تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805576807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش واكاوي جنبش فتح وال استريت در دانشگاه تهران؛ بيداري اسلامي سرمنشاء جنبش وال استريت است


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: همايش واكاوي جنبش فتح وال استريت در دانشگاه تهران؛ بيداري اسلامي سرمنشاء جنبش وال استريت است
كارشناس ارشد مطالعات منطقه‌اي اظهار داشت: به يقين مي‌توانيم اين ادعا را داشته باشيم كه بيداري اسلامي در خاورميانه باعث بيداري جنبش وال استريت در جهان شده است.


به گزارش خبرنگار حوزه بين الملل «خبرگزاري دانشجو»، صبح امروز همايش «واكاوي جنبش فتح وال استريت» در تالار شيخ انصاري دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران آغاز به كار كرد.

در اين همايش اساتيد و دانشجويان به بررسي مباني و ريشه‌هاي اين جنبش پرداختند.

جنبش وال استريت؛ جنبش قربانيان سياست‌هاي كلان نظام سرمايه‌داري

امين پرتو، دانشجوي دكتراي علوم سياسي دانشگاه تهران گفت: چندسالي پس از آغاز بحران مالي بين المللي و بحران بدهي‌هاي ملي، جنبشي اعتراضي در ايالات متحده‌اي آمريكا به راه افتاد، جنبشي كه با حضوري گسترده در خيابان‌ها خود را نماينده‌اي منافع 99 درصد مردم در برابر تجاوز و زياده خواهي يك درصد يعني سرمايه‌داران و ارباب بورس وال استريت اعلام مي‌نمود.

وي اظهار داشت: براي آمريكا وقوع اعتراضات مردمي در اين سطح آن هم نه فقط به وضع اقتصادي كه به سامان سياسي حاكم تا اندازه‌اي زيادي نو و تازه محسوب مي‌گرديد.

پرتو گفت: روشنفكران انتقادي كه همواره با نگرش نفي و رد سامان سياسي و اقتصادي حاكم بر آمريكا مي‌نگريستند جنبش تسخير وال استريت را علي رغم غيرمترقبه بودنش پيام‌آور رخدادي فرخنده و آغاز فرآيندي رهايي بخش است؛ با اين وحود از نگاه اين روشنفكران، جنبش 99 درصدي، بيش از آنكه نمايان‌گر خواست‌هاي اقتصادي و معيشتي افراد شركت كننده در آن باشد، جنبشي با خواست‌هاي سياسي و نمايان‌گر بحراني عميق در برخي مفاهيم بنيادين ساختار سياسي و حكمراني كنوني در آمريكا به ويژه مفهوم نمايندگي است.

وي گفت: اين جنبش برخلاف آنچه در ظاهر مي‌نمايد جنبشي با خواست‌هاي معيشتي و اقتصادي نيست بلكه جبشي سياسي و از بنياد با خواست‌هاي سياسي است.

دكتر احمد دوست محمدي، مدير گروه رشته مطالعات منطقه دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در ادامه اين همايش اظهار داشت:وقوع بيداري اسلامي در كشورهاي خاورميانه كه نشات گرفته از انقلاب اسلامي ايران است امواجي را به سرتاسر دنيا فرستاد و باعث قدرت‌گيري و قدرت نمايي جنبش‌هاي اجتماعي نهفته شده در لايه‌هاي زيرين اجتماع، در سرتاسر كشورهاي جهان شد؛ اين امواج مرزها را در نورديد و به قلب جوامع سرمايه‌داري همچون انگلستان و ايالات متحده رسيد، شكل گيري جنبش‌هاي چون وال استريت نياز به عوامل مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و سياسي دارد.

دوست محمدي اظهار داشت: حمايت‌هاي بي حد و حساب ايالات متحده از رژيم اشغالگر قدس و هزينه‌هاي بالاي جنگ عراق كه به تحريك لابي صهيونيستي و در جهت منافع اسرائيل انجام گرفت تاثير بسياري بر نارضايتي مردم در آمريكا گذاشت.

وي گفت: جنبش وال استريت، جنبش مردماني است كه خود را قرباني سياست‌هاي كلان دنياي سرمايه‌داري مي‌بينند؛ دنيايي كه به دست صهيونيسم بين الملل اداره مي‌شود و هدف نهايي آن تثبيت و گسترش مرزهاي اسرائيل توسط پول و سربازان آمريكايي است.

اين استاد دانشگاه سپس به دو محور ريشه‌هاي سياسي و اجتماعي جنبش وال استريت و نيز تأثير هزينه‌هاي اقتصادي جنگ در شكل گيري اين جنبش پرداخت.

دكتر احمد مومني راد، عضو هيات علمي گروه حقوق عمومي دانشكده حقوق و علوم ساسي دانشگاه تهران نيز در ادامه اين همايش با بررسي مفهوم جهاني سازي و نقش آن در اقتصاد در مقدمه بحث به تبيين ماهيت جنبش وال استريت پرداخته و تلاش كرده است تا تصويري منطبق با واقع از ماهيت اجتماعي، سياسي و حقوقي اين حركت ارائه نمايد.

وي گفت: آنگاه با استناد به قوانين و مقررات حقوق بشري در سطح جهاني و منطقه‌اي به مواردي از نقض حقوق بشر در قبال اين جنبش اشاره كرده است و در نهايت اين نتيجه را بدست داده كه دولت ايالات متحده آمريكا در برخورد با جنبش مرتكب نقض آزادي عقيده و بيان، نقض آزادي كسب و كار و نقض حق بر تامين اجتماعي شده و حقوق مسلم شهروندان خود را ناديده گرفته است.

بيداري اسلامي سرمنشاء جنبش وال استريت است

حسن شكوهي نسب، دانشجوي كارشناسي ارشد مطالعات منطقه‌اي دانشگاه تهران در اين همايش صنفي بررسي علل و ماهيت جنبش وال استريت در ايالات متحده آمريكا به بررسي ويژگي‌هاي جنبش اشغال وال استريت و نسبت آن با جنبش‌هاي پيشين در چارچوب نظام سرمايه پرداخت.

شكوفي نسب در اين همايش اظهار داشت: جنبش وال‌استريت جنبشي متمايز است كه با تمامي جنبش‌هايي كه نظام سرمايه‌داري در طول قرن بيستم در آمريكا به خود ديده متفاوت است. جنبش وال‌استريت نسبت به جنبش‌هاي پيشين حائز ويژگي تداوم و تغيير مي‌باشد. نتايج و يافته‌ها نشان مي‌دهد جنبش اشغال وال‌استريت به دنبال بحران اقتصادي آمريكا شكل گرفت و در ابتدا پاسخي مشكلات اقتصادي بود كه به تدريج به حوزه‌هاي سياسي و فرهنگي نيز كشيده شد؛ به طوري كه به شكل‌گيري آگاهي عمومي، پيوستن اقشار مختلف و فراگير شدن اين اعتراضات، جهاني شدن جنبش و تسري يافتن به فضاي سايبر ماندگاري خود را مسجل ساخت.

سعيد شمسايي، كارشناس ارشد مطالعات منطقه‌اي دانشگاه علامه‌طباطبايي نيز در اين همايش اظهار داشت: نبود توزيع عادلانه ثروت در سيستم سرمايه‌داري باعث شده كه آمريكا بارها شاهد بحران‌هاي مختلف در اين كشور باشد و خواه‌ناخواه نارضايتي را در مردم ايجاد كند. بحران اقتصادي سال 2007 (بحران بيكاري، مسكن و …) عاملي شد كه مردم با اميد تغيير وضع موجود در آمريكا به باراك اوباما راي بدهند اما تغيير چندان مهمي ايجاد نشد و از طرف ديگر موسسات مالي و بانك‌ها (سرمايه‌داري مالي) در مواقع بحران توسط دولت با ماليات همين شهروندان مورد حمايت مالي قرار مي‌گيرند ولي اين موسسات و بانك‌ها در اين بحران دست از پاداش‌ها و حقوق‌هاي ميليوني به روسا و هيئت مديره خود برنداشتند و از طرف ديگر به جاي همراهي با مردم در زمينه پرداخت اقساط دست به مصادره خانه‌هاي مردم زدند.

وي اظهار داشت: بنابراين مردم مشكل را نه از طرف سياستمداران بلكه از طرف موسسات مالي و بانك‌ها و… بدانند، در نهايت با فراخوان شبكه‌هاي اجتماعي جنبش تسخير وال‌استريت را ايجاد كردند و دست به تحصن در محلي در نزديكي خيابان وال‌استريت زدند و اعتراضات را به 110 شهر آمريكا رساندند.

روح‌الله پورطالب، كارشناس ارشد مطالعات منطقه‌اي گرايش خاورميانه نيز در اين همايش اظهار داشت: به يقين مي‌توانيم اين ادعا را داشته باشيم كه بيداري اسلامي در خاورميانه باعث بيداري جنبش وال‌استريت در جهان گرديد. بيداري اسلامي با تظاهرات مردمي در تونس آغاز شد و ظرف مدت كمي به فروپاشي حكومت بي‌علي، رئيس جمهوري سابق اين كشور منجر شد. بهار عربي با سرعت فزاينده در منطقه گسترش يافت و به بروز انقلاب در مصر انجاميد. در نتيجه اين انقلاب حسني مبارك، ديكتاتور سابق مصر از سمت خود بركنار و به زندان منتقل شد. پس از آن نوبت به ليبي رسيد كه شاهد تاثيرپذيري از جريان بيداري اسلامي باشد. در ليبي مردم در نهايت پس از درگيري‌هاي بسيار موفق شدند معمر قذافي ديكتاتور سابق اين كشور را بركنار كنند.

پورطالب گفت: تاثيرات بهار عربي در كشورهايي نظير بحرين و يمن نيز قابل ملاحظه بود و مردم معترض در اين كشورها دست به تظاهرات‌هاي گسترده‌اي عليه ديكتاتورهاي اين كشورها زدند. جنبش وال‌استريت را تسخير كن كه از روز 17 سپتامبر 2011 در مقابل ساختمان بورس اوراق بهادار نيويورك در خيابان وال‌استريت آغاز شد كه اكنون به ساير نقاط جهان از جمله كشورهاي اروپايي گسترش يافته است.

چهارشنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن