تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816420701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه 14 بهمن/ايران جزو هشت كشور داراي فناوريهاي فضايي/ تحريم مانع توسعه نشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه 14 بهمن/ايران جزو هشت كشور داراي فناوريهاي فضايي/ تحريم مانع توسعه نشد
ايران جزو هشت كشور داراي فناوريهاي فضايي/ تحريم مانع توسعه نشد
شميرانات - خبرگزاري مهر: يكي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي پيوستن جمهوري اسلامي ايران با تلاش مسئولان و محققان بومي به جمع هشت كشور داراي فناوري طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره درجهان است.

به گزارش خبرنگار مهر، 14 بهمن ماه به نام "روز فناوري فضايي، انقلاب اسلامي، انتظار فرج ، حاكميت جهاني اسلام و استكبارستيزي" نامگذاري شده و از آنجايي كه دستيابي به دانش طراحي و ساخت ماهواره از مهمترين دستاورد فناوري نوين فضايي جمهوري اسلامي است، بايد گفت كه سازمان فضايي كشور با مساعدت دولت ارتقا يافته و تاكنون دستاوردهاي خوبي را در زمينه هاي مختلف داشته است.

اولين ماهواره بومي ايران، توسط پرتابگر 100درصد ساخت داخل، اوايل سال 1386 در مدار قرار گرفت، تكنولوژي ساخت و پرتاب ماهواره از جمله فناوريهاي فوق پيشرفته محسوب مي‌ شود كه درحال‌حاضر در اختيار چند كشور معدود دنياست.

دستيابي به اين تكنولوژي مدرن از جمله آمال و اهداف بسياري از كشورهاست كه ايران، با اتكا به نيروي متخصص و پژوهشگران و محققان تلاشگر و دلسوز خود، به آن نايل شده و ورود ايران به كلوپ فضايي دليلي براي ارتقاي سطح دانش ايران در عرصه فضايي است؛ تصويب سند ملي توسعه فضا، براي همگامي با سند چشم‌ انداز توسعه، گامي بسيار بلند به منظور اعتلا و رشد علمي كشور محسوب مي‌ شود.

ايران ساليان سال از عرصه فضا فاصله داشت و غايب اين ميدان بود اما پس از انقلاب به تدريج اقداماتي در اين زمينه آغاز شد و در يك دهه گذشته، اين امر شتاب بي ‌سابقه‌ اي به خود گرفت، به ‌گونه‌ اي ‌كه كارهاي پرارزشي طي اين مدت انجام شده است. ما با طي مسيري ميانبر و ايجاد فرصتهاي دانش و فناوري در يك دهه اخير، خود را به چنان مرتبه‌ اي رسانده ‌ايم كه نام ايران در فهرست كشورهاي حاضر در فضا ثبت شده است.

داستان پرتاب ماهواره به فضا در كشورمان از سال 1356 آغاز ‌شد و اكنون حتي بعضى از كاركنانى كه دو دهه قبل ‏دوره‌ هاى تخصصي را براى ماهوارۀ ايرانى گذرانده بودند بازنشسته شده‌اند. اين طرح پس از انقلاب، تا سال 1365 متوقف ماند تا اينكه در اين سال با وجود تحريمهاى اقتصادى، ايران موفق شد سه مدار را براى سه ‏ماهواره خود ثبت كند. هم‌ اكنون سه نقطۀ مداري بين‌المللي 26، 34 و 47 درجۀ شرقي در اتحاديۀ بين‌المللي ‏مخابرات به نام ايران ثبت شده و براساس برنامه چهارم توسعه، ايران بايد هرسال يك ماهواره ‏به فضا پرتاب كند.

پس از پرتاب ماهواره كاملاً ايراني "اميد" با موشك فضا پيمايي سفير كه سبب حيرت و شگفتي جهانيان شد، ايران در موقعيت برتر منطقه‌اي قرار گرفت و در واقع نخستين كشور منطقه و شانزدهمين كشور‎ ‎جهان است كه راههاى ورود به فضا و استفاده از آن را براى سهولت در ارتباطات آموخته‎ و به نوعي بايد گفت خبر دستاورد‌هاي هوافضاي كشور ممكن است سبب نگرانيهاي بعضي از كشورها، به‌ ويژه رژيم اشغالگر قدس شود كه احتمال مي‌ دهد ايران درصدد است از توانايي‌ موشكي خود براي اهداف نظامي استفاده كند.

دستاوردهاي فناوري از پيشرفت هسته اي تا ماهواره "رصد"

اين دستاوردهاي ماهواره اي در عصر ارتباطات كه اكثر كشورهاي صنعتي به آن توجه نشان مي دهند، در كنار پيشرفتهاي هسته اي، موشكي و توسعه صنايع مختلف مخابراتي، خودروسازي، فولادسازي، نفت وگاز و پتروشيمي و... نشان مي دهد كه جمهوري اسلامي، به باشگاه كشورهاي توسعه يافته جهان وارد شده و اين دستاوردهاي جمهوري اسلامي، مي تواند ضمن تقويت استقلال كشورهاي اسلامي از فناوريهاي كشورهاي صنعتي غرب، مانع سلطه جويي، ماجراجويي و دخالتهاي آمريكا در كشورهاي خاورميانه، اسلامي و درحال توسعه شود و نظام سلطه را با چالش مواجه خواهد ساخت.

بي شك به زودي شاهد روندي خواهيم بود كه ديگر آمريكا ونظام سرمايه داري وامپرياليسم جهاني نمي تواند ادعا كند كه تنها ابرقدرت جهان است و هيچ كشوري قادر به رقابت صنعتي با آمريكا نيست.

سه ماهواره "نويد"،"فجر"و"كاوشگر پنج"‌ درآينده نزديك به فضا پرتاب مي شوند

در سه دهه اخير، بسياري از كشورهاي جهان سوم، براي آن كه در زمره كشورهاي در حال توسعه قرار بگيرند، تلاش داشتند كه با رشد سرمايه گذاري در توليد سيمان و مصالح ساختماني، فولاد و فلزات مختلف، مونتاژ خودرو و راهسازي و ايجاد دانشگاه، خود را در رديف كشورهاي درحال توسعه قرار دهند.

امروز، كشوري مانند جمهوري اسلامي توانسته طي روند 33 ساله بعد از انقلاب شكوهمند وارزشي خود نه تنها از مراحل گذار توسعه صنعتي دربسياري از رشته هاي صنعتي عبور كرده بلكه پا به عرصه فناوري روز جهان يعني ارتباطات و ماهواره و موشك گذاشته و ظرف مدت كوتاهي چند ماهواره به فضا پرتاب كرده است و به زودي نيز شاهد پرتاب سه ماهواره "نويد"،"فجر"و"كاوشگر پنج"‌ به فضا خواهيم بود.

جمهوري اسلامي ايران، با پرتاب ماهواره و ورود به كشورهاي صاحب فناوري موشك و ماهواره، نشان داده كه نه تنها جزو كشورهاي پيشتاز در عرصه فناوري است بلكه بسياري از مراحل توسعه صنعتي را نيز طي كرده و در توليد خودرو، فولاد، سيمان و مصالح ساختماني، صنايع غذايي، پتروشيمي و فرآورده هاي نفتي، در بازار جهاني ومنطقه مطرح است.

در شش سال اخير و در دولت نهم و دهم، پايداري و پافشاري جمهوري اسلامي بر حقوق هسته اي نيز باعث شده كه مراحل غني سازي، راه اندازي نيروگاه بوشهر و برنامه توسعه برنامه هاي هسته اي در بخشها و نقاط مختلف كشور با پيشرفت روز افزون مواجه شود و هر سال چند خبر خوش هسته اي، كام ملت ايران ومسئولان و دانشمندان ايراني را شيرين مي كند.

در عين حال، دشمنان و كشورهاي متخاصم، گيج و متعجب شده اند كه چگونه كشوري مانند ايران مراحل خودكفايي و قطع وابستگي و رشد فناوري وصنعتي خود را با شتاب طي كرده و الگويي براي كشورهاي اسلامي و درحال توسعه و منتقد نظام سرمايه داري شده و نظام سلطه را به چالش گرفته است.

تحريم كشورهاي غربي نمي تواند مانع رشد و توسعه ايران اسلامي شود

اگر روزگاري آرزوي كشورها، دسترسي به مونتاژ خودرو، توليد فولاد وسيمان بود، امروزه جمهوري اسلامي نه تنها به خاطر انقلاب شكوهمند اسلامي در سال 1357 دستاوردهاي فرهنگي، استقلال سياسي، خودكفايي اقتصادي در بسياري از زمينه ها را به همراه داشته بلكه در بسياري از زمينه هاي صنعتي، جزو كشورهاي پيشتاز منطقه به شمار مي رود و تحريم كشورهاي غربي نيز نتوانسته صنايع ايران را زمين گير كند و برعكس، باعث ايجاد انگيزه در متخصصان و جوانان پرتلاش و با انگيزه شده و از مراحل مختلف انقلاب صنعتي عبور كرده و نه تنها صنايع زيرساخت مانند فولاد و خودرو و پتروشيمي و ... را توسعه داده بلكه به فناوري روز دنيا وارد شده است.

كشورهاي غربي نيز به جاي اينكه دستاوردهاي جمهوري اسلامي را بپذيرند و اذعان داشته باشند كه ايران كشوري پيشرفته است، با بهانه جويي و جريان سازي خبري، هر گونه پيشرفت در ماهواره و موشك و فناوري هسته اي را به اصول وعقايد و سياست خارجي جمهوري اسلامي ربط مي دهند تا كشورهاي همپيمان خود را به مقابله با جمهوري اسلامي مجاب كنند.

با توجه به اينكه هيچ كشور و ملتي، نتوانسته با وجود اين همه جوسازي و تحريم كشورهاي غربي، چنين دستاوردهايي به همراه داشته باشد، نشان مي دهد همان گونه كه در ميدان جنگ، ايمان وانگيزه و نيت رضاي خداوند، باعث مي شود كه يك سرباز در مقابل 10 نفر از دشمنان به پيروزي برسد، در ميدان توليد و صنعت نيز روند توسعه صنعتي در ايران با شتاب همراه بوده و مراحل مختلف توسعه صنعتي به طور موازي در صنايع و بخش هاي مختلف اقتصادي صورت گرفته است.

معمولا هر مرحله از دوره گذار توسعه صنعتي دهها سال طول مي كشد، در حاليكه مراحل توسعه صنعتي در ايران ظرف دو دهه گذشته طي شده و صنعتگران و متخصصان و دانشمندان ايران، در بخشهاي مختلف انرژي هسته اي، فناوري ماهواره و موشك، صنايع نظامي، هواپيماسازي و بالگردها، خودروسازي، سيمان و فولاد و انواع فلزات، پتروشيمي و صنايع نفت و گاز و ... به سرعت مراحل مختلف مونتاژ تا قطعه سازي، طراحي و مهندسي را طي كرده اند و دانش فني را به كشور منتقل كرده و بومي كرده اند.

در بسياري از صنايع و فناوريهاي نوين، دانشمندان و صنعتگران ما قادرند كه علاوه بر مشاركت با شركتهاي بزرگ صاحب دانش فني و فناوري، اقدام به بومي سازي دانش فني و ارائه نام تجاري ايراني براي محصولات وخدمات مهندسي خود كنند و زمينه طراحي انواع مدلها، تغيير در كاركرد محصولات، تنوع توليد و ... را ايجاد كرده اند.

ماهواره‏ هاي جديد همراه با فناوري ساخت و پرتاب ماهواره، به ايران امكان آن را مي ‏دهد تا دانش فضايي را براي‏ پوشش و نظارت بر سرزمين خود در ابعاد مختلف چون ارتباطات، زمين‏ شناسي، نظارت بر تحولات آب و هوايي، نگهباني از جنگلها و پايش ميزان گرماي زمين در اختيار بگيرد.

موقعيت جغرافيايي ايران و قرارگرفتن آن در يك گستره جغرافيايي با گوناگونيهاي بسيار، ما را نيازمند آن ساخته تا براي پوشش كشور از ماهواره كمك بگيريم.

در واقع دانشمندان كشورمان مي‏خواهند با دسترسي به فناوري ساخت، پرتاب و ردگيري ماهواره، پديده‏ هاي مذكور را تحت كنترل و نظارت داشته و قابل بهره برداري سازند.

ايران هشتمين كشور داراي چرخه كامل فناوري‌ فضايي دنياست

ايران مسير موفق و پرسرعتي را در مسير چرخه كامل فناوري فضايي طي كرده و امروز كشورمان هشتمين دارنده چرخه كامل فناوري فضايي در جهان است.

همه ملزومات براي اينكه جمهوري اسلامي ايران كشور اول منطقه در فناوري فضايي باشد مهياست و اميد داريم با همكاري هر چه بيشتر بخش صنعت و دانشگاه به مقام نخست منطقه در فناوري فضايي برسيم زيرا ميانگين سني دانشمندان ايراني در حوزه فضايي 27 سال است و اين موضوع بيانگر آن است كه ايران تا 40 سال آينده نيازي به نيروي انساني ندارد و در حال حاضر، مسير علمي فناوري فضايي در كشور طي شده و از دانش كافي در زمينه طراحي زيرسيستم ها و ديگر موارد برخوردار هستيم.

امروز جمهوري اسلامي ايران از چنان ظرفيتهاي بالايي در حوزه فناوري فضايي برخوردار است كه در ميان كشورهاي منطقه و كشورهاي اسلامي بي نظير است.

بي شك به خاطر دستاوردهاي جمهوري اسلامي در بخش فناوري هسته اي، هوافضا، ارتباطات، ماهواره و موشك و... در سالهاي آينده، شاهد همكاري كشورهاي در حال توسعه با ايران خواهيم بود و تسلط نظام سلطه و كشورهاي مداخله جو از اين طريق كاهش خواهد يافت و كشورهاي اسلامي، خاورميانه، آفريقا و آمريكاي لاتين و ... با همكاري ايران، از مداخله كشورهاي غربي در كشور خود مي كاهند و وابستگي خود به آمريكا و اروپا را كاهش خواهند داد.

.......................................

خديجه سياسرنژاد

© 2003 Mehr News Agency .

جمعه|ا|14|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن