تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816488729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به دنبال موافقت رييس‌جمهور با افزايش نرخ سود سپرده‌هاحباب سكه و دلار تركيد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: به دنبال موافقت رييس‌جمهور با افزايش نرخ سود سپرده‌هاحباب سكه و دلار تركيد
دنياي اقتصاد- اعلام خبر موافقت محمود احمدي‌نژاد با مصوبه شوراي پول و اعتبار ريزش قيمت‌ها در بازار ارز وسكه را به دنبال داشت؛ روز گذشته از قيمت هر قطعه تمام سكه بهار آزادي 200 هزار تومان و از هر دلار آمريكا 200 تومان كاسته شد تا حباب ايجاد شده در چند روز گذشته با فاصله چند ساعت پس از اعلام خبر تخليه شود. شمس‌الدين حسيني سخنگوي اقتصادي دولت در حاشيه نشست هيات دولت به ميان خبرنگاران آمد و موافقت رييس‌جمهور با افزايش نرخ سود سپرده‌ها را اعلام كرد. او در واكنش به انتقادهاي برخي چهره‌ها و جريان‌هاي سياسي از بي‌عملي دولت براي كنترل بازار گفت: دولت مصمم است با به كارگيري سياست‌هاي جدي، حباب بازار ارز و سكه را تخليه كند. در كنار نزول قيمت، ابلاغ بسته جديد پولي به بانك‌ها نيز ديگر خبر داغ روز گذشته بود كه «دنياي اقتصاد» روز گذشته از تدوين و ابلاغ قريب‌الوقوع آن براي مقابله با التهاب بازار خبر داده بود.بسته جديد پولي سنت چند ساله بسته‌هاي سالانه را كنار گذاشته شده و سياستگذاران تصميم گرفته‌اند بسته پولي بدون در نظر گرفتن يك بازه زماني مشخص تدوين شود. آزادسازي نرخ سود سپرده‌ها، افزايش نرخ سود اوراق مشاركت، دادن مجوز به بانك مركزي براي انتشار اوراق مشاركت در صورت لزوم و... از ويژگي‌هاي بسته جديد است.كارشناسان با استقبال از بسته جديد پولي به دولت توصيه كردند: سياست‌هاي مالي را نيز همراستا با سياست‌هاي پولي تدوين و از تعزيراتي كردن بازار پرهيز كند.
در پي موافقت با مصوبه افزايش نرخ سود اتفاق افتاد
شكست رواني قيمت‌ها
گروه بازار پول_مسعودرضا طاهري: انتشار خبر پذيرش افزايش نرخ سود بانكي توسط رييس جمهور قيمت سكه را بيش از 210 هزار تومان كاهش داد و نرخ دلار را نيز با 200 تومان كاهش تا 1900تومان پايين آورد.گرچه از سوي برخي مراجع قيمتي در ساعتي از روز قيمت‌هاي پايين‌تري نيز اعلام شد اما نهايتا نرخ تثبيت شده روز قبل در همين حدود باقي ماند.
كاهش نرخ سكه و دلار پس از آن صورت گرفت كه خبرگزاري‌ها خبر موافقت رييس دولت با مصوبه شوراي پول و اعتبار را عنوان كردند. وزير اقتصاد روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت نشستي برگزار كرد كه از موافقت رييس جمهور با مصوبات تازه شوراي پول و اعتبار خبر داد كه به موجب آن اختيار افزايش نرخ سود سپرده به بانك‌ها محول شده است .بر اساس مصوبه اخير نرخ سود اوراق مشاركت نيز 20 درصد اعلام شده است. روز گذشته با انتشار اين خبر مراجعه‌كنندگان به بازار اغلب فروشنده بودند. گرچه هيجان بازار عموما در چنين شرايطي طبيعي است اما آنچه به نظر با اهميت جلوه مي‌كند، تاثير عوامل داخلي است كه نشان داده به مراتب قوي تر از تبليغات خارجي عمل مي‌كند. قبل از ظهر روز گذشته و تا قبل انتشار اين خبر قيمت دلار تا مرز 2300 تومان نيز بالا رفته بود كه تا 4 بعد از ظهر به 1900 تومان رسيد. هيجان بازار در روز گذشته قيمت دلار را به شدت در مسير كاهشي قرار داد . تا جايي كه خريد و فروش تا حد زيادي متوقف شده و تا لحظه تنظيم اين گزارش قيمت‌هاي پايين‌تري نيز براي دلار و سكه اعلام مي‌شود.
در عين حال از قول رييس كل بانك مركزي خبر رسيد كه نرخ ارز 48 ساعته تك نرخي مي‌شود. امري كه به گفته كارشناسان نبايد اجرايي شدن آن تا اين زمان به تعويق مي‌افتاد. با اين حال موافقت رييس‌جمهور با مصوبه افزايش نرخ سود بانكي كه زماني خط قرمز دولت بود به واقعيت نزديك شده و انتظار مي‌رود بانك‌ها در محاسبه هزينه و فايده فعاليت‌هاي بانكي قانع شده و از اين رهگذر بتوانند به سپرده‌گذاران سود بيشتري پرداخت كرده و نسبت به داد و ستد بازار ارز و سكه جذابيت بيشتري ايجاد كند.از اين رو بانك مركزي تلاش مضاعفي را براي كنترل قيمت‌‌ها در بازار ارز و سكه به كار گرفته است. روز گذشته قيمت سكه طرح قديم نيز با كاهش قابل توجه تا 820 هزار تومان افت كرد. نيم سكه به 400 هزارتومان رسيد و ربع سكه تا 200 هزارتومان پايين آمد. در بازار ارز هم، قيمت دلار آمريكا به طور لحظه‌اي كاهش داشت.
در بازار روز گذشته اختلاف قيمت خريد و فروش در برخي ساعات تا 200 تومان براي ارزها و تا 50 هزار تومان براي سكه‌ها افزايش مي‌يافت كه نشان از انتظار بيشتر براي كاهش قيمت بود. مقايسه قيمت برخي از ارزهاي مطرح در كشور و اقلام سكه در 5 روز اول بهمن ماه نشان از بي‌ثباتي قيمت و هيجاني بودن بازار ارز و سكه دارد. گاهي غفلت از بازار عطش خريد و تقاضا را زياد كرده و روزهاي بعد تمركز بر شرايط ناهنجار آن، قيمت‌ها را با افت شديد مواجه كرده و هر گونه ارزيابي واقعي را از بازار سلب كرده است. قيمت سكه در روز اول بهمن ماه تا 845 هزار تومان نيز بالا رفته بود. در روز سوم قيمت آن از يك ميليون تومان هم گذشت و به گفته برخي تا مرز يك ميليون و 200 هزارتومان هم رسيد. اما در روز پنجم با انتشار خبر موافقت با مصوبه افزايش نرخ سود بانكي دوباره تا 800 هزارتومان پايين آمد. در همين حال قيمت دلار در اين مدت درغروب روز اول 1900 تومان، در روز سوم 2100 تومان ، غروب روز چهارم 2280 تومان ، قبل از ظهر روز پنجم در مرز 2300 تومان و در بعد از ظهر روز پنجم به طور ميانگين 1900 تومان بوده است. قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني روز گذشته تا 1655 دلار پايين آمد كه نسبت به روز قبل 15 دلار كاهش داشت.
آغاز حباب شكني در بازار
گروه بازار پول- يك خبر دو خطي در روز گذشته حدود 210 هزار تومان از قيمت سكه و 200 تومان از قيمت دلار كاست.اين خبر دو خطي موافقت محمود احمدي‌نژاد با مصوبه شوراي پول و اعتبار براي آزادسازي نرخ سود سپرده‌ها بود. پس از اين خبر بازار تهران با هجوم دارندگان ارز و سكه براي فروش دارايي‌هاي خود مواجه شد، قيمت دلار كه تا سطح 2300 تومان بالا رفته بود ساعتي 100 تومان، كاهش قيمت را تجربه كرد و سرانجام در نرخ 1900 بسته شد. گرچه فاصله خريد و فروش ارز در بازار نشان از آن مي‌دهد كه بازار هنوز انتظار كاهش قيمت دارد. در بازار سكه البته تراژدي به گونه‌اي ديگر رقم خورد؛ بازار نه فروشنده‌اي داشت نه خريداري. مردم عادي همانند دلالان به دنبال خريدار براي سكه خود بودند قيمت‌ها نزديك به 210 هزار تومان سقوط كرد. برخي منابع رسمي‌ از تلاش دولتمردان براي كاهش قيمت سكه به 700 هزار تومان و نرخ دلار به 1500 تومان خبر مي‌دهند. سخنان بهمني مبني بر تك نرخي شدن دلار تا اولين روز هفته نيز اين احتمال را تقويت كرده است.گفته مي‌شود طبق برنامه رييس كل نرخ ارز يكسان شده در محدوده 1500 تومان است. هدف از يكسان‌سازي در نرخ بالا نيز مصونيت نظام تك نرخي در برابر هجوم‌هاي احتمالي سفته‌بازانه عنوان شده است. ابلاغ مصوبه افزايش نرخ سود آغاز حباب‌شكني در بازار پرتلاطم ارز و طلا ويكسان‌سازي قيمت‌هاي رسمي و غيررسمي است. كارشناسان گرچه از اين مصوبه استقبال كرده و ابلاغ آن را به فال نيك گرفته‌اند اما كماكان تاكيد دارند دولت در چند روز آينده بايد از سياست‌هاي تعزيراتي در بازار پرهيز كند و برنامه‌هاي مالي خود را با سياست‌هاي پولي هماهنگ كند. هم‌راستايي سياست‌هاي مالي با سياست‌هاي پولي پرهيز از تشديد كسري بودجه و تعادل در بخش منابع و مصارف از جمله توصيه‌هايي است كه صاحب‌نظران به دولت مي‌كنند. سياست‌هاي مكملي كه اگر با سياست جديد پولي گره خورد مي‌تواند نظام يكسان ارزي را بار ديگر احيا كند و كانالي براي نقدينگي سرگردان از بخش غير مولد به سوي بخش مولد باشد.

پنجشنبه|ا|6|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن