تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817085761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فصل تابستان در راه است/روستاهاي گيلان دورمانده از چشم گردشگري/ لزوم توسعه پايدار اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فصل تابستان در راه است/روستاهاي گيلان دورمانده از چشم گردشگري/ لزوم توسعه پايدار اقتصادي
روستاهاي گيلان دورمانده از چشم گردشگري/ لزوم توسعه پايدار اقتصادي
رشت - خبرگزاري مهر: گيلان روستاهاي تاريخي و گردشگري بسياري را در بالين خود جاي داده است، بعضي از آنها مانند روستاي تاريخي ماسوله شناخته شده‌اند، اما برخي همچنان از نگاه گردشگران دور و در نتيجه ناشناخته و مهجور مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، روستاهاي استان با داشتن آب وهواي مساعد و مناظر ديدني مكان مناسبي براي گردشگران و مسافران در تابستان و فصل گرماست.

شرايط آب و هوايي، نوع معماري، بافت تاريخي و زيباي روستاهاي گيلان باعث شده تا مردم و گردشگران از آن بعنوان قطعه اي از بهشت ياد كنند.

مناطق روستايي و كوهستاني گيلان سرشار از مناظر بديع و جذابي هستند

مناطق روستايي و كوهستاني گيلان سرشار از مناظر بديع و جذابي هستند كه نه تنها براي هموطنان بلكه براي گردشگران خارجي هم جذاب و زيبا و كم مانند به چشم مي آيند.

در كنار مناظر زيباي طبيعت روستاهاي يك قطعه از كشور بايد به جاذبه هاي مردمي و فرهنگي كم نظيري اشاره كرد كه مي تواند در عرصه هايي همچون صنايع دستي، پوشش، آداب و رسوم، غذاهاي محلي و ساير ظرفيتهاي روستايي طرفداران بسياري را به سوي خود جذب كند.

رئيس فراكسيون گردشگري مجلس در اين باره گفت: طبيعت زيبا و جذاب گيلان يكي از ظرفيتهاي مهم رشد و توسعه صنعت گردشگري در كشور است.

اسدالله عباسي توسعه گردشگري روستايي در استان را ضرورتي اجتناب ناپذير دانست و افزود: اين نوع گردشگري از دو جنبه نخست به عنوان يك فعاليت گسترده جهاني و ديگري تاكيد بر توسعه سياستهاي منطقه اي و محلي داراي اهميت است.

وي اظهارداشت: گردشگري روستايي به عنوان يك فعاليت جهاني امروزه با توجه به همپوشي سه اصل ايجاد اشتغال و درآمد زايي، رضايت گردشگر و حفظ محيط زيست اهميتي دو چندان يافته است.

نماينده مردم رودسر و املش گفت: در بيشتر كشورها ترويج گردشگري روستايي سرلوحه برنامه دولتها قراردارد تا ضمن هدايت شهروندان براي گذران اوقات فراغت به مناطق روستايي و فضاي سرزميني، درآمد را نيز در سطح كشور پخش كنند.

وي افزود: علاوه براين دولتها در راستاي اهدافي چون ايجاد درآمد براي كشاورزان و ديگر خانواده هاي روستايي، آشنايي مردم شهر با تجربه زندگي شهري، كاهش مهاجرت به وسيله تدارك فرصتهاي شغلي در نواحي روستايي و غيره در تلاش هستند.

عباسي در ادامه به اهداف توسعه منطقه اي گردشگري روستايي اشاره كرد و اظهار داشت: رشد توليد منطقه اي، افزايش درآمد يا تعداد مشاغل، انعطاف پذيري تجهيزات گردشگري براي تضمين موارد استعمال متعدد و توجه به سرمايه گذاري محلي از مولفه هاي مهمي است كه در جنبه هاي غير اقتصادي نيز اهدافي چون نگهداري و حفظ آسايش و رفاه ساكنان، تضمين تفريحات و مراقبت از ارزشها و غيره را به دنبال دارد.

آفرينش فرصت براي رشد درآمد از رهيافتهاي اقتصادي توسعه گردشگري روستايي است

وي يادآورشد: رهيافت اقتصاد در زمينه گردشگري روستايي مي تواند پيامدهاي را چون رشد اقتصادي، ايجاد تنوع همراه با ثبات در اشتغال و حفظ مشاغل ديگر، آفرينش فرصت براي رشد درآمد به صورت فعاليتهاي چندگانه، ايجاد بازارهاي جديد براي محصولات كشاورزي و گسترش مبناي يك اقتصاد منطقه اي را سبب شود.

بدين ترتيب ملاحظات زيست محيطي در ابعاد انساني و طبيعي در برنامه ريزي گردشگري اهميت بسياري دارد كه زايش مفهوم گردشگري پايدار خود بيانگر اين اهميت است.

توسعه پايدار گردشگري به خصوص گردشگري روستايي را در يك توسعه منطقه اي مي توان با در نظر گرفتن رابطه اي كه بين سه جزء محيط زيست گردشگري وجود دارد " گردشگران، مقصد و جامعه ميزبان " مورد توجه قرار داد، اين رابطه مي تواند پيچيده، پويا و سازنده يا مخرب باشد.

گردشگري روستايي از يكسو مي تواند اشتغالزايي ايجاد كند از ديگر سو قادر است اقتصاد محلي را از جلوه بياندازد و كيفيت زندگي و محيط زيست جوامع محلي را پائين بياورد.

اگرچه بسياري از كارشناسان امور گردشگري بر اين باورند كه منطقه جغرافيايي به نحوي در آداب و رسوم و خصوصيات اخلاقي ساكنان منطقه، براي پذيرش گردشگر، بسيار حائز اهميت است و مي تواند در گسترش گردشگري و توسعه اقتصاد منطقه نيز تاثيرگذار باشد.

برگزاري جشنواره برداشت محصولات كشاورزي و آئيني براي جذب گردشگر به مناطق روستايي

در اين ارتباط يك شهروند گيلاني برگزاري جشنواره برداشت محصولات كشاورزي و آئيني در جذب گردشگر به مناطق روستايي استان را بسيار مهم دانست و گفت: برداشت برنج، فندق، چاي، زيتون، صيد آبزيان از جلوه هاي مهم در اين عرصه است.

علي مهدوي افزود: گردشگري كه كيلومترها راه را طي مي كند تا علاوه بر گذران اوقات فراغت با بخشي از تاريخ و با مناظر طبيعي و روستاهاي تاريخي و گردشگري آشنا شود، دوست دارد دست پر به خانه خود برگردد.

وي ادامه داد: اين دست پر بودن فقط به معناي افزايش داده هاي گردشگران از منطقه مورد بازديد نيست، سوغات و صنايع دستي و خوراكيهاي خاص منطقه فقط بخشي از نيازهاي گردشگران را تشكيل مي دهد.

شهروند ديگري با اشاره به اينكه آثار تاريخي تنها در مراكز شهرهاي تاريخي خلاصه نمي‌ شود، گفت: آثار بسيار ارزشمندي در مناطق روستايي وجود دارد كه بايد به مردم معرفي شود.

حسن اسدي افزود: در ايران گردشگري روستايي يك صنعت جوان است كه نياز به مطالعه و شناسايي روستاها، حفظ و مرمت بافت تاريخي آنها و سپس برنامه‌ ريزي براي جذب گردشگران دارد.

وي با بيان اينكه گيلان داراي جاذبه هاي گردشگري بالقوه براي گردشگري روستايي است، اظهار داشت: متاسفانه برنامه ‌ريزي براي اين كار صورت نگرفته است.

اقامتگاههاي سنتي براي گردشگران بهترين جاذبه است

اين شهروند گيلاني گفت: براي جذب و رفاه حال گردشگران ضرورتي به ايجاد ساختارهاي جديد همچون مهمانسرا، هتل يا اقامتگاههاي جديد و تخريب بافت تاريخي روستا وجود ندارد، با همان امكانات و همان خانه ‌هاي سنتي كه در روستاهاست مي‌ توان گردشگران را پذيرا بود و اين اقامتگاههاي سنتي براي گردشگران بهترين جاذبه است.

با اين وجود گردشگري روستايي مي تواند سهمي در متنوع سازي اقتصادي و توسعه پايدار داشته باشد و با ايجاد اشتغال و درآمد موجب توسعه مناطق توسعه نيافته شود و اگر چه مشاغل مربوط به اين صنعت خيلي تخصصي و پردرآمد نيستند، منافع بسياري را نصيب روستائيان مي كند.

گردشگران براي اقامت، خريد كالاهاي محلي و خدمات پول پرداخت مي كنند، اين پولها در فعاليتهاي محلي جريان مي يابد و موجب تحرك روستائيان در برآوردن نيازهاي بازديد كنندگان مي شود.

گردشگري روستايي با ايجاد اشتغال، افزايش سطوح درآمد، متنوع سازي فعاليتهاي اقتصادي، افزايش سطح آگاهيهاي اجتماعي و ايجاد روابط اجتماعي گسترده بين جامعه ميزبان و ميهمان به حفاظت از ميراث فرهنگي و محيط زيست طبيعي كمك كرده و با جلوگيري از مهاجرت بي رويه و بهينه سازي بهره برداري از زمين به توسعه روستايي پايداركمك مي كند.

در اين ارتباط مهدي سعادتي استاندار گفت: گيلان يكي از قطبهاي گردشگري كشور است و با توجه به اينكه بسياري از مساحت استان را جمعيت روستايي تشكيل مي دهد و آداب و سنن جزو مسائل و موضوعات گردشگري محسوب مي شود.

وي بر ضرورت توسعه گردشگري روستايي در استان تاكيد كرد و افزود: اين نوع گردشگري نقش مهمي در پويايي اقتصادي در گيلان دارد.

استاندار گيلان همچنين معرفي مزيتها و نقاط ديني مناطق روستايي گيلان به ايران و دنيا را امري ضروري دانست و اظهارداشت: اين منطقه جلوههاي بي بديلي دارد كه بايد به همت رسانه ها به آحاد مردم معرفي شود.

طرح مسافر كاشانه اقدامي ارزنده در راستاي توسعه گردشگري روستايي است

وي طرح مسافر كاشانه را اقدامي ارزنده در راستاي توسعه گردشگري منطقه دانست و گفت: ايجاد بستري مناسب در مناطق مستعد گردشگري به رشد و توسعه منطقه كمك شاياني كرده و با ايجاد اشتغال و درآمد از مهاجرتهاي بي ‌رويه جلوگيري و به رونق منطقه مي‌ انجامد.

سعادتي افزود: اين طرح آغازي براي ورود گردشگران به مناطق روستايي استان بوده كه فرصتي براي معرفي آداب و رسوم، صنايع دستي و تاريخ و طبيعت آن است كه مي ‌تواند در تحولات اين منطقه تاثيرگذار باشد.

وي بر لزوم حمايت جدي سيستمهاي بانكي از سرمايه گذاران بخش گردشگري در استان تاكيد كرد و يادآورشد: گردشگري اقتصاد بومي منطقه را رونق و باعث ايجاد اشتغال مي شود.

مديركل ميراث فرهنگي گيلان نيز گفت: گردشگري پايدار امروزه در بسياري از كشورها، به منزله نمادي از هويت فرهنگي و يكي از بخش هاي مهم اقتصادي محسوب مي شود.

اميد عزيزي افزود: بسياري از برنامه ريزان و سياستگذاران توسعه در كشورهاي جهان، گردشگري را روشي مطمئن با چشم انداز روشن براي توسعه پايدار معرفي كرده اند.

وي اظهارداشت: گردشگري روستايي علاوه بر حفظ ارزشها و باورها، با ايجاد فرصتهاي شغلي و كسب درآمد براي ساكنان محلي و توسعه ساختارهاي زيربنايي امكان توسعه پايدار و يكپارچه روستايي را فراهم مي سازد.

گردشگري پايدار نمادي از هويت فرهنگي است

مديركل ميراث فرهنگي گيلان ادامه داد: برنامه ريزي براي گسترش و توسعه گردشگري بر پايه توسعه پايدار اقتصادي، در راستاي رشد و تعالي جامعه روستايي موثر مي باشد.

به هر حال استان گيلان يكي از قطبهاي گردشگري كشور است كه انواع گردشگري از قبيل تاريخي، مذهبي، آبي، كوهستاني، كشاورزي و... را مي توان در آن يافت، گردشگري روستايي نيز از جمله انواع گردشگري است كه در ديگر كشورها از جذاب و سودآوري بسياري برخوردار است.

كشور ايران و به ويژه استان گيلان در اين زمينه ظرفيتهاي قابل توجه اي دارد كه در صورت توجه و بالفعل كردن آن شاهد تحول جدي در روند توسعه گردشگري استان خواهيم بود.

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|2|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن