تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813026998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/بناهاي تاريخي و ديدني اصفهان/كاخ چهلستون نماد مهارت و استادي ايرانيان در معماريخبرگزاري فارس: كاخ چهلستون اصفهان يكي از كاخ‌‌هاي سه‌گانه و مهم باقي‌مانده از عصر صفوي است كه هماهنگي فضاهاي خارجي و داخلي آن بي‌نظير و نشانه‌اي از مهارت و استادي ايرانيان در معماري است.


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /بناهاي تاريخي و ديدني اصفهان/كاخ چهلستون نماد مهارت و استادي ايرانيان در معماريخبرگزاري فارس: كاخ چهلستون اصفهان يكي از كاخ‌‌هاي سه‌گانه و مهم باقي‌مانده از عصر صفوي است كه هماهنگي فضاهاي خارجي و داخلي آن بي‌نظير و نشانه‌اي از مهارت و استادي ايرانيان در معماري است.
خبرگزاري فارس: كاخ چهلستون اصفهان يكي از كاخ‌‌هاي سه‌گانه و مهم باقي‌مانده از عصر صفوي است كه هماهنگي فضاهاي خارجي و داخلي آن بي‌نظير و نشانه‌اي از مهارت و استادي ايرانيان در معماري است.


به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، كاخ چهلستون هر چند در مقايسه با كاخ‌هاي پادشاهان پيشين عظمت كمتري دارد اما به خاطر تزئينات بي‌‌نظيرش بسيار جذاب است.

در واقع اين كاخ از نخستين بناهايي است كه در آن تزئين‌هاي وسيع مانند آينه‌كاري، نقاشي‌هاي بزرگ ديواري و ستون‌هاي چوبي با سرستون‌هاي مقرنس به كار رفته است.

تمام ديوارها با آينه‌هاي قدي، شيشه‌ها و نقاشي‌هاي رنگي و زيبا تزئين و همه درها و پنجره‌ها از نوع منبت و خاتم بوده است.

مهارت و استادي ايرانيان در طراحي اين كاخ به خوبي مشاهده مي‌شود به گونه‌اي كه فضاي خارج از عمارت با فضاي داخل آن چنان هماهنگ و مرتبط است كه نمي‌توان تشخيص داد در كجا يكي پايان مي‌يابد و ديگري آغاز مي‌شود.

در ايران تعدد و كثرت را بيشتر با عدد چهل بيان مي‌كردند و با توجه به اينكه تعداد ستون‌هاي تالار بيست عدد است، انعكاس عمارت و ستون‌ها در استخر مقابل آن سبب شده اين عمارت به كاخ چهلستون مشهور شود.

هر يك از ستون‌هاي 20 گانه تالار از يك تنه درخت چنار تشكيل شده و بر روي آنها لايه نازكي از تخته رنگ شده وجود دارد كه پيش از اين با آينه و شيشه‌هاي رنگي پوشيده شده بود.

استخرِ مقابل عمارت 110 متر طول و 16 متر عرض دارد و طراوت و زيبايي خاصي به اين كاخ مي‌دهد.

تناسبات استخر مقابل كاخ براي ديدن تصوير كاخ در آب بوده و تيرگي كف استخر نيز به منظور هر چه عميق‌‌تر نشان دادن آن طراحي شده‌ است.

در گذشته فوران آب از دهان شيرهاي واقع در چهار گوشه حوض وسط تالار و فواره‌هاي سنگي جاي گرفته در نقطه نقطه جوي كوچك اطراف عمارت، صفاي خاصي به اين كاخ مي‌داده است.

چهار قطعه پايه ستون‌هايي كه به صورت مجسمه‌هاي شير و انسان در چهار گوشه استخر قرار دارند و دو تخته سنگ حجاري شده به شكل چهار شير كه در دو باغچه طرفين خيابان ورودي اين عمارت قرار دارد گرچه از تزئينات درون باغ محسوب مي‌شوند در واقع متعلق به اين كاخ نيستند بلكه تنها آثار بر جاي مانده از قصرهاي زمان صفويه به نام "سرپوشيده" و " آيينه‌خانه" هستند.

از ايوان چهلستون سه در به تالار پذيرايي كه تمام عرض كوشك را اشغال كرده باز مي‌شود.

ديوارهاي بالاي تالار را سه تابلو رنگ روغني بزرگ زينت داده كه به تماشاگران كمك مي‌كند تا زندگي پر غوغا و با نشاط قرن هفدهم را در نظر مجسم كنند.

يكي از اين تابلوها شاه عباس را هنگام پذيرايي از خان ازبك در حاليكه هر دو در يك شاه‌نشين نشسته‌اند، نشان مي‌دهد.

نقاشي‌هاي پايين ديوار اين تالار پذيرايي همانند عالي‌قاپو مناظري از تفريحات ييلاقي و روستايي است.

هنگام ورود به باغ از سر در ورودي اصلي جهت حركت را به كمك رديف درختان دو سوي استخر كشيده مياني، به خوبي مي‌توان يافت، بدين ترتيب كه اين درختان فضايي ممتد و جهت‌دار به سمت كوشك اصلي ايجاد مي‌كند و استخر آب نيز بر مطلوبيت فضايي اين محور مي‌افزايد.

از سوي ديگر ايوان چهلستون رابطه بصري بين بيرون و اندرون كوشك را برقرار مي‌سازد و حد فاصل آنهاست.

باغ چهلستون نيز همانند عمارت آن در طول زمان دستخوش تغييرهايي شده است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به احداث خيابان سپه در سمت شمالي باغ، تغيير ورودي باغ از ضلع شرقي به ضلع شمالي و ايجاد جلوخان نيم‌دايره به شكل امروزي در دوره پهلوي اشاره كرد.

در جبهه جنوبي باغ نيز دخالت‌هايي در عرصه باغ به چشم مي‌خورد كه شكل كلي باغ را تحت تاثير خود قرار داده است.

در همين زمينه مي‌توان به ديوارهاي از بين رفته اطراف باغ نيز اشاره كرد كه نقش آن در تغيير فضاي داخل باغ به ميزان فراواني احساس مي‌شود.

باغ چهلستون مسطح و داراي شيب بسيار كمي است كه به هدايت آب در جوي‌ها و كرت كمك مي‌كند.

اين باغ با مساحتي بيش از 67 هزار متر مربع به شكل مربع مستطيل با طول و عرض برابر است كه در اثر تصرفاتي كه صورت پذيرفته شكل اصلي آن تغيير يافته و بخش‌هايي از آن در سمت جنوبي جدا شده‌اند.

باغ چهلستون به عنوان فضاي درباري و محلي براي پذيرايي رسمي از ميهمانان خارجي ساخته شده و از آنجايي‌ كه نقاشي‌هاي با ارزشي از زمان صفويه بر ديوار تالار اصلي بر جاي مانده‌اند، امروزه تالار اصلي آن به عنوان موزه مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.

انتهاي پيام/آ30

دوشنبه|ا|7|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن