تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815585750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگو با كارشناس مسائل فرانسه ساركوزي در برابر آزموني دشوار


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گفت‌وگو با كارشناس مسائل فرانسه ساركوزي در برابر آزموني دشوار
جام جم آنلاين: دور نخست انتخابات رياست جمهوري فرانسه فردا برگزار مي‌شود و به نظر مي‌رسد نيكلا ساركوزي، رئيس‌جمهور كنوني فرانسه ـ كه نامزدي خود را براي رياست جمهوري در انتخابات اعلام كرده است ـ با شرايط دشواري روبه‌رو باشد.


براي واكاوي بيشتر انتخابات در اين كشور مهم اروپايي و پيامدهاي برنده شدن راست‌ها و چپ‌ها در اين انتخابات با دكتر پيروز ايزدي، كارشناس مسائل فرانسه و پژوهشگر در اين زمينه گفت‌وگو كرده‌ايم.

انتخابات رياست جمهوري در فرانسه در حالي در پيش است كه اين كشور با بحران اقتصادي، دست و پنجه نرم مي‌كند. آيا وعده‌هايي كه ساركوزي در انتخابات رياست جمهوري در اين زمينه داده بود عملي شد؟

در حال حاضر ميزان بيكاري در فرانسه به رقمي حدود 10 درصد رسيده كه نسبت به گذشته افزايش نشان مي‌دهد. قدرت خريد مردم كمتر شده و فرانسه هم به لحاظ رشد اقتصادي نسبت به سال‌هاي گذشته داراي رشد كمي بوده است. به لحاظ موازنه تجاري رشد منفي و كسري داشته است لذا وضعيت خوبي ندارد. در زمينه رتبه اعتباري كشورها هم از درجه اعتبار برخي بانك‌هاي فرانسوي كاسته شده و رتبه اعتباري اين كشور يك درجه كاهش يافته است. به بيان ديگر، وضعيت اقتصادي فرانسه نابسامان است و در نگاهي مقايسه‌اي اكنون با زماني كه آقاي ساركوزي در سال 2007 به قدرت رسيد وي نتوانسته وعده‌هاي اقتصادي خود را جامه عمل بپوشاند. همچنين بايد در نظر گرفت اكنون نارضايتي عمومي گسترده‌اي از سياست‌هاي اقتصادي وي به وجود آمده است.

شخصيت ساركوزي چه تاثيري در ميزان محبوبيت او داشته است؟

شخصيت ساركوزي و منش شخصي او در اداره كشور چندان مورد پسند فرانسوي‌ها قرار نگرفته است. در واقع ساركوزي متهم به جاه‌طلبي است و فردي شناخته مي‌شود كه اقتدارگرايانه عمل مي‌كند و رفتارهايي از او سر مي‌زند كه در شان رئيس جمهور كشوري مانند فرانسه نيست. از سوي ديگر، زندگي تجملي ساركوزي و نزديكي وي به سرمايه‌داران و استفاده از ادبيات ويژه باعث شده است همه و همه دست به دست هم بدهد و ميزان محبوبيت او بسيار پايين بيايد. همين عوامل نيز خود به ابزاري براي حريف سوسياليست وي تبديل شده تا احتمال پيروزي فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسياليست فرانسه را بيشتر كند، به گونه‌اي كه طبق نظرسنجي‌ها اينك رقابت تنگاتنگي با او دارد.

در مورد بحران مالي اروپا ساركوزي مدعي بود نقش عمده‌اي براي برون رفت از بحران و نجات يورو داشته است. به نظر شما عملكرد دولت ساركوزي در اين حوزه چگونه است؟

اگر بحران را در سطح اتحاديه اروپا نگاه كنيم ساركوزي مدعي است توانسته آلمان را به عنوان قطب مهم اقتصاد اروپايي ترغيب كند تا به كشورهاي بحران‌زده‌اي مانند يونان، پرتغال، اسپانيا و ايرلند كمك‌هاي مالي كند و همچنين برنامه اتحاديه اروپا را براي نجات يوور بپذيرد و در شرايط كنوني يورو را نجات دهد. اما بايد گفت در صحنه داخلي و اقتصادي، دولت ساركوزي به دلايلي موفق نبوده است و به دليل ركود اقتصادي كه (هم در اروپا و در سال 2008 در جهان) به وجود آمد و كسر بودجه زياد، اين دولت نتوانست به وعده‌هاي پيشين خود عمل كند. يعني بايد توجه داشت مشكل كنوني دولت‌هاي اروپايي كسر بودجه است و درآمد‌هاي اين كشورها به اندازه مخارج آنها نيست و تدابير آنها براي اين امر تدابيري رياضتي است. در اين حال بالابردن سن بازنشستگي و كاستن از خدمات اجتماعي و... خود به اسباب نارضايتي مردم فرانسه تبديل شده است. با توجه به اعتراض‌هاي گذشته سنديكاها و مردم طبقه پايين و كم‌درآمد در اين كشور مي‌توان گفت دولت ساركوزي همچنان با مخالفت‌هاي گسترده‌اي روبه‌روست.

درزمينه سياست خارجي نيز ساركوزي مشكلاتي را از سر گذرانده است. در سال گذشته فرانسه متهم شد در تونس و مصر بسيار كند عمل كرده است. به نظر شما وضعيت كنوني سياست خارجي ساركوزي باتوجه به ادعاي موفقيت وي چگونه است؟

در فرانسه معمولا وضعيت زندگي معيشتي، قدرت خريد و مسائل اقتصادي و همچنين اموري كه به زندگي روزمره مردم ارتباط بيشتري پيدا مي‌كند در انتخابات حرف نخست را مي‌زند و از اولويت بالاتري برخوردار است. يعني بايد توجه داشت سياست خارجي و موفقيت‌هايي كه از سوي ساركوزي ادعا شده نمي‌تواند نقش مهمي بازي كند و از اولويت پايين‌تري برخوردار است. به عبارتي ديگر، دولت ساركوزي نتوانسته است از سياست خارجي اي كه آن را موفق مي‌داند به عنوان برگ برنده‌اي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه بهره ببرد.

دلايل دولت ساركوزي براي موفقيت سياست خارجي او چيست؟

هر چند دولت فرانسه به خاطر سياست آفريقايي خود كه معمولا براساس دوستي شخصي بين رئيس جمهور فرانسه و سران كشورهاي آفريقايي شكل مي‌گرفت، مورد سرزنش قرار گرفته، اما در قضيه ليبي نقش پيشگامي را بازي كرد و نخستين گلوله‌هايي كه به سمت هدف‌هاي مشخص در ليبي براي حفاظت از جان غيرنظاميان شليك شد از طرف فرانسوي‌ها بود. گذشته از اين، در بحران گرجستان نيز فرانسه به نوعي توانست ميانجيگري كند و آتش‌بس را در اين منطقه برقرار سازد. علاوه بر اين، در بحران ساحل عاج نيز ساركوزي تلاش كرد فعالانه عمل كند و نيروهاي فرانسوي در خلع رييس‌جمهوري كه در انتخابات شكست خورده بود ولي همچنان به حكومت خود ادامه مي‌داد موفق عمل كردند و وي را بركنار ساختند. پاريس همچنين در اتحاديه اروپا و ترغيب آلمان به پذيرفتن معاهده جديد و بسته‌هاي كمك‌هاي مالي نيز موفق بود كه همه اين عوامل در موفقيت سياست خارجي دولت ساركوزي نقش دارد. در مقابل البته انتقادهايي از همين سياست خارجي مي‌شود چنانچه ارتباطات شخصي با رهبران آفريقايي مستبد و ديكتاتور، قضيه كمك وزير كشور وقت يعني ميشل آليو ماري به زين‌العابدين بن علي، ديكتاتور تونس در مورد چگونگي كنترل شورش‌ها و... موجب شد ساركوزي از سوي مخالفانش مورد انتقاد قرار گيرد. اما بايد گفت سياست خارجي ادعا شده دولت ساركوزي عملا مردم فرانسه را راضي نگه نداشته است.

حزب سوسياليست به رهبري اولاند چه برگ‌هايي را رو مي‌كند؟

حزب رقيب ساركوزي، يعني حزب سوسياليست با انگشت گذاشتن بر نقاط ضعف دولت ساركوزي توانسته محبوبيت خوبي براي خود دست و پا كند وگرنه خود اولاند شخصيت كاريزماتيكي در فرانسه ندارد. البته وي راه‌حل‌هايي براي بحران اقتصادي ارائه داده است كه مخالفان ساركوزي در اين دوره را مي‌تواند به خود جلب كند. اين رويكرد‌ها براي كساني كه از سياست‌هاي ساركوزي در مورد حمايت‌هاي اجتماعي آسيب ديده‌اند مي‌تواند جذاب باشد. وي به آموزش پرورش و مسائل اجتماعي پرداخته و به اين نكته اشاره كرده است كه سن بازنشستگي بالا را كاهش خواهد داد. همچنين مقابل رويكرد ساركوزي در مورد افزايش ماليات بر ارزش افزوده كه به طور مستقيم بر مصرف‌كنندگان تحميل مي‌شود، او درصدد كوچك كردن دولت و همچنين اخذ ماليات برافراد پردرآمد خواهد بود و حتي وعده داده است از كساني كه درآمدي بالاتر از ميزان خاصي داشته باشند ماليات بيشتري مي‌گيرد. بنابراين آقاي فرانسوا اولاند، نامزد سوسياليست فرانسه بعد از اين‌كه در انتخابات مقدماتي حزب بر رقباي درون حزبي خود پيروز شد، در حال حاضر اقبال خوبي در نظرسنجي‌ها دارد و اكثر آنها نشان مي‌دهد هرچند در دور اول انتخابات ساركوزي با يك و نيم تا دو درصد بيش از آراي اولاند خواهد بود ولي در دور دوم اولاند با شش درصد راي بيشتر از ساركوزي پيروز نهايي انتخابات خواهد شد. يعني براساس آخرين نظرسنجي‌ها، اولاند خواهد توانست در مرحله دوم انتخابات كه دو هفته پس از مرحله اول و در ششم ماه مه ميلادي برگزار مي‌شود با كسب 52 تا 54 درصد آرا شكست سختي را متوجه ساركوزي كند، بنابراين چشم‌انداز انتخابات فعلا پيروزي اوست.

راستگرايان تا چه حد خواهند توانست در انتخابات كنوني اين كشور ايفاي نقش كنند يا حتي دردور دوم انتخابات حضور داشته باشند؟

ايزدي: پيش‌بيني مي‌شود كفه ترازوي اولاند نسبت به ساركوزي سنگيني كند. البته ساركوزي تلاش مي‌كند با وعده‌هايي نگاه‌ها را براي دور دوم انتخابات به سمت خود جلب كند. در هر حال احتمال اين‌كه در دور دوم اولاند با 6 درصد راي بيشتر از ساركوزي پيروز نهايي انتخابات باشد وجود دارد

خانم مارين لوپن، رهبر حزب راستگرايان افراطي فرانسه از زماني كه جانشين پدر خود شد تلاش كرده است تا حدي در استراتژي جبهه ملي فرانسه تغييراتي به‌وجود آورد. يعني جدا از قشري كه امنيت براي آنها مهم است و بيشتر از طبقات متوسط بالا و طبقات مرفه هستند بحث‌ها درمورد مهاجران و نژادپرستي را كمرنگ‌تر كرده و به مساله اقتصادي نيز پرداخته است. يعني با توجه به كساني كه از شرايط اقتصادي فعلي آسيب ديده‌اند (يعني افرادي كه بيكار هستند يا ضرر و زياني از وضعيت فعلي براي آنها وارد شده است) تا حدي تلاش كرده است آنان را جذب جبهه ملي كند و به همين دليل هم جبهه ملي در بين طبقات كم‌درآمد هم طرفداراني پيدا كرده است.

رسوايي اخلاقي سال گذشته استراوس كان، نامزد پيشين سوسياليست در نيويورك تا چه حدي بر ميزان آراي حزب سوسياليت در انتخابات كنوني فرانسه موثر بوده است؟

اين امر تاثير زيادي نداشته است، چرا كه اين امر بيشتر متوجه شخص خود كان شد و حزب وي را چندان زير سوال نبرد.

در صورت پيروزي چپ‌ها در انتخابات رياست جمهوري چه دگرگوني‌هايي را مي‌توان در صحنه سياست خارجي فرانسه شاهد بود؟

در صورت پيروزي چپ‌ها بايد شاهد برابري و عدالت اجتماعي بيشتر در كشور بود. در اين بين آقاي اولاند در سياست خارجي همچون ساركوزي بلندپروازي‌ها، جاه‌طلبي‌ها و ماجراجويي‌هاي او را (كه هميشه تلاش داشته است خود را مطرح كرده و در صف نخست اردوگاه غرب قرار گيرد) نخواهد داشت. گذشته از اين نيز در مواضعي نبايد سياست خارجي فرانسه را با وضعيت كنوني متفاوت دانست.

در صورت پيروزي سوسياليست‌ها چه تغييراتي ممكن است در رابطه بين فرانسه و كشورهاي خاورميانه و ايران شاهد بود؟

ممكن است در صورت پيروزي سوسياليست‌ها آنان پيشگامي و پيش‌روي در مورد ابتكارات ضدايراني را نداشته باشند، ولي درمورد مواضع اصولي آنها در قبال ايران تغييري را نبايد شاهد بود.

در سياست اروپايي ممكن است چه تغييراتي به وجود ‌آيد؟

اولاند در مورد معاهده جديد شنگن و قانوني كه اشاره مي‌كند نبايد كسري دولت‌ها از سه درصد كسري تجارت خارجي آنها بيشتر باشد، گفته است ما بايد دوباره در مورد اين امور مذاكره كنيم. در اين حال چون سوسياليست‌ها داراي هزينه‌هاي عمومي زيادتري هستند ممكن است بر سر اين امر با اتحاديه اروپا مشكلاتي داشته باشند. گذشته از اين آقاي اولاند معتقد است بانك مركزي اروپا اوراق قرضه چاپ كند و اين اوراق محصول تعهد مشترك همه اعضا باشد، ولي آلمان با اين امر مخالف است.

در صورت پيروزي دوباره ساركوزي در انتخابات چه مي‌توان گفت؟

به احتمال زياد همان برنامه‌هايي كه قبلا ساركوزي به اجرا درمي‌آورد اجرا مي‌شود. برنامه‌هاي اقتصادي وي نيز با توجه به افزايش ماليات‌ها بر حوزه مالي و... تا حدي كوچك كردن دولت و همچنين بالا بردن سن بازنشستگي و... مدنظر خواهد بود. همچنين براي رفع كسري بودجه از هزينه‌هاي عمومي خواهد كاست.

در اين ميان وضعيت ملانشون و جبهه چپ چگونه است؟

براساس نظرسنجي‌ها، ژان‌لوك ملانشون، از جبهه چپ فرانسه تاكنون حائز 16 درصد آرا شده است و در برخي نظرسنجي‌ها حتي بالاتر از خانم لوپن قرار گرفته است. افزايش آراي ملانشون موجب كاهش آراي اولاند مي‌شود و اين طور به نظر مي‌رسد كه اولاند در دور دوم به حمايت حاميان ملانشون و طرفدارانش (باتوجه به نزديكي فكري) سخت نيازمند خواهد بود.

يعني در دور نخست انتخابات به نوعي جبهه گيري راست و چپ در انتخابات شكل مي‌گيرد؟

بله. اولاند تلاش كرده است با توجه به محبوبيت ملانشون جهتگيري‌هاي چپ بيشتري داشته باشد. در عين حال در مقابل ساركوزي هم تلاش كرده است با انتقاد از پيمان‌شنگن و توجه به مساله مهاجران و... تا حدي طرفداران جبهه ملي را به خود جلب كند. به همين دليل هم اخيرا تا حدي از آراي طرفداران جبهه ملي كاسته شد. چرا كه دو نفر بايد در صحنه انتخابات باقي بمانند.

پيش‌بيني شما در دور دوم چگونه است؟

در دور دوم پيش‌بيني مي‌شود متغيرهاي دور نخست هم تاثيرگذار باشد. در اين حال چون ساركوزي دچار افت شخصيت شده و محبوبيت كمتري دارد اولاند مي‌تواند از اين امر بهره گيرد. پيش‌بيني مي‌شود كفه ترازوي اولاند به نسبت ساركوزي سنگيني كند. البته ساركوزي تلاش مي‌كند با وعده‌هايي نگاه‌ها را براي دور دوم انتخابات به سمت خود جلب كند. در هر حال امكان اين‌كه در دور دوم اولاند با 6 درصد راي بيشتر از ساركوزي پيروز نهايي انتخابات باشد، وجود دارد.

علي رمضاني - جام‌جم

شنبه|ا|2|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن