تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815966249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بوي بهار مي آيد / همگرايي دولت خدمتگزار و مجلس مردمي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بوي بهار مي آيد / همگرايي دولت خدمتگزار و مجلس مردمي
تهران- "بوي بهار مي آيد" اين سخنان كوتاه و معنادار رييس جمهوري در پاسخ به پرسشي درباره مجلس نهم است؛ مجلسي كه بيش از پيش همگرايي اش با دولت انقلابي در مسير خدمت به مردم ضروري به نظر مي رسد.


ضرورت ها و بايدها درباره همگرايي دو قوه اجرايي و قانونگذاري در خدمت به مردم نافي اصول قانون اساسي در زمينه تفكيك قوا نيست.

با ايجاد همگرايي و هم افزايي قوا، قطار پيشرفت و توسعه كشور شتاب بيشتري به خود خواهد گرفت.

تفكيك قوا يكي از مفاهيم بنيادي عرصه سياست و به مفهوم توزيع قدرت حكومت بين سه قوه مقننه، مجريه و قضائيه است.

از اصل تفكيك قوا در قانون اساسي جمهوري اسلامي با عنوان «استقلال قوا» ياد شده است. در اصل پنجاه و هفتم اين قانون آمده است «قواي حاكم در جمهوري اسلامي ايران عبارتند از قوه مقننه، قوه مجريه و قوه قضائيه كه زير نظر ولايت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آينده اين قانون اعمال مي گردند. اين قوا مستقل از يكديگرند.» همچنين قانون اساسي در اصول پنجاه و هشتم، پنجاه و نهم، شصتم و شصت و يكم نحوه اعمال اين قوا را مشخص كرده است.

اما بايد توجه داشت كه استقلال اين قوا از يكديگر نه تنها به معناي ايجاد فاصله ميان آنها نيست بلكه با وجود طراحي هاي دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد تنش و اختلاف ميان اين قوا، تعامل، همكاري و هماهنگي ميان سه قوه امري ضروري است كه موجبات ايجاد همگرايي و همدلي در كشور را در جهت پيشرفت، آباداني و توسعه فراهم خواهد كرد.

با توجه به ضرورت هماهنگي و همكاري قواي مقننه و مجريه و همچنين حركت كشور به سمت پيشرفت و آباداني بيشتر، در چند سال اخير موضوع "تعامل دولت و مجلس" شكل جدي تري گرفته و به يكي از دغدغه هاي اصلي مبدل شده است.

با روي كار آمدن مجلس هشتم و سكانداري آن توسط يك چهره اصولگرا انتظار مي رفت اين تعامل محقق شود اما با گذشت مدت زماني و با فشارهاي مجلس بر دولت در موضوعاتي مانند طرح هدفمند كردن يارانه ها، بودجه، راي اعتماد به وزرا و حتي طرح سوال از رييس جمهور اين امر دشوارتر از گذشته شد.

در چنين شرايطي حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي مانند هميشه بر ضرورت تعامل دولت و مجلس تاكيد و در ديدار با نمايندگان دور هشتم مجلس شوراي اسلامي در سال 1387 خاطرنشان كردند: در اوج اعمال وظايف نظارتي مجلس بايد كاملاً مراقب و هوشيار بود كه اين امر به وسيله اي براي معارضه قوا تبديل نشود. ايجاد اختلاف ميان قوا و رخنه در بافت يكپارچه مجموعه قواي سه گانه كه فرماندهي كل كشور را بر عهده دارند از آرزوهاي بزرگ و ديرينه دشمنان اسلام و ملت ايران است كه گاه علناً و هم اكنون به طور غيرعلني اما كاملاً جدي پيگيري مي شود و بايد مراقب آن بود.

ايشان در ديدار با نمايندگان مجلس در سال 88 نيز تاكيد كردند: نبايد بگذاريد كار به اصطكاك برسد. مردم هم واقعاً ديگر از اصطكاك خوششان نمي‌آيد. بعضي از دوره‌هاي مجلس، دوره‌هاي پراصطكاكي بود. بازخورد اين تشنج ها در مجلس، بازخورد بسيار منفي‌اي بود. مردم هيچ خوششان نمي‌آيد... مردم مي‌خواهند ماها كه اينجا در مسند مديريت كشور نشستيم، با همديگر مهربان باشيم، با هم كار كنيم، نسبت به هم صميمي باشيم. نه اينكه از گناهان و خطاهاي هم اغماض كنيم؛ ابداً - اينكه هيچ مطلوب نيست، اين ضد ارزش است - اما نوع برخوردها، نوع صميمي، نوع مهربانانه، نوع مؤمنانه و برادرانه بايد باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين در ديدار ديگري با نمايندگان مجلس در سال 88 فرمودند: خيلي بر همكاري با دولت به عنوان يك اصل بايد تكيه كنيد. دولت مال شماست، متعلق به شماست؛ همان كاري را كه شما مي‌خواهيد انجام بدهيد، كمربسته آن كار قوه مجريه و دولت است. انصافاً دولت، دولت پركاري هم هست. من در اين دوره هاي بعد از انقلاب تا امروز، كمتر دوره اي را ديدم كه اين همه تلاش و كار و فعاليت متراكم در او وجود داشته باشد؛ با نيت‌هاي خوب. حالا گاهي در زمينه هاي گوناگون نظرات مختلفي هست؛ در مسائل سياسي، در مسائل اقتصادي، كه اين نظرات مختلف را بايد حتي المقدور سعي كرد در محيطي فارغ از هياهو، فارغ از غوغاگري و غوغاسالاري، فارغ از تبليغات، به هم نزديكتر كرد.

پس از تذكرات رهبر معظم انقلاب اسلامي كه همواره رهنمودهاي ارزشمند ايشان چراغ راه مسئولين و مردم بوده است، قواي مقننه، مجريه و قضاييه به تكاپو افتادند تا با تدوين راهبردهايي موضوع تعامل قوا را تحقق بخشند.

در اين راستا رييس مجلس شوراي اسلامي در فروردين سال 89 پيشنهادي را مبني بر تشكيل كميته ساماندهي تعامل دولت و مجلس ارايه كرد، رييس جمهور نيز با تشكيل جلسات بيشتري با نمايندگان مجلس زمينه را براي اين تعامل فراهم كرد و از سوي ديگر تنور جلسات سران قوا داغ شد. اما با اين حال به نظر مي رسد مجلس هشتم به خوبي از فرصت هاي فرارو براي تعامل با دولت استفاده نكرد.

اكنون مجلس هشتم به پايان راه خود نزديك شده است و مردم ايران بار ديگر در روز 12 اسفندماه براي تعيين نمايندگان خود به پاي صندوق هاي راي خواهند رفت.

برهمين اساس به گفت وگو با وزراي دولت پرداختيم كه كوله باري از تجربه همكاري با ساكنين خانه ملت را دارند.

وزير امور خارجه در اين باره گفت: به مجلس آينده اميد بستيم. مجلس آينده تجلي ملت خواهد بود و اميدواريم بتواند خواسته هاي اين ملت بزرگ را برآورده كند و با دولت همكاري داشته باشد.

وي با اشاره به برخي اختلاف نظرها ميان مجلس و دولت، اظهار داشت: هميشه اختلاف نظر وجود دارد. اميدواريم مجلس آينده مجلسي درخور، مقتدر و بر اساس شاخص هاي ترسيم شده باشد.

" علي اكبر صالحي " همچنين گفت: اولين شاخصه نمايندگان مجلس اين است كه منافع و خواسته ملت را بر خواسته شخصي مقدم بدارند و در چارچوب قانون عمل كنند.

علي نيكزاد نيز با اشاره به شاخص هاي اصلي نمايندگان مجلس نهم در جهت تعامل هرچه بيشتر با دولت، گفت: نمايندگان مجلس بايد خداترس، متدين و باخدا باشند و همواره در كارهاي خود معنويت را در نظر بگيرند.

وزير راه و شهرسازي ، داشتن تخصص را از مهم ترين ويژگي هاي يك نماينده مجلس دانست و تصريح كرد: اگر نمايندگان با داشتن تخصص قوانين را به خوبي وضع كنند در اجرا مشكلات كمتري خواهيم داشت.

محمد عباسي وزير ورزش و جوانان كه سابقه نمايندگي مجلس از حوزه انتخابيه گرگان را در كارنامه دارد، با اشاره به سخنان حضرت امام(ره) كه انتخابات را نقطه وحدت آفرين ملت مي دانستند، خاطرنشان كرد: نمايندگان مجلس بايد امانتدار، مطلع و دلسوز مردم باشند و با بصيرت عمل كنند زيرا اين امر مورد توافق همه آحاد جامعه است.

وي افزود: در صورت برخورداري نمايندگان از تلاش و بصيرت، فرمايش حضرت امام مبني بر نگاه وحدت آفرين اتفاق خواهد افتاد.

مريم مجتهدزاده مشاور رييس جمهور و رييس مركز زنان و خانواده و همسر جاويدالاثر سيد محسن موسوي از ديپلمات هاي ربوده شده ايران در لبنان، نيز پيروي نمايندگان مجلس از ولي امر مسلمين را مورد تاكيد قرار داد و گفت: نمايندگان بايد پيرو ولايت فقيه باشند و فرمايشات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه كار و عمل خويش قرار دهند.

وي تصريح كرد: اگر نمايندگان مجلس به سخنان رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه "دولت كار مي كند با دولت تعامل كنيد"، عمل كنند، مطمئنا تعامل دولت و مجلس حاصل خواهد شد.

** مجلس نهم نويد آمدن بهار تعامل دولت و مجلس را مي دهد

توجه به دو وظيفه اصلي نمايندگان مجلس يعني قانونگذاري و نظارت از عوامل بسيار مهم در ايجاد اين همگرايي است. بر اساس اصل هفتاد و يكم قانون اساسي، مجلس شوراي اسلامي در عموم مسايل در حدود مقرر در قانون اساسي مي‌تواند قانون وضع كند. همچنين بر اساس اصول 76، 89 و 90 قانون اساسي، نمايندگان وظيفه نظارت را برعهده دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در فرازي از سخنان خويش در ديدار با نمايندگان مجلس هشتم با اشاره به اهميت اين دو وظيفه نمايندگان مجلس، فرمودند: هم قانون فصل‌الخطاب است براي عمل دولت، هم گرايش‌هاي دولت و تشخيص‌هاي دولت يك اشاره است به قانونگذار براي كيفيت قانونگذاري. اين مسئله با استقلال مجلس منافات ندارد. هيچ اشكالي ندارد كه يك مجلسي قانون صحيح و درست و قوي و منطقي را جوري تنظيم كند كه براي دولت، رفتار طبق آن قانون، عملي باشد، ممكن باشد، آسان باشد.

فاطمه بداغي معاون حقوقي رييس جمهور كه به واسطه مسئوليت خود در كابينه با حوزه قوانين و قانونگذاري به خوبي آشناست، لازمه قانونگذاري را داشتن توانمندي ها و ابزارهاي لازم دانست و گفت: نمايندگان بايد علاوه بر التزام به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران از شناخت كافي نسبت به قوانين برخوردار باشند.

وي همچنين با اشاره به ويژگي هاي مورد نياز براي نظارت نمايندگان مجلس، خاطرنشان كرد: داشتن تخصص، تعهد و سوابق طولاني در عرصه هاي مديريتي كشور موجب مي شود نمايندگان به خوبي نظارت خود را اعمال كنند.

مصطفي محمد نجار وزير كشور كه اين روزها وظيفه مهم برگزاري انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را برعهده دارد، شايد به دليل نظارت و اشراف بر همه مراحل ثبت نام، احراز صلاحيت و ... آشنايي بيشتري نسبت به نامزدها دارد.

وي درباره شاخصه اصلي يك نماينده مجلس، اظهار داشت: مهم ترين ويژگي اين است كه نمايندگان از آشنايي لازم بر حيطه قانونگذاري برخوردار باشند.

محمد نجارهمچنين آشنايي و شناخت نمايندگان مجلس به حوزه انتخابيه خود را از ضروريات دانست.

توجه نكردن نمايندگان به حوزه اجرا و مسئوليت هاي دولت براي اجراي قوانين، موضوعي است كه در سال هاي اخير، تعامل دولت و مجلس را تحت الشعاع قرار داده است.

در واقع، قانون مانند طرحي است كه تا اجرا فاصله بسياري دارد. مطمئنا دولت لوايح را براساس ظرفيت ها، امكانات و شرايط كشور تنظيم مي كند اما بارها مشاهده شده كه نمايندگان با ايجاد تغييرات و تصرفاتي در لوايح آن را به گونه اي ديگر درآورده اند كه اين امر موجب ايجاد مشكلات بسيار شده و مسير تعامل دو قوه مقننه و مجريه را مورد خدشه قرار داده است.

لطف الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهوري هم با تاكيد بر اهميت توجه نمايندگان مجلس به حوزه اجرا، گفت: نمايندگان مجلس بايد اقتضائات اجرايي دولت را درك كنند و با درك اين اقتضائات ايده و برنامه هاي مشخصي را براي حل مشكلات كشور ارايه دهند.

وي ولايتمدار بودن، داشتن تخصص و سابقه اجرايي را از ديگر ويژگي هاي لازم براي نمايندگان مجلس دانست كه مي تواند به ايجاد همگرايي ميان مجلس و دولت كمك كند.

نسرين سلطانخواه معاون علمي و فناوري رييس جمهوري نيز با اشاره به جايگاه قانونگذاري و نظارت نمايندگان مجلس كه آنها هم جزء نخبگان كشور محسوب مي شوند، گفت: نمايندگان مجلس بايد به گونه اي قانونگذاري و نظارت كنند كه جريان اجرا و مديريت را در كشور روان، آسان، كم هزينه و پرفايده كنند.

سلطانخواه افزود: جايگاه نمايندگي جايگاه وكالت مردم است؛ نمايندگان نبايد مجلس را با يك حزب سياسي اشتباه بگيرند.

** خداحافظي با تعامل؟

با گذشت مدت زماني از فعاليت مجلس هشتم، كارشناسان بر اين نكته تصريح كردند كه ديگر خاطره حمايت بي چون و چراي مجلس ششم با گرايش اصلاحات از دولت همفكر تكرار نخواهد شد.

با گذشت نزديك چهار سال از عمر مجلس هشتم و با وجود همه اختلافات، هياهوها، برخوردها، تنش ها، كشمكش ها، مداراها و مماشات در صحن مجلس شوراي اسلامي بار ديگر و در آستانه انتخاباتي ديگر براي تكيه زدن نمايندگان جديد مردم بر صندلي هاي سبز بهارستان هستيم.

در چنين وضعيتي، نگاه دولتمردان به مجلس نهم بسيار اميدوارانه است؛ همچنانكه "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران درباره انتخابات پيش رو و نمايندگان مجلس نهم، با به كار بردن تعبيري به گفتن جمله "بوي بهار مي آيد" بسنده كرد؛ سخني كه معنادار بود.

اعضاي هيئت دولت در اين باره اينطور گفتند.

" حميدرضاحاجي بابايي "وزير آموزش و پرورش كه روزي خود از نمايندگان مطرح مجلس شوراي اسلامي بوده است، درباره ويژگي هاي يك نماينده مجلس گفت: نماينده مردم بايد خدمتگزار باشد، به مقام، قدرت و ثروت وابستگي نداشته باشد و وظيفه خود را براي قانونگذاري و نظارت به نحو احسن انجام دهد.

"سيد محمد حسيني " وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با بيان اينكه اين انتظار وجود دارد هر دوره مجالس كارآمدتر شوند، خاطرنشان كرد: افرادي كه به مجلس راه مي يابند بايد متخصص باشند، نگاه كلان و ملي و مصالح مردم را بر مسايل حوزه انتخابيه خود ترجيح دهند تا با همگرايي كه در كشور ايجاد مي شود شاهد دستاوردهاي چشمگيري براي نظام باشيم.

وي افزود: اگر خواستار تشكيل مجلسي كارآمد هستيم نبايد مبناي افراد بر تنش زايي و دامن زدن به اختلافات باشد.

سردار "احمد وحيدي " وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح هم درباره توانمندي هاي لازم براي نمايندگي مجلس، گفت: انقلابي بودن، سلطه ستيز بودن در برابر بيگانگان و داشتن نگاه بلند به برنامه هاي كشور از جمله توانمندي هايي است كه نمايندگان بايد از آن برخوردار باشند تا در كميسيون هاي تخصصي مسير پيشرفت و عدالت را هموارتر و سريع تر كنند.

"سيد مجتبي ثمره هاشمي" دستيار ارشد رييس جمهوري هم با تاكيد بر اينكه نمايندگان مجلس بايد از جنس مردم باشند، خاطرنشان كرد: اگر نمايندگان به اصول نظام معتقد باشند، عدالت محور باشند، زندگي آنها با اقشار متوسط مطابقت داشته باشد، منافع ملي را بر منافع شخصي و گروهي مقدم بدارند، شجاع باشند، در مقابل توطئه هاي دشمنان بايستند و نماد واقعي ايمان، شجاعت، زهد، ايستادگي و عزت خواهي ملت ايران باشند در اين صورت بخش مهمي از مشكلات حل خواهد شد و نمايندگان چنين مجلسي نمايندگان حقيقي ملت خواهند بود و مي توانند به حركت بالنده دولت كمك كند.

" عبدالرضا شيخ الاسلامي " وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با اشاره به اينكه نمايندگان مجلس بايد دلسوز كشور باشند، گفت: نمايندگان بايد داراي تجربه در كار اجرايي باشند، بخشي نگر نباشند، سعي كنند با تدوين قوانين صحيح، جامع و مانع بستر را براي فعاليت هاي اجرايي فراهم كنند، از ورود به حوزه هاي غيرمرتبط به خصوص در بخش اجرا خودداري كنند، خود را متعهد به مردم بدانند و پاسدار ارزشهاي ديني و انقلابي كشور باشند.

" محمدرضا ميرتاج الديني "كه نمايندگان مجلس هشتم سابقه خوبي از همكاري با او به عنوان نماينده حوزه انتخابيه تبريز را دارند، در اين باره اظهار داشت: نمايندگان مجلس بايد قابل اعتماد مردم باشند و حداقل در يكي از رشته هاي مورد نياز مجلس تخصص داشته باشند و پيگير نظرات كارشناسي خود باشند.

معاون پارلماني رييس جمهوري افزود: اگر نمايندگان مجموعه اين ويژگي ها را داشته باشند، رابطه دولت و مجلس منطقي و سازنده خواهد بود.

با اين تفاسير، به نظر مي رسد در صورت دارا بودن نمايندگان دور نهم مجلس شوراي اسلامي از ويژگي هاي مطلوب، همگرايي خوبي در ميان قواي كشور به وجود خواهد آمد كه در اين صورت حركت پيشرفت كشور شتابان خواهد شد.

ايمان، اخلاص ، امانتداري ، دينداري، بصيرت، هوشياري، تخصص، روحيه خدمتگزاري و سلطه ستيزي، ايستادگي، شجاعت، كلان نگري و ... از جمله ويژگي هايي است كه همگان اتفاق نظر دارند فردي كه به عنوان وكيل و نماينده مردم به مجلس راه مي يابد بايد داراي اين ويژگي ها باشد.

گزارش از پرستو سيفي ناجي

سيام**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80010986

سه|ا|شنبه|ا|9|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن