تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816512019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس سابق انجمن منتقدان سينماي ايران در مصاحبه با كيهان :


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: رئيس سابق انجمن منتقدان سينماي ايران در مصاحبه با كيهان :
گروه ادب و هنر-
رئيس سابق انجمن نويسندگان و منتقدان سينماي ايران گفت: تنها فيلم هايي در مراسم اسكار نامزد و برنده جايزه مي شوند كه خوشايند كارتل ها و تراست هاي سرمايه داري آمريكا باشند.
سعيد مستغاثي، نويسنده، منتقد و مستندساز در گفت وگو با خبرنگار كيهان در تحليل هشتاد و چهارمين دوره مراسم اسكار گفت: آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي آمريكا با دو هدف جايزه اسكار را بنيان نهاد؛ اول حمايت از صنعت سينماي آمريكا و دوم تشويق فيلم هايي كه در جهت تحقق بخشيدن به رؤياي آمريكايي و ترويج ايدئولوژي ايالات متحده ساخته مي شدند.
وي افزود: برخلاف آنچه برخي رسانه ها و شخصيت ها در داخل كشورمان بر آن اصرار دارند، جايزه اسكار نه تنها يك گردهمايي جهاني نيست، كه حتي آن را يك مراسم آمريكايي هم نمي توان دانست، بلكه يك مراسم صرفاً لس آنجلسي است. چون طبق مقررات اسكار، تنها آثاري مي توانند در آن رقابت كنند كه در شهر لس آنجلس اكران شده باشند.
كارگردان مجموعه «راز آرماگدون» اظهار داشت: اما مسئله مهم روند انتخاب فيلم ها در اسكار است. سالانه هزاران فيلم در لس آنجلس اكران مي شود كه بطور طبيعي، داوران فرصت تماشاي همه اين آثار را پيدا نمي كنند، به همين دليل جاي سؤال است كه نحوه انتخاب آثار و نفرات برتر در اسكار به چه ترتيبي است؟ پاسخ اين است كه اين كمپاني هاي پخش كننده فيلم ها هستند كه نقش اصلي را در انتخاب آثار ايفا مي كنند. از آنجا كه اين كمپاني ها در دست سرمايه داران است، آن ها همواره آثاري را بر مي گزينند كه در راستاي منافع و خواسته هايشان باشد. به همين دليل هم بسياري از فيلم هاي مهم تاريخ سينما و اساتيد بزرگ سينماي جهان هيچ وقت در مراسم اسكار راه نيافته و جايزه نگرفته اند. چارلي چاپلين، آلفرد هيچكاك، باستر كيتن، هاوارد هاكس، سميوئل فولر، استنلي كوبريك و... از جمله كارگردان هاي برجسته اي بودند كه هيچ گاه جايزه اسكار به آن ها تعلق نگرفت.
وي ادامه داد: مراسم اسكار آنقدر كه در رسانه هاي كشور ما بزرگ و مهم جلوه داده مي شود، در خود آمريكا اهميت ندارد و بسياري آن را در حد يك شوي تلويزيوني و سيرك مي دانند. به همين دليل هم خيلي از شخصيت هاي برجسته سينماي جهان حاضر نشده اند كه در اين مراسم شركت كنند. در دوره هاي قبل، مارلون براندو، گدار، كيسلوفسكي و... و امسال وودي آلن با وجود برنده شدن، در مراسم حضور نيافته تا جوايز خود را دريافت كنند. چون اساساً براي اسكار اعتباري قائل نيستند و در شأن خود نمي دانند كه در آن حضور يابند.
مستغاثي بيان داشت: فيلم هايي با محتواي عدالت خواهانه و معترض نسبت به سياست هاي ضد بشري و جنگ طلبانه غرب، در اسكار جايي ندارند. شما مي بينيد كه در همين دوره از مراسم اسكار، خيلي از فيلم هاي خوش ساخت كه به تأييد منتقدان سينما آثار برتري هستند به خاطر داشتن محتواي انتقادآميز نسبت به دولت آمريكا و دولت هاي غربي، حتي نامزد دريافت جايزه هم نشدند. اما در مقابل اگر دقت كنيد تمام فيلم هاي نامزد شده و جايزه گرفته، آثاري در راستاي تبليغ ايدئولوژي و رؤياي آمريكايي هستند. ويژگي مشتركي كه در اين آثار ديده مي شود اين است كه همه آن ها به نوعي سعي كرده اند كه به ميراث گذشته آمريكا و غرب اداي دين كنند.
وي ادامه داد: برخلاف فيلم هاي آمريكايي برگزيده كه همه در راستاي تبليغ براي آمريكا هستند و تك تك آن ها از پايان خوشي برخوردارند و آمريكا را بعنوان سرزمين اميد و منجي جهان معرفي مي كنند، فيلم هايي كه در بخش خارجي برگزيده مي شوند، همه تصويري تيره و تار و به هم ريخته از كشور خود ارائه مي دهند. نمونه اخير اين نوع آثار هم فيلم «جدايي نادر از سيمين» است كه در آن ايران به عنوان كشوري اسلامي كه در تقابل با آمريكا قرار دارد، سرزميني از هم گسيخته و در حال فروپاشي به نمايش درآمده است. جالب اين است كه در خارج از كشور هم اين فيلم را با نام «يك جدايي» مي شناسند. اين همان تصوير خوشايند كمپاني هاي آمريكايي و كارتل ها و تراست هاي سرمايه داري است.
رئيس سابق انجمن منتقدان درباره مقايسه جشنواره اي مثل اسكار با رقابت هاي بين المللي ورزشي گفت: يك موضوع اين است كه همه تيم ها در مسابقات ورزشي امكان رسيدن به مقام قهرماني يا دومي و سومي را دارند، اما در اسكار تنها شركت كننده هاي آمريكايي هستند كه امكان دست يابي به جوايز بهترين فيلم و برترين كارگرداني و بهترين بازيگر و... را دارند و نماينده هاي ساير ملت ها تنها مي توانند در يك بخش حاشيه اي به برتري برسند. تفاوت ديگر اين است كه در مسابقات ورزشي همه تيم ها يا افراد وارد يك ميدان برابر مي شوند و قوانين براي همه يكسان است. اما براي جايزه اسكار، يك فيلم زماني شانس پيروزي پيدا مي كند كه براساس قواعد آن ها باشد و تفكر، نگاه، جهان بيني و تصوري را ارائه نمايد كه باب ميل برگزاركننده هاي اسكار باشد. ضمن اينكه در اينجا زمين بازي براي طرفين كاملا ناعادلانه طراحي شده است. يعني 96 درصد جوايز به آمريكايي ها مي رسد و تنها 4 درصد سهم غيرآمريكايي هاست.
مستغاثي با ابراز تعجب از صدور پيام تبريك از سوي مقامات فرهنگي و سينمايي كشورمان بخاطر دريافت اين جايزه گفت: جاي تعجب است كه دوستان دريافت اين جايزه را نوعي تعظيم آمريكا در برابر فرهنگ ايراني قلمداد كرده اند، اين در حالي است كه اگر كسي قصد حفظ هويت خودش را داشته باشد، اصلا به مراسم اسكار راه نمي يابد. به همين خاطر هم هست كه در آنجا همه بايد مطابق قواعدي كه آمريكايي ها تعريف مي كنند در مراسم شركت كنند؛ مثل آن ها لباس بپوشند، مثل آن ها رفتار كنند و حتي مثل آن ها حرف بزنند. فيلمساز ما در مراسم اسكار از نمايش فرهنگ ايراني با وجود جهاني پر از جنگ و تهديد سخن مي گويد، اما نمي گويد كه چه كسي اين جنگ ها را راه انداخته؟ چه كسي طي 10 سال يك و نيم ميليون نفر از مردم عراق را كشته است؟ چه كسي براي مقابله با مردم ايران همه گزينه ها را روي ميز دارد؟ چه كسي دانشمندان ايراني را ترور مي كند؟

پنجشنبه|ا|11|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن