واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در مطالعه تاريخ گذشته ايران در كنار ظلم و جور پادشاهان و حاكمان بي درايت كه به نوعي دست نشانده بيگانگان و جيره خواران آنان بودند، به افرادي برمي خوريم كه با قلم ها و افكار وابسته و مسموم، سعي مي كردند عقايد خود را در نوشته ها و سخنراني هاي به ظاهرآكادميك به جامعه تحميل نمايند و چهره واقعي و مترقي اسلام را مخدوش نمايند. اما انقلابيون مسلمان با پيروي از علماي زمان خود ضمن مبارزات فكري و استدلالي با اينگونه افراد براي حفظ حرمت دين مبين اسلام و پاسخگويي به توهين هاي آشكار آنان، دست به مبارزات مسلحانه زدند. از جمله اين افراد منحرف، كه با آگاهي از خطر اسلام در مقابل قدرتهاي سلطه جو سعي در خاموش كردن نور ايمان در دل مردم بويژه جوانان داشت، احمد كسروي بود او در هشتم مهرماه 1269 هجري خورشيدي در محله اي در تبريز متولد شد. پدرش ميرقاسم فرزند ميراحمد، به كار بازرگاني اشتغال داشت. كسروي در تهران ابتدا به خدمت وزارت معارف درآمد، سپس به وزارت عدليه رفت و سالها عهدهدار رياست عدليه در شهرهاي دماوند، زنجان و خوزستان شد. پس از دريافت چند سمت ديگر درعدليه از ادامه خدمت در مشاغل قضائي دست كشيد و به وكالت پرداخت. كسروي كتابهاي فراواني با موضوعات مختلف تاريخي و اجتماعي به رشته تحرير درآورد، كه با محتواي ارائه شده در اين كتب در زمان خود به مورخ دين ستيز معروف شد. از اقدامات عجيب كسروي برعهده گرفتن وكالت سرپاس مختار و پزشك احمدي، دو تن ازمسئولين قتل هاي مخالفان دوران رضاشاه بود. اين امر وابستگي او را به دستگاه حكومتي به اثبات رساند و آزادگي در نويسندگي و شغل مورد نظرش را هم، زير سوال برد. كسروي در دي ماه، يك روز را به نام روز بهروز نامگذاري كرد كه اين جشن، كتاب سوزان بود. او و طرفدارانش درمحل هماد آزادگان كه خود مؤسس آن بود، جمع ميشدند و بعضي از كتب را به آتش ميكشيدند او مي خواست اين جشن همگاني شود. اوايل دهه بيست اعتقادات ضدمذهبي احمد كسروي به نحو بارزي فزوني گرفت. در اين دوران او عقايد ضدديني خود رادر اعلاميه با نام دين و انتقام منتشر كرد كه با واكنش هاي تند محافل مذهبي مواجه شد. نواب صفوي كه در آن زمان درحوزه علميه نجف به تحصيل مشغول بود، با گسترش فعاليتهاي ضد ديني كسروي به دستور آيتاللَّه سيدابوالحسن اصفهاني جهت مبارزه با كجرويهاي كسروي به ايران آمد و با تشكيل جمعيت فداييان اسلام به مبارزه با بدخواهان و بدانديشان پرداخت. تفكرات و اقدامات احمد كسروي و پيروان او بر ضد دين اسلام و تشيع مهمترين عامل تسريع در شكل گيري و فعاليتهاي جمعيت فداييان اسلام محسوب مي شود. كسروي در تمام دوران زندگي خود همواره مشغول فعاليت هاي ضدمذهبي بود و در برخي آثارش مانند شيعيگري، به دين اسلام، مذهب تشيع و برخي از ائمه اطهار به طور علني اهانت كرده بود. در چنين اوضاعي نواب صفوي پس از هشدارهاي متعدد شفاهي و كتبي در سخنرانيها و اعلاميه هاي مربوط به جمعيت، در يك اقدام انقلابي به احمد كسروي حمله كرد و او را مجروح ساخت و خود دستگير و مدتي زنداني شد(هشتم ارديبهشت 1324)، اما پس از آزادي اززندان نيز مبارزه منسجم خود را در جمعيت فدائيان اسلام با جريانات فكري امثال كسروي ادامه داد . كسروي در پناه حمايتهاي دربار و عناصر وابسته به دول غربي به ويژه انگلستان، همچنان به اقدامات ضد ديني خود ادامه مي داد، او در توهين به دين و مذهب، وقاحت را به جايي رساند كه اعتراضات مردمي بصورت دادخواستهاي متعدد به عنوان شكايت از يك بي دين و حرمت شكن به دادگستري وقت ارجاع شد، دولت وقت كه جو عمومي جامعه را متشنج و ناآرام مي ديد مجبور شد تا دستور محاكمه كسروي و رسيدگي به شكايات را به دستگاه قضايي بدهد. روز 20 اسفند 1324 قرار بود كسروي به جرم اهانت به اسلام در يك دادگاه فرمايشي محاكمه شود، سران نهضت كه حدس زده بودند، كسروي به عنوان يك مهره مورد حمايت رژيم ازاين محاكمه نمايشي جان سالم به در خواهد برد، تصميم به اعدام انقلابي او گرفتند، به همين منظور مبارزان جمعيت به نام هاي سيدحسين امامي به همراه علي محمد امامي، رضا الماسيان، مظفريان و فدايي به كاخ دادگستري رفته و او را به همراه محافظ و منشي اش به رگبار گلوله بستند كه در اين هنگام حسين امامي فرياد زد:مردم! من كسروي را كشتم و... خانواده و دوستان كسروي از بيم مخالفان او را در نقطه اي در كوههاي شمال شهر تهران دفن كردند.مراسم خاكسپاري كسروي دور از چشم مردم ، برگزار شد. انتشار خبر كشته شدن كسروي، علاوه بر شادي همگان،مردم و علما را بر آن داشت تا خواهان آزادي عاملان مرگ كسروي شوند. حتي آيتالله حاج حسين قمي كه گفته ميشد حكم ارتداد و اعدام انقلابي كسروي را صادر كرده بود طي تلگرافي از دولت وقت خواست تا متهمان به قتل كسروي را از زندان آزاد كند . دولت وقت، علي رغم تمام تلاشهاي خود وقتي نتوانست در ذهن مردم چهره ناشايستي راكه اين مرتد در طول اين سالها براي خود و دولت وابسته شاهنشاهي ساخته بود، پاك نمايد، سرانجام متاثر از فشار افكار عمومي و علما، پس از سه ماه سيد حسين امامي را آزاد كرد. اطلاع**9131**1717
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 417]