهریزیها و انتصابی کردن دبیر جشنواره بدون مشورت و آرای دانشجویان موجب شده این روزها جمع زیادی از فعالان تئاتر دانشگاهی در مورد بلاتکلیفی این جشنواره ابراز نگرانی کنند. دانشجویان چندی پیش بیانیهای در این زمینه صادر کردند و با انتقاد از عملکرد خانه تئاتر دانشگاهی این پایگاه تئاتر وزارت علوم را محلی خنثی و صرفاً آرشیوی برای تقاضاهای مادی و معنوی گروههای تئاتر دانشگاهی دانستند. عمار خطی یکی از فعالان تئاتر دانشجویی است که از سوی دانشجویان به عنوان نامزد دبیری جشنواره چهاردم انتخاب شده بود. او از نامزدی در این زمینه انصراف داد و نسبت به اعمال نفوذ جریانهای غیردانشجویی در این جشنواره ابراز نگرانی کرد. او که معتقد است جشنواره تئاتر دانشگاهی تحت هر شرایطی باید دانشجویی پیش برود در این زمینه به ایسنا، گفت: «باید امروز اتفاقی بیفتد تا دانشجویان مجدد به استقلال برسند و مختار کار کنند، زیرا جشنواره تئاتر دانشگاهی بدون دانشجو معنایی ندارد.» او عقیده دارد اگر این عرصه از دانشجویان گرفته شود دیگر جای امیدی نیست. پس باید آرزو کنیم تا در این مسیر سخت دانشجویان ناامید نشوند و جشنواره تئاتر دانشگاهی هم به راحتی منحل نشود و یا رو به زوال نرود. خطی اصلیترین دلیل انصراف خود را مربوط به دانشجویان تئاتر دانست و افزود: «این جشنواره دیگر میان دانشجویان طرفدار ندارد و حس میکنم دانشجویان ایران، برای پیش بردن جشنواره تئاتر دانشگاهی دیگر بیکدل و همصدا نیستند و برعکس هربار بر حاشیههای آن میافزایند.» به گفته دبیر سابق مرکز تئاتر، جشنواره تئاتر دانشگاهی در این مقطع نیاز به زمان دارد و از این وقفهای که در روند برگزاری آن و انتخاب دبیر حاصل شده، نمیتوان انتظار نتیجه خوبی داشت، بلکه همه چیز در هالهای از ابهام پیش میرود و این به منزله آینده روبه خطر جشنواره است، یعنی هرکس در این مقطع دبیری جشنواره را برعهده بگیرد، قطعا با مشکل روبهرو خواهد شد. به گفته ایرج محرمی، مدیران دورههای اخیر جشنواره تئاتر دانشگاهی کاملاً منفعل هستند و اصولاً مدیران فرهنگی وزارت علوم در سالهای اخیر تمایلی به وجود جشنواره تئاتر دانشگاهی ندارند، اما از ترس افکار عمومی و متهم شدن به بیهنری و واپسگرایی این جشنواره را تحمل میکنند. این فعال تئاتر دانشگاهی که دبیری دوره نهم جشنواره را هم به عهده داشت با اظهار تاسف از وضعیت فعلی اینگونه نمایشی گفت: «ظاهراً دو مدیر اخیر امور فرهنگی وزارت علوم، علاقهای به برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی ندارند و به هیچ روی تمایل ندارند تا دانشجویان نقشی در مدیریت این جشنواره داشته باشند.» او با اشاره به منحل شدن مجامع کانونهای تئاتر دانشگاهی ادامه داد: «زمانی که این مجامع و کانونهای دانشجویی فعال بودند به صورت صنفی از تئاتر دانشگاهی حمایت میکردند و همیشه منجر به پیروزی دانشجویان میشدند، طوری که اداره کل فرهنگی وزارت علوم ناچار بود در برابر دانشجویان تسلیم شود، اما امروزه با غیرفعال کردن مجامع، دانشجویان را از حمایتهای صنفی بینصیب کردهاند.» به گفته محرمی، گرچه اسنادی وجود دارد که براساس آن جشنواره باید توسط دانشجویان اداره شود، مسئولان وزارت علوم با تاسیس خانهای که در ظاهر متعلق به تئاتر دانشگاهی است، فعالیتهای دانشجویان را تعطیل کردند و این تعطیلی در نبود مجامع و کانونهای تئاتر دانشگاهی شدت بیشتری گرفت. آنها تلاش کردند با روشهای گوناگون پشتوانه جشنواره دانشگاهی را بگیرند. این کارگردان تئاتر در ادامه با اظهار تاسف دوباره از وضعیت فعلی تئاتر دانشگاهی افزود: «در نبود حمایتگران تئاتر دانشگاهی، دبیر این جشنواره چگونه باید انتخاب شود؟ برخلاف منشور جشنواره دانشگاهی یکی از دبیران پیشین این جشنواره که اتفاقاً دبیری انتصابی بوده است، خود را برای دومینبار برای دبیری جشنواره کاندیدا کرده است!» محرمی به ایسنا گفت: «خلاف سخنان مدیرکل فرهنگی وزارت علوم نه تنها انتخاب دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی قانونمند نشده، بلکه کاملاً دچار هرج و مرج شده است و حتی شنیده میشود برای دبیری جشنواره با برخی اساتید صحبت کردند و وقتی این استادان نپذیرفتهاند شرط غیردانشجو بودن را برای دبیر جشنواره اعلام کردند.» دبیر جشنواره نهم تئاتر دانشگاهی معتقد است، انتقال دبیرخانه جشنواره به خانه تئاتر دانشگاهی یکی از شرایط نگرانکننده فعلی است. به گفته محرمی، وقتی جریان انتخاب دبیر کاملاً ضد دموکراتیک است و حق دانشجو برای مدیریت جشنواره خودش ضایع میشود و مسئولان از بخش بینالمللی جشنواره هم حمایت نمیکنند، برگزاری جشنوارهی تئاتر دانشگاهی چه نتیجهای دارد. او که عقیده دارد جشنواره تئاتر دانشگاهی در درورههای اخیر با افت کیفی مواجه بوده، ادامه داد: «متاسفانه مسئولان فعلی وزارت علوم گویا متوجه نیستند این جشنواره چه روندی را طی کرده و از کجا به کجا رسیده است.» ناصر حبیبیان دبیر جشنواره دوره دوازدهم تئاتر دانشگاهی معتقد است، باید نهادهای متولی تئاتر دانشگاهی خیلی جدیتر عمل کنند. او گفت: «اگر مدیران با بودن یا نبودن جشنواره تئاتر دانشگاهی دچار تعارف هستند، بهتر است زودتر تکلیف این جشنواره را معلوم کنند.» او با ابراز تاسف از وضعیت نامعلوم دبیر جشنواره چهاردهم و اشاره به اینکه در هیچ دورهای جشنواره تئاتر دانشگاهی برای انتخاب دبیر تا این زمان تعلل نداشته، این تعلل را یکی از نقاط ضعف متولیان جشنواره دانست و گفت: «آنچه امروز شاهد آن هستیم به روند دموکراتیک جشنواره آسیب میزند. با اینکه آقایان در شعارها و سخنان خود ظاهراً بر این امر تاکید دارند که قرار است اتفاق دموکراتیکتری بیفتد اما عملکردی که تاییدکننده این سخنان باشد نمیبینیم.» به اعتقاد او در این شرایط باید نهادهای متولی منفعتطلبی را کنار بگذارند و به خاطر منافع شخصی خود سکوت نکنند. مسعود موسوی کارگردان و مدرس تئاتر هم عقیده دارد، تئاتر دانشگاهی جایگاه خود را به درستی پیدا نکرده و او با این شرایط آینده روشنی برای تئاتر دانشگاهی کشور متصور نخواهد بود. او از نبود امکانات و سالن برای دانشجویان به عنوان یک مشکل بزرگ یاد کرد و گفت: «برگزاری چند جشنواره تئاتر دانشجویی به عنوان شاخصهایی برای بهبود شرایط کمی و کیفی فعالیت دانشجویان بدون آسیبشناسی کافی نیست.» این مدرس تئاتر ادامه داد: «دستاندرکاران دولتی تئاتر دانشجویی نیز هیچ راهکاری برای فارغالتحصیلان تئاتری ندارند، بهگونهای که حتی بودجه برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی را که خود متولی آن هستند با مشکلات و تاخیر فراوان و بسیار محدود تصویب کرده و در اختیار مجریان قرار میدهند تا تسویهحساب و پرداخت حداقل کمکهای مالی به گروههای دانشجویی فعال در جشنوارهها نیز با تاخیر انجام شود.» او تعطیلی تالار مولوی را به عنوان محل فعالیت تئاتر ویژه دانشجویان بدون هیچ دلیل منطقی نمونه دیگری از این نگاه غیرتخصصی به تئاتر دانشجویی و جایگاه آن دانست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]