واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نشست فیلم شب
رسول صدرعاملی: میخواستم "شب" مثل هیچ فیلم دیگری نباشد .شكل خیابانی كار باعث شد از دوربین كمحجمتری استفاده بكنیم.رسول صدرعاملی گفت: در فیلم «شب» تمام تلاش خود را انجام دادم تا لحظاتی كه باعث میشوند، حال آدم بهتر شود را به تصویر بكشم و قصد داشتم این فیلم در ارتباط با مخاطب صادق و راستگو باشد. به گزارش ایسنا، این كارگردان كه به تنهایی در نشست پرسش و پاسخ فیلم «شب» روز گذشته در سینما "صحرا" سخن میگفت با اشاره به ساخت این فیلم اظهار داشت: حدود یكسال و نیم قبل، تلویزیون برای ساخت كاری از من دعوت كرد و با وجود اینكه چند ماه وقت خود را صرف آن كار كردم، اما ترجیح دادم به جای اینكه فیلمنامه تُند اجتماعی بسازم به دغدغههای خودم بپردازم و آن كار توسط فیلمساز دیگری ساخته شد. وی ادامه داد: طرحهایی را اصغر فرهادی نوشته بود كه قرار بود خودش بسازد، اما امكانش میسر نشده بود. شبكه یك ساخت آنها را به صورت سریال به من پیشنهاد كرد و از كامبوزیا پرتوی دعوت كردم و شروع به نوشتن فیلمنامه كردیم. در ابتدا میخواستم مجموعهای با قسمتهای 45 دقیقهای شود كه وقتی به پایان رسید دیدم نمیشود سریال باشد. این كارگردان با بیان اینكه كسی تاكنون سراغ این مضامین نرفته بود اظهار داشت: در سال، 15 تا 17 میلیون زائر به مشهد میرود كه به این جامعه تعلق دارند و متأسفانه سینمای روشنفكر ما سراغ این موضوع نرفته بود. صدرعاملی تاكید كرد: هدف این بوده است كه فیلم «شب» مثل هیچ فیلم دیگری نباشد. از همهجا متهم میشدیم كه بعد از 10 سال كار سفارشی گرفتهام درحالیكه این فیلم دلی بود و شرط گذاشتم اگر شبكه یك میپذیرد كه تبدیل به فیلم شود آن را كار كنم. وی درباره فیلمبرداری در حرم امام رضا (ع) گفت: ما اولین گروهی بودیم كه توانستیم در حرم فیلمبرداری كنیم و بعد از اینكه یك ماه در بیرون كار كردیم و با دیدن صداقت ما پذیرفتند كه به داخل برویم . با توجه به اینكه از انتظامات آستان قدس رضوی اجازه كار صادر شده بود، اما هریك از خادمین برای خود قوانینی داشتند و بعضیها همكاری و بعضیها در تقابل با ما بودند.
وی همچنین درباره استفاده از دوربین دیجیتال برای فیلمبرداری این فیلم گفت: شكل كار به گونهای بود كه سه آدم دربهدر و بیپناه كه هر سه نیازمند محبت هستند، با یك آینده تیره و تار به هم میرسند و این قصه را تشكیل میدهند و با توجه به شكل كار كه خیابانی بود لازم بود از دوربین كمحجمتری استفاده شود. ضمن اینكه نگرانیهایی وجود داشت كه در حرم نگذارند با دوربین 35 كار كنیم. به گزارش ایسنا، كارگردان «دیشب باباتو دیدم آیدا» ادامه داد: در همه فیلمهایم سعی كردم یك موضوع جدید و زمینه تازهای را برای قصه تعریف كنم و «شب» هم به نظرم زمینه با طراوتی داشت. وی با اشاره به بازیگران این فیلم با بیان اینكه سه نسل بازیگری در فیلم «شب» كنار هم قرار گرفتهاند اظهار داشت: 11 سال بود كه با بازیگر كار نكرده بودم. هركدام از بازیگران وقتی متوجه موضوع فیلم شدند، راحت میپذیرفتند كه در كار حضور داشته باشند. او توضیح داد: امین حیایی حدود یكماهونیم وقت گذاشت برای اینكه نقش را دریابد. او در نوع كارهایی شكل گرفته بود و به شدت هم موفق بود و برای این فیلم هم خیلی صادقانه وقت گذاشت و حتی در پشت صحنه از آقای انتظامی و شكیبایی هم مواظبت میكرد و حضوری حیرتانگیز و انسانی داشت. صدرعاملی درباره لهجه مازندرانی حیایی نیز گفت: او دوستان مازندرانی داشت و از آنها یاد گرفته بود و در مواقعی هم كه در صحنه گیر میكرد با دوستانش تماس میگرفت. وی همچنین با اشاره به موسیقی این فیلم گفت: موسیقی فیلم در سینمای ما كمی شوخی است. در این فیلم سعی كردم فیلم را با محمدرضا علیقلی چندبار ببینم و درباره ویژگی آدمها صحبت شد كه سرانجام به این موسیقی رسیدیم. وی در پاسخ به سوالی درباره اینكه حق فیلم در كاندیداهای سیمرغ بلورین جشنواره ضایع شده است اظهار داشت: من معتقدم كار قربانی نشده و این هم یك اتفاق مثبت است. من نظر خاصی روی هیچ جشنوارهای ندارم و اصراری ندارم فیلم اینگونه حمایت شود. وی در پایان سخنانش با بیان اینكه مضامین زیادی در جامعه وجود دارد كه به آنها پرداخته نشده است تصریح كرد: ادبیات، هنر و سینمای ایران به بخشهای زیادی از مردم بدهكار است كه امیدوارم بدهی خودشان را ادا كنند. وی با اشاره به عدم حضور بازیگران در این جلسه اظهار داشت: آقای انتظامی تا شب گذشته قرار بود در جلسه حاضر باشند و تأكید زیادی داشتند كه حتما بیایند اما ظهر امروز دچار بیماری شدند و خسرو شكیبایی در مسافرت به سر میبرد و امین حیایی درگیر بازی در سریالی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]