تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815185651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه آهن كرمان – زاهدان، مسيري براي تحول شرق كشور


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: راه آهن كرمان – زاهدان، مسيري براي تحول شرق كشور
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با بهره برداري از خط ريلي كرمان - بم - زاهدان خطوط ريلي شرق آسيا از سنگاپور به اروپا كه تا كشور فرانسه امتداد دارد، متصل شد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، علي محمد آزاد افزود: اين مسير، شبكه ريلي جنوب شرق آسيا و شبه قاره هند را از طريق شهر زاهدان به خطوط راه آهن جمهوري اسلامي ايران متصل كرده است.
وي بيان كرد: راه آهن كرمان - بم - زاهدان كريدور ترانزيتي جنوب شرقي آسيا - اروپا را از طريق اتصال ريلي كرمان به مرز رازي و شبكه راه آهن تركيه، از طريق مرز جلفا به شبكه راه آهن جمهوري آذربايجان و از طريق مرز سرخس به شبكه راه آهن تركمنستان متصل مي كند.
وي اظهار داشت: فعال شدن اين خط ريلي اين امكان را براي تجار و بازرگانان فراهم كرد تا كالاهاي خود را در مسير اروپا و آسياي ميانه و آسياي جنوب شرقي جابجا كنند.
آزاد بيان كرد: اين مسير ريلي موجب صرفه جويي در انرژي، كاهش ترافيك جاده ها، ايجاد اشتغال در شرق و جنوب شرقي كشور، اتصال شهر زاهدان از طريق مرز رازي به شبكه راه آهن تركيه، محروميت زدايي و توسعه اقتصادي سيستان و بلوچستان و كرمان مي شود.

وي اظهار داشت: راه اندازي قطار كرمان- زاهدان همچنين به لحاظ جابجايي سوخت و حمل كالا بسيار موثر واقع و باعث صرف جويي در هزينه ها مي شود.
نماينده عالي دولت در سيستان و بلوچستان در تشريح عمليات اجرايي راه آهن كرمان- زاهدان گفت: اجراي اين پروژه بزرگ به طول 546 كيلومتر در سال 1373 آغاز شد.
وي افزود: طبق اولين موافقتنامه، خاتمه اجراي طرح سال 1381 تعيين شده بود كه به علت اندك بودن اعتبارات طرح، سال خاتمه به 1385 تغيير داده شد و پس از گذشت 13 سال با اعتبار 800 ميليارد ريال به سبب عدم تخصيص به موقع اعتبارات، تا سال 1385 فقط 30 درصد پيشرفت اجرايي داشت.
وي بيان كرد: در دور اول سفر هيات دولت نهم به سيستان و بلوچستان، براي تسريع در اين پروژه اعتبار قابل توجهي اختصاص يافت و عمليات اجرايي آن سرعت گرفت تا در خرداد ماه 1388 با اعتبار هزينه شده بيش از چهار هزار ميليارد ريال كه بيش از سه هزار ميليارد ريال آن در دولت نهم هزينه شده بود، به بهره برداري رسيد.
استاندار سيستان و بلوچستان اظهار داشت: با ساخت و تكميل خط آهن كرمان- زاهدان طرح راه اندازي قطار اكو و اتصال كشور پاكستان از طريق شبكه ريلي ايران به كشور تركيه، اروپا و آسياي مركزي در نشست سران عضو سازمان اكو در تهران مصوب شد.
وي افزود: قطار بين المللي اكو در مردادماه سال 1388 همزمان با سالروز استقلال كشور پاكستان به طور آزمايشي راه اندازي و در پنجم مرداد از مرز ميرجاوه وارد خاك جمهوري اسلامي شد و يكروز بعد طي مراسمي زاهدان را به مقصد تركيه ترك كرد.
وي بيان كرد: راه اندازي اين قطار كه به عنوان يك حركتي مناسب از سوي پاكستان بود موجب تقويت ارتباطات سه كشور همسايه و دوست ايران، پاكستان و تركيه مي شود و به طور قطع در توسعه تجاري و اقتصادي سه كشور تاثير بسزايي دارد و هزينه و زمان حمل و نقل و ترانزيت كالا را به طور محسوسي كاهش مي دهد.
آزاد اضافه كرد: با حركت اين قطار كه حامل كانتينر از مبدا اسلام آباد به مقصد ايران و تركيه بود، كار بررسي ترانزيت كالا در كريدور بين المللي شرق به غرب ايران انجام و شبكه ريلي كشورهاي آسياي جنوب شرق از طريق شبكه ريلي جمهوري اسلامي ايران به شبكه كشورهاي اروپايي متصل شد.
وي افزود: طول مسير ريلي از اسلام آباد تا استانبول شش هزار و 500 كيلومتر است كه دو هزار و 700 كيلومتر آن در جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.
وي ادامه داد: با راه اندازي خط ريلي كرمان- زاهدان كار ترانزيت كالا ميان كشورهاي آسياي جنوب شرق و كشورهاي اروپايي به جاي حمل و نقل دريايي كه به مدت 30 روز از طريق اقيانوس هند انجام مي شد، در كمتر از 15 روز انجام مي گيرد كه برآورد سالانه آن، حمل وجابجايي بيش از هشت ميليون تن كالا از طريق شبكه ريلي ايران بين كشورهاي آسياي جنوب شرقي، آسياي ميانه و اروپاست. استاندار گفت: همچنين نخستين قطار مسافربري در مسير زاهدان- تهران در اسفند ماه 1389 به صورت هر هفته يك رام قطار راه اندازي شد و در ارديبهشت ماه 1390 تعداد قطارهاي مسافري به دو رام در هفته افزايش يافت و در تيرماه امسال اين قطار روزانه شد.
وي گفت: نخستين قطارهاي باري حامل سيمان و گاز مايع پارسال در خط ريلي كرمان- زاهدان راه اندازي شد و با ساخت خط فرعي انبار نفت زاهدان حجم انبوهي از فرآورده هاي نفتي توسط شبكه ريلي حمل خواهد شد.
آزاد افزود: راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد به طول هزار و 330 كيلومتر از ديگر خدمات و مصوبات سفرهاي استاني دولت دهم به استان است.
وي افزود: با ساخت اين خط آهن و ايجاد كريدور بين المللي شمال- جنوب ارتباط ريلي كشورهاي افغانستان و جمهوري هاي آسياي ميانه به آبهاي آزاد برقرار شده و افزون بر افزايش روابط اقتصادي و سياسي سبب افزايش حجم مبادلات و ترانزيت كالا در كشورهاي دوست و همسايه خواهد شد.
استاندار سيستان و بلوچستان ادامه داد: راه آهن زاهدان- كرمان آمادگي ترانزيت كالا بين كشورهاي اروپايي و آسياي جنوب شرقي و صادرات و واردات از ايران به كشورهاي همسايه را دارد.
آزاد افزود: با راه اندازي خط ريلي زاهدان - بم كه از مدتي پيش فعال شده است، قطارهاي باري در مسير كرمان -زاهدان و تركيه - پاكستان تردد مي كنند.
وي اظهار داشت: با فعال شدن اين خط ريلي تجار و بازرگانان مي توانند كالاهاي خود را در مسير اروپا و آسياي ميانه و آسياي جنوب شرقي جابجا كنند.
نماينده عالي دولت در سيستان و بلوچستان بيان كرد: راه آهن زاهدان -كرمان حلقه مفقوده ارتباط ريلي كشورهاي اروپا، آسياي ميانه، آسياي جنوب شرقي، شبه قاره هند و كشورهاي عضو اكو را به هم متصل كرده است..
وي افزود: همچنين راه آهن زاهدان-كرمان براساس قراردادهاي مشخص، آمادگي حمل گندم در مسير سيستان و بلوچستان به ساير استانها را دارد.
استاندار سيستان و بلوچستان اظهار داشت راه آهن زاهدان-كرمان اكنون آمادگي كامل دارد تا با قيمتي ارزانتر از نرخ هاي ساير نقاط كشور كالاهاي تجار، بازرگانان و عموم هموطنان را از زاهدان به ديگر نقاط كشور يا برعكس حمل كند./س

چهارشنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن