تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813053573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر؛برند ملي؛ حافظ صنايع دستي ايراني در مقابل كپي‌كاران چيني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛برند ملي؛ حافظ صنايع دستي ايراني در مقابل كپي‌كاران چيني
برند ملي؛ حافظ صنايع دستي ايراني در مقابل كپي‌كاران چيني
صنايع دستي با توجه به تنوع و كيفيتي كه دارد هنوز نتوانسته به برند ملي دست پيدا كند اين درحالي است كه به گفته كارشناسان صنايع دستي وجود برند ملي در اين رشته هنري مي‌تواند آن را از دستبرد كشورهاي ديگر از جمله محصولات چيني محفوظ نگه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، برندها نشانه هايي براي مطرح شدن و خاص ماندن در ميان همه انواع محصولات است به نحوي كه ‌اكنون 21 برند مطرح و خوش‌نام در سراسر جهان وجود دارد كه 12 برند در آمريكا، 3 برند در ژاپن، 3 برند در آلمان و مابقي در ديگر كشورهاي جهان برترين و با كيفيت‌ترين محصولات را ارائه مي‌كنند.

در اين ميان با توجه به تنوع و كيفيتي كه در محصولات هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي كشورمان سراغ داريم تعريف برند ملي براي اين توليدات ضروري به نظر مي‌رسد چرا كه نبود برند ملي براي توليدات صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي بخش فروش داخلي و خارجي محصولات ايراني را با مشكل روبرو مي‌كند.

به عنوان مثال كشور چين فرش كاشان را مي بافد و به نام چين وارد بازار كشورهاي ديگر مي كند و يا ميناي تركيه كه كپي ميناكاري ايران است در بازارهاي صنايع دستي كشورمان فروخته مي شود. اين مشكلات باعث مي شود هر كشوري به راحتي بتواند روش ساخت آن اثر هنري را ياد گرفته و به توليد آن و به نام خود وارد بازار كند.

در اين باره منوچهر عبدلي رئيس اتحاديه سراسري صنايع‌دستي كشور معتقد است كه استفاده از امكانات و ظرفيت‌هاي موجود، نيازمند تعريف برند صنايع‌دستي است چون مقوله برند مي‌تواند براي كالاهاي صنايع‌دستي ارزش‌آفريني به همراه داشته باشد، بايد زيرساخت‌هاي لازم براي تعريف آن تامين شود.

برند فرش كاشان از رشته هاي صنايع دستي ديگر جداست

وي همچنين با بيان اينكه صنايع دستي در كشورهاي ديگر برند ندارد گفت: از ميان 257 رشته صنايع دستي تنها فرش كاشان برند است اما اكنون صنعت فرش از صنايع دستي جداست و بايد برند ديگري انتخاب كرد.

عبدلي به خبرنگار مهر گفت: هنوز برند تسهيل شده اي كه در بازار وجود داشته باشد و از آن به عنوان برند صنايع دستي ايران بتوان نام برد وجود ندارد.

وي با بيان اينكه بايد مالكيت جغرافيايي و معنوي آثار ثبت شود ادامه داد: اگر پروسه زمان بر ثبت مالكيت معنوي و جغرافيايي صنايع دستي ايران انجام شود، كشورهاي ديگر نمي توانند با آن ساختار، صنايع دستي ايراني را با نام خودشان وارد بازارها كنند.

در اين بين هر كدام از هنرمندان، رشته تخصصي و فعاليت خود را به عنوان يك برند موفق دانسته و مي گويند كه اين هنر مي تواند يك برند براي محصولات صنايع دستي باشد.

ميناكاري ايران در همه فروشگاههاي صنايع دستي موجود است

به عنوان مثال يك هنرمند ميناكار به خبرنگار مهر گفت: ميناكاري را در همه جاي دنيا به نام ايران مي شناسند حتي اگر در ويترين هر فروشگاه صنايع دستي معمولي مينا را نبينيد احساس مي كنيد اين فروشگاه كامل نيست و يك هنر را كم دارد. همچنين در همه جا از جمله پوسترها و نقاشي ها هر گاه نام صنايع دستي مي آيد نا خودآگاه يك ظرف ميناكاري به ذهن متبادر مي شود.

سيروس حاجي بيان كرد: مينا كاري ايران به دليل ظرافت و شهرت مي تواند برند صنايع دستي باشد.

در همين حال، يكي از هنرمندان خاتم كار نيز گفت: ايران به نام اصفهان و اصفهان نيز با بناهاي تاريخي و صنايع دستي اش مشهور است. در اين زمينه خاتم كاري اصفهان از ميان رشته هاي ديگر صنايع دستي مطرح تر است.

عليمراد آبداني به خبرنگار مهر گفت: خاتم كاري اصفهان اكنون در گير برخي ناملايمات از جمله كپي برداري شده است و طرحهايي از نقش خاتم به شكل چسب روي ظروف چسبانده شده و به نام خاتم اصل مي فروشند.

عضو هيات علمي دانشگاه هنر تهران و پژوهشگر نمونه كشوري با تاكيد بر لزوم تجاري سازي توليدات هنرمندان صنايع دستي كشور گفت: بازاريابي و برندسازي، توليدات صنايع دستي امروزي را درآمدزا ، دلچسب و مشتري پسند مي كند.

افتخاري، نبود همخواني در محصولات توليدي، ضعف در تبليغات و بازاريابي، نبود طرح هاي مشخص براي ارتقاء سطح كيفي و كمي صنايع دستي، استفاده نكردن از دانش و فناوري در تجارت صنايع دستي و نبود طرح جامع مديريت صنايع دستي كشور را از مشكلات فروش توليدات صنايع دستي دانست و گفت: بسته ‌‌بندي‌، دارا بودن نشان تجاري، استاندارد سازي مواد اوليه و كارگاه‌ها و تعيين سرفصل‌هاي ويژه در اعتبارات ملي براي سياست‌هاي حمايتي از جمله گامهاي اساسي براي دريافت برند است.

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن