تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810461144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك روانشناس ورزشي:وظيفه مربيان در هفته‌هاي پاياني ليگ سخت‌گيري نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: يك روانشناس ورزشي:وظيفه مربيان در هفته‌هاي پاياني ليگ سخت‌گيري نيست
وظيفه مربيان در هفته‌هاي پاياني ليگ سخت‌گيري نيست
اصفهان – خبرگزاري مهر: يك روان‌شناس ورزشي گفت: در هفته‌هاي پاياني ليگ وظيفه سرمربي آرامش خودش است و بايد با تاكيد بر لذت بردن از بازي به جاي تاكيد بر نتيجه، استرس را از روي بازيكنان بردارد.

عباس اسماعيلي در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينكه عوامل مختلفي در وضعيت روحي و رواني يك تيم موثر است كه در هفته‌هاي پاياني ليگ خود را بيشتر نشان مي‌دهد، اظهار دشت: اين عوامل را در سه دسته باشگاهي، مربيان و بازيكنان طبقه‌بندي كرد.

وي افزود: در رده باشگاهي، وجود سيستم‌هاي هماهنگ، باثبات و منظم تاثير زيادي در روحيه تيم‌ها دارد كه در اين زمينه مي‌توان به مقايسه وضعيت دو تيم سپاهان و ذوب‌آهن در فصلي كه گذشت پرداخت.

اين روان‌شناس ورزشي با بيان اينكه دو باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن در اين فصل رقابت‌هاي ليگ برتر دو نوع رفتار كاملاً متفاوت داشتند، اظهار داشت: ذوب‌آهن اين فصل را با بي‌ثباتي و بدقولي در پرداخت دستمزد بازيكنان آغاز كرد و استرس زيادي در خصوص وضعيت باشگاه به بازيكنان و كادر فني وارد شد كه نتيجه آن را در بازي‌هاي اين تيم از جمله بازي مقابل داماش قابل مشاهده بود.

وي تصريح كرد: در بازي ذوب‌آهن-داماش بازيكنان ذوب‌آهن بسيار بي‌انگيزه بودند و در طول بازي، كمتر از چهار موقعيت گل مشاهده شد اين در حالي است كه گوارديولا در بازي رفت نيمه نهايي جام باشگاه‌هاي اروپا در برابر چلسي گفته بود ما 24 موقعيت گل ايجاد كرديم و شايد لازم باشد در بازي برگشت موقعيت‌هاي بيشتر گلزني خلق كنيم.

التهاب در يك باشگاه مانند بيماري در بدن انسان است

اين روان‌شناس ورزشي سابق باشگاه سپاهان به وضعيت سپاهان در اين فصل رقابت‌ها اشاره و افزود: سپاهان هم در اين فصل مشكلاتي داشت كه از اين جمله مي‌توان به اختلاف‌هاي موجود در هيئت مديره در آغاز فصل اشاره كرد ولي در كل اين مشكلات به شدت مشكلات ذوب‌آهن نبود.

وي با اشاره به تاثير اختلافات و مشكلات رده مديريتي باشگاه در نحوه عملكرد تيم گفت: اين مسائل در سطح كلان باشگاه به معني التهاب است كه اين التهاب اگر در بدن انسان رخ دهد موجب درد مي‌شود، در سيستم‌هاي مختلف مانند يك باشگاه نيز التهاب چنين كاركردي خواهد داشت و سيستم را با مشكل مواجه مي‌كند.

روان‌شناسي ورزشي تيم هاي ملي ووشو و هندبال ايران در رقابت‌هاي آسيايي گوانگجو به تاثير كاهش التهاب در موفقيت تيم‌هاي اشاره كرد و گفت: با نگاهي به وضعيت سپاهان در جدول مي‌بينيم زماني سپاهان تا رده‌هاي پايين جدول نيز سقوط كرد ولي هرچه باشگاه به سمت آرامش رفت و التهاب‌ها كم شد، رتبه اين تيم در جدول رده‌بندي رشد كرد تا به صدر جدول رسيد.

باشگاهي موفق است كه بتواند التهاب‌ها را مديريت كند

اسماعيلي با تاكيد بر اين‌كه باشگاهي موفق است كه بتواند التهاب‌ها را مديريت كند، افزود: التهاب در باشگاه‌هاي مختلف عوامل مختلفي دارد كه بايد توسط مديران باشگاه كنترل و مديريت شود به عنوان مثال علت التهاب در باشگاه پرسپوليس به دليل حواشي موجود است، در باشگاه سپاهان اختلاف‌هاي هيات مديره در آغاز فصل و در ذوب‌آهن بي‌ثباتي، نامشخص بودن وضعيت فعلي و آينده باشگاه وهمچنين عدم پرداخت دستمزد بازيكنان و مجموعه اداري باشگاه موجب التهاب بوده و هستند.

وي با اشاره به التهاب‌هايي كه در سطح مديريتي باشگاه سپاهان در فصل گذشته وجود داشت، گفت: در سپاهان اختلاف نظر بر سر نگه داشتن پنج بازيكن و سرمربي اين تيم وجود داشت كه نگه داشتن آن‌ها هزينه سنگيني به باشگاه تحميل مي‌كرد، عده‌اي از اعضاي هيات مديره فكر مي‌كردند با رفتن اين بازيكنان قهرماني از دست مي‌رود ولي ديديم سپاهان اين التهاب‌ها را به نحواحسن حل كرد و باشگاه توانست خود را جمع كند و ثبات را بدست آورد و پس از تغيير سرمربي، بازيكناني كه شخصيت قهرماني در آن‌ها شكل گرفته بود توانستند خود را به صدر جدول رسانده و شانس اول قهرماني لقب بگيرند.

اين روان‌شناس ورزشي به بازي سپاهان در برابر فولاد اشاره كرد و گفت: در آن بازي ديديم سپاهان چگونه توانست با وجود 10 نفره شدن بازي را با پيروزي پشت سر بگذارد كه اين مساله به خاطر انگيزه بالاي بازيكنان اين تيم بود.

حركات چهره و بدني سرمربي مضطرب، به بازيكنان استرس وارد مي كند

وي با مقايسه وضعيت مربيان دو تيم سپاهان و ذوب‌آهن در بازي در برابر فولاد و داماش گفت: در بازي ذوب‌آهن- داماش مي‌بينيم مربي ذوب‌آهن كه خود آرامش نداشت، با افراد گوناگون درگير مي‌شود كه اين درگيري‌ها فقط تمركز را از خود سرمربي و بازيكنان مي‌گيرد ولي هرگز نديده‌ايم كرانچار فريادهاي آنچناني بزند و هميشه جايي نشسته و فرد ديگري پيغام‌ها را به بازيكنان مي‌رساند و حركات كرانچار ياد سرمربي‌گري كربكندي در ذوب‌آهن را زنده مي‌كند

اسماعيلي تصريح كرد: استرس سرمربي تيم از حركات بدني و چهره سرمربي به بازيكنان منتقل مي‌شود و از سوي ديگر تمركز به هدف را از خود سرمربي گرفته و او را در گرفتن تصميمات صحيح دچار اشتباه مي‌كند.

وي با مقايسه وضعيت مربيان دو تيم بارسلونا و رئال مادريد در آخرين ال كلاسيكو اين فصل اظهار داشت: در آن بازي مي‌بينيم گوارديولا مرتب به كروات خود دست مي‌زند و با استرس بازي را دنبال مي‌كند در حالي كه مورينيو با آرامش بازي را دنبال مي‌كرد و در نهايت رئال مادريد تيم پيروز ميدان بود از سويي ديگر سال گذشته اين روال برعكس بود و تيم مورينيو كه در آن بازي مضطرب بود بازنده بازي شد و اين مساله نشان دهنده نقش مربيان در انتقال آرامش به زمين مسابقه است.

سخت‌گيري در آغاز فصل يا در پايان فصل موثر است

اين روان‌شناس ورزشي در ادامه به سه شكل پياده‌سازي فلسفه مربي‌گري در علم امروز اشاره كرد و گفت : عده‌اي معتقدند مي‌توان فصل را با 80درصد سخت‌گيري آغاز كرد و با 50درصد سخت‌گيري به پايان رساند، شكل دوم آغاز فصل با 80 درصد سخت‌گيري در آغاز فصل و به پايان بردن آن با 80درصد سخت‌گيري است و شكل سوم پيشنهادي، آغاز فصل با 50درصد سخت‌گيري و پايان دادن به آن با 80درصد سخت‌گيري است.

وي با طرح اين سوال كه واقعاً كدام‌يك از اين سه شكل مي‌تواند شكل صحيح باشد تصريح كرد: از نظر علمي اگر مربي فصل را با 50درصد سخت‌گيري اغاز كند و سپس به 80درصد برساند، بازيكن مانند چرخ‌دنده‌اي كه در برابر حركت مقاومت مي‌كند، در برابر سختگيري بيشتر عكس‌العمل نشان داده و مقاومت مي‌كند ولي اگر با 80درصد سخت‌گيري آغاز كند و در ادامه فصل، اين ميزان را به 50درصد كاهش دهد به ازاي هر يك درصد كه از سختي كم مي‌شود، انگار سرمربي به بازيكن پاداش مي‌دهد و بدون‌ترديد در هفته‌هاي آخر وظيفه سرمربي سخت‌گيري نيست.

اسماعيلي در خصوص وظايف سرمربي در هفته‌هاي پاياني ليگ تصريح كرد: دردرجه اول وظيفه سرمربي آرامش خودش است و بايد با تاكيد بر لذت بردن از بازي بجاي تاكيد بر نتيجه، استرس را از روي بازيكنان بردارد.

در هفته‌هاي پاياني تاكيد سرمربي بر بهترين تلاش باشد

وي اظهار داشت: جملاتي نظير "حتماً اين بازي را بايد ببريد" و ... بازيكن را به يك بازيكن پر استرس تبديل كرده و تمركز وي را بر انجام وظايفش از بين خواهد برد و هرچه سرمربي در اين شرايط بر بردن بازي تاكيد داشته باشد، از پيروزي فاصله مي‌گيرد و بهترين پيشنهاد در اين شرايط، تاكيد سرمربي بايد بر بهترين تلاش باشد.

روان‌شناسي ورزشي تيم هاي ملي ووشو و هندبال ايران در رقابت‌هاي آسيايي گوانگجو به بازي برگشت تيم ملي ايران در برابر استراليا در ملبورن اشاره كرد و گفت: در زمان استراحت بين نيمه اول و نيمه دوم، سرمربي تيم ملي ايران به بازيكنان گفت به زمين برويد و از بازي لذت ببريد و خودتان باشيد و آن بازيكنان در آن فضا بدون استرس وارد زمان شدند و آن بازي بيادماندني را رقم زدند.

وي افزود: در هفته‌هاي پاياني، مربيان بايد بر نكات مثبت و داشته‌هاي بازيكنان تمركز كنند و اين هفته‌ها زمان خوبي براي صحبت در خصوص نكات منفي نيست.

همه بازيكنان نيازمند توجه هستند

اسماعيلي بر ايجاد ارتباطات مستقيم بين بازيكنان و سرمربي تاكيد كرد و گفت: سرمربي تيم بايد با تك تك بازيكنان ارتباط مستقيم برقرار كند زيرا يك تيم مجموعه‌اي از بازيكنان با روحيه مختلف است كه تك تك نياز به توجه دارند.

وي افزود: مربي حتي بايد به افراد نيمكت نشين و افرادي كه به آن‌ها در بازي نياز ندارد نيز توجه داشته باشد زيرا توجه به آنان، منجر به ايجاد انرژي مثبت بر روي نيمكت ذخيره‌هاي تيم خواهد شد.

روان‌شناس ورزشي سابق باشگاه سپاهان خاطرنشان كرد: در هفته‌هاي آخر مربي بايد فشار را كاناليزه كرده و ليگ را تبديل به يك مبارزه مهيج براي اثبات خود و بازيكنان كند و به جاي تهديد، بازي را تبديل به يك رويارويي لذت‌بخش كند.

بازيكني كه در طول فصل به خواب خود توجه نكند، در هفته‌هاي آخر كم مي‌آورد

وي در بخش سوم صحبت‌هاي خود، به تاثير بازيكنان در هفته‌هاي پاياني اشاره كرد و گفت: بهترين‌شدن و حرفه‌اي شدن بازيكنان به عوامل گوناگوني بستگي دارد و زمان‌بر است.

اسماعيلي با اشاره به برخي خصوصيات يك بازيكن حرفه‌اي كه ياري‌گر وي در هفته‌هاي پاياني ليگ خواهد بود، گفت: بدون‌ترديد بازيكني كه در طول فصل به خواب خود توجه نكند، در هفته‌هاي آخر كم مي‌آورد كه در اين زمينه اظهارنظر جالبي از تيري هانري و زين‌الدين زيدان وجود دارد كه گفته بودند ما ساعت 10:30 شب فرانسه را نديده‌ايم.

وي افزود: چند ماه پيش وين روني حوالي ساعت 12 شب در خيابان ديده مي‌شود كه اين مساله منجر به جريمه شدن وي از سوي باشگاه مي‌شود و يا در سال‌هاي گذشته شاهد بوديم، افنبرگ به دليل شب‌گردي از باشگاه خود اخراج شد.

اين روان‌شناس ورزشي گفت: با دقت به اين مساله كه چرا توجه به اين عوامل اين‌قدر براي باشگاه‌هاي اروپايي اين‌قدر مهم است مي‌توانيم به اهميت و ارزش اين عوامل پي ببريم.

وي با اشاره به ميزان خواب كافي براي بازيكنان حرفه‌اي تصريح كرد: تحقيقات علمي نشان داده كه 9 ساعت خواب براي بازيكنان و ورزشكاران حرفه‌اي امري اساسي است و نتيجه يك تحقيق از بين دارندگان مدال طلاي المپيك نشان مي‌دهد كه در طي ماه‌هاي منتهي به رقابت‌هاي المپيك، به صورت ميانگين 8 ساعت و 45 دقيقه در طول 24 ساعت خواب داشته‌اند.

بازيكنان حرفه‌اي به هيچ عنوان نبايد فست‌فود بخورند

وي به اهميت تغذيه بازيكنان اشاره كرد و گفت: بازيكنان حرفه‌اي به هيچ عنوان نبايد فست‌فود بخورند و طبق برآوردهاي سازمان بهداشت جهاني، اگر فردي در هفته دو بار فست فود بخورد نام او "معتاد به فست فود" است.

اسماعيلي اضافه كرد: خوردن نوشابه ph خون را كاهش مي‌دهد و با كاهش كلسيوم بدن، زماني كه بدن ورزشكار نياز به انقباض دارد وي را با مشكل مواجه خواهد كرد.

وي تاكيد كرد: مصرف انواع فست فودها، چيپس، پفك، نوشابه، فلافل و... واقعاً براي بازيكنان سم است و با فرض اين‌كه هريك يك درصد تاثير داشته باشند، در كل چه اثر سويي بر موفقيت ورزشكار مي‌گذارند.

© 2003 Mehr News Agency .

جمعه|ا|22|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن