واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: چكناواريان يك آهنگساز با معيارهاي جهاني است
هوشنگ كامكار گفت: من به شخصه لوريس چكناواريان را آهنگسازي جهاني مي دانم و معتقدم آثار او مي بايست در سطح جهاني بررسي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، در بيست و يكمين نشست نقد نغمه كه شب گذشته (دوشنبه 15 اسفند) در فرهنگسراي شفق برگزار شد هوشنگ كامكار به عنوان منتقد به بررسي مجموعه آثار لوريس چكناواريان در حضور اين هنرمند پرداخت.
در اين نشست كه با حضور علاقمندان و اهالي موسيقي از ساعت 30/18 آغاز شد سيد ابوالحسن مختاباد به عنوان كارشناس مجري برنامه ضمن ارائه توضيحي درباره انتشار مجموعه آثار چكناواريان گفت: مجموعه آثار لوريس چكناواريان حدود 2 ماه قبل با حمايت مالي بانك سامان از سوي موسسه آواي باربد منتشر شد.
وي همچنين تصريح كرد: اين در حالي است كه امسال آلبوم پوئم هاي سمفوني خرمشهر و حلبچه اثر هوشنگ كامكار نيز با حمايت بانك گردشگري راهي بازار شد و اين جاي خوشحالي دارد كه موسسات اقتصادي، كم كم در جهت حركت هاي حمايتي از توليد آثار هنري جدي و ارزشمند موسيقايي گام بر مي دارند.
مختاباد همچنين گفت كه آقاي كامكار تمامي اين آثار را در يك ماه و نيم اخير بررسي كردند و انصافا انرژي زيادي را براي اين كار صرف كردند و از ميان اين آثار 17 قطعه را انتخاب كردند كه در اين نشست ضمن پخش اين قطعات درباره آنها و سپس كليت كار آقاي چكناوريان توضيح خواهند داد.
در ادامه اين برنامه، لوريس چكناواريان و هوشنگ كامكار به روي سن آمدند و كامكار در ابتداي سخن خود ضمن تشكر از دست اندركاران اين نشست گفت: با وجود فراهم شدن چنين شرايط مناسبي براي نقد و تبادل نظر، متاسفانه مي بينم جاي اهالي موسيقي و دانشجويان در اين جلسه خالي است.
هوشنگ كامكار ادامه داد: در شرايط كنوني جامعه ما، انجام حركت هاي جدي در زمينه هنر، هم از نظر مالي و هم از ساير جنبه ها بسيار از خود گذشتگي مي خواهد؛ اما وقتي چنين از خود گذشتگي اتفاق مي افتد و كسي چنين كار جدي انجام مي دهد مي بينيم به سادگي از سوي هم صنفانش مورد بي توجهي قرار مي گيرد و اين بسيار نا اميد كننده است.
اين موسيقيدان در مورد آشنايي خود با لوريس چكناواريان گفت: من زماني كه در سنندج زندگي مي كردم از طريق نشريات آن روزگار با استاد چكناواريان آشنا شدم و هرگز فكر نمي كردم در جايگاه نقد آثار ايشان بنشينم. از اين رو بايد بگويم چنين اتفاقي برايم بسيار ارزشمند است.
وي همچنين افزود: چكناواريان چهره اي چند وجهي دارد و علاوه بر آهنگسازي در زمينه هاي رهبري اركستر، نوازندگي و نقاشي نيز تبحر دارد. آثار چكناواريان نيز از تنوع جالبي برخوردار است و در مجموعه آثارش مي توان اپرا، سمفوني، موسيقي فيلم، باله، انواع كنسرتوها و حتي موسيقي پاپ نيز مشاهده كرد.
اين آهنگساز تصريح كرد: من به شخصه لوريس چكناواريان را آهنگسازي جهاني مي دانم و معتقدم آثار او را مي بايست در سطح جهاني بررسي كرد. براي خود من نيز بررسي مجموعه آثار ايشان با توجه به حساسيت هايم كار بسيار دشواري بود. اما با اين حال سعي مي كنم به ويژگي هاي اصلي آثار اين هنرمند اشاره كنم.
وي ادامه داد: همچنين گمان مي كنم جاي ملودي هاي ايراني با خصوصيت ربع پرده اي و با استفاده از سازهاي ايراني در آثار چكناواريان خالي است و مي بايست بيشتر از اين ويژگي ها استفاده مي كرد. شايد دليل اين كمبود به خاطر سخت شدن اجراي چنين آثاري در نقاط ديگر دنيا است. اما اگر چكناواريان تجربياتش را در اين زمينه ادامه مي داد امروز نتايج راهگشايي مي توانست براي نسل بعد داشته باشد.ضمن اينكه مي توانست شنيدن چنين آثاري براي غربي ها نيز با تفاوت هاي خاص خودش جذاب تر باشد.
هوشنگ كامكار در بخش ديگري از انتقاد خود گفت: با وجود اين همه آثار جالب توجه، اما به نظر مي رسد در آخرين آثار ايشان نشاني از آن همه تجربه و دانش نبوده كه به طور مثال مي توان به كاري كه با همراهي شهرام ناظري انجام داده است اشاره كرد. به گمان من اين اثر اصلا در سطح و حد ديگر آثار لوريس چكناواريان نيست. همچنين كارهاي مذهبي نيز كه با حمايت بنياد رودكي انجام داد در حد ساير آثار لوريس چكناواريان نبود.
در بخش ديگري از اين نشست لوريس چكناواريان گفت: من از بچگي عاشق موسيقي زورخانه اي و اجراي عباس شيرخدا بودم؛ همين علاقه باعث شد تا من نزد مرشدهاي مختلفي براي جمع آوري ريتم ها و مطالب اين موسيقي بروم. از همين طريق بود كه من عاشق شاهنامه شدم. در همان زمان به موسيقي عزاداري محرم نيز علاقمند بود.
چكناواريان در مورد تجربه همكاري با شهرام ناظري نيز گفت: همكاري با شهرام ناظري براي من تجربه فوق العاده اي بود؛ در موسيقي آوازي ايراني هميشه ساز به دنبال خواننده حركت مي كند؛ اما در موسيقي اپرا و سمفونيك، هر چيزي در زمان خود اجرا مي شود و هيچ سازي به دنبال خواننده نمي رود. چنين تجربه اي با يك خواننده ايراني و كار با ناظري برايم افتخار بزرگي بود و من اين نكته را نمي گويم كه از چنين كاري دفاع كنم.
در ادامه نشست بخشي از اپراي رستم و سهراب براي حاضران در سالن پخش شد و چكناواريان در مورد اين اثر گفت: در طول 25 سالي كه بر روي اپراي رستم و سهراب كار كردم شايد بيش از هزار بار ملودي ها و اشعار اين اثر را زمزمه كرده باشم اما هرگز از اين اشعار خسته نشده ام و اين براي ملت ايران افتخار بزرگي است كه شاعري همچون فردوسي داشته اند.
در بخش هاي ديگر اين نشست بخش هايي از آثار لوريس چكناواريان كه توسط هوشنگ كامكار به عنوان نمونه گردآوري شده بود پخش شد؛ از جمله اين آثار كه از هر كدام دقايق كوتاهي انتخاب شده بود مي توان به سوئيت پرسپوليس، باله سيمرغ، موسيقي فيلم، گفتگوي تمدن ها، باله اتلو و آرارات اشاره كرد.
پس از صحبت هاي كامكار و چكناواريان جلسه با پرسش و پاسخ ادامه يافت.
سه|ا|شنبه|ا|16|ا|اسفند|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]