تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814787488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كنگره بين المللي بزرگداشت سلمان فارسيخبرگزاري موج -


واضح آرشیو وب فارسی:موج: كنگره بين المللي بزرگداشت سلمان فارسيخبرگزاري موج -


۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ (۹:۵۳ق.ظ)

كنگره بين المللي بزرگداشت سلمان فارسي
خبرگزاري موج - نمادها و هويت يك حقيقت زنده در جامعه ايران و هر جامعه اي است كه ناديده گرفتن آن ها مانند ناديده گرفتن هر واقعيت ديگر آثار منفي خود را در پي دارد.

به گزارش خبرگزاري موج، به نقل سازمان اسناد و كتابخانه ملي، راز ماندگاري ايران و هويت اسلامي همين نمادها و شخصيت هايي هستند كه در طول تاريخ رشته همبستگي اقوام ايراني و استمرار تاريخي اين ملت را بوجود آورده اند. غفلت از آن ها خلايي را به وجود مي آورد كه زمينه ساز هجوم فرهنگي بيگانه خواهد شد.
نمادها، اسطوره ها و شخصيت هاي برجسته كه سهمي در تاريخ عظيم ايران اسلامي داشته اند به حق محكم ترين رشته هايي هستند؛ كه تداوم فرهنگي جامعه را تامين مي كنند و پايه محكمي براي هويت فرهنگي ايران اسلامي بوجود مي آورند و تقريباً هيچ ملتي بدون چنين نمادها يافت نمي شود بلكه حتي برخي با پيشينه تمدني بسيار كم به صورت تصنعي دست به خلق چنين نمادها و شخصيت هايي جهت تحكيم بنيه تمدني خود مي زنند، اما ويژگي نمادهاي ايراني در قابليت جهاني آن هاست همين ويژگي مي تواند در دوراني كه همه در صدد استفاده از قدرت نرم افزاري خود هستند به ابزار كارآمدي براي تاثيرگزاري ايرانيان در عرصه بين المللي تبديل شود.
ادبيات صلح ايران به حق مي تواند سرلوحه سازمان ملل قرار گيرد، مينياتورهاي ايراني مي توانند جاي هنر خشن و گاه غير اخلاقي سبك هايي را بگيرد كه زير تاثير جنگ هاي جهاني و سال هايي كه به سال ديوانگي شهرت يافته اند به ترويج نوعي ابتذال يا سر خوردگي و پوچ گرايي دامن مي زنند و شخصيت هاي ايراني كه مي تواند تاثير شگرفي داشته باشد.
چه اسطوره هايي مثل رستم، سياوش و ... چه شخصيت هاي حقيقي مثل سلمان فارسي، فردوسي، مولوي، ابوعلي سينا و... در سطح جهاني مي توانند نماد هويت و بيداري مردمي باشند كه اگرچه يكتاپرست بودند، امّا نمي خواستند از قافله ي پيشرفت معنوي و آگاهي و بيداري اسلامي عقب بمانند چرا كه مردم ايران هر چيزي را به كمال مي خواهند. از اين رو گفتگو از اين شخصيت ها، خود گفتگو از گرايش هاي مشتركي است كه در ميان گروه هاي كمال يافته و خود آگاه اين امت قرار دارد.
سلمان شكوفه معنويت اسلام است. شخصيت سلمان، ابوذر و... سندي تاريخي از تعاليم انسان ساز اسلام مي باشد. وي نماد جهاني شدن اسلام يا به تعبيري اولين غير عرب كه اسلام مي آورد و همين امتياز است كه او را فرا قومي و يا به تعبيري ديگر جهاني مي كند و شايد همين امتياز است كه اقوام مختلف را وا داشته تا او را به خود منتصب كنند. سلمان اين نخستين ايراني، نداي پر طنين و نيرومندي بود كه نقش اعظمي را در تكوين حيات معنوي در اسلام بازي كرد. روايات مشترك شيعه و سني سلمان فارسي را كبار صحابه پيامبر مي شمارند كه داراي مقامي استثنايي بوده است.
وي يكي از سه غير عربي است كه براي اولين بار به اسلام گرويدند( سابقون): سلمان فارسي، صهيب يوناني و بلال حبشي كه چهره ي اين ايراني از خلال روايات داراي خطوط كاملاً مشخصي است. در فارس متولد شد و هنوز كاملا جوان بود كه گرايش شديد وي به زهد، او را به مسيحيت كشاند.
سلمان از زاويه ي حكمت به مقوله قدرت سياسي و اقتصادي مي نگريسته است. او مصداق روشني از آرمان ارسطو در جمهور و فارابي در مدينه فاضله است. بررسي زندگاني و انديشه سلمان تبيين اين واقعيت است كه وقتي ايمان مذهبي با حكمت و خردمندي و مهر آميخته مي شود، اسلام به عنوان يك آيين الهي شخصيتي مثل سلمان را در دامان خود مي پرورد.
سلمان در مدائن كه كانون امپراتوري شاهنشاهي ساساني بود چهره اي ديگر از قدرت و آزادي و حقوق مردم را ترسيم مي نمايد.
متاسفانه تاكنون در مورد معرفي اين نمادها و شخصيت ها تلاشي پيگير علمي كم صورت گرفته و به دليل بي توجهي جوانان ما آنچه خود دارند زبيگانه طلب مي كنند، به راستي تكليف چيست؟
بي شك امروز مطالعه در زندگي اين مرد الهي براي همه مي تواند سرمشقي ارزنده براي چگونه زيستن باشد. چرا كه به قول حضرت رسول(ص) سلمان فارسي دريايي است كه انتها ندارد و به قول دكتر شريعتي شكي نيست كه نبود كتاب جامعي و درست به فارسي درباره سلمان اولين قهرمان ايراني اسلام و پيش قدم تشيع از كم كاري ما در حوزه هاي علمي و فرهنگي حكايت مي كند، اين قول از دكتر شريعتي كاملا صحيح و بجاست زيرا سلمان و حركتش براي دست يابي به حقيقت نمادي از التهاب و حقيقت جويي يك ملت بايد دانست كه سلمان نماينده ملت ايران است.
به همين دليل و به منظور گسترش معارف نوراني اسلامي و واكاوي پيوندهاي ايرانيان با تعاليم صدر اسلام و نيز اداي احترام به ساحت سلمان فارسي، چهره فخرآفرين ايراني صدر اسلام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و استانداري فارس برآن شدند تا با تشكيل ستاد برگزاري كنگره (چارت تشكيلاتي آن در پي خواهد آمد) با رويكرد معرفي سلمان فارسي به عنوان الگوي اصيل شيعي مبتني بر پيروي از قرآن و اهل بيت به نسل امروز بازدارندگي آنان از خطرات و ايجاد شوق بندگي، ولايت و سلوك الي الله در تمامي مردم به ويژه جوانان، پيش كنگره سلمان فارسي را در ارديبهشت ماه 1391 و كنگره ي اصلي را در مهرماه 1391 برگزار نمايند.
اهداف همايش:
1. تجليل از مقامِ شامخ سلمان فارسي (ره)
2. شناختِ ابعاد وجودي و معرفي شخصيت سلمان
3. ايجاد فضاي علمي ـ فرهنگي براي تبادل اطلاعات پژوهشگران داخلي و خارجي
4. پيوند بين نسل امروز جامعه ايراني با مفاخر و مظاهر فرهنگي و تمدني گذشته.
5. كوشش در جهت وحدت فكري جهان اسلام.

پنجشنبه|ا|7|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن