تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821238361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار فرهنگي استان كرمانشاه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار فرهنگي استان كرمانشاه
اخبار فرهنگي استان كرمانشاه
كرمانشاه - خبرگزاري مهر: برنامه هاي تبليغي جشنواره بين المللي شعر فجر، راه يافتن ساختار گويش كردي به جشنواره شعر فجر و... از اخبار مهم فرهنگي استان كرمانشاه است.

به گزارش خبرگزاري مهر، مسئول روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه، برنامه هاي تبليغي افتتاحيه جشنواره بين المللي شعر فجر را در كرمانشاه اعلام كرد.

خسرو تمري گفت: ششمين جشنواره بين المللي شعر فجر از فردا با برگزاري آئين افتتاحيه در كرمانشاه آغاز و تا اول اسفند ماه با برگزاري مراسم اختتاميه در تهران به پايان مي‌رسد.

مسئول روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه با اشاره به فعاليت كميته تبليغي اين جشنواره در كرمانشاه،‌ افزود: پخش تيزر تبليغاتي در صداي كرمانشاه و سيماي زاگرس،‌ نصب بنرها و پلاكاردها تبليغي، ارسال يك هزار پيامك به اصحاب فرهنگ و هنر استان، تهيه يك هزار بسته فرهنگي براي شركت كنندگان در افتتاحيه ششمين جشنواره شعر فجر و برگزاري جلسه مطبوعاتي حجت الاسلام محمد آفتابي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان از جمله فعاليت هاي اين كميته در راستاي برگزاري جشنواره فچر بود.

تمري، اطلاع رساني به اصحاب رسانه،‌ مطبوعات و خبرگزاري هاي استان، ‌توزيع پوستر و چاپ آن در مطبوعات محلي را از ديگر اقدامات اين كميته عنوان كرد.

مسئول روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: آدرس پايگاه اطلاع رساني ششمين جشنواره شعر فجر http://kermanshah.farhang.gov.ir است كه علاقه‌مندان و اهالي رسانه مي‌توانند با مراجعه به اين پايگاه از اطلاعات و اخبار افتتاحيه جشنواره آگاه شوند.

گويش كردي ساختار خود را در جشنواره شعر فجر يافته است

شاعر پيشكسوت كرمانشاهي گفت: گويش كردي و لهجه هاي مختلف آن، ارزش و ساختار خود را در ششمين جشنواره بين المللي شعر فجر يافته اند.

عبدالرضا رادفر، از پيشكسوتان شعر و ادبيات كرمانشاه و چهره برجسته در حوزه شعر سپيد و نقد نوين ادبي گفت: پس از برگزاري شش دوره، جشنواره بين المللي شعر فجر تجربه هاي ارزشمندي را به دست داده است.

وي با ابراز خرسندي از برگزاري افتتاحيه اين دوره از جشنواره در كرمانشاه و حضور شاعران استان هاي غربي كشور در اين رخداد عظيم ادبي، اظهارداشت: قطعا برگزاري اين جشنواره بسيار اثرگذار و خوب است ولي بايد سعي شود با پرهيز از تكرار، جشنواره اي كه اجرا مي شود از دوره هاي قبل پربارتر باشد.

رادفر، با تأكيد بر روزآورد بودن جشنواره، گفت: روزآورد بودن به معناي در برداشتن بازخورد روز در هنر است اما نه به اين معنا كه در روز، دريا بزند و براي نسل هاي آينده آن ايده ها، فانكشن ها و نقش هاي هنري را از زبان هنر به ويژه شعر به كار برده شود.

وي افزود: برگزاري كارگاه شعر كردي در افتتاحيه ششمين جشنواره بين المللي شعر فجر و توجه به گويش كردي اتفاق فرخنده و خجسته اي است.

شاعر برجسته و پيشكسوت كرمانشاهي گفت: تحقق اين مهم، نگاه ويژه اي را به لهجه هايي از زيان اصلي كردي اعم از كلهري، گوراني، زنگنه و كليايي و منطقه ايلام معطوف ساخته است به گونه اي كه مي توان گفت ارزش و ساختار خود را در جشنواره شعر فجر پيدا كرده است.

رادفر، با بيان اينكه شاعران جوان ما طي سه دهه اخير به اين مقوله پرداخته و نتايج ارزشمندي را كسب كرده اند، تاكيد كرد: پرداختن به شعر كردي و ارزش گذاري در اين زمينه، باعث ايجاد انگيزه در شاعران جوان براي ورود به اين عرصه و گسترش فعاليت هايشان در اين حوزه است.

ارسال55 هزار اثار به جشنواره بين المللي شعر فجر

دبير اجرايي جشنواره بين المللي شعر فجر گفت: نوع نگرش، نحوه برگزاري و رويكرد جشنواره شعر فجر بايد در سال هاي آينده تغيير كند.

رضا حميدي، با اشاره به ششمين سال برگزاري اين جشنواره افزود: هنوز به آرمان هاي خود دست نيافته ايم و اميدواريم طي يكي دو سال آينده در اين راستا گام هاي اساسي برداشته شود.

دبير اجرايي جشنواره بين المللي شعر فجر با بيان اينكه شعر فجر در دولت نهم متولد و در دولت دهم به بالندگي رسيده است، خواستار اتخاذ رويه اي كاملا متفاوت از دوره هاي قبل در نحوه برگزاري جشنواره در سال هاي آينده شد.

وي گفت: جشنواره شعر فجر در سال هاي آتي بايد در بخش زير 30 سال به صورت رقابتي برگزار شود و در بخش 30 سال به بالا با جمع آوري آثار و ارزيابي اشعار شاعران، افراد بيشتري را زير چتر جشنواره قرار دهيم و در نهايت از برگزيدگان در جشنواره تجليل به عمل آيد.

وي تأكيد كرد: بايد نوع نگرش و نحوه برگزاري جشنواره تغيير پيدا كند و رويكرد آن به گونه اي باشد كه همه شاعران كشور را در مسابقه، رقابت و نوع انتخاب دربرگيرد.

حميدي در ادامه با اشاره به سابقه قريب به 3 دهه جشنواره هاي فيلم، تئاتر و موسيقي فجر، اظهار داشت: اقبال خوبي كه از سوي شاعران به اين جشنواره شده نشان دهنده دستاورد خوب اين جشنواره و رويكرد مثبت شاعران به آن است به گونه اي كه سال به سال شاهد رشد ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره هستيم.

وي از شركت 500 شاعر در چهارمين سال برگزاري خبر داد و گفت: در جشنوراه پنجم يك هزار و 50 نفر و امسال يك هزار و 451 نفر در جشنواره حضور يافتند اين در حالي است كه بالغ بر 55 هزار اثر به دبيرخانه جشنواره ششم واصل شده است.

دبير اجرايي جشنواره شعر فجر، در ادامه با اشاره به روند برگزاري دوره هاي چهارم و پنجم جشنواره طي 2 يا 3 روز در بوشهر و تهران، اظهار داشت: در ششمين سال جشنوالره شعر فجر در 9 منطقه برگزار مي شود و به گونه اي تمام استان ها درگير جشنواره بين المللي هستند.

وي زمان برگزاري اختتاميه را اول اسفند اعلام كرد و گفت: جشنواره امسال متفاوت تر از سال هاي گذشته در 13 روز برگزار شده و سراسر كشور را در بر خواهد داشت.

حميدي، با اشاره به حضور كمرنگ ميهمانان خارجي در سال چهارم برگزاري جشنواره، اظهار داشت: تعداد مهمانان خارجي جشنواره شعر بين المللي فجر از 13 مهمان از 10 كشور خارجي در جشنواره پنجم به 25 مهمان از 17 كشور خارجي در جشنواره ششم شعر فجر افزايش يافته است.

اين مسئول، در خصوص بازتاب هاي خارجي اين جشنواره، اظهار داشت: حضور ميهمانان خارجي در ايران، مصاحبه هاي صورت گرفته در رسانه هاي غربي با اين اشخاص و تأليف 5 عنوان كتاب در خصوص خاطراتي از ايران و جشنواره فجر و همچنين ترجمه و چاپ اشعار جشنواره حاكي از تأثيرگذاري بسيار خوب جشنواره در عرصه بين المللي است.

وي بيان كرد: در حال حاضر نحوه برگزاري جشنواره شعر تقريبا شبيه جشنواره هاي فيلم، تئاتر و موسيقي فجر است با اين تفاوت كه ذات شعر و نوع برخورد با مقوله ادبيات كاملا متفاوت با فيلم، تئاتر و موسيقي است.

حميدي، با اشاره به وارداتي بودن فيلم، موسيقي و بعضا تئاتر، اظهار داشت: شعر هنري بومي است و ما به نوعي صادر كننده آن هستيم به گونه اي كه در كشورهاي خارجي چه بسا شاعران نام آشناي ايراني همچون خيام، سعدي،مولوي و حافظ را بهتر از ما مي شناسند.

دبير اجرايي جشنواره بين المللي شعر فجر، در پايان با برشمردن ويژگي هاي منحصر به فرد شعر در ايران و برجستگي هاي خاص آن، گفت: در هر جاي دنيا كه شعري گفته باشند مطمئنا شاعران ايراني در آن حوزه، قالب و مقوله بهتر از آن را سروده اند و به هيچ وجه نيازي به انديشه هاي غربي در اين حوزه نداريم

از كارگاه شعر كردي تا تجليل از شاعران پيشكسوت

دبير علمي جشنواره شعر فجر كرمانشاه، از اضافه شدن بخش كارگاهي شعر كُردي به اين جشنواره خبر داد و گفت: براي اولين بار نظر مساعدي به زبان كردي در قالب گويش هاي مختلف شده است.

بيژن ارژن، دبير علمي ششمين جشنواره بين المللي شعر فجر كرمانشاه، در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ما در كرمانشاه، از برگزاري مراسم افتتاحيه اين جشنواره عصر امروز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مجتمع فرهنگي هنري انتظار كرمانشاه خبر داد.

وي افزود: براي نخستين بار در راستاي توجه به زبان ها و گويش ها، توجه و نگاه ويژه اي به گويش هاي مختلف شعر كردي شده و با نظر مساعد در اين خصوص، كارگاه شعر كردي به جشنواره شعر فجر اضافه شده است.

ارژن گفت: كارگاه هاي شعر كردي و فارسي از ساعت 13:30 تا 17:30 به صورت همزمان در دو سالن مجزا در مجتمع فرهنگي هنري انتظار برگزار خواهد شد.

وي تصريح كرد: بحث هاي تخصصي با محوريت اشعار كردي و آثار شاعران صاحب نام كرمانشاه، ايلام و كردستان در كارگاه ويژه شعر كردي مطرح خواهد شد.

دبير علمي اين جشنواره تجليل از شاعران پيشكسوت كرمانشاهي را از ديگر بخش هاي شاخص اين مراسم عنوان كرد و گفت: در مراسم افتتاحيه جشنواره بين المللي شعر فجر از محمد جواد محبت، شمس عليزاده، فرشيد يوسفي، عبدالرضا رادفر و شهروز دانش پژوه از چهره هاي شاخص و پيشكسوت شعر و ادب كرمانشاه تجليل خواهد شد.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن