تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812656440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصدوم بودن يا نبودن؛ مساله اين است! زانوهايي كه مفت جراحي مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مصدوم بودن يا نبودن؛ مساله اين است! زانوهايي كه مفت جراحي مي‌شوند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

ستاره‌ي تيم فوتبال استقلال و يكي از اركان اصلي تيم ملي زانويش را براي nاُمين بار به تبغ جراحي سپرد. اتفاقي تلخ كه مي‌تواند تبعاتي تلخ‌تر داشته باشد، چرا كه بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني در پيش است. نگاهي به وضعيت هافبك خلاق استقلال نكات جديد و البته ناگواري را روشن مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هافبك بازي‌ساز تيم استقلال كه يكي از پرفروغ‌ترين فصل‌هايش را پشت سر مي‌گذاشت، دوشنبه در بيمارستان مهراد بار ديگر تحت عمل جراحي قرار گرفت تا مينيسك پاره‌اش را عمل كند. اين جراحي احتمالا باعث دوري جباري تا پايان فروردين ماه خواهد شد. با توجه به درخششي كه جباري در تيم ملي داشته، موضوع مصدوميت او ديگر يك مساله‌ي باشگاهي نيست. حالا چشم مردمي كه آخرين بار، شش سال پيش رنگ جام جهاني را ديده‌اند به ساق‌هاي بازيكناني است كه كسي در ستاره بودن آنها ترديدي ندارد و ما چه آسان ستاره هايمان را از دست مي‌دهيم.

در نگاه اول، مصدوميت جزئي از ورزش حرفه‌اي است و تقريبا هيچ ورزشكار حرفه‌اي را به ويژه در رشته‌ي فوتبال نمي‌توان يافت كه در دوران حرفه‌اي مصدوميت را تجربه نكرده باشد. اما پيشرفت علم پزشكي، علم تمرين، آسيب شناسي ورزشي و ... كار را به جايي رسانده كه از مصدوميت‌ها تا حد زيادي كاسته شده و فعاليت حرفه اي يك ورزشكار متوقف نشود. اتفاقي كه به نظر مي‌رسد قرار نيست در ايران رخ دهد. مصدوميت جباري – از ديد ملي- آن قدر تلخ است كه نمي‌شود به بهانه‌ي برخي ملاحظات رنگي و باشگاهي بر آن سرپوش گذاشت. در ادامه نگاهي به وضعيت اين بازيكن خواهيم داشت. بازيكني كه با عملكرد خود ديگر بايد به او لقب ستاره داد.

فلسفه تشكيل كميسيون پزشكي چيست!؟

جباري به دليل سبك خاص بازي كردنش انديكاسيون مصدوميت‌هاي طولاني مدت و شديد است و سه بار جراحي زانو در سال‌هاي گذشته بر همين مساله دلالت مي‌كند. كاپيتان استقلال مدت‌ها بود كه از درد زانو (مينيسك) رنج مي‌برد، اما مشخص نيست چرا يك بار براي هميشه وضعيت پاي مصدوم او مورد بررسي يك كميسيون پزشكي قرار نگرفت تا تصميم درست و به هنگام براي او گرفته شود. جباري بارها در طول فصل برخي از بازيهاي استقلال را از دست داد، اما باشگاه استقلال و كادر پزشكي و فني اين تيم تصميم گرفت به شكل كژدار و مريز از ستاره‌ي خود استفاده كرده و تا حد امكان جراحي او را عقب بيندازد. اتفاقي كه سرانجام پس از ديدار استقلال مقابل الاتفاق در مرحله‌ي پلي آف ليگ قهرمانان آسيا رخ داد و جباري را خانه نشين كرد. در چنين مواردي اصولا كميسيون پزشكي تشكيل مي‌شود تا به اين شكل تا حد امكان مشورت و نظر جمعي پزشكان باعث گرفتن بهترين تصميم ممكن شود.

جباري قرباني صعود به مرحله‌ي گروهي ليگ قهرمانان آسيا

نگارنده اطلاعات تخصصي پزشكي ندارد، اما اين اندازه واضح و مبرهن است كه يك بازيكن يا مصدوم است و نمي‌تواند بازي كند يا مشكلي ندارد و در صورتي كه با ضربه‌اي مواجه نشود بايد بتواند به ميدان برود. حال دليل يك در ميان بازي كردن‌هاي مجتبي جباري در اين ماه‌هاي اخير چه بوده بر كسي معلوم نيست. البته نمي‌توان منكر ملاحظات پزشكي شد. پزشكان و جراحان البته به دليل عوارض جراحي و مشكلات نقاهت پس از آن تمام تلاش خود را مي‌كنند تا وضعيت يك بازيكن به اتاق عمل كشيده نشود، اما دو نكته‌ي اساسي در اين آينده نگري قطعا بايد لحاظ شود. اولا اينكه واقعا راهي وجود داشته باشد تا بازيكن بدون جراحي بتواند سلامتي‌اش را به دست آورد، چراكه هيچ عقل سليمي نمي‌پذيرد كه در شرايطي كه درمان جراحي تنها راه است، ‌اين كار بيهوده به تعويق بيفتد. دوما اينكه در صورتي كه درماني غير از جراحي مانند استراحت، فيزيوتراپي، آب درماني و ساير درمان‌هاي معمول وجود دارد، دوران ريكاوري و نقاهت به طور كامل و بر اساس برنامه‌ي پرشكي چيده شود،‌ نه بر مبناي برنامه‌ي بازي‌هاي تيم در ليگ! كادر فني باشگاه استقلال، جباري را فداي منافع باشگاه كرد. حالا كي‌روش حق ندارد از باشگاه‌ها به دليل عدم همكاري گله كند؟

مصدوم بودن يا نبودن؛ مساله اين است!

بازي با مينيسك پاره بر اساس كدام مجوز پزشكي؟

طبق نظر پزشكان و اسكن‌هاي پزشكي صورت گرفته از پاي جباري مشخص بود كه اين بازيكن از ناحيه‌ي مينيسك زانو دچار آسيب ديدگي بود. متخصصان اورتوپدي و فيزيوتراپيست‌ها به خوبي به اين مساله اشراف دارند كه فرد مصدومي كه از ناحيه‌ي مينيسك دچار مشكل شده در صورت فشار بر زانو مي‌تواند دچار مشكلات شديدي شده كه حتي به پارگي رباط صليبي قدامي (ACL) بينجامد. اگر اين اتفاق براي جباري رخ مي‌داد چه كسي پاسخگوي اين مصدوميت شديد بود؟ مصدوميتي كه حتي مي‌توانست به قيمت از دست رفتن آخرين مرحله‌ي مقدماتي جام جهاني براي اين بازيكن تمام شود. حالا حق نداريم باور نكنيم كه جمله‌ي " منافع ملي به باشگاهي ارجحيت دارد" تنها شعاري بيش نيست؟

با اتفاقي كه براي جباري رخ داد بايد اين صحبت‌ها را باور كرد؟ آيا اين گونه بر نمي‌آيد كه در آن مقطع مظلومي اين كار را نه به خاطر جباري و نه به خاطر تيم ملي بلكه به خاطر آينده‌ي استقلال انجام داده است؟ كه اگر اين گونه نبود اين سياست قبل از بازي الاتفاق هم بايد رخ مي داد. كادر فني استقلال نگاهي دقيق به برنامه‌ي رقابت‌ها داشته است. چرا كه رقابت‌هاي ليگ به دليل بازي‌هاي ملي تعطيل شده و بهترين زمان براي جراحي جباري است. بازي تيم ملي هم تشريفاتي است و به قول اين مربي" كجاي دنيا براي بازي تشريفاتي ده روز اردو مي‌گذارند؟" پس چه بهتر كه جباري به هر شكل ممكن به بازي الاتفاق برسد، توكل بر خدا مشكلي براي زانوي آسيب ديده‌اش هم پيش نمي‌آيد!

خارجي‌ها چطور مصدوم مي‌شوند؟!

نگاهي به وضعيت بازيكنان در باشگاه‌هاي خارجي نشان مي‌دهد كه امور پزشكي مربوط به بازيكنان كاملا به شكل منطقي انجام شده و فقط و فقط مسائل پزشكي مدنظر قرار مي‌گيرد. بازيكن پس از مصدوميت تحت معاينات پزشكي قرار مي‌گيرد و همان ابتدا ميزان دقيق دوري‌اش از ميادين مشخص مي‌شود. اين دوره‌ي نقاهت شايد چند روز يا يكي دو هفته عقب جلو داشته باشد، اما به هيچ وجه نمونه‌اي مشابه را نمي‌توان يافت كه وسط دوران آسيب ديدگي به هر دليلي يك يا دو بازي انجام دهد!

آقاي مظلومي! هواداران استقلال به هر قيمتي قهرماني نمي‌خواهند

سرمربي تيم فوتبال استقلال چندي پيش در مصاحبه‌اي كه داشت، عنوان كرد كه هواداران تيم ما نمي‌پذيرند كه تيم ملي فوتبال به جام جهاني برود، اما استقلال قهرمان ليگ برتر نشود. درباره گزاره‌اي كه مظلومي بيان كرده اظهارنظري نمي‌كنيم. اما يك چيز را بايد به ايشان عرض كرد. آقاي مظلومي! هواداران شايد از تيم پرمهره و كهكشاني شما انتظار قهرماني داشته باشند، اما اين قهرماني را به بهاي از دست رفتن سلامتي ستاره‌ي محبوب‌شان نمي‌خواهند. اين قهرماني به بهاي دوري درازمدت مجتبي جباري از مستطيل سبز ارزش ندارد.

تعامل باشگاه‌ها با تيم ملي؛ شعار يا واقعيت؟

در موضوع تعامل باشگاه‌ها با تيم ملي هميشه يك حلقه‌ي گمشده وجود دارد. سرمربي تيم ملي – چه وطني و چه خارجي – هر كسي كه باشد هميشه عنوان مي‌كند كه باشگاه‌ها براي موفقيت تيم ملي بايد با اين تيم همكاري كنند. مربيان باشگاهي هم همصدا با سرمربي تيم ملي بر لزوم همكاري با تيم ملي تاكيد مي‌كنند و ظاهرا تضادي وجود ندارد، پس مشكل كجاست؟ نگاهي دقيق‌تر مشخص مي كند كه اظهارنظر مربيان باشگاهي كه موفقيت تيم ملي را مهم ارزيابي مي‌كنند كاملا طبيعي است. كدام ايراني است كه نخواهد تيم ملي كشورش به موفقيت دست پيدا كند؟ اما موضوع اينجاست كه اگر بنا باشد بين اين دو مصلحت (باشگاهي و ملي) يكي انتخاب شود آن وقت كدام در اولويت قرار مي‌گيرد. يعني آيا يك مربي باشگاهي حاضر مي‌شود به بازيكنش براي آمادگي بيشتر او در تيم ملي كمتر بازي بدهد؟ يك مربي باشگاهي حاضر مي‌شود براي موفقيت تيم ملي بازيكنش را بيشتر از مدت مقرر در اختيار تيم ملي قرار دهد؟ شايد يادمان رفته كه همه ايراني هستيم و قانون حضور بازيكنان باشگاهي در تيم ملي تنها قانوني است كه روي كاغذ قرار دارد. بديهي است كه فرضا وقتي قرار است جاسم كرار،‌ عمادرضا يا ملامحمد به تيم ملي عراق بپيوندند، طبق قانون زودتر از دو روز آنها را در اختيار كشورشان قرار ندهيم، اما آيا با بازيكن ايراني هم بايد همين كار را كرد؟ تكليف حس وطن دوستي و عرق ملي چه مي‌شود؟

كادر پزشكي باشگاه استقلال، استقلال دارد؟

به نظر مي‌رسد كادر پزشكي باشگاه استقلال، استقلال لازم را ندارد. اين اختيار را ندارد كه تاكيد كند فلان بازيكن مصدوم است و فلان مدت هرگز نبايد بازي كند. شايد هم انتظار قهرماني از باشگاه استقلال و رسيدن به جام اينقدر اهميت دارد كه به موضوع ديگري توجه نمي‌شود. باشگاه استقلال امسال چندين مصدوم داشت. اما مشكلي كه براي جباري پيش آمد استثنا نبود و نمونه‌هاي مشابه در مورد خسرو حيدري و آندرانيك تيموريان هم به وجود آمد. مشكل مصدوميت چشم خسروحيدري كه مدتها سوژه‌ي رسانه‌ها بود. مصدوميت تيموريان هم آن قدر كشدار شد كه سرانجام اين هافبك ارزنده را راهي بيمارستان كرد. شايد اكنون بتوان درك كرد كه چرا سيد مهدي رحمتي زماني كه پايش دچار مشكل مي‌شود، به فدراسيون پزشكي ورزشي مي‌رود و پاي مصدومش را به دكتر نوروزي مي‌سپارد!

تمام اظهارنظرهاي مربوط به جباري در يك نگاه: جراحي مي‌خواهد – نمي‌خواهد!

مجبتي جباري: "كمي درد داشتم و در طول بازي [با نفت تهران] خيلي اذيت شدم اما خدا را شكر با تمام سختي كه داشتم توانستم بازي كنم و با همكاري ساير بازيكنان سه امتياز حساس اين ديدار را به دست آوريم".

پزشك استقلال 11 بهمن 90: "با مشورتي كه امروز با متخصصان اين زمينه انجام داديم، متوجه شديم كه مصدوميت از ناحيه عناصر داخل مفصلي است و اعلام قطعي حضور جباري در داربي در 24 ساعت آينده مشخص مي‌شود. آنچه مشخص است اين است كه ناحيه درد از عناصر داخل مفصلي است و ممكن است كه اين درد كمي ادامه داشته باشد و ما نيز تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه اين درد را كنترل كنيم تا از جباري در بازي [داربي] استفاده شود".

پزشك استقلال 12 بهمن 90: "تلاش‌ مي‌كنيم كه شرايط ايده‌آلي را به وجود بياوريم تا به دور از خطر مصدوميت باشد اما آنچه صلاح است اين كه درد كنترل و علائم آن برطرف شود تا جباري شرايط بازي را به دست بياورد. در صورتي كه او درد نداشته باشد و خطر مصدوميت براي او وجود نداشته باشد، مي‌تواند [در داربي] بازي كند".

ايسنا 14 بهمن 90: جباري غايب داربي 74

پزشك استقلال 14 بهمن ماه 90: "بايد 4 روز صبر كنيم تا يك MRI ديگر از پاي او بگيريم تا بتوانيم پس از آن نظر قطعي را درباره روند بهبودي‌اش اعلام كنيم. آسيب‌ديدگي او از ناحيه مينيسك پاي راست است و پس از بررسي آزمايش تصميم مي‌گيريم كه آيا با فيزيوتراپي بهبود مي‌يابد يا اينكه نياز به عمل جراحي دارد".

پزشك استقلال 16 بهمن 90: "مجتبي جباري دچار پارگي مينيسك شده و تحت درمان قرار گرفته و اگر لازم باشد بايد درمان تخصصي روي پاي آسيب‌ديده‌اش انجام بگيرد. جباري به بازي فردا [سايپا]نمي‌رسد. او روند فيزيوتراپي را مي‌گذراند تا مفاصلش تقويت شود و به شرايط ايده‌آل برسد. جباري تا چند هفته قادر به همراهي تيم نيست و بعد از گذراندن اين مدت اميد است كه بتوانيم از او براي بازي كردن استفاده كنيم".

بهتاش فريبا 16 بهمن 90: "او [جباري] شب گذشته آخرين ام آر آي را گرفته است و امروز مشخص مي‌شود كه به جراحي نياز دارد يا نه. زماني كه آندو مصدوم شده بود، ما ابتدا تلاش كرديم كه چند هفته با پزشكان تمرين كند تا به جراحي نياز پيدا نكند اما در نهايت باز هم معلوم شد كه به جراحي نياز دارد. براي اينكه اين تجربه درباره مجتبي تكرار نشود، خواستيم كه علاوه بر دكتر كيهاني، دكتر رازي، دكتر ابراهيميان و يك متخصص ديگر هم او را ويزيت كنند كه اگر احتياج به جراحي دارد، هرچه زودتر اين كار انجام شود. اگر اين اتفاق بيفتد، شايد از 15 اسفند كارش را به تدريج از سر بگيرد".

پزشك استقلال 17 بهمن 90: "طي مشاوره‌اي كه با پزشكان فوق‌تخصص‌ اورتوپدي زانو داشتيم، ضمن دقت ريزبينانه علمي به همه جوانب، به اين نتيجه رسيديم كه در حال‌حاضر جباري نيازي به عمل جراحي ندارد و بايد تحت درمان‌ها و معالجات غيرجراحي قرار گيرد تا ان‌شاء‌الله بتواند در كمترين زمان ممكن به بهبود كامل رسيده و دوباره به زمين برگردد. وي نيازي به جراحي ندارد و به قطر هم نخواهد رفت".

پزشك استقلال 22 بهمن 90 : "جباري چند روزي است كه به صورت اختصاصي تمرين مي‌كند اما چون مصدوميت او از ناحيه مينيسك بوده در موردش ريسك نمي‌توان كرد و وي بايد 4 هفته از مصدوميتش بگذرد تا بتواند دوباره تمرين كند و به تيم اضافه شود".

مجتبي جباري 29 بهمن 90: "بايد از پزشك تيم تشكر كنم كه با تلاش‌هاي خودش من را به اين بازي رساند. البته وضعيت پايم هنوز به طور قطعي مشخص نيست(!!!) طي امروز و فردا بار ديگر آزمايش مي‌دهم و بعد مشخص مي‌شود كه آيا پايم نياز به عمل جراحي دارد يا خير. اگر نياز به جراحي باشد بين يك تا سه ماه از ميادين دور خواهم بود كه اميدوارم بيشتر از يك ماه نشود".

پزشك استقلال 3 اسفند 90: به گفته دكتر رضايي پزشك تيم استقلال، هنوز معلوم نيست كه روند درمان زانوي جباري چگونه بايد طي شود." قبل از هركار بايد او دوباره معاينه و در يك يا چند تست اورتوپدي مربوط به مفصل زانو شركت كند تا همه‌چيز با دقت «صددرصد» روشن و معلوم شود."

ايسنا 8 اسفند: جباري سرانجام جراحي كرد!

شايد نگاهي به پيشينه‌ي اخبار مربوط به مصدوميت مجتبي جباري و اخبار ضد و تقيض مربوط به او به خوبي همه چيز را مشخص كرده باشد. ايسنا براي اين ستاره‌ي ارزنده‌ي باشگاه استقلال و تيم ملي فوتبال ايران آرزوي بهبودي و سلامتي دارد.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن