تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819779511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/پلدختر مامن بزرگترين گنجينه ايران/ تالابهايي كه گردشگران را فرامي خواند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/پلدختر مامن بزرگترين گنجينه ايران/ تالابهايي كه گردشگران را فرامي خواند
پلدختر مامن بزرگترين گنجينه ايران/ تالابهايي كه گردشگران را فرامي خواند
پلدختر - خبرگزاري مهر: شهرستان پلدختر با دارا بودن جاذبه هاي طبيعي و تاريخي چشم به راه گردشگران و مسافران نوروزي است، جاذبه هايي كه از تالابها گرفته تا مامن ششمين گنجينه بزرگ دنيا هر كدام در نوع خود كم نظير هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، در فصل بهار زيباترين چيزي كه مي توان در شهرستان پلدختر ديد جلوه بهار است، براي سفر به پلدختر پيشنهاد ما اين است كه از جاده قديم پلدختر - انديمشك برويد و از آزاده راه پل زال برگرديد تا فرصت ديدار از جاذبه هاي شمال خوزستان را هم داشته باشيد.

پلدختر نسبت به جاذبه هايي كه دارد كم بهره ترين شهرستان استان از صنعت توريسم است در حاليكه از نظر تركيب جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و مردم شناسي اينجا حتي براي جذب جهانگردان خارجي نيز ظرفيت زيادي دارد.

آبشار افرينه، انبوهي دره هاي بسيار طويل و عميق پرتگاهي، غارهاي زيبا و ديدني، رودخانه زيباي "كشكان" و دهها جاذبه ديگر متعلق به اين شهرستان است.

به اين همه به ويژه بايد زندگي عشايري در پلدختر را افزود كه ديدار از آن حس بازگشت به فرهنگ گذشته را زنده مي كند.

حال كه به شهر لاله هاي واژگون و شهر مير نوروز مي آييد حتماً سري به مكان هاي ديدني و آثار تاريخي اين شهرستان بزنيد زيرا چشمه هاي زلال و رودهاي پرآب، انواع پرندگان خوش آواز و گلهاي رنگارنگ ، نوروزي زيبا و به يادماندني براي مسافران به تصوير خواهد كشاند.

در پلدختر سلسله جبال زاگرس مياني با دامن وسيع پر از سبزه به ياري مردم مهمان نواز اين شهرستان براي استقبال و پذيرايي از مسافران نوروزي شتافته است.

امروزه يكي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري در جهان پديده افسونگر و زيباي غارها به شمار مي رود كه به سرزمين عجايب، بهشت گمشده، دنياي اسرارآميز و غيره شهرت يافته اند.

آثار كشف شده از غار كلماكره

كساني كه براي ديدار مطلق شگفتي و زيبايي غارها گام مي نهند احساس شگرف از ديدني هاي طبيعي در مي يابند كه هيچ گاه در محيط روزمره زندگي نظير آن را نمي بينند.

در دل كوههاي پلدختر غارهاي باشكوهي وجود دارد كه بخش قابل توجهي از ميراث طبيعي گرانبهاي ايران را تشكيل مي دهند.

غار باستاني "كلماكره" در فاصله 12 كيلومتري شهر پلدختر در روستاي "طاق ملك حسين" واقع شده است كه اين غار بر روي كوه "مهله" به ارتفاع 750 متر از سطح زمين هاي هموار قرار دارد.

اين غار داراي ويژگيهاي منحصر به فرد در جهان است، يكي از اين ويژگي هاي و جود استالاكميت ها و استالاكتيت ها در درون غار به صورت طبيعي است. همچنين اين غار داراي قنديل هاي است كه شبيه به سر حيوان يا انسان است مربوط به دوره عيلاميها و هخامنشي ها است.

امروزه آثار باستاني كه از غار كلماكره به دست آمده زينت بخش موزه هاي كشورهاي اروپايي است.

همچنين پل كلهرمعمولان مربوط به دوره ساساني اسلامي دوره بدر بن حسنويه سال 374 هجري قمري است.

پل تاريخي كلهر در ابتداي شهر معمولان واقع شده است و مربوط به دوره هخامنشي و ساساني است. پل كلهر به منظور عبور كاروانيان شوش به هگمتانه ساخته و در زمان ساسانيان مرمت شده است.

اين پل كاملا سنگي كه در آن از مصالح ساروج استفاده شده به طول بيش از 160 متر داراي پايه‌هاي بسيار مرتفع به ارتفاع 30 متر و طول دهنه حدود 27 متراست.

دو نوع مصالح در پل به كار رفته است اول ماده قرمز رنگ كه به علت وجود آهك هاي آهني و آهك رس است كه به اين رنگ در آمده است، دوم ملات متمايل به قرمز رنگ يا نخودي رنگ در پايه هاي پل كه اين ملات از تركيب يك نوع گياه كه همراه با آهك براي قسمت هايي كه با آب در تماس بوده مورد استفاده قرار گرفته كه نام اين گياه "ترپي tarahpey" است.

غار كوگان از ديگر جاذبه هاي پلدختر در فاصله چهار كيلومتري آزاد راه خرم آباد پل زال در روستايي به همين نام در كيلومتر 30 آزاد راه قرار دارد، اين غاريكي از عجيب ترين و كم نظير ترين غارهاي ايران است كه داراي 5 طبقه و وجود حوض هاي آب و برج ديده باني است.

تالابهاي پلدختر

اين غار داراي تاسيسات گردشگري مانند سرويس بهداشتي؛ نماز خانه، راه دسترسي از طريق پل است.

وجود رودخانه در كنار اين غار و همچنين باغهاي متنوع و منطقه بكر طبيعي داراي چشم انداز زيبايي است كه به نظر مي رسد يكي از بديع ترين مناطق گردشگري لرستان محسوب مي شود.

قلعه "ميشوند" از ديگر جاذبه هاي پلدختر در فاصله 70 كيلومتري شهر پلدختر در روستاي به همين نام قرار دارد، اين قلعه مربوط به دوره اسلامي است كه از آن به عنوان محل استراحت كاروانيان در مسير ارتباطي لرستان به خوزستان از آن استفاده مي كردند.

بناي اصلي اين قلعه به صورت مستطيل بوده كه با اتاق هايي در چهار طرف آن تقسيم شده است كه علاوه بر استراحت كاروانيان براي چهار پايان هم اتاقها و اصطبل هايي در نظر گرفته اند.

اين قلعه داراي دو در ورودي و خروجي بود كه از سمت غرب ورود و شرق براي خروج استفاده مي كردند كه در سال هاي گذشته مورد مرمت و باز سازي از سوي ميراث فرهنگي استان لرستان قرار گرفته است.

همچنين تالاب هاي شهرستان پلدختر كه در بخش وسيعي از بلندي هاي مشرف به دشت حايدر و پيچ و خم هاي جالب توجه "تنگ فني" قرار دارند از جمله جاذبه هايي هستند كه اگر از امكانات لازم برخوردار شوند درآمدزا خواهند شد.

وسعت اين تالاب ها يا به اصطلاح "گريها" بالغ بر 45 هكتار است كه گري جمجمه بزرگترين و گري سيه كوچكترين آنها است و همگي به جز گرگر در همه فصول سال از طراوت قابل توجهي برخوردارند و هرگز خشك نمي شوند.

"گري پا به نار" و "گري تاف" كنار هم قرار گرفته و "گري كبود" حالتي شبيه جزيره به خود گرفته و "گري جمجمه" به معناي جنبان كه حالت تحرك دارد.آب شيرين تالاب تنگ فني و گياهاني چون بلمك، ني، بلوط، پونه و بابونه در حاشيه همه تالاب هاي اين منطقه مناظر دلفريب و چشم نوازي را به وجود آورده اند.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|7|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن