تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816547369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آثار برتر جشنواره‌ي ادبي بوشهر معرفي شدند تجليل از علي باباچاهي و محسن شريف در روز بوشهر


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آثار برتر جشنواره‌ي ادبي بوشهر معرفي شدند تجليل از علي باباچاهي و محسن شريف در روز بوشهر


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

هم‌زمان با روز بوشهر، نخستين جشنواره ملي دوسالانه ادبي بوشهر با معرفي آثار برتر و تجليل از علي باباچاهي و محسن شريف، دو شاعر و داستان‌نويس پيشكسوت بوشهري، به كار خود پايان داد.

به گزارش بخش فرهنگ و ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مديرعامل مؤسسه فرهنگي ـ ورزشي شهرداري بوشهر در آيين پاياني اين مراسم، با خير مقدم، در ارائه گزارشي از جشنواره گفت: پس از انتشار فراخوان، استقبال بسيار خوب و گسترده‌اي از سراسر كشور صورت گرفت كه از اين ميان 15 نفر به بخش نهايي راه يافتند.

صدرالله محمدي باغملايي با بيان اين‌كه از برگزيدگان اين جشنواره در بخش‌هاي مختلف تقدير مي‌شود، به تجليل از علي باباچاهي (شاعر و منتقد ادبي) و محسن شريف (داستان‌نويس) اشاره كرد و افزود: بايد از همه كساني كه تلاش كرده‌اند ادبيات غني ما را غني‌تر كنند، تقدير كنيم.

سخنران بعدي اين برنامه، علي باباچاهي بود. او با بيان اين‌كه به تفكيك قاطع ادبيات جنوب، شمال، شرق يا غرب اعتقادي ندارد، عنوان كرد: يك هنرمند جنوبي اگر به نقطه‌اي وصل نباشد كه اعتبار و ارزش هنر سراسري و ايران‌زميني نداشته باشد، در يك منطقه محدود خواهد شد.

اين شاعر لازمه‌ي ايجاد آثار برجسته را بلندپروازي دانست و با بيان اين‌كه آن‌چه منوچهر آتشي را بر صدر نشاند و قدر ديد، بلندپروازي او بود، به محمدرضا صفدري، داستان‌نويس بوشهري، اشاره كرد و گفت: صفدري هم اگر بلندپروازي نداشت، ممكن بود سرنوشت ديگري داشته باشد.

باباچاهي همچنين عنوان كرد: تنها با آوردن كلمات جنوبي مثل سنج و دمام و از اين عناصر كه در شعرهاي قبلي من به وفور ديده مي‌شود، شعر جنوبي نمي‌شود.

او در بخش ديگري از سخنانش از فرهنگ و تخيل به عنوان مواردي ياد كرد كه به خطر قرمز نياز ندارند.

باباچاهي در پايان افزود: نبايد از شاعر جنوبي انتظار داشت و خودش نيز نبايد اين فرمان را به خود بدهد كه تخيلم بايد در حوزه جغرافيايي خودم محدود شود؛ بلكه مي‌تواند با ذخايري از رؤياها و تخيل جنوب به عرصه‌هاي بيكران و كهكشان‌هاي بيكراني سفر كند.

جمال ميرصادقي، داستان‌نويس و مدرس ادبيات داستاني، نيز از ديگران سخنرانان اين جشنواره بود. ميرصادقي كه درباره جهان داستاني صادق چوبك، نويسنده مطرح بوشهري، صحبت مي‌كرد، با ابراز خرسندي از سفر به بوشهر گفت: اگر به من بگويند بهترين نويسنده ايراني از آغاز داستان‌نويسي نوين كيست، مي‌گويم صادق چوبك.

او با تبيين جايگاه و سبك ادبي چوبك، ماندگاري آثار را نشانه ارزش ادبي آن‌ها دانست و گفت: ادبيات آن چيزي است كه متعالي باشد و اگر دو نسل اثري را بخوانند، مي‌توان آن را ادبيات ماندگار ناميد.

اين پيشكسوت داستان‌نويسي ايران با اشاره به تفاوت‌هاي داستان كوتاه با رمان گفت: در داستان كوتاه، موضوع اهميت دارد؛ اما در رمان پرداخت و ساختار مهم است. داستان‌هاي صادق چوبك هم موضوع جالبي و هم ساختار و پرداخت درستي دارند.

مجيد اجرايي، شاعر و پژوهشگر ادبي، نيز در اين برنامه با اشاره به شعر معاصر ايران، علي باباچاهي را داراي شخصيتي ناب در ادبيات معاصر خواند و گفت: باباچاهي هرچه جلوتر مي‌رود، فعاليت شعري خود را پررنگ‌تر مي‌كند.

او وجه خلاقانه فردي را دليل امتياز شعرهاي باباچاهي دانست و گفت: شعر باباچاهي غامض و پيچيده نيست؛ بلكه نمادهاي محلي در شعر او كليشه‌يي و دم‌ دستي نيست و استفاده از اين نمادها با كاربست خلاقانه از ديگر كارهايي است كه اين شاعر انجام مي‌دهد.

اجرايي تغيير مداوم در شعرهاي باباچاهي را داراي وجه تشابهي با شعرهاي منوچهر آتشي دانست و گفت: شعر باباچاهي داراي يك عينيت است و تمركز و تربيت ذهني، او را در نقطه‌اي عالي قرار داده كه معدود شاعر معاصري توانسته اين ويژگي را در خود ايجاد كند.

او همچنين باباچاهي را متعلق به دسته‌اي از شاعران خواند كه مروج ادبيات مسأله‌گرا هستند و تأكيد كرد: شعر باباچاهي ايجاد چالش و سؤال مي‌كند و از ايستايي و يكساني سر باز مي‌زند.

سخنران بعدي اين برنامه، حسن ميرعابديني، منتقد و پژوهشگر ادبي، بود كه درباره داستان‌هاي محسن شريف به ايراد سخن پرداخت. او در ابتدا بوشهر را ضمن تأثيرپذيري از ادبيات ديگر مناطق، اثرگذار خواند و گفت: ويژگي عمده ادبيات بوشهر، رئاليسم جادويي است كه وجه غالب آثار ادبي اين منطقه را شامل مي‌شود.

ميرعابديني گريز از قطعيت را يكي ديگر از ويژگي‌هاي آثار نويسندگان بوشهري قلمداد كرد و گفت: در آثار محسن شريف نيز پيام قطعي نيست. نثر او مشكل است؛ اما ارزش آن را دارد كه نويسندگان جوان به تعمق در آن بپردازند.

او ادامه داد: داستان‌هاي شريف، نثري دارد كه با داستان افسانه‌يي - تمثيلي خوب چفت شده است، تمهيدات زيبايي‌شناسي دارد و از افسانه‌ها و اسطوره در آن استفاده شده كه با افسانه و اسطوره فكر كردن تفاوت دارد.

جواد مجابي، شاعر، نويسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبي، نيز در اين برنامه محوريت سخنان خود را به بررسي شعر منوچهر آتشي قرار داد و گفت: دوره‌هاي شعر آتشي متفاوت است؛ اما سه دوره عمده را مي‌توان نام برد.

او در تشريح اين سه دوره گفت: دوره اول بومي‌گرايي است كه با مدنيت پيش‌رو، سر ناسازگاري دارد. بعد از مدتي ناسازگاري با كلان‌شهر را از دست داد و يك شاعر پايتخت شد و به آفاق جهاني نگاه كرد.

مجابي اوج پختگي منوچهر آتشي را دهه 60 خواند و گفت: آتشي در اين دوره تبديل به شاعري جهاني شد و تا آخرين روزهاي زندگي‌اش مدارج پيشرفت و تكامل را طي كرد و توقفي نداشت.

او بسياري از جنبش‌هاي ادبي را به نحوي مديون آتشي دانست و با بيان اين‌كه اين شاعر علاوه بر كار خود يعني سرودن شعر، فردي فرهنگي بود، خاطرنشان كرد: در شعر آتشي نيروي جهنده‌اي بود كه برق‌آسا بر روي ذهن ديگران تأثير مي‌گذاشت.

از ديگر بخش‌هاي اين مراسم، رونمايي از كتاب «مرا تلنگر يادت بس»، يادنامه‌ي زنده‌ياد منوچهر آتشي، بود كه به سعي محمد ولي‌زاده هم‌زمان با مراسم چاپ و منتشر شده بود. اين كتاب كه در 340 صفحه و شمارگان 1000 نسخه انتشار يافته، داراي سه فصل است. «در شناخت منوچهر آتشي»، «نقد و بررسي مجموعه شعرهاي آتشي» و «به ياد آتشي» از فصل‌هاي اين كتاب‌اند كه توسط شعله آتشي، دختر منوچهر آتشي، رونمايي شد.

در پايان اين مراسم نيز بيانه هيأت داوران نخستين جشنواره ملي دوسالانه ادبي بوشهر متشكل از عنايت سميعي، ابوتراب خسروي، علي خدايي، احمد آرام و شيوا مقانلو خوانده و از برگزيدگان بخش‌هاي مختلف تجليل شد.

برگزيدگان اين جشنواره به اين شرح معرفي شدند:

بخش رمان چاپ‌نشده:

رمان «بازي» نوشته ويدا فرهمند و رمان «كمي پيش از شروع» نوشته مرجان رياحي. جايزه: لوح تقدير، يك سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ سه ميليون ريال به هر يك از رمان‌ها. رمان «گزين‌گويه‌هاي يك محتضر» نوشته محمود سعيدنيا. جايزه: لوح تقدير، يك سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ يك ميليون ريال.

در اين بخش هيأت داوران به دليل خلق فضاي بومي و استفاده از يك دوره تاريخي در منطقه بوشهر، رمان «گريسي» نوشته حسين دهقاني را با اهداي لوح سپاس، يك سكه نشان روز بوشهر و مبلغ يك ميليون ريال شايسته تقدير دانست.

بخش مجموعه داستان كوتاه چاپ‌شده:

در بخش مجموعه داستان كوتاه چاپ‌شده هيأت داوران اعلام كرد: از آن‌جا كه كتاب‌هاي مطالعه‌شده محدود بوده‌اند و تعداد كتاب‌هايي كه به دبيرخانه رسيده، بيان‌كننده روح كتاب‌هاي منتشرشده در سال‌هاي 88 و 89 نيست، لذا كتاب برگزيده‌اي در اين بخش معرفي نشد. هيأت داوران در اين بخش از طيبه گوهري، نويسنده مجموعه داستان «و حالا عصر است»، با اهداي لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ سه ميليون ريال تقدير ويژه كرد.

بخش تك‌داستان كوتاه:

هيأت داوران معتقد است بخش داستان‌هاي كوتاه اين دوره با داستان‌هايي زنده، متفاوت و پرتپش، گرم‌ترين بخش جايزه بوده است. هيأت داوران با اهدا لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ 10 ميليون ريال به دو اثر داستان‌هاي «انگشتر الماس» نوشته سيدمحمد طلوعي ‌برازنده و «تا وقتش برسد» نوشته طيبه گوهري، آن‌ها را شايسته رتبه نخست و برگزيده جايزه ادبي بوشهر اعلام كرد.

هيأت داوران دو داستان را شايسته احراز رتبه دوم و اهداي لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ هفت ميليون ريال مي‌داند: «جرم‌گيري» نوشته علي رحماني قناويزباف؛ «آن بالايي» نوشته سعيد بردستاني.

همچنين هيأت داوران با توجه به آثاري كه تلاش داشتند طعم و بوي اقليم خود را با روح داستاني بياميزند و با اين نگاه به خلق اثري متعالي دست يابند، مقام سوم را با اهداي لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ سه ميليون ريال به داستان «سفر دريايي» نوشته زهره زنگنه داد.

هيأت داوران تقدير ويژه خود را با اهداي لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ دو ميليون ريال به دو اثر «بي‌تاب» نوشته امين كريمي و «35 دقيقه بيداري» نوشته مرجان رياحي اهدا كرد.

همچنين هيأت داوران در رتبه سوم داستان كوتاه، سه داستان ديگر را شايسته دريافت لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ سه ميليون ريال مي‌داند: الف: «راهدارخانه» نوشته كوروش رشنو، ب: «آفتابگردان‌ها هنوز خواب بودند» نوشته مرضيه جوكار، ج: «خانه بتول» نوشته سميرا سهرابي.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 628]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن