تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815722628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت/حوالي هفت؛ يك مجله فرهنگي جمع و جور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: يادداشت/حوالي هفت؛ يك مجله فرهنگي جمع و جور
حوالي هفت؛ يك مجله فرهنگي جمع و جور
"حوالي هفت" با وجوه مثبت و منفي توانسته به‌عنوان يك مجله فرهنگي هنري كه آموزش را سرلوحه خود قرار داده، مخاطبان زيادي جذب كند و رفع نقصان‌هاي آن بي‌شك به نتايج بهتري خواهد انجاميد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ديگر تقريبا همه مخاطبان رسانه ملي نام شبكه آموزش را شنيده‌اند و اگر نه با همه برنامه‌هاي آن حداقل با چند برنامه پرمخاطب شبكه هفت آشنا هستند. حالا ديگر مدت‌ها است شبكه آموزش را به شيوه تخته سياه و آموزش الفبا و حروف انگليسي و برطرف كردن اشكالات درسي نمي‌بينيم. ديگر هيچ نام و نشاني از آن شبكه سابق نيست اما آموزش همچنان وجود دارد و به سبب تغيير رويكردها روز به روز توانسته بر تعداد مخاطبان خود بيفزايد.

امروز نام شبكه هفت همچنان آموزش است اما برنامه‌هاي آن با يكي دو سال قبل از زمين تا آسمان فرق كرده‌است. امروز شاهد برنامه‌هايي در شبكه آموزش هستيم كه اگر چه همچنان بر مدار و محوريت آموزش گام برمي‌دارند اما با تزريق كمي عنصر جذابيت توانسته‌اند با برنامه‌هاي ساير شبكه‌هاي تلويزيوني رقابت كنند و اينها همه در شرايطي حاصل شده است كه اين شبكه فاقد مجموعه‌هاي نمايشي و سريال و پخش مسابقات ورزشي است و اين حجم از مخاطب را توانسته از طريق ساخت برنامه‌هاي تركيبي به دست بياورد.

يكي از اين برنامه‌هاي تركيبي كه توانسته مخاطبان زيادي را نيز جذب كند برنامه زنده "حوالي هفت" است كه پيش از اين با نام "هفت و هفت دقيقه" روي آنتن شبكه آموزش سيما مي‌رفت.

"حوالي هفت" را مي‌توان يك مجله كاملا جمع و جور فرهنگي هنري با رويكرد آموزشي دانست كه در عين حال به سبب طرح مسايل مختلف و درگير كردن مخاطب در بخش‌هاي مختلف توانسته ارتباط خوبي را مخاطبان تلويزيوني برقرار كند.

اين كار شايد جزو اولين برنامه‌هاي تلويزيوني باشد كه شيوه ارتباط دوسويه با مخاطب را به خوبي اجرا مي‌كند به اين معني كه با راه‌اندازي باشگاه‌هاي مختلف فرهنگي هنري ضمن ارائه مباحث آموزشي مورد نظر خود مي‌كوشد تا مخاطب را در روند برنامه‌سازي دخيل كند و هرچند كه اين كار در اجرا داراي ضعف‌هاي مختلفي است اما نفس اين عمل و پيشگام بودن راه اندازي باشگاه‌هاي مختلف باعث شده تا "حوالي هفت" مخاطبان زيادي كه عموما قشر جوان جامعه را تشكيل مي‌دهند، از آن خود كند.

كارگاه آموزش مهارت‌هاي نويسندگي و باشگاه نويسندگان هفت، كارگاه آموزش مهارت‌هاي حوزه خبر و گزارش و باشگاه گزارشگران هفت و در نهايت كارگاه آموزش مهارت‌هاي ادبي و انجمن‌هاي شعر هفت يا باشگاه طنزنويسان هفت باعث شده است تا "حوالي هفت" به مجله‌اي فرهنگي هنري با رويكرد آموزشي تبديل شود كه البته مي‌كوشد شبيه برنامه‌هاي ديگر نباشد.

درگير كردن مخاطب در برنامه باعث شده است تا بعضا در شاهد اتفاقات خوبي باشيم كه نمونه آن ارسال گزارش‌هايي از سوي مردم است كه اغلب با تلفن همراه خود تهيه مي‌كنند و يا اشعاري كه در برنامه خوانده مي‌شود اكثرا از سوي مخاطبان ارسال شده و ظاهرا قرار است به زودي اولين كتاب داستان‌هاي كوتاه نوشته مخاطبان برنامه و اعضاي باشگاه نويسندگان هفت نيز رونمايي شود كه شايد همين ارتباط دو سويه و پرهيز از بيان آموزش مستقيم سبب شده تا مخاطب با برنامه و كار‌گاه‌هاي آموزشي آن ارتباط خوبي برقرار كند.

اما اين برنامه در عين دارا بودن خصوصيات مثبت از يك موضوع رنج مي‌برد و آن عدم زيبايي بصري در دكورها است. "حوالي هفت" در مناسبت‌هاي مختلف دكور را خود را تغيير مي‌دهد كه آخرين نمونه‌هاي آن طراحي يك حسينيه در دهه اول محرم و يا كرسي براي شب يلدا بوده است اما در ساير روزهاي سال دكور يكنواخت برنامه باعث مي‌شود تا چشم مخاطب به لحاظ بصري خسته شود كه لازم است سازندگان آن در عين اينكه نسبت به موضوع و محتواي برنامه حساس هستند و سعي مي‌كنند عنصر جذابيت را در اين دو مقوله حفظ كنند، به زيبايي و جذابيت بصري برنامه خود نيز فكر كنند و به فراخور فصول مختلف سال در دكور خود نيز تغييراتي را ايجاد كنند.

استفاده از افراد ثابت در اين برنامه نيز در عين اينكه مي‌تواند به ثبات بحث‌ها كمك كند اما پس از مدتي منجر به تكرار مي‌شود. عمده مباحث و يا به قول سازندگان "حوالي هفت" صفحات مختلف اين برنامه توسط كارشناسان ثابتي اجرا مي‌شود كه همين موضوع در دراز مدت باعث قطع ارتباط مخاطب مي‌شود و چه بهتر است كه براي مباحث مختلف از چندين كارشناس استفاده شود تا عنصر جذابيت علاوه بر مضامين در كارشناسان و افراد حاضر در برنامه نيز رعايت شود.

"حوالي هفت" تاكنون سه مجري مختلف را به خود ديده است؛ زهرا عاملي، كاميار اسماعيلي و امير قيمشي كه اتفاقا قيمشي تهيه‌كننده برنامه نيز هست و در چند ماه گذشته مسوليت اجرا را برعهده گرفته. مخاطبان تلويزيوني قيمشي را از دوران نوجواني او و تهيه آيتم‌هاي گزارشي براي تلويزيون مي‌شناسند.

با وجود حضور فعال قميشي در راديو، استفاده از يك مجري تخصصي و مسلط ‌‌‌تر مي‌تواند به كيفيت روند برنامه كمك بسزايي كند چرا كه قيمشي بدليل درگير بودن با پشت صحنه برنامه طبيعتا در بسياري از مواقع تمركز لازم را ندارد و همچنين اجراي سرپائين او نيز يك نقطه ضعف به حساب مي‌آيد.

به هرترتيب "حوالي هفت" با وجود همه امتيازات مثبت و منفي كه دارد توانسته به عنوان يك مجله فرهنگي هنري كه آموزش را سرلوحه خود قرار داده، مخاطبان زيادي را جذب كند كه بخشي از آن را مي‌توان به تغيير روند در شبكه آموزش و بخشي ديگر را به ارتباط دوسويه اين برنامه با مخاطبان وابسته دانست.

-----------------

مريم فكوري

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|2|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن