تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816542011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارگردان آواتار در عميق‌ترين نقطه زمين / گزارش تصويري


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: كارگردان آواتار در عميق‌ترين نقطه زمين / گزارش تصويري
طبيعت - جيمز كامرون كارگردان فيلم تخيلي آواتار اين بار براي يك ماجراجويي واقعي به عميق ترين نقطه زمين سفر خواهد كرد. او براي رسيدن به كف گودال ماريانا در اقيانوس آرام از زيردريايي عجيب و غريبي استفاده مي‌كند.


مجيد جويا: جيمز كامرون كارگردان هاليوودي در اين هفته به اعماق تازه‌اي فرو خواهد رفت. به محض اينكه طوفان در جزاير گوام اقيانوس آرام برطرف شود، او با زيردريايي تيتانيومي يك نفره كه به كمك ران آلوم مهندس استراليايي طراحي كرده، به اعماق گودال ماريانا در همان حوالي خواهد رفت.
به گزارش نيوساينتيست، اگر او موفق شود، اولين كسي خواهد بود كه بعد از ژاك پيكارد و دان والش در سال 1960 / 1339 به عميق‌ترين نقطه شناخته شده در زمين خواهد رفت. هرچند، ديگران هم ممكن است در آينده نزديك به اين نقطه در عمق 10994 متري بروند. ريچارد برانسون، بنيان‌گذار شركت‌هاي ويرجين از سفري در يك زيردريايي از جنس پلكسي گلاس پشتيباني مي‌كند كه شبيه به هواپيما است. دو گروه ديگر، يك شركت مستقر در فلوريدا به نام تريتون و زيردريايي DOER گوگل نيز اميدوارند كه به زودي بتوانند اين سفر را انجام دهند.
كامرون به صورت سه بعدي از گودال فيلمبرداري خواهد كرد (احتمالا براي استفاده در فيلم آواتار 2) و همچنين اميدوار است كه بتواند رسوبات و چند موجود زنده ناشناخته را براي تجزيه و تحليل به سطح آب بياورد.
فناوري زيردريايي از زمان شيرجه پيكارد و والش راه درازي را پيموده است. هنگامي كه زيردريايي آنها (باتيسكاپ تريسته) در بستر اقيانوس نشست، سهوا ابري از گل و لاي را بلند كرد كه منجر به كورشدن ديد آنها شد. زيردريايي يك نفره كامرون، Deepsea Challenger، به گونه‌اي طراحي شده كه درست بالاي بستر توقف كند و از تكرار چنين حادثه‌اي اجتناب كند. اين زيردريايي، سپس بازوهاي كوچكي را مجهز به دوربين و چنگك بيرون مي‌فرستد.
به گفته پل تايلر از دانشگاه ساوتهمپتون انگليس، زيبايي اين زيردريايي در شيرجه به اعماق دريا اين است كه آنها تا چه حد مي‌توانند انتخابي عمل كنند. به جاي تور انداختن براي نمونه گيري، زيردريايي‌هايي مانند ديپ‌سي‌چلنجر كامرون مي‌توانند چنگك‌هاي خود را بيرون بياورند و نمونه‌ها را از آب بگيرند.
تايلور انتظار دارد كه اين زيردريايي، مخلوقاتي مانند خيارهاي دريايي و جانوران ميگو مانند آمفيپاد را بالا بياورد. او مي‌گويد: «ولي عموما، تعداد گروه‌هاي جانوري با افزايش عمق كاهش مي‌يابد». در فشار بيشتر از 1000 اتمسفر (دو برابر آنچه روي عمق 3 تا 6 هزار متري بخش عمده‌اي از بستر اقيانوس‌ها يافت مي‌شود) «همه چيز فقط آب و بافت است».
به گفته آلن جيميسون از دانشگاه آبردين انگليس، به رغم اين كه سفر كامرون اولين ماموريت سرنشين دار در 52 سال اخير است، گودال ماريانا منطقه‌اي كاملا كاوش نشده نيست. او مي‌گويد: «فقط به اين دليل كه هيچ انساني آنجا نرفته نمي‌شود گفت آنجا كاوش شده نيست». براي مثال در سال 2009 / 1388، يك زيردريايي روباتي به نام نرئوس اين سفر را انجام داد، چند عكس گرفت و نمونه‌هايي را براي پژوهشگران گرفت تا در ميان آنها به كاوش بپردازند.
به رغم تمركز بر روي گودال ماريانا، اين تنها يكي از 5 نقطه در اقيانوس آرام است كه بيش از 10000 متر عمق دارند. همه آنها از همديگر فاصله دارند و احتمالا حاوي جانداران و بافت زمين شناختي متفاوتي هستند. پروژه برانسون براي اين طراحي شده كه ديگر گودال‌ها را نيز كاوش كند، و جيميسون مي‌گويد كه بحثي در جريان است كه گودال‌هاي بيشتري نيز كاوش شوند: «يك پيمايش علمي از اورست مانند يك پيمايش علمي از كليمانجارو نيست».

ماشين سبز كامرون
جيمز كامرون در كنار زيردريايي تازه رونمايي شده‌اش، DEEPSEA CHALLENGER. سه‌شنبه هفته قبل گزارش شد كه اين فيلم‌ساز و كاوشگر ركورد عميق‌ترين سفر زيردريايي تك نفره را شكست. چند روز بعد، كامرون اعلام كرد كه قصد دارد در چند هفته آينده به عميق‌ترين نقطه اقيانوس آرام برود. كامرون سوار بر زيردريايي طي 90 دقيقه به بستر گودال چلنجر (فرورفتگي‌اي به عمق 11 كيلومتر در گودال ماريانا در اقيانوس آرام) خواهد رفت. اولين و آخرين باري كه انسان‌ها به اين گودال رفتند، بيش از 50 سال پيش بود. اين شيرجه بخشي از پروژه ديپ‌سي چلنجر كامرون است كه نشنال جئوگرافيك هم پشتيبان ديگر آن است، و او و تيمي از مهندسان، دانشمندان و فيلم‌سازان را به كاوش گودال‌هاي عميق بستر اقيانوس‌ها خواهد برد. در چند هفته اخير، كامرون و گروهش با موفقيت شيرجه‌هاي آزمايشي را در مناطق قابل غوطه‌ور شدن پاپوا گينه‌نو انجام دادند و در نظر دارند كه پيش از پايين فرستادن زيردريايي، آزمايش‌هاي بيشتري را در نزديكي گوام انجام دهند.

زيردريايي از پهلو
زيردريايي جيمز كامرون در روز 26 ژانويه 2012 / بهمن 1390 در بندر سيدني استراليا از كشتي پياده شد. سه‌شنبه گذشته، زيردريايي با سفر به عمق بيشتر از 8 كيلومتري، صاحب ركورد رفتن به بيشترين عمق در بين تمام زيردريايي‌هاي فعال شد و هم‌چنين ركورد عميق‌ترين شيرجه را براي يك زيردريايي تك نفره در كل تاريخ براي كامرون به ارمغان آورد. ولي اين كاوشگر كه شهرت خود را مديون فيلم‌هايي مانند آواتار، تايتانيك، ترميناتور و البته ژرفا (Abyss) است، مي‌گويد كه ساختن دنياهاي تخيلي آمادگي اندكي را براي يك كاوش واقعي فراهم مي‌كند. كامرون كه در عين حال كاوشگر مقيم جامعه نشنال‌جئوگرافيك (اين جامعه مالك شبكه نشنال‌جئوگرافيك است) هم هست، در يك بيانيه ويديويي گفت: «هنگامي كه شما يك فيلم را مي‌سازيد، همه فيلم‌نامه را مي‌خوانند و مي‌دانند كه بعد از آن قرار است چه چيزي رخ دهد. ولي هنگامي‌كه در ميانه يك كاوش هستيد، طبيعت فيلم‌نامه را نخوانده و هيچ كس نمي‌داند كه بعد از اين قرار است چه چيزي رخ دهد».

نور، دوربين، حركت
يك نمونه كامپيوتري از بيپ‌سي چلنجر با دو نسخه، پيكر بندي متفاوت اين وسيله را نشان مي‌دهد، كه شامل رديف به ارتفاع 2.4 متر از ال‌اي‌دي‌ها است. زيردريايي داراي طراحي غير عادي عمودي است و بخش فولادي كروي‌شكلي را در انتهاي خود جا داده كه مي‌تواند يك سرنشين را حمل كند. كامرون حداكثر 6 ساعت را در بستر گودال ماريانا سپري خواهد كرد. در اين زمان، او قرار است كه فيلمي سه بعدي از بستر كانال تهيه كند و نمونه‌هايي از سنگ‌ها و جانوران بستر گودال را جمع‌آوري كند. كامرون كه سابقه طولاني ده‌ها بار رفتن به اعماق اقيانوس را دارد، از دوربين‌هاي دوگانه سه‌بعدي با كيفيت بالا استفاده خواهد كرد تا سفر خود را به گودال ماريانا به تصوير بكشد. او اميدوار است كه فيلم‌هاي سه بعدي تهيه شده به جلب علاقه عمومي به كاوش و تحقيقات علمي از اعماق اقيانوس‌ها منجر شوند.

توپ آتشين
اين كره فولادي كه جايگاه سرنشين ديپ‌سي چلنجر (با ورودي پنجره‌اي شكل كوچك گرد خود) است، از گرماي شديد كوره ذوب مي‌درخشد. كامرون تنها كسي نيست كه اميد به رسيدن به عميق‌ترين نقطه اقيانوس دارد. ريچارد برانسون زيردريايي دو‌نفره‌اي ساخته كه شبيه به يك هواپيماي دو بال است و به گفته او مي‌تواند سرنشينانش را از سفر به گودال چلنجر زنده بازگرداند. علاوه بر اين، شركت زيردريايي‌هاي تجملاتي تريتون، سال گذشته از مدل Triton 36000/3 رونمايي كرد كه مي‌تواند سه نفر را به اين سفر ببرد.

تاريخ در دسترس
از ميان ساز و برگ تجهيزات ديپ‌سي چلنجر مي‌توان به يك بازوي روباتي تاشو اشاره كرد كه در اين تصوير ديده مي‌شود. كامرون با اين بازوي روباتي تاشو قادر خواهد بود كه سنگ‌ها، حيوانات، و نمونه‌هايي از بستر اقيانوس را براي تحقيق بيشتر جمع كند. اين گروه همچنين در نظر دارد كه پيش از شيرجه كامرون فرودگرهاي بي‌سرنشيني را به بستر گودال بفرستد. اين زيردريايي 4 متري مجهز به دوربين كه شبيه به كيوسك‌هاي تلفن است، طعمه‌هايي را با خود خواهد برد تا جانوران را به درون استوانه‌هايي پلاستيكي بكشاند. محتويات اين استوانه‌ها بعد از بازگشت فرودگر به سطح دريا، توسط اعضاي گروه بازيابي خواهد شد.

پيشرفت بزرگ
اين عكس در روز 15 ژانويه 2012 / اواخر دي 1390 و در حالي از جيمز كامرون گرفته شده كه قابي را روي بسته ابزار در بالاي ديپ‌سي چلنجر (كه به يك پهلو خوابيده) نصب مي‌كند. اين بسته حاوي تعداد زيادي مسيرياب جي‌پي‌اس و نوري به همراه جهت ياب‌هاي راديويي است (همه براي كمك به كشتي‌هاست تا زيردريايي را در بازگشت به سطح دريا پيدا كنند). كامرون گفت: «هنگامي كه شما 11 كيلومتر پايين مي‌رويد و دوباره در يك اقيانوس بزرگ خالي 11 كيلومتر بالا مي‌آييد، زيردريايي احتمالا به همان جايي كه انتظار مي‌رود باز نمي‌گردد، و اعضاي گروه جستجو و بازياني مجبورند كه شما را پيدا كنند و بيرون بكشند».

دست‌هاي ياري‌رسان
در 23 فوريه 2012 / اوايل اسفند 1390، غواصان ديپ‌سي چلنجر را براي راه انداختن در جريان يك شيرجه آزمايشي شش ساعته و در عمق هزار متري در پاپوا گينه‌نو آماده مي‌كنند. به لطف يك فوم با طراحي ويژه كه به افزايش سرعت صعود زيردريايي در سفر بازگشت به سطح دريا كمك مي‌كند، اين وسيله شناور نيز مي‌ماند. بيشتر از 450 كيلوگرم از صفحات فولادي به طور مغناطيسي به بستر زيردريايي متصل شده‌اند تا در زمان مناسب از آن جدا شوند.

كاهش سريع وزن
براي بازگشت به سطح، كامرون كليدي را در زيردريايي مي‌زند تا به طور الكترومغناطيسي، صفحات فولادي را رها كرده و وزن زيردريايي را همان گونه كه در شكل بالا مي‌بينيد كم مي‌كند. براورد شده كه صعود چوب‌پنبه‌اي از گودال تقريبا 90 دقيقه به طول بيانجامد. اگر وزن كاهش نيابد، كامرون با ذخيره بسيار محدود اكسيژن در بستر اقيانوس گير خواهد كرد. مهندسين چندين سيستم احتياطي ايمني در زيردريايي در نظر گرفته‌اند تا مطمئن شوند كه اين گام حياتي پيموده خواهد شد. براي مثال، اگر قطعي برق رخ دهد، وزن به طور اتوماتيك كاهش مي‌يابد. كامرون هم مي‌تواند به طور دستي يك ابزار را روشن كند كه از گرما استفاده مي‌كند تا چفت‌هايي را كه صفحات را در جاي خود نگاه مي‌دارند بشكند. و اگر چيزي بايد براي كامرون رخ دهد، اعضاي گروه در سطح آب مي‌توانند صفحات را با استفاده از كنترل از راه دور، به طور الكترومغناطيسي جدا كنند.

هلال عميق
گودال ماريانا كه در غرب اقيانوس آرام و در شرق جزاير ماريانا قرار دارد، كانال هلالي شكلي است كه بيش از 2550 كيلومتر درازار دارد. عميق‌ترين نقطه كه گودال چلنجر نام دارد، تقريبا 11 كيلومتر از سطح زمين فاصله دارد. به دليل عمق بسيار زياد آن، گودال احتمالا غير انساني‌ترين نقطه روي زمين است. پوشيده در تاريكي مطلق، با دماي نزديك به انجماد آب، در بستر دريا، زيردريايي كامرون در معرض فشار آب در حدود 11,250,000 كيلوگرم‌نيرو بر متر مربع قرار خواهد داشت. پاتريشيا فراير، زمين شناس در موسسه ژئوفيزيك و سياره‌شناسي هاوايي و عضو گروه ديپ‌سي چلنجر به خبرنگاران گفت: «اين فشار تقريبا معادل واژگونه كردن برج ايفل و قرار دادن نوك آن بر روي انگشت پايتان است». زيردريايي در حين پايين رفتن در اعماق اقيانوس تقريبا 6.3 سانتي‌متر جمع خواهد شد.

53271

دوشنبه|ا|7|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 747]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن