تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805101798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/پيري زودرس تالاب انزلي/ سيلاب ها از كنترل خارج مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/پيري زودرس تالاب انزلي/ سيلاب ها از كنترل خارج مي شوند
پيري زودرس تالاب انزلي/ سيلاب ها از كنترل خارج مي شوند
رشت - خبرگزاري مهر: در سالهاي اخير نظام چرخه تعادلي تالاب بين المللي انزلي بر اثر دستكاريهاي انساني دچار تحولات سهمگين، پيري زودرس و اغما شده است و در تالاب انزلي هم از اين آسيبها بي بهره نبوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب بين المللي انزلي كه در 40 كيلومتري شمال رشت و در جنوب غربي درياي خزر قرار دارد از ديدگاه جهانگردي و سياحتي، يكي از جاذبه هاي مهم استان گيلان محسوب مي شود.

اين تالاب با اهميت جهاني به عنوان اكوسيستم آبي طبيعي هرساله گردشگران زيادي را به خود جلب مي كند، مطالعه ارزش تفريحي اين تالاب مي تواند در پيش بيني نيازها و رفع كمبودها و توسعه گردشگري در منطقه موثر باشد.

بهبود كيفيت محيط زيست براي تداوم پيشرفت و توسعه ضروري است

با توجه به اهميتي كه مردم براي بازديد از محيطهاي جذاب قائلند و براي رسيدن به جامعه اي سالم و تداوم پيشرفت و توسعه اقتصادي برنامه ريزان و مسئولان بايد به بهبود كيفيت محيط زيست، كنترل و نظارت براي رسيدن به توسعه پايدار مناظر طبيعي منطقه توجه بيشتر داشته و با گسترش امكانات مناسب براي خانواده ها و بهبود بهداشت در اين گونه فضاها با هدف بالا بردن رفاه جامعه كمك بيشتري كنند.

مديركل محيط زيست گيلان در اين باره گفت: يكي از معيارهاي كه امروزه به منظور دستيابي به توسعه پايدار مورد توجه جوامع جهاني قرار گرفته بهبود كيفيت محيط زيست، كنترل و نظارت براي تداوم و بقاي مناظر طبيعي است.

امير عبدوس بر لزوم توجه به ارزش اقتصادي منابع طبيعي با هدف اجراي سياستهاي زيست محيطي تاكيد كرد و افزود: اين مهم بايد مدنظرسياستگزاران قرار گيرد.

وي اظهارداشت: تالابها علاوه بر داشتن ارزشهاي متعدد زيست بومي از ديرباز داراي ارتباط تنگاتنگي با زندگي مردم بومي بوده و كالاها و خدمات بسياري را در اختيار اين جوامع گذاشته اند.

مديركل محيط زيست گيلان گفت: تالاب بين المللي انزلي نيز از ديرباز چنين نقشي را براي نواحي اطراف خود داشته است اما متاسفانه علاوه بر مسائل و تخريبهاي ناشي از فشار فزآينده جمعيت بر منابع محدود تالاب، اجراي طرحهاي توسعه متفاوت در حوضه آبخيز آن، تاثيرات چشمگير و مخربي را بر اين اكوسيستم ارزشمند برجاي گذاشته است.

به هر حال تعداد بازديدكنندگان از تالاب انزلي سالانه افزون بر 100 هزار نفر برآورد شده است، از اينرو ارزش تفريحي سالانه تالاب انزلي برابر يك ميليارد و 500 ميليون ريال خواهد بود.

تالابها از جمله حاصلخيزترين اكوسيستمهاي كره زمين محسوب مي شوند زيرا ميزان توليد بيولوژيكي آنها بسيار بالا بوده و از لحاظ غناي گونه اي نيز بسيار حائز اهميت هستند.

تالابها در كنترل سيلابها موثر هستند

جدا از استفاده مستقيم مردم از تالابها برخي ارزشها و كاركردهاي تالابها مانند كنترل سيلابها، ذخيره سازي آب، تصفيه و بهبود كيفيت آب و... ممكن است از ديد مردم عادي پنهان باشد اما از اهميت بسزايي برخوردار است.

استاد دانشگاه و عضو هيئت علمي دانشگاه گيلان در اين ارتباط گفت: تالاب بين المللي انزلي نيز همواره يكي از بزرگترين منابع آب شيرين بوده كه اطراف آن را روستاهاي متعدد و آباد در برگرفته است.

كريم ثابت رفتار افزود: اين تالاب تامين كننده نيازهاي غذايي مردم پيرامون خود و داراي اهميت اقتصادي و محيطي براي رفع مايحتاج زندگي روزمره مردم گيلان به شمار مي رود.

وي اظهارداشت: ارتباط طولاني مردم پيرامون آن با تالاب و آن سوي درياي خزر، سبب نوعي عادت و شيوه زندگي وابسته به اين بستر آبي حياتي شد و در واقع نوعي هويت براي مردم آن سامان است.

عضو هيئت علمي دانشگاه گيلان گفت: تحولات جمعيتي در دهه هاي اخير آثار عميقي بر ساختار اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي تالاب انزلي بر جاي گذاشته است.

وي ادامه داد: از آنجا كه تامين اكثر اين نيازها به ويژه در جوامع در حال توسعه اي نظير ايران به دليل معيشتي بودن اقتصاد بر منابع پايه استوار است كه بيشتر از طريق بهره برداري كنترل نشده و بدون برنامه ريزي و نظارت از طبيعت و منابع طبيعي صورت مي گيرد، بنابراين فشار روز افزوني را بر محيط زيست و منابع آن تحميل مي كند.

تحولات جمعيتي و آثار آن بر تالاب انزلي

ثابت رفتار تاكيد كرد: هر كجا كه ظرفيتهاي طبيعي فراتر از توان بالقوه سرزمين مورد دخل و تصرف قرار گيرد، آسيبهاي زيست محيطي به صورت تخريب و آلودگي به نحوي خود را نمايان مي سازد.

وي افزود: علاوه بر مسائل و تخريبهاي ناشي از فشار فزآينده جمعيت برمنابع محدود تالاب، اجراي طرحهاي توسعه متفاوت در حوضه آبخيز آن، تاثيرات قابل ملاحظه و مخربي را بر اين اكوسيستم ارزشمند برجاي گذاشته است.

بنابراين در هنگام اجراي طرحهاي توسعه دركنار منافع به دست آمده از طرح مورد نظر، ارزشهاي محيط زيستي حائز اهميت مربوط به منابع طبيعي اغلب به صورت برگشت ناپذيري، تخريب شده و يا از ميان مي روند.

در مورد تالاب انزلي نيز اجراي طرحهاي توسعه اي مانند احداث كنارگذرانزلي، ساير توسعه هاي بي رويه موجود در منطقه، مانند تغيير كاربري اراضي محدوده تالاب درمقابل مسئله حفاظت از تالاب قرار مي گيرد.

بدون شك عدالت بين نسلي و برخورداري نسل آتي از موهبت و زيبايي تالاب بين المللي انزلي حكم مي كند كه تصميم گيران در اتخاذ تصميماتي اين چنين، همه جوانب را سنجيده و همه ارزشهاي تالاب را مورد بررسي قرار دهند.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن