واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نسخهی زنانه سلمان رشدی و هتاکی جدید
«ایان هرسی» در کتاب تازهاش با عنوان «کوچ نشین» با نگاه ضد اسلامی خود می نویسد که یک مسلمان و به خصوص زن مسلمان باید در تمام امور زندگی خود بر اساس قوانین و هنجارهای قبیله خود رفتار کند و نمی تواند به دنیای مدرن پا بگذارد.«ایان هرسی» در کتاب اولش با عنوان «کافر» دین اسلام را عامل اصلی سرکوبی زنان در کشورهای اسلامی مثل عربستان و ... اعلام کرد و تقریباً به یک چهره جهانی ضد اسلام تبدیل شد و با وجود تهدیدهای فراوانی از سوی مسلمانان هنوز هم در کتاب دوم خود با عنوان «کوچ نشین» می نویسد که یک مسلمان و به خصوص زن مسلمان باید در تمام امور زندگی خود بر اساس قوانین و هنجارهای قبیله خود رفتار کند و نمی تواند به دنیای مدرن پا بگذارد.«ایان هرسی» در کتاب اولش با عنوان «کافر» دین اسلام را عامل اصلی سرکوبی زنان در کشورهای اسلامی مثل عربستان و ... اعلام کرد و تقریباً به یک چهره جهانی ضد اسلام تبدیل شدبه گزارش خبرآنلاین به نقل از نیویورک تایمز، «ایان هرسی علی» سومالی الاصل نماینده سابق پارلمان هلند است که هتاکی های وی علیه دین مبین اسلام فراوان بوده است. وی در کتاب «کوچ نشین- از اسلام تا آمریکا: سفرنامه ای شخصی به برخورد تمدن ها» به عنوان دومین کتابش می نویسد که دین اسلام خانواده هایی سنتی ایجاد می کند که تهدید اصلی علیه دنیای مدرن غرب محسوب می شود و کشورهای غربی باید بیشتر نسبت به مهاجران مسلمان رشد یافته در این خانواده ها حساسیت نشان بدهند چرا که آنها در کشورهای جدید خود سنت های خود را حفظ می کنند و نمی توانند برای زندگی مدرن بر اصول و قواعد خانوادگی خود چشم بپوشند.«هرسی علی» در سال 1969 در سومالی متولد شد و خانواده اش در زمان درگیری های سیاسی به کشورهای کنیا، اتیوپی و عربستان سعودی سفر می کنند و در نهایت پدرش با زنی خارجی ازدواج می کند و در هلند ساکن می شود که همین امر شوکی در زندگی هرسی ایجاد می کند که در مواقعی به افسردگی روحی اش منجر می شود ولی در نهایت به جای بهبودی در زمانی که فارغ التحصیل علوم سیاسی است با منطق جدیدی که از غربی های آموخته است از دین اسلام روی برمی گرداند و همین امر باعث می شود از سوی مادرش در سومالی طرد شود. تبدیل او از یک دختر مسلمان اهل سومالی به سخنگوی سیاه پوست پارلمان هلند آنقدر برای اطرافیان عجیب بود که بعد مقامات هلند نیز وی را اخراج می کنند که در حال حاضر معروف به سلمان رشدی زن در آمریکا تحت نظر محافظان شبیه سلمان رشدی مرد زندگی می کند.بعد از مرگ پدر هرسی علی، تلفنی با مادرش در سومالی تماس می گیرد ولی از وی طلب بخشش می کند. در گفتگوی آنها وقتی به مسئله اسلام می رسد وی از درخواست مادر برای برگشت به اسلام روی برمی گرداند و مادرش در حالی که اشک می ریخته است می گوید «چرا ایمانت اینقدر ضعیف شد؟... تو فرزند من هستی و نمی توانم تو را در جهنم ببینم». ولی خود هرسی علی در خاطراتش اینگونه بیان می کند که «من فکر می کنم زنان مسلمان در جامعه خود ارزشی ندارند و وقتی مرگ به سراغ آنها بیاید جز نابودی و فساد چیزی برایشان باقی نمی ماند».منتقد روزنامه نیویورک تایمز در بیان نظرش درباره هرسی علی و کتابش می نویسد: «به عقیده من تنها مشکل این زن سیاه پوست اهل سومالی ناکارآمد بودن خانواده و مشکلات روانی بوده است که با طلاق پدر و مادرش ایجاد شده است و مشکل ساده خانواده وی این است که نمی توانند کلمه دوست داشتن را به یکدیگر بگویند و این مسئله ربطی به اسلام و هیچ دین دیگری ندارد».منتقد این روزنامه در یادداشت خود درباره این کتاب می نویسد: «با توجه به بعضی از زندگی های سنتی بعضی از کشورهای اسلامی مثل عربستان، سومالی و افغانستان شاید تحلیل های هرسی درباره زندگی قومیتی بعضی از گروههای افراطی تنها تا حدودی صحت داشته باشد ولی تا جایی که زندگی و سفرها و تجربه ما از کشورهای آفریقا و آسیایی و به طور کلی کشورهای اسلامی نشان می دهد، به نظر نمی رسد تحلیل های هرسی علی از آموزه های دین اسلام صحیح باشد. بله شاید مسئله گروههای افراطی مثل طالبان در افغانستان و شیوخ سعودی و کشورهای دیگر یکی از مشلکلات معرفی اسلام در غرب باشد ولی اگر آنها تمام چهره اسلام باشند برگزاری نماز افراد فقیر و غنی دوشادوش هم در مساجد کشورهای اسلامی کدام چهره اسلام را تشکیل می دهد و در حقیقت باید گفت اگر چنین تحلیلی در زندگی خانوادگی و قبیله ای صحیح باشد چرا سرعت رشد اسلام در کشورهای غربی که چنین زندگی سنتی ندارند از دیگر ادیان سبقت گرفته است؟». گروه کتابخوانی تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]