تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851161885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرگ آگاهی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > زمانیان، علی  - مرگ اندیشی یعنی حضور مستمر آگاهی از مرگ. از این که جهان ناپایدار و بی ثبات است. بودن آدمی را هیچ ضمانتی نیست.   مرگ اندیش می داند که مرگ جدی تر از آن است که بتواند فراموشش کند و انکارش نماید. او برای رفتنش عزاداری نمی کند بلکه می اندیشد که " هر آنچه نپاید، آن را نشاید." از این رو به این جهان دلبستگی های عمیق و پیوندهای محکم برقرار نمی کند. زیرا آن را مکانی ناامن می یابد. به بیان دینی ،او بین خوف و رجا، بودن و رفتن می زید. مرگ اندیش، به نسبت خود با این جهان می اندیشد و آماده ی رفتن می شود. مرگ او را به هراس نمی افکند و بلکه در مرگ ،نوعی رهایی و تعالی می بیند.   آدمی همچون سایر حیوانات، متولد می شود، جوانی می کند، پیر و سالخورده می شود، بیمار می شود و رنج می کشد و در نهایت با مرگ از جهان زندگان رخت بر می بندد. اما این فقط آدمی است که از مرگ خود آگاهی دارد و تنها نزد انسان است که مرگ به مثابه ی یک مساله مطرح می شود. مرگ آگاهی یعنی آنکه ما آدمیان، می دانیم که خواهیم مُرد و پایان زندگی را انتظار می کشیم. از پایان یافتن و مرگ خویشتن آگاهیم و از این رو مرگ برای ما یک مساله است.  اما گویی هر انسانی، با مرگ نسبت ویژه ای دارد که انسان دیگر ندارد. هر آدمی، تجربه های انحصاری و ویژه ای دارد و تجاربی که به تنهایی با آن روبرو می شود. درست مثل خواب دیدن که تجربه ای است کاملاً فردی. بنابراین هر انسانی، تنها متولد می شود، تنها زندگی می کند و تنها می میرد. و در نهایت تنها در برابر خدای خویشتن می ایستد. مرگ هر کسی خاص اوست و شاید ویژگی مرگ هر آدمی، بستگی به نوع زندگی و سپری کردن ایام زندگانی او باشد.  مرگ آگاهی در میان همه ی آدمیان مشترک است، اما اغلب مردم مرگ هراس اند تا مرگ اندیش. همه ی آدمیان از مرگ آگاهی دارند،اما همه ی آن ها مرگ اندیش نیستند. تفاوت بسیاری بین این دو گونه مواجهه با مرگ است. در مرگ هراسی، مردن، رویدادی و حادثه ای تلخ و ناگوار برای بدن است. در مرگ هراسی، ما با وضعیت روانی گسیخته روبرو هستیم. بنابراین ،مرگ هراسی از مقوله ی روان شناختی است. وضعیت روانی ای که گاهی زندگی روزمره را مختل می کند و آدمی را به افسردگی و دل مردگی می رساند. مرگ هراس در وحشت مرگ است، می داند که لحظه ای فرا می رسد که باید پایان زندگی خویش را با رقص مرگ نمایش دهد. درمرگ هراسی نوعی ترس، واهمه، اضطراب از دست رفتن و از دست دادن، واماندگی و درماندگی موج می زند. از این رو مرگ هراس می کوشد تا با انواع حیله ها از فکر مرگ فرار کند، فراموشش کند و با سرگرمی های متفاوت ( از هر نوع)، احساس پایان پذیرفتن خویشتن را به وادی نسیان برد. مرگ برای مرگ هراس، معنایی ندارد جز متلاشی شدن و از دست دادن و از دست رفتن. اما در مرگ اندیش، نوعی آرامش، متانت، تفکر و تامل نهفته است. مرگ اندیشی یعنی حضور مستمر آگاهی از مرگ. از این که جهان ناپایدار و بی ثبات است. بودن آدمی را هیچ ضمانتی نیست. مرگ اندیش می داند که مرگ جدی تر از آن است که بتواند فراموشش کند و انکارش نماید. او برای رفتنش عزاداری نمی کند بلکه می اندیشد که " هر آنچه نپاید، آن را نشاید." از این رو به این جهان دلبستگی های عمیق و پیوندهای محکم برقرار نمی کند. زیرا آن را مکانی ناامن می یابد. به بیان دینی ،او بین خوف و رجا، بودن و رفتن می زید. مرگ اندیش، به نسبت خود با این جهان می اندیشد و آماده ی رفتن می شود. مرگ او را به هراس نمی افکند و بلکه در مرگ ،نوعی رهایی و تعالی می بیند. مرگ اندیش نیز می داند که مرگ سرانجام قفسه ی سینه اش را با سرانگشتان سرد خود لمس می کند و می داند که باید در آستان بی چون وچرایش زانو بزند. اما مردن را چون زندگی با معنا می یابد. اگر مرگ برای مرگ هراس بی ثمر و بی معناست، برای مرگ اندیش ،مرگ چون زندگی اش با معناست. مرگ هر آدمی طعم و بوی زندگی او را می دهد. فردی که زندگی برایش پوچ و بی معناست، جان دادن نیز پوچ و بی معنا و دردناک است. برای او استقبال از مرگ، تجربه ای عاشقانه است. زیرا تعلق ناچیزی با " هست ها" برقرار کرده است. برای مرگ اندیش تجربه ی باختن و نهادن همه چیز ،امری غیر معمول و بیهوده و نا آشنا نیست. او با فنا و رفتن و باختن، نه تنها چیزی را از دست نمی دهد بلکه به آن چه که می خواهد می رسد. برای او مرگ، شیرین، مرگ رهایی بخش است. برای فردی که در آستانه ی رفتن است، مرگ چیز هولناک و وحشت آوری نیست. اما برای آنان که می مانند و رنج نبودنش را بر دوش می کشند، البته بسیار غم انگیز است.  آدمی در مرگ دیگران است که به تنها شدنش پی می برد. می یابد که به تدریج تنهاتر می شود و برای تنهایی هایش اشک می ریزد و شکیبایی از دست می دهد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 650]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن