تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813204687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رفع موانع تجاري سازي اختراعات، مانع فرار مغزها مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: رفع موانع تجاري سازي اختراعات، مانع فرار مغزها مي شود
از رييس‌جمهور مي‌خواهيم اقتصاد را طوري اصلاح كند كه موانع تجاري‌سازي مرتفع شود و همين رفع موانع، مانع خروج دانشجويان به ويژه نخبگان از كشور مي‌شود و فضايي فراهم كنند كه حمايت سرمايه‌گذاران از High Tech تضمين شود


سرويس دانشگاه برنا/ستاره جاويد
آمار تلفات جاني ناشي از تخلفات رانندگي و تصادفات جاده‌اي ايران، حديثي است مكرّر كه به دغدغه مسئولان شبكه حمل و نقل كشور تبديل شده است.

دوربين‌هاي سرعت‌سنج از كاراترين سيستم‌هاي هوشمند رايانه‌‌اي كنترل سامانه حمل و نقل محسوب مي‌شوند، لذا با توجه به آمار تلفات جاني ناشي از تخلفات رانندگي تلاش‌هايي براي ساخت تجهيزات رايانه‌اي در داخل كشور آغاز و سرانجام تيمِ گروه فيزيك دانشجويان دانشگاه تهران موفق به طراحي و ساخت سامانه سرعت‌سنج خودرو مبتني بر پردازش تصوير شد.

در پي طراحي و ساخت اين سيستم، "حسين توحيدي"، "محمدامين كاوياني" و "علي‌رضا سجودي" سه تن از اعضاي تيم كه موفق شدند رتبه اول پژوهش‌هاي كاربردي دهمين جشنواره جوان خوارزمي را از آنِ خود كنند، با حضور در برنا، شبكه خبري جوانان ايران، در گفت‌وگويي صميمانه به تشريح جزئيات آخرين دستاورد خود پرداختند.

سامانه ثبت تخلفات رانندگي كه اختراع كرديد، چيست؟
تصادفات رانندگي و آمار تلفات جاني آن از بزرگترين معضلات كشور ما است. سالانه 350 هزار نفر زخمي و 27 هزار كشته جان خود را در تصادفات جاده‌اي از دست مي‌دهند و آخرين برآورد خسارت مالي آن شش هزار ميليارد تومان است كه به اقتصاد مملكت تحميل مي‌شود.

اين سامانه بر روي خودروهاي گشت نامحسوس پليس نصب شده و شامل دو دوربين سرعت‌سنج و يك دوربين پلاك‌خوان است كه روي شيشه جلويي خودرو نصب مي‌شود، همچنين يك نمايشگر LCD از نوع لمسي نيز براي ارتباط كاربران با سيستم، جلوي صندلي كمك راننده نصب مي‌شود. اين سيستم مبتني بر پردازش تصوير است و امكان سرعت‌سنجي، پلاك‌خواني و ثبت تخلفات رانندگي را به دو صورت دستي و خودكار فراهم مي‎‌‌كند.

چه ويژگي‌اي آن را از سامانه‌هاي پيشين متمايز مي‌كند؟

اين سيستم چند ويژگي متمايز دارد كه شامل چند خودرويي بودن، تشخيص اتوماتيك، حالت ايستاده آن است. چون در حالت ايستاده اختلاف سرعت‌ها زياد است و سيستم بايد پيچيده‌تر باشد.

نحوه نصب آن روي خودرو چگونه است؟
اين سيستم در قالب سه دوربين طراحي شده است، دو دوربين در چپ و راست شيشه جلوي اتومبيل نصب مي‌شود و همچون چشم انسان عمل مي‌كند، دوربين سوم پلاك‌خوان است و وقتي تخلفي رخ مي‌دهد عكسي با رزولوشن بالا از پلاك خودروي متخلف ثبت كرده و پلاك‌خوان آن طوري عمل مي‌كند كه اگر خودرو سرقتي باشد به پليس هشدار مي‌دهد و LCD لمسي اين سيستم كنار راننده نصب مي‌شود و رابطِ كاربريِ پليس با سيستم است.
اين سامانه نمونه مشابه خارجي دارد؟
خير. اين سيستم نمونه مشابه خارجي ندارد و مخصوص خودروهاي نيروي انتظامي بوده و توسط پليس استفاده مي‌شود و ويژگي مهم آن اين است كه بر اساس فن‌آوري پردازش تصوير كار مي‌كند در صورتي كه نمونه خارجي آن از اين پردازش بهره‌مند نيست.

وجه تمايز آن با نمونه خارجي چيست؟
سيستم‌هاي خارجي بر مبناي فن‌آوري راداري بوده و در حقيفت با ارسال موج الكترومغناطيس، با استفاده از بازتابش آن، سرعت‌ و فاصله را مي‌سنجد وليكن بزرگترين عيبي كه دارند اين است كه دتكتورهاي آن‌ها در بازار موجود بوده و به آساني روي ماشين نصب مي‌شود و يك كيلومتر قبل از رسيدن به خودروي پليس، به راننده متخلف هشدار مي‌دهد و راننده در مقابل پليس عملكرد مثبتي به نمايش مي‌گذارد و علاوه بر آن به راحتي مي‌توان در عملكرد آن‌ها اختلال ايجاد كرد.

مزيت فن‌آوري پردازش تصوير چيست؟
فن‌آوري پردازش تصوير بر نرم‌افزار متكي است نه سخت‌افزار و به راحتي در داخل كشور قابل توليد بوده و نياز به تجهيزات پيچيده‌اي ندارد از طرفي به راحتي در تحريم‌ها نياز داخل را تامين كرده و خودكفايي را پوشش مي‌دهد.

چه شد با نيروي انتظامي وارد تعامل شديد؟
به دنبال مناقصه‌اي كه نيروي انتظامي براي واگذاري اين طرح در سطح داخل برگزار كرد، چون كسي پيش‌قدم نشد اين مناقصه لغو و به صورت قرارداد به شركت‌هاي داخلي پيشنهاد داده شد. نيروي انتظامي در خرداد 86 با شركت ما كه جز شركت‌هاي دانش‌بنيان و High Tech است قرارداد نمونه‌سازي را منعقد كرد. آن زمان طرح ما در مرحله كاملاً آزمايشگاهي بود، شركت ما در اين پيشنهاد برنده شد و بعد قرارداد توليد انبوه سيستم كه به تعداد 60 الي 70 خودروي پليس را پوشش مي‌دهد با نيروي انتظامي منعقد شد.

حمايت‌ها از طرح شما چگونه بود؟
حمايت ها به اين صورت بود كه خريداري سيستم را در قرارداد تاييد كردند و هزينه ساخت يك سيستم را هم پرداخت كردند و همين مساله باعث شد كه روند كار پيشرفت كند.

هزينه توليد يك سيستم چقدر بود؟
اين پروژه هزينه زيادي داشت كه بخشي از آن توسط نيروي انتظامي و بخشي توسط دفتر پژوهش فن‌آوري كوثر وابسته به دانشگاه تهران تامين شد.

اين حمايت كفايت كرد يا شخص ديگري هم حامي طرح بود؟
بعد از تست نمونه، قرارداد اصلي با نيروي انساني بسته شد اما با توجه به اينكه اين كار حمايت مالي بزرگي نياز داشت از كمك‌هاي يك فرد خيّر بدون چشم‌داشت مالي، كه علاقمند بود براي كاهش ضررهاي جاني تصادفات مثمر ثمر باشد، قرارداد همكاري را منعقد كرديم و خودمان براي قدرداني متعهد شديم كه سهمي از سود پروژه را به وي اختصاص دهيم.

مشكلات پيش روي يك پژوهشگر در ايران چه چيز است؟
در بحث تحقيقات چند معضل اصلي وجود دارد، يكي اينكه تحقيقات در جهت نيازهاي داخلي مملكت نيست و عزمي هم براي اين مساله وجود ندارد و با توجه به اينكه بيشتر آمار تلفات جاني در جاده‌هاي كشور مابين سنين 20 تا 30 سال يعني نيروي كار كشور رخ مي‌دهد، اهميت اين مساله لزوم پرداختن و حل اين مشكل را در جامعه ما روشن مي‌كند.

چالش يا مشكل دوم در مرحله تجاري‌سازي پيش روي پژوهشگر قرار دارد. حمايت‌ها در اين مرحله به صفر مي‌رسد به خصوص اينكه اعتماد به جوانان در كشور ما پايين است و شركت‌هايي تجاري كه مي‌خواهند قرارداد مالي منعقد كنند مي‌گويند بايد شركت معتبري باشيد كه با شما قرارداد ببنديم و با سه چهار دانشجو نمي‌شود قرارداد بست، منظورم اين است كه در وهله اول باور كردن ما به عنوان قشري مخترغ در پروژه‌هاي تحاري برايشان مشكل است.

در طرح شما كه نيروي انتظامي به شما اعتماد كرد!
درست است. در خصوص اين پروژه حمايت غيررسمي فاوا (فن‌آوري اطلاعات ناجا) خيلي كمك‌كننده بود. اين اداره سرعت‌سنجي و پايش جاده‌ها را در اداره مراقبت الكترونيك ناجا انجام مي‌دهند كه مدير اين اداره آقاي كاظمي روحيه جوان‌پسندي دارد و با اعتماد خود از دانشجويان حمايت مي‌كند و البته فشارهاي ناشي از اين اعتماد را هم تحمل مي‌كند اما در كشور ما مشكل عمده اين است كه سطح اعتماد به يك تيم جوان نوآور و مخترع پايين است و شركت‌هاي بزرگ به جاي اعتماد، از يك جوان نخبه تازه‌كار اعتباري را مطالبه مي‌كنند كه نيازمند كسب سال‌ها تجربه است...

آيا طرح شما ثبت جهاني شده است؟

از طريق پارك فن‌آوري دانشگاه تهران هم براي ثبت جهاني در حال پيگيري هستيم، البته اين طرح در سطح آزمايشگاهي است و در سطح داجل كشور در جشنواره خوارزمي مطرح شده بنابراين فكر نمي‌كنم در حال حاضر در سطح جهان مطرح شده باشد وليكن مقالاتي در دست اجرا داريم كه ارزش علمي و عملي اين طرح را توضيح مي‌دهد.

با بنياد ملي نخبگان تعامل داريد؟ حمايت بنياد كافي است؟
خير، هنوز ارتباط برقرار نكرده‌ايم اما از آنجا كه برگزيدگان جشنواره خوارزمي مورد حمايت بنياد ملي نخبگان قرار مي‌گيرند مي‌دانيم كه از اين حمايت برخوردار مي‌شويم، از طرفي حمايت بنياد ملي نخبگان در خصوص حل بحث سربازي و ادامه تحصيل در مورد پژوهشگر خيلي كمك‌كننده و اميدبخش است وليكن مراحل بعدي زندگي تحقيقاتي محقق يا مخترع يعني مسائل مالي مورد نياز پژوهشگر در بنياد مطرح نيست هر چند مصوباتي توسط دولت در اين خصوص به مجلس ارائه شده اما تا تصويب اين مصوبات به دست مجلس و اجراي آن به همت بنياد ملي نخبگان بايد صبر كرد.
برخورد مردم يا اطرافيان با طرح شما چگونه بود؟
البته اين طرح هم مخالف دارد هم موافق و آن هم طبيعي است. كساني كه عزيزانشان را در تصادفات رانندگي از دست داده‌اند از اين پروژه به گرمي خوششان آمده است اما كساني كه به اصطلاح عشق سرعت هستند و در جاده‌ها و خيابان‌ها به اصول و قوانين رانندگي بي‌توجه‌اند از اين طرح استقبال نكردند.
اين سيستم توسط پليس استفاده مي‌شود نه مردم، چه تاثيري در كاهش تلفات دارد؟ چرا كه رانندگان تخلف مي‌كنند نه پليس!
درست است، اما به كارگيري اين سيستم با اطلاع‌رساني همراه بوده و بعد از آگاهي‌بخشي و اطلاع‌رساني، اگر رانندگان آگاه باشند كه اتومبيلشان توسط سيستم هوشمندي كه بر روي خودروهاي پليس نصب شده، كنترل مي‌شود، خود را متعهد مي‌كنند كه حداقل براي جريمه نشدن قوانين را رعايت كنند.
سجودي: به عبارت ديگر كاربرد اين دوربين‌ها به اين صورت است كه با تاثير رواني بر روي متخلف در كاهش تخلفات موثر است و در كشور ما كه تخلفات رانندگي ناشي از ضعفِ فرهنگِ رانندگي است به طور حتم اين معضل با همكاري پليس قابل است.

جز اين طرح، پروژه ديگري هم در دست پيگيري داريد؟
بله. طرح "چشمِ‌مردم" براي عموم شهروندان را پيگيري مي‌كنيم كه طرحي كاملاً مرمي است و به اين صورت است كه افراد آگاهانه دورييني را بر روي خودروهاي خود نصب مي‌كنند و در صورتي كه راننده تخلفي را مشاهده كند، با فشردن دكمه ريكورد، تصوير را بعد ثبت و به اداره پليس ارسال مي‌كند، در واقع در اين طرح مردم با پليس همكاري دارند.

اما در اين طرح حجم فايل‌هاي ارسالي خيلي زياد مي‌شود
درست است كه حجم كار بالا مي‌رود، ولي فراموش نكنيد در حال حاضر نيروي پليس در خيابان‌ها حضور دارد، ولي اگر طرح "چشم مردم" اجرايي شود در آن صورت پليس پشت ميز نشسته و فايل‌ها را بررسي مي‌كند.

چقدر زمان براي ساخت سيستم ثبت تخلفات رانندگي گذاشتيد و انگيزه‌تان چه بود؟
براي اين پروژه دو سال زمان گذاشتيم و در واقع معضل ملي تلفات جاني در حوادث رانندگي انگيزه‌ ما براي اين سيستم شد چون احساس كرديم اين طرح يك كار High Tech است هم از لحاظ علمي انگيزه ما را سيراب مي‌كند و هم براي مملكتمان مفيد بوده و كاربرد پليسي دارد لذا تلاش كرديم كه اين طرح را به ثمر برسانيم.

كار گروهي بهتر است يا انفرادي؟ چند نفر بر روي اين طرح كار كرد؟
ما يك گروه 20 نفره هستيم و انگيزه كار تيمي در گروه ما به زمان دوران دانشگاه بر مي‌گردد، چون در آن زمان به صورت گروهي با هم كار مي‌كرديم و بعد از فارغ‌التخصيلي هم ارتباطمان را در قالب تاسيس يك شركت دانش‌بنيان حفظ كرديم. در كل كار گروهي بهتر است چون تجربه‌ها و توانايي‌هاي چند نفر، براي به ثمر رسيدن هدفي مشترك به اشتراك گذاشته مي‌شود و نتيجه كار بهتر از كار انفرادي است.

تعاملتان با شركت‌هاي تجاري چگونه است؟
در حال حاضر با شركت‌هاي تجاري ارتباط نداريم اما نياز داريم با آنان تعامل داشته باشيم، به اين صورت كه مي‌خواهيم رايزني كنيم تا در صورت امكان پروژه‌هاي ما را خريذاري كنند، يعني كار از ما باشد و فروش از آنان و اين نوعي تعامل است.

چه انتظارتي از مسئولان به ويژه رييس جمهور داريد؟
از رييس‌جمهور مي‌خواهيم اقتصاد را طوري اصلاح كند كه موانع تجاري‌سازي مرتفع شود و همين رفع موانع، مانع خروج دانشجويان به ويژه نخبگان از كشور مي‌شود و فضايي فراهم كنند كه حمايت سرمايه‌گذاران از High Tech تضمين شود.

چه مساله‌اي در جشنواره خوارزمي آنان را آزار داد؟
در كارهاي تيمي، مالكيت فكري پروژه براي همه منظور مي‌شود اما در جشنواره خوارزمي وقتي سيستم ثبت تخلفات رانندگي كه به همت تيم ما اختراع شده بود، برگزيده شد، داوران فقط نام دو نفر از تيم را عنوان كردند و حتي براي تشويق هم كه شده نامي از بچه‌هاي ديگر نبردند و از تمام اعضاي تيم ما نام برده نشد و همين باعث شد تعدادي از افراد تيم ما دلسرد شده و بعد هم از ايران مهاجرت كردند.
دومين عيب اين جشنواره اين است كه امكاني فراهم نمي‌كند تا كساني كه براي شناسايي نخبگان در بحث استعداديابي فعاليت مي‌كنند با تمام نخبگان در اين جشنواره آشنا شوند و همين هم به دلسردي نخبگان و مخترعان مي‌افزايد.

دوشنبه|ا|14|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن