واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: انتقادشديد آيتالله حائري از سنن رايج ازدواج وي با تاکيد بر لزوم آشناسازي جوانان با توان خود براي ازدواج، گفت: تا انسان احساس استغنا ميکند، حرف و توصيه کارساز نيست، اما مسؤولان در گام نخست بايد علم بيشتري را از مردم تحصيل کنند. نماينده وليفقيه در فارس و امام جمعه شيراز گفت: چرا علما روزي که يک جلد قرآن کريم را مهريه قرار دادند، اعتراض نکردند؟ اگر قرار بود يک جلد کلام الله مجيد مهريه باشد، چه کسي از علي(ع) و فاطمه(س) شايستهتر بودند؟ به گزارش ايسنا، آيتالله محيالدين حائري شيرازي، صبح امروز در جمع اعضاي ستاد تسهيل ازدواج جوانان فارس، گفت: با کليگويي، مشکلات مردم و جامعه حل نميشود؛ چراکه تاکنون برخي بيش از 20 علت براي مشکل ازدواج ليست کرده، اما هنوز به علتالعلل دست نيافتهاند. وي با تاکيد بر لزوم آشناسازي جوانان با توان خود براي ازدواج، گفت: تا انسان احساس استغنا ميکند، حرف و توصيه کارساز نيست، اما مسؤولان در گام نخست بايد علم بيشتري را از مردم تحصيل کنند. وي با بيان اين که علم و تجربه خوب است اما ياد گرفتن از مردم آموزندهتر است، ادامه داد: راهروهاي دادگستري گنج است. افرادي که براي مسائل خانوادگي به دادگاه حمايت از خانواده مراجعه ميکنند، بايد تحليل شوند تا ديگران اشتباه آنان را تکرار نکنند و نتيجه ارشادي براي ديگران داشته باشد. امام جمعه شيراز با بيان اين که آنچه مردم دارند، اصيلتر است از آنچه در ميز کار مديران وجود دارد، گفت: مسؤولان نبايد در خصوص ازدواج جوانان احساس استغنا کنند و بررسي کنند که چگونه مهريه سنگين شد؟ و چگونه فرهنگ ازدواج را از ما گرفتند؟ آيتالله حائري شيرازي با اشاره به برخي افراط و تفريط ها در خصوص تعيين مهريه، گفت: چرا علما روزي که يک جلد قرآن کريم را مهريه قرار دادند، اعتراض نکردند؟ اگر قرار بود يک جلد کلامالله مجيد مهريه باشد، چه کسي از علي(ع) و فاطمه(س) شايستهتر بودند؟ به اعتقاد امام جمعه شيراز، افراط مستلزم تفريط است. نتيجه افراط در حجاب هم بيحجابي شد. وي افزود: روزي يک نفر مقابل درب شاهچراغ(ع) ميايستاد و با چوب به سر زنان ميزد که نقاب و روبند خود را بزنند، اما علما مقابل اين حرکت را نگرفتند؛ بنابراين شيطان از راه قرآن کريم و افراط در سادهزيستي و حجاب، وارد شد و انسانهاي ساده و مخلص را اين گونه گول زد. نماينده فارس در مجلس خبرگان رهبري با بيان اين که کساني که قرآن کريم را مهريه قرار دادند، بايد استغفار کنند، ادامه داد: کدام پيامبر و امام و امامزاده ميزان مهريه را يک جلد کلامالله قرار داد؟ در حالي که در حديث داريم، «خيرالنساء» کسي است که اقل مهريه را داشته باشد و چون حضرت زهرا(س) خيرالنساء است، پس مهريه ايشان کمترين حد مهريه است. وي با بيان اين که مهريه حضرت زهرا(س) معادل هزينه خريد جهيزيه و خرج عروسي بود، ادامه داد: جهيزيه هم بايد حداقل ضرورتها باشد نه همه آن. وي ادامه داد: بسياري از خانوادهها چون قادر به تامين جهيزيه نيستند، نميتوانند دختر خود را شوهر دهند در حالي که پدر زن لازم نيست براي ازدواج دخترش، هزينه کند. نماينده ولي فقيه در استان فارس با انتقاد شديد از وضعيت مهريه و جهيزيه در کشور، گفت: مردها مهريه را نسيه تعيين ميکنند و جهيزيه را نقد ميگيرند در حالي که بايد هزينههاي ازدواج روي دوش مرد باشد. چه کسي گفته زن بايد جهيزيه داشته باشد؟ و پدر زن بايد خرج آن را بدهد؟ مگر پدر چه گناهي کرده که دختر گيرش آمده است؟ آيتالله حائري شيرازي با بيان اين که خانواده عروس هيچ هزينهاي نبايد براي ازدواج پرداخت کند، گفت: مهريه بايد شامل جهيزيه و خرج عروسي باشد و همه اينها بر عهده مرد است. وي در پاسخ به اعتراض برخي از حاضران نسبت به اين موضع، گفت: مگر علي(ع) چه گناهي کرده بود که همه خرج عروسياش را داد؟ پيامبر(ص) بهرغم همه خدماتي که علي(ع) به اسلام کرده بود، از علي(ع)، مهريه نسيه قبول نکرد و تا کل مهريه را علي(ع) نپرداخت، پيامبر(ص) به او دختر نداد. امام جمعه شيراز با اشاره به جريان ازدواج امام علي(ع) و حضرت زهرا(س)، گفت: پيامبر(ص) بخشي از مهريه را که نقد از علي(ع) گرفت، به ابوبکر و بلال داد تا براي حضرت زهرا(س) جهيزيه بخرند و آنها هم ظروف سفالي خريدند که پيامبر(ص) گريست و گفت:« به قربان کسي که ظروف زندگيش سفالي است». وي با تاکيد بر لزوم احياي سنتهاي رسول اکرم(ص)، گفت: پيامبر(ص) مهريه را از علي(ع) نقد گرفت و هيچ خرجي هم براي عروسي آنها نکرد تا ديگران ياد بگيرند. آيتالله حائري شيرازي در ادامه و در پاسخ به سئوال يکي از حاضران که گفت "پرداخت نقدي مهريه باعث تاخير در سن ازدواج ميشود"، افزود: وقتي قرار شد پسرها، مهريه را نقدي بپردازند، ميزان مهريه را پايين ميآورند، اما اگر پرداخت مهريه را براي آينده تعهد کنند، هر چه بخواهي تعهد ميکنند و نرخ مهريه را بالا ميبرند. وي گفت: "يک حمامي سيت بسازم، چهل ستون" که معمولا پسرها قبل از ازدواج سرميدهند، فقط براي خوانندگان خوب است و به درد زندگي مشترک نميخورد. به اعتقاد نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري، تعيين مهريههاي سنگين قبل از هرچيز به ضرر زن است. وي گفت: وقتي 20 هزار سکه يک مهريه را تقسيط ميکنند، 1600 سال طول ميکشد تا زن به مهريه خود برسد و اين در صورتي است كه توان مرد پرداخت يک سکه در هر ماه باشد. نکته ديگر اين که، زن در مهريه سنگين اولين چيزي که از دست مي دهد، شوهرش است. وي ادامه داد: وقتي مرد مهريه را نقد پرداخت ميکند، خود را از چنگ زن خارج نميکند و زن را براي خودش ميخواهد نه براي فرار از پرداخت مهريه. امام جمعه شيراز خاطرنشان کرد: اين که زني را به دليل مهريه سنگينش، طلاقش نميدهند، بزرگترين اهانت و خفت براي زن است. مگر زندگي و ازدواج زندان است که مرد را با زنجير مهريه نگه دارند؟ وقتي اين قفل و زنجير نباشد، محبت قلبي زن و شوهر هم افزايش مييابد. وي با بيان اين که اين نامردي است که مهريه را نسيه تعيين کنند و جهيزيه را نقد بگيرند، خطاب به جوانان دم بخت، گفت: اگر مرد هستيد، مهريه خود را نقد بدهد تا جهيزيه را نقد بگيريد. عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: وقتي قرار شود، جهيزيه از محل مهريه خريداري شود، هيچ مردي به جهيزيه سبک نگاه نميکند و توقع مردها در خصوص جهيزيه هم کم ميشود. آيتالله حائري شيرازي با انتقاد شديد نسبت به هزينههاي شب عروسي، در پاسخ به سؤال يكي ديگر از اعضاي ستاد تسهيل ازدواج فارس، گفت: اگر نتيجه هزينههاي شب عروسي باعث تخريب و صدمه به زندگي دو جوان شود، حرام است. وي گفت: وقتي دو جوان براي دارو و شير بچه خود معطل ميشوند، هزينههاي ميليوني تالار شب عروسي چه ضرورتي دارد؟! وي يادآور شد: هزينههاي شب عروسي زماني مستحب است که ضرري به طرفين وارد نشود؛ چراکه وقتي در واجبات بدهکاريم، نميتوانيم صدقه مستحب بدهيم. وي با بيان اين که در بيشتر جريانات و مشکلات ازدواج، به زنان ظلم شده است، گفت: جهيزيههاي امروز ناشي از چشم و همچشمي و توقعات مرد است، اما اگر جهيزيه از محل مهريه تامين شود، توقعات مرد و خانواده مرد هم کم و جهيزيه هم ساده ميشود. امام جمعه شيراز در خصوص چگونگي اشتغال زن پس از ازدواج نيز، گفت: در حديث داريم، « دوک زنان براي استحکام ما از سلاحهاي مردها مؤثرتر است»، يعني فعاليت اقتصادي زنان در اسلام ممنوع نبوده و زنان ميتوانند کار کنند. او با بيان اين که هيچ چيزي را نبايد از شرع کم يا به آن اضافه کنيم، ادامه داد: در شرع هم مثل اندام انسان نميتوان جاي گوش و چشم را تغيير داد، يعني احکام شرع حساب شده و بر اساس واقعيات است.ه حائري شيرازي گفت: اگر به شرع عمل کنيم، شرع، عادل، منصف و واقعنگر است، بايد قبول کنيم که تمام کارهاي سليقهاي حتي تعيين يک جلد قرآن به عنوان مهريه، خلاف شرع است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 564]