تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854707004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به نمایشنامه «بی چاره مکبث» به کارگردانی ‌پیام عزیزی‌


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: صحنه‌ نمایش«بی چاره مکبث» پوشیده از پارچه‌ای سفید است که بازیگران در زیر این پارچه به ایفای نقش می‌پردازند و تماشاگر، بازیگر را با یک حایل پارچه‌ای در طول نمایشنامه می‌بیند...   در طول تاریخ نمایش جهان، همواره با نمایشنامه‌هایی برخورد می‌کنیم که نه تنها خود متون بدون هیچ کم و کاستی اجرا می‌شوند، بلکه می‌توان خوانش‌های متفاوتی نیز از آن در اجراهای مختلف در سرتاسر دنیا دید. بی‌شک یکی از برجسته‌ترین نمایشنامه‌نویسانی که چنین امکانی را برای کارگردانان و بازیگران ایجاد کرده ویلیام شکسپیر است. نمایشنامه‌های او را هم می‌توان وفادار به خود متن اجرا کرد و هم در آن دخل و تصرف کرد در حالی که همچنان ارزش‌های متن شکسپیر را حفظ می‌کنند. این تغییرات هم می‌تواند در شکل اجرایی و فرم به وجود آمده باشند و هم می‌توانند در متن شکسپیر و کارکرد متن اتفاق بیفتد. "مکبث" بی‌گمان یکی از نمایشنامه‌های برجسته تاریخ تئاتر جهان است که توانسته امکانات زیادی را برای کارگردانان و بازیگران به وجود بیاورد. "بی چاره مکبث"، برداشتی از نمایشنامه "مکبث" نوشته ‌ویلیام شکسپیر است. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی پیام عزیزی در نگارخانه شماره دو فرهنگسرای بهمن از 16 آذر تا 3 دی اجرا شد. "بی چاره مکبث" را نه می‌توان از متن اصلی نمایشنامه "مکبث" جدا کرد و نه می‌توان آن را تابع نعل به نعل نمایشنامه دانست."گروه تئاتر وضعیت" این نمایش را در جشنواره‌های تئاتر عروسکی مبارک و بخش مدرسان تئاتر دانشگاهی ایران اجرا کرده است. این گروه نمایش"بی چاره مکبث" را در کشور ترکیه در شهرهای آنکارا و استانبول در جشنواره تئاتر تکنیکال خاورمیانه و تئاتر دانشگاهی استانبول اجرا کرده است.پیام عزیزی در این نمایشنامه چند موضوع را مد نظر قرار داده است. تغییر ساختار اجرایی، تغییر ساختار متن، تغییر تم نمایشنامه و... مهم‌ترین مساله‌ای که می‌توان در نخستین برخورد با این نمایشنامه به آن اشاره کرد، شیوه اجرای آن ‌است. ساختار اجرایی نمایش و شکل اجرای نمایش به گونه‌ای متفاوت از هر اجرای دیگری از"مکبث" است. صحنه‌ نمایش"بی چاره مکبث" پوشیده از پارچه‌ای سفید است که بازیگران در زیر این پارچه به ایفای نقش می‌پردازند و تماشاگر، بازیگر را با یک حایل پارچه‌ای در طول نمایشنامه می‌بیند. استفاده از پارچه امکاناتی را نیز برای گروه اجرایی به وجود آورده است، بازیگرها  قادر به جدا شدن از پارچه نیستند، در حقیقت می‌توان پارچه ‌سفید را محیطی بکر و دست نخورده دید که انسان‌ها بر اساس شرایطی که پارچه برای آن‌ها ایجاد می‌کند دست به عمل می‌زنند. در واقع می‌توان با نگاهی به فرم اجرایی، تحلیلی از "مکبث" را نیز ارائه داد که مکبث محصول اجتماع است و اجتماع و محیط او را وادار به عمل می‌کند. به گمان من این تحلیلی است که پیام عزیزی و گروه اجرایی ارائه می‌دهند. "مکبث" در چنین محیطی دست به جنایت می‌زند. جنایت از نگاه گروه با رنگ قرمز نشان داده می‌شود. پیام عزیزی در نمایش"بی چاره مکبث" تنها از صحنه‌های کلیدی نمایشنامه "مکبث" استفاده کرده و در واقع می‌توان گفت به نوعی نمایش را فشرده کرده و از صحنه‌های اصلی نمایشنامه بهره گرفته است. این اتفاق باعث شده ‌نمایش به ساختار اتفاقات نمایشنامه"مکبث" وفادار بماند، در عین این که بسیاری از صحنه‌های نمایش را نمی‌بینیم و نمایشی در حدود دو ساعت و با مدت زمان 45 دقیقه به نمایش در می‌آید. اما با این همه نمایش به"مکث" اصلی وفادار مانده ‌و سعی می‌کند خط اصلی نمایش را نیز به تماشاگرش نشان دهد. اما این وجهی از نمایش"بی چاره مکبث" است، وجه دیگر نمایش تمرد از ساختار نمایشنامه"مکبث" است، به گونه‌ای که تماشاگر نمایشنامه‌"مکبث" را نخواهد دید، بلکه مکبثی سفید را مشاهده می‌کند که آرام آرام همه سفیدی‌های دیگر اجتماع‌اش را نابود می‌کند و در نهایت همان جامعه پوشیده شده در سفیدی نیز او را از پارچه طرد ‌‌کرده و ‌بیرون می‌اندازد.   اجرای نمایش‌"بی چاره مکبث" تنها بردوش بازیگرانش نیست، چه این که ما بازیگری هم در صحنه مشاهده نمی‌کنیم و تنها شبح‌های سفیدی می‌بینیم که سر از پارچه بیرون می‌آورند و دوباره در پارچه فرو می‌روند و محو می‌شوند. این نمایش متکی به بازیگرانش نیست، بلکه می‌توان حضور عناصر دیگری را نیز در آن مشاهده کرد. عناصری که به اندازه‌ بازیگران‌ در اجرای نمایش تاثیر گذار است عبارتند است از نور. استفاده از نور تا جایی است که می‌توان گفت تکلیف بسیاری از صحنه‌ها را روشن می‌کند. با نورهای آبی‌ای که بر صحنه می‌تابد و یا نورهای قرمزی که نماد خون در این نمایشنامه است. خنجرهای این نمایش نورانی و قرمز هستند و خنجر نورانی قرمز تنها برای ضربه زدن و جنایت در نمایشنامه به کار برده می‌شود. نور یکی از پررنگ‌ترین بازیگران این نمایش است. عنصر دیگری که به یاری ‌نمایش آمده ‌موسیقی است. موسیقی نیز همچون یکی از بازیگران این نمایشنامه اجرای نقش می‌کند و حذف آن به مثابه حذف یکی از شخصیت‌های کلیدی نمایشنامه"مکبث" است. موسیقی تنها برای فضاسازی به کار گرفته نشده‌ بلکه خود در صحنه گاهی به عنوان عامل جنایت، مهر، خیانت، جنگ، شادی و... حضور می‌یابد. "بی چاره مکبث" را می‌توان یک نمایش متکی به فرم دانست که در هماهنگی بازیگر، نور، موسیقی، دکور شکل گرفته ‌و همه ‌این عناصر به صورتی جدا نشدنی از یکدیگر در هم تنیده شده‌اند. ضمن این که‌‌"بی چاره مکبث" نمایشی است که به شدت متکی بر نشانه‌هاست. حضور گسترده ‌پارچه ‌سفید از مهمترین نشانه‌های این نمایش است. پارچه‌ای که زمینه‌ ظهور و سقوط مکبث را فراهم می‌کند. خنجرهای نورانی قرمز، استفاده از سربندهای سیاه، عروسک‌های جادوگر، رنگ قرمز، دستکش‌های قرمز و... همه و همه نشانه‌هایی است که ما را در درک بهتر منظور کارگردان و گروه اجرایی یاری می‌کنند.    پیام عزیزی با استفاده کردن از این نشانه‌ها گویی در تلاش برای یافتن راهی است تا نمایشنامه"‌مکبث" را بهتر و از زوایای دیگری به تماشاگرش نشان دهد. او کدهای ذهنی خود از "مکبث" شکسپیر را به تماشاگرش می‌دهد و او را به تحلیل نزدیک می‌کند. تحلیلی که در ظاهر نمایشنامه‌"مکبث" است؛ اما در لایه‌های دیگر تمی دیگر را پی‌گیری می‌کند. خیانت در این نمایش یکی از تم‌های مهم است. این‌ها و دیگر نکاتی که در نمایشنامه است از ویژگی‌های این اجرا است. ویژگی‌هایی که اجرای پیام عزیزی را از این نمایشنامه قابل توجه کرده است     




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن