تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816410441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهم يك درصدي تهران از مساحت كل كشور با تراكم 20 درصدي جمعيت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سهم يك درصدي تهران از مساحت كل كشور با تراكم 20 درصدي جمعيت
سهم يك درصدي تهران از مساحت كل كشور با تراكم 20 درصدي جمعيت
تهران – خبرگزاري مهر: استان تهران با مساحت يك ميليون و 337 هزار هكتار وسعت در حالي يك درصد از كل مساحت كشور را به خود اختصاص داده است كه 20 درصد تراكم جمعيت ايران در آن جاي دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، اين استان از نظر آب و هوايي داراي تنوع خاصي است، به طوريكه ميزان بارندگي از 80 ميليمتر در مناطق كويري تا 800 ميليمتر در ارتفاعات متغير است و متوسط بارندگي حدوداً 220 ميليمتر در سال برآورد شده كه تأمين كننده آب قابل استحصال براي شرب، كشاورزي، صنعت و ... است.

اين استان به واسطه وجود شهر تهران به عنوان پايتخت و مركز سياسي و اقتصادي كشور، از تراكم جمعيتي بالايي برخوردار است و يك درصد از كل مساحت كشور را به خود اختصاص داده، اما 20 درصد تراكم جمعيت ايران در آن جاي دارند.

97 درصد عرصه هاي طبيعي كشور سند دارند

به گفته مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران تا كنون براي 97 درصد عرصه هاي طبيعي كشور سند مالكيت گرفته شده و تا پايان سال 92، اين رقم به 100 درصد خواهد رسيد.

غلامعباس عبدي نژاد از كاهش 60 درصدي تصرفات در سال 90 نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: اخذ سند مالكيت براي عرصه هاي ملي يكي از دلايل كاهش تصرفات بود.

81.5 درصد از سطح استان تهران را اراضي ملي تشكيل مي دهد. اين استان با مساحت 13.8 هزار كيلومترمربع و مساحت اراضي ملي يك ميليون و 122 هزار هكتار با كسر اراضي واقع شده در محدوده شهر مساحت قريب يك ميليون و 26 هزار و 672 هكتار برآورد شد كه شامل: 26971 هكتار جنگلهاي طبيعي و بيشه زار، 847858 هكتار مرتع، 104902 هكتار بيابان، 32 هزار هكتار از اراضي ملي استان نيز تا كنون با مشاركت شهرداريهاي استان تهران خصوصاً سازمان پاركها و فضاي سبز شهر مورد اجرا طرحهاي جنگلكاري واقع شده است.

دو هزار هكتار جنگلكاري در دامنه هاي جنوبي البرز

در سال جاري دو هزار هكتار جنگلكاري در دامنه هاي جنوبي البرز انجام شده است.

در حال حاضر 27 هزار هكتار جنگل طبيعي و 45 هزار هكتار جنگل دست كاشت در كل استان تهران وجود دارد و تا پايان برنامه پنجم، سرانه جنگلكاري در اين استان به 30 متر مربع خواهد رسيد.

سرانه جنگلكاري در اين استان طي برنامه سوم توسعه هشت متر مربع بود؛ تا پايان برنامه چهارم، اين رقم تا 17 متر مربع افزايش يافت و بر اساس ماده 15 قانون افزايش بهره وري مقرر شده تا سرانه فعلي افزايش يابد.

گونه هاي جنگلي استان تهران

جنگلهاي استان كه عموماً در مناطق مرتع و كوهستاني واقع شده، عموماً جنبه ذخيره گاهي داشته و داراي ارزشهاي زيست محيطي است كه نقش مهمي در حفاظت آب و خاك ايفاد مي كنند.

جنگلهاي استان در عين حال با توجه به وجود گونه هاي نادر و ارزشمند "ارس"، "بادام وحشي"، "شير خشت"، "توس"، "داغداغان" به عنوان ذخيره گاه جنگلي محسوب مي شود.

تلاش براي افزايش سرانه فضاي سبز در تهران

وجود جنگل در تهران در كاهش آلودگي هواي اين شهر بسيار مؤثر است و مي توان گفت افزايش سرانه فضاي سبز و توسه جنگلكاري در اين استان امري بديهي به نظر مي رسد، چرا كه هر هكتار جنگل 2.5 تن اكسيژن توليد و 6700 تن گرد و غبار را جذب كرده همچنين 500-200 متر مكعب آب را ذخيره مي كند.

بر اساس برآوردها و مطالعات انجام شده در آمريكا سالانه در يك منطقه جنگلي 300 ميليارد دلار درآمد تغذيه آب و 40 ميليارد دلار درآمد گردشگري از جنگل براي دولت به دست آمده اما ارزش چوب اين منطقه فقط 23 ميليارد دلار بوده است.

ارزش جنگلها و مراتع به مراتب بيشتر از بهاي توليد چوب و علوفه است؛ ارزش توليد علوفه در مراتع يك هشتم ارزش حفظ آب و خاك به وسيله اين اكوسيستم است.

فضاي سبز مناسب در كلانشهرها يكي از عوامل مؤثر در كاهش آلودگيهاست؛ بايد گفت كه فضاي سبز شبه جنگلي ريه هاي شهرها به شمار مي روند.

مهمترين اثرات فضاي سبز در شهرها كاهش آلودگي هوا، كاهش آلودگي صوتي، تعديل دما، افزايش رطوبت نسبي، تلطيف هوا و جذب گرد وغبار است.

ساير اثرات فضاي سبز در شهرها نسبي هستند، ولي مجموعه اثرات فضاي سبز حضور آنها را در شهرها اجتناب ناپذير مي كند، به طوري كه بدون وجود آن ممكن نيست شهرها پايدار باقي بمانند.

آلودگي محيط زيست يكي از معضلاتي است كه بشر كنوني با آن روبرو شده است و از بين بردن يا كاهش آلودگيها نياز به مشاركت همگاني دارد.

76 هزار هكتار از عرصه هاي مرتعداري در اختيار مرتعداران

از يك ميليون هكتار عرصه هاي مرتعي استان، 80 درصد داراي طرحهاي مرتع داري بوده و در هفته منابع طبيعي 76 هزار هكتار از اين عرصه ها در قالب طرحهاي مرتعداري در اختيار مرتعداران قرار مي گيرد.

وي اضافه كرد: بيمه مراتع نيز يكي ديگر از اقداماتي است كه در سال جاري پيگيري شده و 145 هزار هكتار تحت پوشش بيمه اي قرار خواهد گرفت.

به استناد مطالعات به عمل آمده از مساحت 847858 هزار هكتار مراتع استان 25 درصد را مراتع خوب، 42 درصد مراتع متوسط و33 درصد مراتع فقير تشكيل مي دهد.

در عين حال 33.5 درصد از سطح مراتع استان را مراتع ييلاقي، 30.7 درصد مراتع ميانبند و35.8 درصد مراتع قشلاقي در برمي گيرد كه تا كنون مميزي مراتع منجر به صدور 2700 فقره پروانه چرا شده است.

بهره برداري بي رويه از مراتع و وجود دام مازاد بر ظرفيت و جمعيت مازاد بر توان مرتع و عدم وجود ساختار مناسب بهره برداري از دلايل عمده روند افزايش تخريب مراتع استان است.

وسعت حوضه هاي آبخيز وسيع تر از سطح استان تهران است

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران اعلام كرده بود كه وسعت حوضه هاي آبخيز استان تهران وسيعتر از سطح استان است و در تهران 117 حوضه آبخيز وجود دارد كه در 78 حوضه مطالعه انجام شده است.

گفتني است هفته منابع طبيعي از 15 اسفندماه آغاز و تا 21 اسفند ادامه خواهد داشت.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن