تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815127981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاركت حداكثري، اخلاق انتخاباتي / گزارش/ ترفندهاي رسانه‌هاي خارجي براي كاهش حضور مردم در انتخابات حنايي رنگ باخته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مشاركت حداكثري، اخلاق انتخاباتي / گزارش/ ترفندهاي رسانه‌هاي خارجي براي كاهش حضور مردم در انتخابات حنايي رنگ باخته است


خبرگزاري دانشجويان ايران - خرم‌آباد
سرويس: استان‌ها

انتخابات نهمين دوره مجلس در شرايطي برگزار مي‌شود كه برخي از كشورهاي غربي و آمريكا با كمك هم‌پيمانان منطقه‌اي خود، ايران را در موقعيت خاصي قرار داده‌اند تا با القاي مشكلات اقتصادي، اجتماعي و سياسي، مردم را از مشاركت در انتخابات دور كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،منطقه لرستان، اين امر در حاليست كه عملا با توجه به حضور مردم در تمامي صحنه‌ها و اخيرا در بزرگداشت سي‌وسومين سالگرد انقلاب، مشخص شده كه ترفندهاي رسانه‌هاي خارجي و سخنان حكومت‌هاي استبدادي براي خدشه‌دار كردن مشاركت ملت ايران در صحنه انتخابات، با توجه به عقبه‌هاي مردمي و تاريخ برگزاري انتخابات‌ها در ادوار گذشته حنايي است كه رنگ خود را باخته است.

يك جامعه‌شناس در خصوص انتخابات گفت: حضور مردم علاوه بر اين كه موجب ياس و نااميدي دشمنان خارجي انقلاب مي‌شود؛ ثبات و استقرار و آرامش بيشتري به دست‌اندركاران مي‌دهد و معاندين و براندازان داخلي را هم نااميد مي‌كند، يكي از اركان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران برگزاري انتخابات است كه به واسطه قانون اساسي و اتكا به آراي مردم اين مهم انجام مي‌شود.

فرهاد طهماسبي با بيان اين كه در طول 33 سال پس از پيروزي انقلاب هيچ گاه انتخابات تعطيل نبوده و حتي در انتخابات مجلس سوم كه همزمان با جنگ تحميلي بود مردم خرم‌آباد زير بمباران‌هاي دشمن در انتخابات حضور يافتند، اظهاركرد: كميت حضور مردم چند پيامد دارد اول اينكه موجب ياس و نااميدي دشمنان خارجي انقلاب مي‌شود ثبات و استقرار و آرامش بيشتري به دست‌اندركاران مي‌دهد و معاندين و براندازان داخلي را هم نااميد مي‌كند كما اينكه تاكنون نااميد شده‌اند.

اين كارشناس اضافه كرد: براي تحقق اين مهم هم در اجرا و هم در نظارت انتخابات بايد مبنا قانون باشد نه سلايق افراد؛ اگر اينچنين شود حضور مردم با توجه به حضور داوطلبين احتمالي مورد نظربيشتر خواهد شد، بايد دست‌اندركاران برگزاري انتخابات تلاش كنند با توجه به حوادث رخ داده در انتخابات قبلي ميانگين حضور مردم كاهش نيابد.

طهماسبي با بيان اين كه ميانگين حضور مردم در انتخابات مجلس گذشته خوب بوده، يادآورشد: اگر سازو كارهاي نظارتي،اجرايي، اطلاع‌رساني و تبليغي مناسبي داشته باشيم ميانگين امسال بيشترخواهد شد.

وي با بيان اين كه يك داوطلب و كانديداي اصلح كسي است كه در وهله اول به ارزش‌هاي جامعه تعهد داشته باشد و داراي تخصص مورد نياز قانونگذاري باشد نه هر تخصصي، بيان كرد: كانديداها بايد از ويژگي‌هاي اخلاقي و اعتقادي مطلوبي برخوردار و صداقت، راستگويي، پيگيري، سماجت، احقاق حق، دوري از رابطه بازي وفاميل‌بازي و داشتن روحيه تعاون و مشاركت اجتماعي، خضوع و فروتني و ... برخوردار باشد.

فرماندار ازنا نيز با بيان اين كه انتخابات مجلس شوراي اسلامي نمودي از مشاركت مردم در تعيين سرنوشت خويش است، گفت: با توجه به ساختار سياسي كشور رقابت حزبي وجود ندارد و احزاب و دسته بنديهايي در نزديك انتخابات فعال و پس از آن محو مي‌شوند.

وي ادامه داد: با توجه به دو مولفه و كاركرد مجلس يعني قانونگذاري و نظارت بر اجراي قانون مهمترين پيامد انتخابات طراوت و شادابي و اميد به زندگي را در بين مردم افزايش مي‌دهد.

وي ادامه داد: با اين اوصاف اطاعت از قدرت و نهاد سياسي به يك امر هنجاري ،اخلاقي و منطقي بدل مي‌شود و ديگر نيازي به اعمال زور و سلطه نخواهد بود.

منتظري عنوان كرد: شايد مهمترين شاخص‌هاي كارآمدي يك نظام سياسي را بتوان در حفظ ثبات سياسي، قدرت تطبيق نظام با شرايط جديد،جلب مشاركت تبعيت و حمايت مردم، برقراري عدالت، رفاه، امنيت، آزادي و ساير ارزش‌ها دانست و بايد توسعه كمي و كيفي شاخص‌هاي عدالت و توسعه مد نظر قرار گرفته و اگر يك نظام بتواند كارامدي خود را حفظ كند با بحران مشروعيت مواجه نخواهدشد.

فرماندار ازنا با اشاره به اين كه مجلس در ساختار سياسي هر كشوري از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است، بيان كرد: مجلس را قوه عاقله هر نظامي قلمداد مي‌كنند و آن را تجلي اراده مردم به حساب مي‌آورند كه كار ويژه آن وضع قوانين با قواعد كلي لازم الاجراست؛ نهادهاي ديگر ملزم به اجراي قوانين موضوعه مجلس هستند و اصولا وظيفه ساير نهادها پس از تصويب قوانين و مقررات در مجلس آغاز مي‌شود؛ بنابراين نخستين نهادي كه وجودش در هر نظامي ضروري است نهاد قانون است.

فرماندار ازنا بيان كرد: يكي از اركان مهم حكومت جمهوري اسلامي قوه مقننه است كه بدليل وظايف و اختياراتي كه قانون اساسي بر عهده آن گذاشته داراي جايگاه خاصي است؛قوه مقننه وظيفه وضع قوانين و نظارت بر بسياري از امور كشور را برعهده دارد و هر چه مجلس قويتر و منسجم‌تر باشد توسعه فرهنگي سياسي و اقتصادي شتاب بيشتري مي‌گيرد.

وي تاكيد كرد: با توجه به ساختار سياسي كشور رقابت حزبي وجود ندارد و احزاب و دسته بنديهايي در نزديك انتخابات فعال و پس از آن محو مي‌شوند.

روح‌انگيز جهان‌افروز، مديركل امور بانوان استانداري لرستان نيز با بيان اين كه به منظور افزايش مشاركت مردم در انتخابات نبايد به موارد اختلاف دامن زد بايد نقاط مشترك را پررنگ كرد چراكه در مجموع همه ما با هر جهت‌گيري سياسي معتقد به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستيم و در حفظ اين نظام مسئول هستيم، افزود: با الهام از آموزه‌هاي ديني كه هر مسلمان شرعا در تعيين سر نوشت خود مسئول است انسان نبايد نسبت به آن بي‌تفاوت باشد.

وي با بيان اين كه انتخابات نوعي مشخص كردن مسيرحركت هرجامعه به حساب مي‌آيد و شركت در انتخابات يك وظيفه شرعي و انساني است، اظهاركرد: وظيفه هر فرد مسلمان حضور حداكثري در انتخابات مجلس نهم بوده و البته اين حضور بايد آگاهانه باشد.

وي با تاكيد بر اين كه به منظور افزايش مشاركت مردم در انتخابات نبايد به موارد اختلاف دامن زد، تصريح كرد: بايد نقاط مشترك را پررنگ كرد چراكه در مجموع همه ما با هر جهت‌گيري سياسي معتقد به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستيم و در حفظ اين نظام مسئول هستيم.

وي با بيان اين كه كانديداها نبايد ضديتي با ماهيت نظام و ولات فقيه داشته باشند و هرچه تنوع كانديداها درانتخابات بيشتر باشد،ما شاهد حضور حداكثري مردم در صحنه خواهيم بود، ادامه داد: براساس قانون اساسي افراد براي كانديدا شدن در انتخابات بايد يك سري شرايط و ويژگي‌هايي كه تعريف شده را داشته باشند.

جهان افروز گفت: يك كانديدا بايد تخصص، تعهد و تجربه كافي را داشته و از مقبوليت عمومي ، اخلاقي و اعتقادي برخوردار باشد چراكه نماينده مردم بخشي از جامعه است.

جهان افروز اضافه كرد: زنان لرستان حضوري فعال در تمام صحنه‌هاي انقلاب از ابتدا تاكنون داشته‌اند و همچنين در انتخابات مجلس شوراي اسلامي اسفندماه شاهد حضور پررنگ و آگاهانه بانوان لرستان خواهيم بود.

مديركل امور بانوان و خانواده استانداري لرستان با تاكيد بر نقش بانوان در انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: زنان ركن اصلي در تربيت فرزندان و خانواده بوده و مي‌تواند در بالابردن انگيزه افراد خانواده براي شركت در انتخابات نقش بسزايي داشته باشند.

فتاح كمري، مديركل صدا و سيماي لرستان نيز با تاكيد بر اينكه متوليان امر فرهنگ به ويژه رسانه‌ها و مطبوعات اهميت حضور مردم در صحنه و نقش آنها را مهندسي فرهنگي كرده و مردم را به حقوق آنها آگاه كنند، افزود: شركت در انتخابات شركت در سرنوشت خود فرد است و در حكومت‌هاي مردمي مردم بايد در همه شئون حكومت دخالت داشته باشند.

وي با بيان اين كه اين خود مردم هستند كه مسئوليني اعم از نمايندگان مجلس، شوراهاي شهر و روستا و رئيس‌جمهور را براي تصميم‌گيري، تصميم‌سازي و رقم زدن سرنوشت جامعه انتخاب مي‌كنند، اظهاركرد: اين وظيفه و تكليف است و اگر كسي شركت نكند نسبت به سرنوشت فردي و جمعي خود بي‌تفاوت است.

كمري با بيان اين كه براي افزايش مشاركت بيشتر مردم بايد مردم به اهميت انتخابات پي ببرند و در اين راستا به شناخت و عرفان برسند؛ هر موقع مردم به شناخت رسيدند و احساس نياز و تكليف كردند قطعا بيشتر در انتخابات حضور خواهند يافت، تصريح كرد: شركت در انتخابات و تعيين سرنوشت آنها حق مردم بوده، اكثر مردم با اين وظيفه آشنا هستند و ما رسانه‌ها بايد مردم را به شناخت بيشتر برسانيم و حساسيت كار را براي آنها تبيين كنيم.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان نيز با بيان اين كه انتخابات نمايش اقتدار سياسي، اجتماعي وتفكر سياسي مردم ايران است، افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات رياست جمهوري ضمن تحقق منويات رهبري يكبار ديگر مشت محكمي بر دهان ياوه‌گويان بوده و تبلور جامعه ديني وانسجام مردمي را در دنيا به نمايش خواهد گذاشت.

اسماعيليان، حضور گسترده مردم در انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي را از شاخصه‌هاي دموكراسي دانست و افزود: انتخاب فرد اصلح و حافظ منافع ملي بر اساس معيارهاي مورد نظر رهبري نظام بايد مورد توجه باشد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان افزود: فضاي انتخابات رقابتي و سالم است و بر همين اساس طرفداران نامزدهاي انتخاباتي بايد تمام موارد قانوني را در نظرگرفته و از تخريب طرفداران ساير نامزدها خودداري كنند تا رقابت دور از آلودگي درجريان باشد.

وي تصريح كرد: اخلاق اسلامي در زمان تبليغات رسمي انتخابات از سوي طرفداران نامزدها بايد به شدت رعايت شود و نبايد فضاي انتخابات را آلوده به امور بي‌ارزش كرد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان در خصوص نقش رسانه‌ها در انتخابات گفت: رسانه‌هاي مختلف استان اعم از خبرگزاريها و مطبوعات در اين انتخابات به رسالت واقعي خود كه فضاسازي براي حضور گسترده مردم در اين رخداد سياسي كشور است عمل كنند.

علي اسماعيليان درباره نحوه عملكرد رسانه‌ها در آستانه انتخابات گفت: رسانه‌ها بايد در انعكاس وعده و وعيدهاي نامزدهاي انتخاباتي بسيار دقت كنند و تحت تأثير تطميع و تهديد جناح‌ها قرار نگيرند.

وي با اشاره به اين‌كه رسانه‌ها بايد سخنگوي افكار عمومي و نه جناح‌ها باشند، اظهار كرد: رسانه‌ها نبايد به بارگيري جناح‌ها در انتخابات كمك كرده و درباره بيان خوبي‌ها و بدي‌هاي كانديداها غلو كنند بلكه بايد واقعيت‌ها رامطرح كنند.

وي بر رعايت اصول حرفه‌اي و اخلاق رسانه‌اي در انتخابات تأكيد كرد وگفت: آنچه كه رسانه‌ها در انتخابات نبايد از ياد ببرند رعايت اخلاق حرفه‌اي است.

زمانيان، رئيس دانشگاه لرستان نيز با بيان اينكه براي افزايش مشاركت بهتر مردم در انتخابات همان راهكارهايي كه درگذشته بكارگرفته شده تا مشاركت 85 درصدي حاصل شود ضروري است، افزود: افراد در جامعه اسلامي ايران داراي توانايي انتخاب نسبت به سرنوشت جمعي خود هستند.

وي با بيان اينكه انتخابات در نظام جمهوري اسلامي ايران نماد مردم سالاري ديني است، اظهاركرد: از آغاز انقلاب اسلامي ايران تاكنون يكي از اهداف شوم استكبار جهاني دوركردن مردم از صحنه‌هاي مختلف بوده است.

رييس دانشگاه لرستان ولايت‌مداري، انقلابي بودن، اعتقاد داشتن به ارزش‌هاي انقلاب و آرمان‌هاي امام راحل و متدين، مردم سالاري را از ويژگي‌هاي يك كانديدا دانست و بيان كرد: دانشگاه‌هاي ما بايد سياسي باشند و دانشگاه بايد مركز مسائل سياسي باشد نه سياست‌زدگي و سياسي بازي؛ دانشجو بايد بفهمد در دنيا چه مي‌گذرد و استكبار چه توطئه‌هايي عليه ما دارد.

وي تصريح كرد: دانشگاه نبايد به باشگاه سياسي و احزاب تبديل شود و هر كس هر جا نتواند كاري كند بيايد در دانشگاه كارهايي كند كه شانيت نظام را حفظ نكند كه ما بااين مخالفيم، دانشجوي ما بايد آگاه، سياستدان، به روز و در مواقع مختلفي در سنگر قرار گيرد و از نظام دفاع كند كه اين مهم رويكرد وزارت علوم و دانشگاه لرستان است لذا در مسائل انتخاباتي هم دانشگاه تشكل‌هاي مختلفي دارد كه مسائل انتخاباتي را رصد مي‌كنند.

مديركل نوسازي و تجهيز مدارس لرستان نيز با بيان اينكه هر چه خلوص انتخابات بيشتر باشد سرنوشت مملكت به سمت آرماني و ايده‌آل هدايت خواهد شد، گفت: انتخابات افراد اصلح در مرحله برگزاري انتخابات جز وظايف ملي و منطقه‌اي هر شهروند ايراني است.

حسين اسدي‌پور افزود: آينده و سرنوشت مملكت در سطوح مختلف عمراني، فرهنگي، سياسي و اقتصادي ارتباط مستقيم با انتخابات دارد؛ سرنوشت كشورنتيجه برگزاري مطلوب انتخابات مجلس است.

وي با بيان اين كه نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابي كوچك براي اخذ تصميمات بزرگ در سطح ملي انتخاب مي‌شوند، گفت: هر چه خلوص انتخابات بيشتر باشد سرنوشت مملكت به سمت آرماني و ايده‌آل هدايت خواهد شد و لذا انتخابات افراد اصلح در مرحله برگزاري انتخابات جزء وظايف ملي و منطقه‌اي هر شهروند ايراني است.

اسدي‌پوراضافه كرد: مردم خود از نظر تحليل مسائل با توجه به اين كه بيش از 3 دهه از انقلاب مي‌گذرد داراي شور و شعور سياسي بوده و آگاهي‌هاي خوبي در حوزه‌هاي مختلف كسب كرده‌اند.

مديركل نوسازي و تجهيز مدارس لرستان با تاكيد بر اين كه ارتقا سطح بينش مردم در حوزه‌هاي مختلف مي‌طلبد كه كانديداها بدون حاشيه و شفاف برنامه‌هاي خود را تشريح كنند، افزود: انتخاباتي كه برگزار مي‌شود با سرنوشت مردم گره خورده و برگزاري اين مهم مي‌تواند به طور مستقيم در سرنوشت افراد موثر باشد.

اسدي‌پور خاطرنشان كرد: مردم از سرمايه‌هاي مادي خود در راستاي استحكام بخشي پايه‌هاي بنيادين نظام مايه گذاشتند و بايد انتخابات را متعلق به خود بدانند و متوجه باشند كه اين مهم در سرنوشت نهايي آنان مثمر ثمر خواهد بود.

وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر در شرايط ويژه و خاصي در سطح بين‌المللي و داخلي قرار داريم و انتخابات آينده نقش موثري براي جايگاه كشور از نظر استراتژيكي دارد، يادآورشد: هدف از برگزاري انتخابات مجلس نهم انتخاب نمايندگان مردم در خانه ملت بوده و محوريت فكري نمايندگان منتخب بايد در راستاي مباحث مربوط به مردم شناسي باشد و بتوانند نماينده واقعي مردم باشند.

مديركل نوسازي و تجهيز مدارس لرستان گفت: يك نماينده بايد خصوصيات جامعه آماري مختلف از زواياي اقتصادي ، فرهنگي و سياسي منطقه را بشناسد و از شعار محوري بپرهيزد.

اسدي‌پور گفت: نماينده بايد داراي بينش سياسي قوي، سابقه اجرايي، قدرت تجزيه و تحليل و اشراف كامل به مسائل مختلف بين‌المللي و ملي داشته و بتواند تشكل‌هاي سياسي و اجتماعي را در راستاي تقويت بنيه‌ها و شاخص‌هاي توسعه افزايش دهد.

گزارش: آزيتا يوسفيان

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن