واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: توصیه هایی برای افزایش روزی
یَا عَلىّ لاَ تَهتَمّ لِرِزقِ غَد فَاِنَّ كُلَّ غَد یَأتِى رِزْقُهُ.اى على، غم روزى نخور، هر فردایى روزیش خواهد رسید. چند یاد آورى راجع به روزى بخشى خداوند:1ـ معیار گستردگى و تنگى روزى: هرگز نباید تصوّر كرد كه وسعت رزق دلیل بر محبّت خداوند، و یا تنگى معیشت دلیل بر خشم و غضب اوست، زیرا خداوند گاه انسان را به وسعت روزى آزمایش مى كند، و اموال سرشارى در اختیار او قرار مى دهد، و گاه با تنگى معیشت، میزان مقاومت و پایمردى او را روشن مى سازد، و آنها را از این طریق پرورش مى دهد.گاه ثروت زیاد مایه بلا و عذاب جان صاحبان آن هاست، و هر گونه آرامش و استراحت را از آن ها مى گیرد، چنان كه قرآن مجید در آیه 55 سوره توبه مى گوید: «فزونى اموال و اولاد آن ها تو را در شگفتى فرو نبرد، خدا مى خواهد آنان را به این وسیله در زندگى دنیا مجازات كند و درحال كفر بمیرند»!در جاى دیگر (مؤمنون / 55 ـ 56) مى گوید: «آیا چنین مى پندارید كه اموال و فرزندانى را كه به آنان داده ایم براى این است كه درهاى خیرات را به رویشان بگشاییم، چنین نیست، آنها نمى فهمند». 2ـ تقدیر روزى تضادّى باتلاش ها ندارد: نباید از آیاتى كه در زمینه تقدیر واندازه گیرى، روزى به وسیله پروردگار آمده چنین استنباط كرد كه تلاشها و كوششها، نقشى در این زمینه ندارد، و اینها را بهانه تنبلى و فرار از زیر بار مسئولیّت ها و مجاهدتها در مقیاس فرد و اجتماع قرار داد، كه این پندار بر ضدّ آیات فراوانى از قرآن مجید است كه سعى و كوشش و تلاش رامعیار موفّقیتّ ها شمرده است.هدف این است كه با تمام تلاش ها و كوشش ها باز به روشنى مى بینیم دست دیگرى نیز در كار است كه نتیجه تلاش ها بر باد مى رود، و گاه به عكس، تا مردم فراموش نكنند در پشت عالم اسباب، دست قدرت «مسبّب الاسباب» كار مى كند و در هر حال محرومیّت هاى ناشى از تنبلى و سستى را هرگز نباید به حساب تقسیم روزى از ناحیه خداوند گذارد، چرا كه خود فرموده: روزى را به تناسب تلاشها وسعت مى دهم. 3ـ روزى تنها به مواهب مادّى نیست: روزى معناى وسیعى دارد كه روزی هاى معنوى رانیز در بر مى گیرد، بلكه روزى اصلى همین روزى معنوى است، در دعاها تعبیر به رزق درمورد روزیهاى معنوى بسیار به كار رفته است، در مورد حج مى گوییم: «اَلَّلهُمَّ ارْزُقَنِى حَجَّ بَیتِكُ الْحَرَام».در مورد توفیق اطاعت و دورى از معصیت آمده: «الَّلهُمَّ ارْزُقْنِى تَوُفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعصِیَةِ...» و ... 4ـ قرآن چند امر را معرّفى كرده: كه خود درسى سازنده براى تربیت انسان است، در یك جا مى گوید: «هر گاه شكر نعمتها را بجا آورید (و آن را در مصرف واقعى صرف كنید) نعمت را بر شما افزون مى كنم». (ابراهیم،آیه7)در جاى دیگر مردم را به تلاش دعوت كرده مى گوید: «او كسى است كه زمین را تسلیم و خاضع در برابر شما قرار داد تا بر پشت آن راه روید و از رزق آن استفاده كنید». (ملك، آیه15)در جاى دیگر تقوا و درستكارى را معیار گشایش روزى قرار داده مى فرماید: «هر گاه مردم روى زمین ایمان آورند و تقوا پیشه كنند بركات آسمان و زمین را به روى آنها مى گشاییم». (اعراف، آیه96)هر گاه خداوند روزى را بر مردم گشاده دارد، راه ظلم و طغیان پیش مى گیرند.5- تنگى رزق و مسایل تربیتى: گاه تنگى رزق به خاطر جلوگیرى از طغیان مردم است، چنان كه در آیه 27 سوره شورى مى خوانیم: «هر گاه خداوند روزى را بر مردم گشاده دارد، راه ظلم و طغیان پیش مى گیرند»! 6ـ قرآن تأكید دارد: كه انسانها روزى بخش خود را تنها خداوند بدانند واز غیر اوتقاضا نكنند، و به دنبال این ایمان و توكّل بر نیرو و تلاش و سعى خودمتّكى باشند. در آیه 3 سوره فاطر آمده است: «آیا خالقى غیر از خدا وجود دارد كه شما را از آسمان و زمین روزى دهد». و در آیه 17 سوره عنكبوت مى خوانیم: «تنها روزى را نزد خدا بجویید»( تفسیر نمونه، ج 20، ص 373 ـ 375)1
توصیه هایی برای افزایش روزی1) امام علی (سلام الله علیه) : اختیار كم و زیاد شدن روزی ها، جز در دست روزی رسان نیست. (غرر الحكم 10838) 2) امام علی (سلام الله علیه): مردم نانخورهای خدایند. خداوند روزی آنها را ضمانت و خودراكشان را مقدر كرده است. (نهج البلاغه ـ خطبه ی 91) 3) امام علی (سلام الله علیه): روزی را بجوئید؛ زیرا روزی برای جوینده ی آن ضمانت شده است. (الارشاد 303/1) 4) امام صادق (سلام الله علیه): از طلب روزی حلال دست مكش؛ زیرا طلب روزی حلال تو را در دینت یاری می رساند. (امالی المفید 11172) 5) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): همچنان كه مرگ بنده را می جوید، روزی نیز او را می جوید. (جامع الاخبار 799/294) 6) امام صادق (سلام الله علیه): خدای عزوجل روزی مؤمنان را از جایی می رساند كه فكرش را هم نمی كنند؛ علتش این است كه وقتی مؤمن نداند روزیش از كجا خواهد رسید، زیاد دعا می كند. (نور الثقلین 34/354/5) 7) پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم): هر كه خداوند تعالی به او نعمتی ارزانی دارد، باید خداوند تعالی را حمد و سپاس گوید و هر كه روزیش به تأخیر افتد آمرزش بخواهد. (عیون أخبار الرضا (سلام الله علیه) 171/46/2) 8) امام صادق (سلام الله علیه): هر كه به اندك روزی خدا رضایت دهد، خداوند نیز به اندك عمل او رضایت دهد. (الكافی 3/138/2)امام صادق (سلام الله علیه): خدای عزوجل روزی مؤمنان را از جایی می رساند كه فكرش را هم نمی كنند؛ علتش این است كه وقتی مؤمن نداند روزیش از كجا خواهد رسید، زیاد دعا می كند. 9) امام صادق (سلام الله علیه): هر كه با خانواده خود نیكوكار باشد، روزیش زیاد شود. (البحار 117/408/69) 10) امام صادق (سلام الله علیه): خوشخویی، روزی را زیاد می كند. (البحار 77/396/71) 11) امام علی (سلام الله علیه): گنج های روزی، در اخلاق خوش نهفته است. (البحار 1/287/77) 12)امام علی (سلام الله علیه): كمك مالی كردن به برادر دینی، روزی را زیاد می كند. (البحار 22/395/74) 13) امام علی (سلام الله علیه): امانتداری، روزی را زیاد می كند. (البحار 8/172/75) 14) امام باقر (سلام الله علیه): پشت سر برادرانت دعا كن، كه این كار روزی را به طرف تو سرازیر می كند. ( البحار 14/60/76) 15) امام علی (سلام الله علیه): با صدقه دادن، روزی را فرود آورید. (نهج البلاغه: الحكمه 137)
16) امام باقر (سلام الله علیه): زكات دادن، روزی را می افزاید. (البحار 27/14/96) 17) امام علی (سلام الله علیه): هر كه خوش نیت باشد، روزیش زیاد شود. (البحار 18/21/103) 18) امام باقر (سلام الله علیه): بنده گناه می كند و به سبب آن، روزی از او گرفته می شود. (الكافی 8/270/2) 19) پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): عبادت ده جزء دارد، كه نه جزء آن طلب روزی حلال است. (البحار 37/9/103) 20) امام رضا (سلام الله علیه): كسی كه برای تأمین مخارج خانواده اش در طلب روزی خدا برآید، پاداشش بیشتر از كسی است كه در راه خدا جهاد می كند. (البحار 29/339/78) 21) پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم): هر كه برای كسب درآمد حلال، خود را به رنج افكند، آمرزیده است. (كنز العمال 9215) 22) پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم): كار كردن برای كسب درآمد حلال، جهاد است. (كنز العمال 9205) 23) پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم): هر كه از دسترنج حلال خود بخورد، درهای بهشت به سویش گشوده شود و از هر دركه خواهد وارد شود. (جامع الاخبار 1088/390) 24) پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): ملعون است، ملعون است، كسی كه هزینه ی خانواده ی خود راتأمین نكند. (البحار 6283/103) 25) پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): بهترین روزی آن است كه به قدر كفایت باشد. (البحار 4/168/77) 26) پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): روزی اندك و بسنده بهتر است از روزی بسیار و بازدارنده (از یاد خدا). (امالی الصدوق 1/395) گروه دین و اندیشه – مهدی سیف جمالی1. با بهره گیری از درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 905]