تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817598156




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
خبرگزاري فارس: وزير اسبق آموزش و پرورش گفت: در دوره اصلاحات، كساني كه پست‌هاي مديريتي كلاني در آموزش و پرورش داشتند و در عين حال به شدت سياسي بودند، از جوانان و نوجوانان در راستاي تحقق اهداف سياسي خود استفاده مي‌كردند.


محمود فرشيدي، دبيركل كانون تربيت اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با بيان اينكه آموزش و پرورش در تربيت سياسي دانش‌آموزان مسئوليت اساسي بر عهده دارد، اظهار داشت: پرورش معناي عميقي دارد و به طور كلي آموزش و پرورش، رسالت تربيت علمي و اخلاقي دانش‌آموزان به معناي جامع كلمه را بر عهده دارد.

وي افزود: آموزش تنها به معناي انتقال علوم نيست بلكه بايد چگونگي علم‌آموزي را اين دستگاه به دانش‌آموزان بياموزد تا در دانشگاه‌ها، ابعاد عميق‌تري از علم به آنان آموزش داده ‌شود؛ به شرط آنكه در طول 12 سال شيوه علم‌آموزي را فراگرفته باشند و تربيت علمي شده باشند.

* تربيت دانش‌آموزان در عرصه سياست از وظايف آموزش و پرورش است

دبيركل كانون تربيت اسلامي با اشاره به اينكه دستگاه آموزش و پرورش در بحث تربيت در ابعاد مختلف آن ، وظيفه سنگيني بر عهده دارد، اضافه كرد: در سند تحول بنيادين و در اسناد فرادستي آن ، تربيت در تمام ابعادش مورد نظر بوده و بر آن نيز تأكيد شده است.

فرشيدي با بيان اينكه معمولاً چند عرصه براي تربيت در آموزش و پرورش مطرح مي‌شود، افزود: عرصه‌هاي آموزشي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، زيستي و سياسي از جمله اين عرصه‌هاست.

وي، تربيت دانش‌آموزان در عرصه سياست را يكي از وظايف آموزش و پرورش بيان كرد و گفت: اين تربيت بايد به گونه‌اي باشد كه دانش‌آموزان نسبت به مسائل سياسي هوشيار و اهل بصيرت شوند.

وزير اسبق آموزش و پرورش در ادامه تأكيد كرد: آگاهي بخشي به دانش‌آموزان در عرصه سياست هيچ منافاتي با درس خواندن آنها ندارد زيرا تربيت انقلابي و سياسي آنان از جمله اهداف تربيت به شمار مي‌رود.

* استفاده ابزاري از نوجوانان در دوره اصلاحات

فرشيدي در پاسخ به اين پرسش كه چه مسائلي باعث شد كه در آموزش و پرورش به ارتقاء بينش سياسي دانش‌آموزان كمتر توجه شود، بيان داشت: بعضي از احزاب و گروه‌ها خصوصاً در دوران اصلاحات از موضوع تربيت سياسي نسل نوجوان و جوان حُسن استفاده را نبردند.

وي افزود: كساني كه پست‌هاي مديريتي كلاني در آموزش و پرورش داشتند، و در عين حال به شدت سياسي بودند، از جوانان و نوجوانان در راستاي تحقق اهداف سياسي خود، استفاده ابزاري مي‌كردند؛ اين مسائل نه تنها بينش سياسي دانش‌آموزان را بالا نبرد بلكه نتيجه عكس داشت تا جايي كه در آموزش و پرورش نسبت به آموزش مسائل سياسي حساسيت به وجود آمد.

دبيركل كانون تربيت اسلامي ادامه داد: مقصود از تربيت سياسي دانش‌آموزان اين است كه مباني و ديدگاه‌هاي حضرت امام (ره)، رهنمودهاي مقام معظم رهبري و ارزش‌هاي كلان انقلاب بايد از دوران مدرسه به آنها آموزش داده شود، نه اينكه طرفداري از گروه يا حزبي خاص صورت گيرد.

فرشيدي بيان داشت: به موازات انتقال علوم بايد باورها و اعتقادات انقلاب و نظام اسلامي را به دانش‌آموزان منتقل كرد و اين امر منحصر به كشور ما نيست بلكه همه كشورها مقيد هستند كه هويت ملي خود را در دانش‌آموزان تقويت كنند.

*كم‌ رونق شدن فعاليت‌هاي پرورشي به دليل سوءاستفاده ابزاري

وي در پاسخ به اين پرسش كه آموزش و پرورش براي تربيت سياسي دانش‌آموزان بايد چگونه اقدام كند، تصريح كرد: آموزش و پرورش براي شناساندن باورها، اعتقادات ملي و تربيت سياسي بايد برنامه‌ريزي نظام‌مندي داشته باشد.

وزير اسبق آموزش و پرورش گفت: اين وزارتخانه براي بالا بردن بينش سياسي دانش‌آموزان بايد بيش از توجه به رفتارهاي صوري و شكلي مباني اعتقادي، ولايت مداري، استكبارستيزي و افتخار به ايراني بودن را تقويت كند؛ تحقق اين امر تنها با برنامه‌ريزي صحيح ميسر مي‌شود ضمن اينكه اين برنامه‌ها بايد وارد نظام آموزشي كشور شود.

وي در خصوص نقش معاونت‌ پرورشي آموزش و پرورش در ارتقاء سطح بينش سياسي دانش‌آموزان بيان كرد: در گذشته، معاونت پرورشي كمبودهاي نظام آموزشي را جبران مي‌كرد و وظيفه داشت كه برنامه‌هايي براي آموزش سياسي را به اجرا در آورد از جمله اين برنامه‌ها بزرگداشت ايام‌الله‌ها در مدارس، ارتقاي بينش سياسي مربيان پرورشي ، شركت در راهپيمايي 22 بهمن، نماز جمعه و ديگر برنامه‌ها بود اما چنانكه اشاره كردم سوء استفاده از اين فعاليت‌ها باعث شد كه در آموزش و پرورش نسبت به اين مسائل حساسيت ايجاد شود تا جايي كه موجب كم‌رونق شدن بلكه حذف اين فعاليت‌ها شد.

*جايگاه آموزش مسائل سياسي در سند تحول بنيادين

فرشيدي ادامه داد: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به آموزش مسائل سياسي به صورتي قابل قبول و پررنگ نگاه شده است و اميد مي‌رود براي تحقق آن به صورت نظام‌مند برنامه ‌يزي شده و از برخي فعاليت‌هاي گروهي دانش‌آموزان در راستاي تربيت سياسي آنان بهره‌گيري شود.

وزير اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اينكه نظام آموزشي كنوني پاسخگوي تمام فعاليت‌هاي پژوهشي و تربيتي نيست، اظهار داشت: براي آموزش مسائل سياسي به دانش‌آموزان بايد نيازمندي‌ها و تناسب سني را در نظر بگيريم بخصوص كه ساختارهاي كارآمدي نظير شوراهاي دانش‌آموزي، سازمان دانش‌آموزي ، مجلس دانش‌آموزي و نظاير آن وجود دارد و مي‌توان از اين ظرفيت‌ها در مدارس به نحو احسن استفاده كرد.

وي در ادامه افزود: در بسياري از محورهاي تربيتي، فعاليت‌هاي ميداني و عملي موضوعيت دارد و استفاده از اين روش‌‌ها بسيار كمك‌ كننده است؛ به عنوان مثال انتخابات اعضاي شوراي دانش‌آموزي در مدارس قالب خوبي براي مشاركت دانش‌آموزان در عين حال آشنايي آنان با ساختار سياسي نظام اسلامي است ضمن آنكه برگزاري چنين انتخاباتي، در دانش‌آموزان شور و نشاط ايجاد مي‌كند.

فرشيدي اضافه كرد: اگر هر يك از دانش‌‌آموزان در يكي از عرصه‌هاي تربيتي در مدرسه، وظيفه‌اي را بر عهده بگيرد و در فعاليت‌هاي فرهنگي، اعتقادي، اجتماعي و سياسي مشاركت داشته باشد؛ مي‌آموزد كه در زندگي آينده نيز بايد مسئوليت خويش را در جامعه ايفا كند.

دبيركل كانون تربيت اسلامي بيان داشت: مدارس با توجه به فرارسيدن ايام انتخابات در كشور با رعايت قوانين از صاحبنظران و كارشناسان دعوت كنند تا به پرسش‌هاي دانش‌آموزان در اين خصوص پاسخ داده شود.

* معلمان پشتيبان قوي و بازوي توانمند نظام جمهوري اسلامي نيز به شمار مي‌روند

فرشيدي در خصوص مسئوليت و نقش معلمان در افزايش بينش سياسي جامعه و دانش‌آموزان اظهار داشت: در جامعه ما معلمان از محبوبيت و تأثيرگذاري بسياري برخوردارند ضمن اينكه پشتيبان قوي و بازوي توانمند نظام جمهوري اسلامي نيز به شمار مي‌روند.

وي با بيان اينكه معلمان به دليل رويكرد فرهنگي و انقلابي كه دارند، مي‌توانند در عرصه‌هاي مختلف نقش آفريني كنند، تصريح كرد: در پيروزي انقلاب اسلامي روحانيت و معلمان نقش بسزايي ايفا كردند.

وزير اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان در دفاع مقدس و مديريت كشور هم نقش تعيين كننده‌اي داشته‌اند تا آنجا كه بعضاً گروه‌هايي به طمع افتادند و تلاش كردند كه در آموزش و پرورش سو‌ءاستفاده‌هاي موردي از اين توانمندي‌هاي سياسي داشته باشند اما با هوشياري قاطبه معلمان متعهد و پايبند به ارزش‌هاي اسلامي، توطئه‌‌هاي آنها نقش بر آب شد، از اين رو بايد در راستاي اعتلاي بينش سياسي معلمان گام‌هاي جدي برداشته شود و در مورد مسائل روز جامعه مانند جريان فتنه يا افكار انحرافي، بصيرت معلمان را افزايش دهيم.

فرشيدي با اشاره به اينكه شاخه معاونت پرورشي آموزش و پرورش بايد در اين زمينه غذاي فكري براي معلمان آماده كند، بيان داشت: به طور مشخص چاپ نشريه‌اي با هدف ارتقاي آگاهي‌هاي معلمان در ارتباط با مسائل روز ، ضروري به نظر مي‌رسد.

وي در ادامه تصريح كرد: در صورتي كه به جامعه فرهيخته معلمان بصيرت و آگاهي‌هاي لازم داده شود، به دليل اعتبار معنوي و نفوذ كلامي كه دارند، مي‌توانند راهنماي خوبي براي دانش‌آموزان و حتي خانواده‌ها در مسائل سياسي باشند.

*تربيت سياسي و اعتقادي در آموزش و پرورش تفنني نباشد

دبيركل كانون تربيت اسلامي در پاسخ به اينكه آيا براي ارتقاء بينش سياسي دانش‌آموزان ، ضرورت دارد در قالب كتاب درسي اين مسائل به آنها آموزش داده شود، بيان داشت: كتاب به تنهايي پاسخگو نيست و در اين مقوله بحث نظام‌مند بودن برنامه‌ها مهم است.

فرشيدي خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش در انتقال مباني اعتقادي، ارزش‌هاي انقلاب اسلامي، باورها و هويت ملي نبايد به صورت تفنني وارد شود چرا كه تربيت اعتقادي و سياسي از مهمترين اهداف تربيت در نظام اسلامي به شمار مي‌رود.

انتهاي پيام/

جمعه|ا|14|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن