تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814788624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعلام فراخوان كنگره بين المللي سلمان فارسي/ لزوم فرهنگسازي خريد آثارهنري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اعلام فراخوان كنگره بين المللي سلمان فارسي/ لزوم فرهنگسازي خريد آثارهنري
اعلام فراخوان كنگره بين المللي سلمان فارسي/ لزوم فرهنگسازي خريد آثارهنري
شيراز - خبرگزاري مهر: اعلام فراخوان كنگره بين المللي سلمان فارسي، ضرورت فرهنگسازي خريد آثارهنري، كارگاه آموزشي تارو سه تار و... عناوين اخبار كوتاه فرهنگي فارس است.

به گزارش خبرگزاري مهر، فراخوان ارسال مقاله به كنگره بين المللي سلمان فارسي توسط دبيرخانه برگزاري اين رويداد فرهنگي اعلام شد.

دراين فراخوان آمده است: ميراث گذشته پايه موجوديت كنوني ايراني ـ اسلامي ماست. اساسِ هويت ماست. برآن ريشه روئيده ايم و بر ساقۀ تناورِ آن شاخه ها گسترده ايم و سايباني از برگهاي سبز و شاداب گسترانيده ايم. كمتر قومي در تاريخ همچون قومِ ايراني توانسته است هم با خود آگاهي و شعورِ تاريخي، فرهنگ ساز و تمدن ساز باشد و هم در پيشبردِ فرهنگ و تمدنِ بشري تأثير گذار و تا امروز در صحنۀ تاريخ ماندگار. رمزِ سازندگي، تأثيرگذاري و ماندگاري قومِ ايراني در عرصۀ فرهنگ و تمدن را بايد در روحِ خلاّق و جستجوگر آن ديد و امروزبازشناسي مواريث و دستاوردهاي آن ضرورتي است، انكار ناپذير براي مساهمت و بازيگري در صحنۀ فرهنگ و تمدنِ كنوني.

يكي از شخصيتهاي تاريخي ايران زمين كه حلقۀ وصل و نمادِ پيوند فرهنگ و تمدنِ ايراني پيش از اسلام با فرهنگِ اسلامي است سلمانِ فارسي است.

مردي كه نمايندۀ تشنگي روحِ حقيقت در عصر و نسل خود بود و چون در خانه، زادگاه و وطنِ خود نيافت، گام در وادي طلب نهاد تا كام عطشناكِ خود را از چشمۀ زلالِ حقيقت سيراب سازد.

دست دل و تقدير او را از دامنِ ياري به ياري ديگر و از دياري به دياري ديگر كشاند تا سر انجام رحل در واحۀ يثرب در ديار حجاز افكند و سر انجام به سرچشمه آب زلالِ حيات يعني حقيقتِ محمديه(ص) رسيد و دل در رشته مهر و محبت و ولايت او كشيد و پيمانه ها از كوثر او چشيد.

در سلك سالكان او چنان زيست كه به شرفِ سلمان منا اهل البيت نايل آمد. پس از رحلتِ خواجۀ لولاك، چنگ در رشتۀ ولايتِ امير ولايت ايمان زد تا گوهرِ اسلام خود را از تلبيسِ ابليس و وسوسۀ نفس خبيث حفظ كند. به امر ولايت او (امام علي) و به وكالت او به مقتضاي احوال در واقعِ فتحِ مداين پايتخت بي تختِ دولت ساساني حاضر شد و در آنجا به حكمت حكومت و بين ايرانيان و اعراب حكميت كرد. از اينجا بود كه بذرِ فرهنگ ناب اسلامي و نيز ولايت علي ابن ابي طالب(ع) در خاكِ ضمير ايرانيان پاشيده شد و سر انجام سلمان فارسي اين پيرِ پيرو ولايت در مداين چهره در نقاب خاك كشيد.

همايشِ بين المللي سلمان فارسي (ره) گامي است نه فقط براي شناخت زندگي و ابعاد وجودي او كه كوششي است براي نشان دادنِ تعامل بين فرهنگ و تمدن ايران پيشس از اسلام و فرهنگ اسلامي و سلمانِ فارسي مسلمان جايگاه و سهم خاصي در طرح اين تعامل داشته است.

بر اين اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري استانداري فارس و دانشگاه تهران بر آن شدند تا اين همايش را در 13 و 14 مهرماه 1391 در شيراز برگزار كنند.

اهداف همايش

1. تجليل از مقامِ شامخ سلمان فارسي (ره)

2. شناختِ ابعاد وجودي و معرفي شخصيت سلمان

3. ايجاد فضاي علمي ـ فرهنگي براي تبادل اطلاعات پژوهشگران داخلي و خارجي

4. پيوند بين نسل امروز جامعه ايراني با مفاخر و مظاهر فرهنگي و تمدني گذشته.

5. كوشش در جهت وحدت فكري جهان اسلام.

شوراي سياست گزاري همايش از همه استادان، پژوهشگران حوزه و دانشگاه، دانشجويان و علاقمندان د ر داخل و خارج كشور دعوت مي كند تا با ارسالِ مقالات خود در محور هاي همايش موجباتِ غناي علمي هر چه بيشتر آن را فراهم نمايند.

محورهاي همايش

1. شرح حال سلمان (از ولادت تا وفات).

2. سلمان در احاديث و روايات شيعه و سنّي.

3. ولايت محوري سلمان.

4. سلمان در آثار تاريخي.

5. سلمان و فتوحات.

6. حكومت از منظر سلمان.

7. سلمان در آيينۀ متون عرفاني.

8. سلمان، ايرانيان و اسلام.

9. سلمان در آيينۀ شعر و ادب.

10. سلمان از منظر خاورشناسان.

11. سلمان و نياز انسان امروز.

زمان ارسال مقالات

1. آخرين مهلت ارسال چكيدۀ مقالات 30 ارديبهشت ماه 1391

2. آخرين مهلت ارسال كامل مقالات 15 تيرماه 1391

شيوه نامۀ تدوين مقالات

1. چكيده مقاله حداكثر سيصد كلمه.

2. مقالات در محيط Wordبا قلم 14 B. Nazaninتايپ شده باشد.

نحوۀ ارسال مقالات

مقالات به نشاني الكترونيكي همايش: [email protected]اين نشاني پست الكترونيك دربرابر spambotها و هرزنامه ها محافظت مي شود. براي مشاهده آن شما نيازمند فعال بودن جاواسكريپت هستيد ارسال شود.

لزوم فرهنگسازي خريد آثارهنري

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس گفت: در سال91 كه توسط رهبر معظم انقلاب به نام توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نامگذاري شده ضروري است فرهنگسازي خريد آثار هنرمندان كشور به خوبي انجام شود.

محمود عاليشوندي در نخستين جلسه هماهنگي برنامه هاي اجرايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس گفت: بايد بپذيريم كه آثار هنري به عنوان سرمايه هاي عظيم ملي نيازمند حمايت جدي است.

وي ادامه داد: هنر با بهره گيري از ذوق و خلاقيت آدمي از چنان لطافت و نرمي اي برخوردار است كه با استفاده از آن به راحتي تمام مي توان عاليترين مقاصد را بيان كرد، كاري كه اگر هنر به مدد آدمي نيايد به راستي در پاره اي از مواقع سخت و دشوار مي شود.

وي به اشاره به زبان بين المللي هنر گفت: هنرهايي كه با كِلك توانا و انگشتان جادونماي آدمي به ظهور مي رسند نظير نقاشي، مجسمه سازي، كاشيكاري، گرافيك، عكاسي و نيز برخي هنرهاي نمايشي همانند سينما تئاتر و هنرهاي آميخته با صنعت بدون كوچكترين محدوديتي قابل انتشار در ميان تمام فرهنگها و ملتها هستند.

عاليشوندي اظهار داشت: آثار هنري نيز معمولا بسيار سريعتر از هر اثر ديگري در ميان مردم جاي خود را باز مي كنند كه البته ميزان سرعت و دامنه گسترش ان به ميزان برتر آن اثر، بستگي تام دارد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس با بيان اينكه اجراي قانون اختصاص يك دهم درصد بودجه دستگاه ها و نهادهاي دولتي براي خريد آثار هنري، مانند همه قوانين ديگر كشور الزامي است، افزود: علاوه بر مفاد آيين نامه كه از دستگاه هاي دولتي خواسته تا جمع بندي و گزارش سالانه اجراي قانون خريد آثار هنري را به دولت ارسال كنند، مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد نيز طي نامه هايي از اين نهادها خواسته تا اجرايي شدن اين قانون را به اين دفتر ارسال كنند كه اين مهم در استان فارس نيز به جديت پيگيري مي شود.

وي درمورد فعاليتهاي اين اداره كل در سه ماهه نخست سال جاري نيز گفت: برگزاري پيش همايش كنگره بين المللي سلمان فارسي، همايش يادروز سعدي، روز جهاني تئاتر، همايش بزرگ روابط عموميهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مراسم بزرگداشت روز فردوسي از مهمترين فعاليت هاي در ارديهشت و خرداد جاري است كه به طور قطع با جديت دنبال مي شوند.

بزرگداشت سيد نورالدين رضوي سروستاني

مراسم بزرگداشت سيد نورالدين رضوي سروستاني خواننده آواز و رديف‌دان اهل استان فارس ارديبهشت ماه در شيراز برگزار مي شود.

در اين مراسم اساتيد برجسته موسيقي ايران به بررسي ابعاد شخصيتي و حرفه اي رضوي سروستاني مي پردازند.

سيد نورالدين رضوي سروستاني خواننده آواز و رديف‌دان،21 فروردين 1314 در سروستان فارس به دنيا آمد. وي از سن ۲۰ سالگي يادگيري موسيقي را در شيراز نزد استاد مشير معظم افشار آغاز كرد و صداي او براي نخستين بار در سال ۱۳۳۷ از راديو شيراز پخش شد.

كارگاه آموزشي تارو سه تار

كارگاه آموزشي تارو سه تار با حضور حسين عليزاده در شيراز برگزار مي شود.

محسن خباز رئيس انجمن موسيقي استان فارس با اعلام اين خبر گفت: اين كارگاه در روزهاي هفتم و هشتم ارديبهشت و به همت انجمن موسقي فارس و مكتب استاد حسيت عليزاده برگزار مي شود.

وي افزود: علاقه مندان به شركت در اين كارگاه ميتوانستند با مراجعه به پايگاه www.maktab-alizadeh.comبراي ثبت نام اقدام كنند.

عليزاده در سال 1330 در تهران به دنيا آمده و در هنرستان موسيقي ملي نزد هوشنگ ظريف، علي اكبر شهنازي و حبيب الله صالحي به فراگيري تار پرداخت و پس از دريافت ديپلم از هنرستان در سال 1349 به گروه موسيقي دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران راه يافت و نزد اساتيدي همچون اكبر شهنازى، نورعلى برومند، يوسف فروتن، عبدالله دوامى، هوشنگ ظريف و ... فراگيري موسيقي ايراني را ادامه داد.

همچنين 10 قطعه براي تار( كتاب، چهار جلد)، رديف ميرزا عبدالله ( اجرا با تار و سه تار)، دستور سه تار( كتاب)، آموزش سه تار ( اجراي كتاب اول و دوم هنرستان)، رديف مقدماتي ( كتاب سوم هنرستان) نيز از جمله آثار آموزشي اين استاد موسيقي است.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|14|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن