تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816303170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از سوي معاون پشتيباني شركت تشريح شدآخرين تحولات روز بورس تهران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: از سوي معاون پشتيباني شركت تشريح شدآخرين تحولات روز بورس تهران
گروه بورس- عليرضا باغاني: در شرايطي كه سهام بيش از 330 بنگاه اقتصادي در بورس تهران معامله مي‌شود، از چندي پيش سهام خود شركت بورس نيز در قالب يك شركت سهامي عام در بازار سرمايه البته با شرايط خاصي قابل معامله شده است.سابقه تولد شركت بورس به سال 84 بازمي‌گردد كه در پي تصويب قانون جديد بازار سرمايه نهاد اجرايي بازار از سازمان بورس جدا شد و با تاسيس بورس، سهام اين شركت سهامي عام هم در اختيار عموم سرمايه‌گذاران و بازيگران بازار اعم از كارگزاران، نهادهاي مالي و حقيقي‌ها قرار گرفت.


اما بورس تهران كه اين روزها سهام آن در بازار سرمايه نيز پرطرفدار شده از زمان تولد تاكنون فراز و نشيب‌هاي فراواني را به خود ديده است. از مديريت دو ساله علي رحماني گرفته تا ماندگاري حدود 4 ساله حسن قاليباف‌اصل در مصدر مديريت آن، از رقابت نهادهاي مالي و كارگزاران براي قبضه مديريتي نهاد اجرايي بازار سرمايه تا خريد زمين در شمال تهران و... . در كنار همه اين تحولات، رونق روزافزون بورس و پذيرش شركت‌هاي جديد در اين بازار سبب شد با رشد سودآوري، قيمت سهام اين شركت نيز با افزايش مواجه شود تا جايي كه اخيرا با ورود بورس به بازار پايه فرابورس حتي از نرخ‌هاي 1000 توماني هر سهم آن سخن گفته مي‌شود، هر چند اخيرا يك بلوك كمتر از يك درصدي اين شركت به اين قيمت روي تابلوي فرابورس خريداري نداشت.
در گزارش پيش‌رو احمد جاويدي معاون پشتيباني بورس تهران به تشريح آخرين وضعيت نهاد اجرايي بازار سرمايه پرداخته است. افزايش سرمايه، كوچ به سعادت‌آباد، دلايل ورود به فرابورس، وضعيت قيمت سهام و معاملات سهام بورس از جمله موارد بررسي شده در گفت‌وگو با اين مقام اجرايي شركت بورس است.
دفاع از توسعه بورس
در ابتدا از احمد جاويدي معاون پشتيباني بورس اوراق بهادار پرسيديم كه چرا توسعه بورس در سال جاري و معرفي ابزارهاي مالي جديد كند بوده است؟ او در پاسخ گفت: بخش‌هاي اصلي اقتصاد شامل دو بخش واقعي و مالي است كه بازار سرمايه و بازار پول، بخش مالي اقتصاد را تشكيل مي‌دهند. بورس اوراق بهادار نيز از مهم‌ترين نهادهاي فعال در بازار اوراق بهادار به شمار مي‌آيد كه ماموريت آن فراهم كردن بازاري شفاف، منصفانه و كارآمد با ابزارهاي متنوع براي معامله اوراق پذيرفته شده و همچنين نظارت بر جريان داد و ستد، عمليات بازار و فعاليت اعضا است.
وي افزود: ورود يا همان پذيرش شركت‌هاي جديد در بورس بخش ابتدايي و ساده توسعه بازار مي‌باشد. در اين راستا ارتقاي سهم بازار سرمايه در تامين مالي فعاليت‌هاي مولد اقتصادي به عنوان يكي از اهداف كلان بورس تهران مطرح است كه علاوه بر پذيرش شركت‌هاي جديد شامل راهبردهايي نظير؛ تنوع بخشي به ابزارها و خدمات مالي جديد و ارتقاء امور ناشران است. بدين ترتيب برنامه‌هاي توسعه‌اي بورس در سال جاري در اين راستا با جديت تمام پيگيري شده است. در اين راستا توسعه بازار قرارداد‌هاي آتي سهام و افزايش تعداد سهام پايه قراردادهاي آتي به 16 قرارداد و ارائه راهكارهاي لازم براي توسعه بيشتر آن، پيگيري قراردادهاي اختيار معامله سهام كه دستورالعمل ارسالي به سازمان پس از تاييد كميته فقهي به تصويب رسيده و آماده‌سازي نرم‌افزار و سامانه معاملاتي آن در حال انجام است و اميدوارم كه از سال آينده شاهد عملياتي شدن آن باشيم.
اين مقام مسوول در بورس تهران ادامه داد: طراحي ساز و كار فروش استقراضي با انجام مطالعات لازم و رفع مغايرت آن با اصول اسلامي و پيشنهاد راهكارهاي اجرايي آن در كميته فقهي اقدام ديگر بورس بوده است. خوشبختانه كميته فقهي تاييد لازم را در اين باره انجام داده و هم‌اكنون در حال تدوين مقررات و رويه‌هاي اجرايي اين ابزار جديد در بورس هستيم.
افزون بر اين، پيگيري و راه‌اندازي صندوق‌هاي قابل معامله در بورس بخصوص صندوق‌هاي ارز و طلا در دستور كار است و خوشبختانه سازمان بورس نيز موضوع را به خوبي پيگيري مي‌كند. بر اين اساس، با توجه به موارد فوق و طولاني بودن فرآيند مطالعه، تدوين، تاييد و اجراي برنامه‌هاي توسعه ابزارها و خدمات مالي جديد مي‌توان گفت كه برنامه‌هاي توسعه‌اي از پيشرفت قابل قبولي برخوردار بوده است.
بازار راكد هست، نيست؟
به گفته جاويدي، كارنامه كلي بورس در مقايسه با عملكرد سال 89 كه يكي از تاريخي‌ترين سال‌هاي بازار سرمايه و سال ركوردهاي بازار بود، از رشد خوبي برخوردار بوده است، به طوري كه ارزش اسمي بازار تا پايان بهمن ماه به رقم 42 هزار ميليارد تومان رسيده، يعني 31درصد افزايش يافته است. به‌رغم وقوع تحولات بسيار مهم و تاثيرگذار خارجي و داخلي، هجوم نقدينگي جامعه به بازارهاي جايگزين غيرمولد نظير بازار سكه، طلا و ارز، اجراي آزادسازي قيمت حامل‌هاي انرژي و هدفمندي يارانه‌ها و ساير عوامل، بازدهي بازار نيز شاهد 9 درصد رشد بوده و معاملات عادي سهام از نظر حجم 25 درصد و از حيث ارزش 39 درصد افزايش داشته‌ كه حاكي از توسعه و رشد مستمر بازار سرمايه و بلوغ آن است. افزايش 69 درصدي صدور كدهاي معاملاتي جديد و رشد 27 درصدي دفعات معاملات نيز همين موضوع را ثابت مي‌كند. معاون پشتيباني بورس درخصوص پذيرش شركت‌ها در مقايسه با برنامه اعلامي و اينكه در حال حاضر چند شركت و اوراق مشاركت در انتظار پذيرش و عرضه سهام در بورس قرار دارند، نيز توضيح داد: در ابتداي سال جاري، بورس اوراق بهادار تهران در جهت اجراي برنامه‌هاي بازاريابي خود اقدام به برگزاري موفق همايش ملي پذيرش شركت‌ها در بورس نموده كه خوشبختانه شاهد ورود برخي شركت‌ها در بورس و فرابورس ايران بوديم. ليكن با توجه به برنامه پذيرش 15 شركت در بورس بايد بگوييم كه در سال جاري فرآيند پذيرش بالغ بر 22 شركت پيگيري شده كه از اين تعداد تاكنون پذيرش، درج و عرضه موفق سهام 7 شركت در بورس تهران انجام شده است؛ البته به‌رغم اتمام فرآيند پذيرش سهام شركت كشتيراني والفجر عرضه آن با توجه به قيمت كشف شده ناموفق بود. يادآور مي‌شود كه 7 شركت نيز به‌دلايل مختلف از جمله عدم موافقت هيات پذيرش، اصلاح ساختار و ساير دلايل حائز شرايط پذيرش و عرضه نهايي نبوده‌اند. نكته قابل توجه اين است كه سهام 6 شركت از بخش خصوصي در سال جاري عرضه شده و تنها عرضه سهام يك شركت اصل‌44 را شاهد بوديم. در حال حاضر نيز باتوجه به اتمام فرآيند پذيرش شركت‌هاي كارت اعتباري كيش، بيمه ملت، نفت پاسارگاد و پالايش نفت جي در مرحله انجام توافق عرضه هستند. پالايشگاه نفت بندرعباس در مرحله درج و تقاضاي پذيرش شركت‌هاي هلدينگ پتروشيمي خليج فارس، سيمان آبيك و سيمان ساوه نيز در هيات پذيرش طرح شده است. اما در راستاي انتشار و راه‌اندازي بازار اوراق مشاركت به دليل وجود موانع موفق به عرضه اوراق مشاركت پذيرفته شده و درج اوراق 2 ناشر نشديم كه اميد است در اين زمينه با رفع موانع در آخر سال شاهد انتشار و عرضه حداقل يك اوراق مشاركت و اوراق اجاره صكوك باشيم.
سهام بورس چگونه معامله مي‌شود؟
جاويدي در برابر اين سوال كه برنامه پذيرش و معامله سهام بورس تهران در بورس به كجا رسيد و اساسا چرا از ورود سهام بورس به بازارهاي فرابورس جلوگيري شد؟ پاسخ داد: بورس اوراق بهادار تهران به دليل تكليف مقرر در مجمع عمومي عادي صاحبان سهام و در اجراي بند ب ماده 99 قانون برنامه پنج ساله پنجم، اقدامات لازم براي پذيرش و درج سهام خود در بورس را در دو مرحله انجام داد. در مرحله اول به منظور پذيرش سهام در يكي از بازارهاي خود در بورس اوراق بهادار تهران اقدام به استعلام و دريافت مجوز از سازمان بورس كرد ليكن به دليل تركيب سهامداران بورس تهران، محدوديت‌هاي قانوني جهت كنترل و رعايت سقف هر يك از سهامداران حاضر و مالكيت حداكثري 5/2 درصدي هر سهامدار با اين امر موافقت نشد. در مرحله دوم فرآيند پذيرش در فرابورس نيز مورد پيگيري قرار گرفت كه به دليل همان محدوديت‌ها سازمان بورس با انجام معاملات سهام در بازار پايه فرابورس موافقت به عمل آورد و هم‌اكنون سهام بورس تهران با سه نماد مجزا براي هر يك از طبقات سهامداري قابل معامله در بازار پايه فرابورس است و از نيمه دوم سال تاكنون چندين بار سهام آن مورد داد و ستد قرار گرفته است. يادآور مي‌شود كه براساس مقررات و مفاد دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات در بازار پايه فرابورس، معامله توافقي سهام با موافقت كميته عرضه امكان‌پذير است. فرآيند آن بدين صورت است كه سهامداران با مراجعه به كارگزاران و تكميل فرم، تعداد و قيمت اوراق پيشنهادي خود را مشخص مي‌كنند و پس از موافقت كميته عرضه فرابورس، نماد بورس گشايش و معامله مورد درخواست در سامانه معاملاتي ثبت مي‌شود. انجام معاملات از تعداد 000/100 سهم به بالا صرفا در قالب عرضه يكجا يا معاملات توافقي امكان‌پذير بوده و اخذ تاييد سازمان بورس مبني بر رعايت محدوديت‌هاي قانوني و مقرراتي توسط فرابورس الزامي است.
وي در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر اينكه روش معاملات توافقي در سهام بورس موجب عدم شفافيت و سهولت دادوستدها شده است، گفت: فعلا امكان معامله سهام در بازار پايه به صورت توافقي فراهم شده كه ان‌شاءالله پس از تدوين مقررات لازم و فراهم نمودن راهكار نظارتي براي كنترل طبقات سهام و سقف سهامداري هر شخص، امكان معامله سهام در بازار اول فرابورس يا بازارهاي بورس اوراق بهادار تهران به صورت آزادانه‌تر فراهم خواهد شد.
مظنه سهام بورس چقدر است؟
اين مقام مسوول در بورس تهران درخصوص اينكه برخي قيمت پيشنهادي سهام بورس را تا 1000 تومان عنوان كرده‌اند؛ شما چقدر قيمت‌هاي مزبور را متناسب با واقعيات وضعيت شركت و سودآوري آن مي‌دانيد؟ نيز تصريح كرد: معيارهاي ارزيابي قيمت سهام در صنايع حاضر در بازارهاي بورس به روش‌هاي متداول توسط كارشناسان حرفه‌اي صورت مي‌گيرد و قيمت‌گذاري سهام بورس اوراق بهادار تهران نيز به عنوان يك شركت مالي تابع همين ارزيابي‌هاي علمي است. البته ممكن است هر شخص به لحاظ اهداف حضور خود در تركيب سهامداري بورس اقدام به ارزيابي و تعيين قيمت خريد يا فروش خارج از مبناي كارشناسي و حرفه‌اي كند كه اخيرا برخي نمونه‌هاي آن را مشاهده كرده‌ايم.
تالارهاي منطقه‌اي مي‌‌مانند
وي در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر اينكه سرنوشت جمع‌آوري تالارهاي منطقه‌اي به كجا رسيد؟ نيز گفت: اصلا چنين موضوعي در دستور كار قرار نداشته و نخواهد داشت و دسترسي علاقه‌مندان و سرمايه‌گذاران بالفعل و بالقوه به تالارهاي منطقه‌اي با كيفيت بالا فراهم مي‌شود. هم‌اكنون بورس اوراق بهادار تهران از طريق حضور در 12 تالار، 9 دفتر و يك تالار با نظارت مستقيم اقدام به فراهم نمودن دسترسي عموم به بازار نموده و هيچ تالاري نيز غيرفعال نشده است. معاون بورس تهران درباره اينكه چرا بر اساس آخرين ترازنامه شركت بورس، حدود نيمي از دارايي‌هاي شركت به اوراق مشاركت و سپرده‌هاي بانكي اختصاص يافته است؟ گفت: نظر به برنامه مديريت وجوه نقد و ايجاد ارزش افزوده مناسب منابع نقدي شركت حفظ و به نحو مناسب سرمايه‌گذاري شده و عايدي مناسبي را براي سهامداران خلق نموده است. برنامه خريد زمين نيز تنها با پرداخت 5 ميليارد تومان انجام شده و انجام بقيه پرداخت به شهرداري طبق مفاد مبايعه‌نامه منوط به صدور پروانه ساختمان و انتقال اسناد مالكيت شده بود كه باتوجه به صدور پروانه ساختمان در بهمن ماه سال جاري، اقدام به پرداخت عوارض شهرداري كرديم و در مرحله انتقال اسناد مالكيت هستيم.
جاويدي در برابر اين سوال كه افزايش سرمايه اخير شركت بورس (از 5/25 ميليارد به 30 ميليارد تومان) با چه هدفي انجام شد و آيا برنامه افزايش سرمايه ديگري هم در دستور كار است، گفت: هدف اصلي افزايش سرمايه جهت تامين منابع مالي لازم براي خريد زمين و احداث ساختمان مركز بورس اوراق بهادار تهران در سعادت‌آباد بود كه انجام شد و برنامه افزايش سرمايه جهت مشاركت سهامداران در تامين مالي احداث ساختمان مركزي بورس نيز در دستور كار هيات مديره قرار خواهد گرفت.
نماد ملي بازار سرمايه در شمال تهران
وي درباره آخرين وضعيت ساخت زمين بورس در سعادت‌آباد تهران گفت: قبل از ساخت ساختمان جديد شركت اقدامات لازم جهت خريد زمين باقيمانده، طرح تعريض بلوار شهرداري، تعيين دقيق ابعاد و حدود زمين، انجام مذاكرات لازم براي اخذ مجوز تغيير كاربري زمين، افزايش تراكم مجاز و افزايش تعداد طبقات توافق شده از كميسيون ماده 5 شهرداري و پس از آن فرآيند صدور پروانه ساختمان و انتقال اسناد مالكيت لازم و ضروري بود كه انجام تمامي كارهاي اداري با پيگيري مستمر در زمان بسيار كوتاه به عمل آمد.
لذا در اين راستا، انتخاب مدير طرح انجام شده است و اميدواريم در همين روز صداي لودرها و حفارها جهت تكميل گودبرداري شنيده شود و فرآيند انتخاب مشاور و فراخوان آن از روزنامه‌ها و سايت شركت اطلاع‌رساني انجام خواهد شد.
در همين جا لازم مي‌دانيم از تمامي مشاوران با سابقه، رتبه يك و خوشنام كه علاقه‌مند حضور در خلق نماد ملي بازار سرمايه با همكاري مشاور سرشناس خارجي هستند دعوت كنيم با اداره ساختماني بورس تماس بگيرند.
او درباره برگزاري ميز صنايع در بورس تهران هم گفت:‌ رصد بازار براي حفظ شفافيت، سلامت و منافع سهامداران حاضر در بازار سرمايه و نظارت بر ارتقاي كيفي گزارشات ناشران و اطلاع‌رساني به موقع و همچنين رسيدگي به وضعيت‌هاي خاص صنايع حاضر در بورس و حتي كمك به آنها در مقاطع مختلف يكي از وظايف و برنامه‌هايي است كه از سال‌هاي قبل نيز پيگيري شده است و همچنان ادامه خواهد يافت.
او در برابر اين سوال كه برخي از امكانات ساختمان حافظ به لحاظ اطلاع رساني اينترنتي به ويژه در زمان معاملات شكايت دارند و برنامه شما براي بهبود اين مساله و به طور كلي ارتقاي شرايط تالار حافظ چيست؟ گفت: با انجام كارشناسي فني پيش‌بيني فراهم كردن تسهيلات در حد ظرفيت‌هاي تالار حافظ به عمل آمده و خواهد آمد، به طوري كه پهناي باند مناسبي هم‌اكنون براي كارگزاران حاضر در تالار و حتي سهامداران فراهم شده است. اما با توجه به افزايش تعداد استفاده‌كنندگان راهكارهاي اضافي براي بهبود خدمت‌رساني نيز در دستور كار قرار دارد.
بورس تهران در سال 91
جاويدي در پايان درباره رئوس برنامه‌هاي بورس در سال 91 گفت: تنوع‌بخشي به ابزارها و خدمات از طريق افزايش نقدشوندگي بازار، كنترل و توسعه كاربردهاي فن‌آوري اطلاعات از طريق ارتقاي نظارت بر بازار، راه‌اندازي معاملات قراردادهاي اختيار معامله سهام، پيگيري راه‌اندازي بازار دست دوم اوراق مشاركت و اجاره صكوك، صندوق‌هاي قابل معامله در بورس، پيگيري استفاده از سازوكارهاي تامين مالي اعتباري و فروش استقراضي، اصلاح و بازنگري مقررات موجود و تدوين مقررات جديد، بازاريابي و پذيرش شركت‌هاي واجد شرايط در اندازه بزرگ، احداث ساختمان مركزي بورس و اوراق بهادار تهران، توسعه ارتباطات و مشاركت‌ها در سطح ملي و بين‌المللي از اهم برنامه‌هاي بورس و اوراق بهادار تهران است كه در سال 91 پيگيري و به اجرا درمي‌آيد.

چهارشنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن