تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815298259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: تحليل سياسي هفته
بسم‌الله الرحمن الرحيم
زمان به سرعت در گذر است و روزها، هفته‌ها و بلكه ماهها يكي پس از ديگري سپري مي‌شوند و از عمر انسانها لحظه به لحظه كاسته مي‌گردد. خوشا به حال كساني كه قدر لحظات عمر خود را مي‌دانند و از آن براي كسب ذخيره و برداشت توشه سراي جاويد استفاده مي‌كنند.
در اين هفته ملت ايران سوگوار رحلت پيامبر عظيم الشان اسلام و شهادت سبط اكبر آن حضرت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت تنها امام معصوم حاضر در ايران، عالم آل محمد حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام بود، مناسبت‌هايي كه هر يك نياز به بازخواني عميق دارند و از رهگذر آنها مي‌توان گره‌هاي افتاده در كار بشر امروز را باز كرد.
در هفته جاري همچنين دهمين ماه شمسي و دومين ماه قمري به پايان رسيد و بهمن خاطره انگيز و ربيع فرحبخش از راه آمدند و نويد بهجت و شادي را براي مؤمنين به ارمغان آوردند. در ماه ربيع، كه از ماههاي فرخنده است، حوادث مهم و تاريخي ليله المبيت، هجرت پيامبر اكرم(ص) از مكه به مدينه، ازدواج حضرت محمد مصطفي(ص) با حضرت خديجه عليهاسلام، آغاز امامت امام مهدي(عج) و ميلاد خجسته پيامبر رحمت و صادق آل محمد(ص) قرار دارد كه هر يك يادآور لحظات پرارزش و خاطره انگيزي براي بشريت است. از اين رو شايسته است در اين ماه پربركت دستهاي دعا را به سوي آسمان آبي و بيكران بخشايش الهي بلند كنيم و تحول در احوال و خير بي‌نهايت را براي ملت ايران آرزو نمائيم و در آستانه سي و چهارمين فجر انقلاب اسلامي بر پاسداري از ارزشهاي الهي و انقلابي بكوشيم.
در هفته جاري در ادامه سياست خصمانه غرب عليه جمهوري اسلامي ايران و به منظور راه اندازي جنگ رواني جديد، وزراي خارجه اتحاديه اروپا با صدور بيانيه‌اي خريد نفت از ايران را تحريم كردند. درباره تاثير عملي اين تحريم و جنبه تبليغاتي آن بايد گفت كه اروپائيها فقط خريدار 18 درصد از نفت ايران هستند و اين تحريم‌ از شش ماه ديگر اجرا مي‌شود و تا آن زمان اروپائيها همچنان به خريد نفت از ايران ادامه خواهند داد. در ثاني با توجه به پيش‌بيني قبلي ايران براي تامين خريداران جايگزين و با عنايت به حاكميت بازار عرضه و تقاضا و مشتريان بالقوه براي نفت ايران، تصميم عجولانه اتحاديه اروپا بيش از آنكه بتواند در عزم راسخ ملت ايران خللي وارد كند باعث افزايش قيمت جهاني نفت، تشديد بحران در اقتصاد اروپا و تحميل هزينه‌هاي اضافي گزاف به مصرف كنندگان فرآورده‌هاي نفتي در اروپا خواهد شد.
در هفته جاري ادامه ناكارآمدي سياستهاي مالي دولت كه از سالها قبل كارشناسان دلسوز و صاحبنظران اقتصادي نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند، باعث شد بي‌تدبيري در جذب سرمايه‌هاي سرگردان و عدم برنامه ريزي هوشمندانه، قيمت ارز و سكه را به ارقام شوك آوري برساند و در اين ميان عده‌اي سودجو نيز به نيات پليدشان برسند. در اين ميان سكوت معنادار دولت، بر آشفتگي بازار دامن زده و شرايط رواني را عملاً به ضرر توليد كنندگان و مصرف كنندگان سوق داد. هر چند تن دادن ديرهنگام رئيس‌جمهور به افزايش نرخ سود بانكي، ديروز تا حدي باعث فروكش كردن تب هجوم به بازار سكه و كاهش قيمت آن شد ولي نرخ ارز همچنان روندي صعودي را طي مي‌كند و افزايش جهشي آن در روزهاي اخير باعث نزول بي‌سابقه ارزش پول ملي، تورم و كاهش قدرت خريد مردم شده است. به هر حال همانگونه كه نمايندگان مجلس هشدار داده اند، ادامه سياستهاي ناكارآمد اقتصادي دولت و بي‌تدبيري‌هاي داخلي بيش از تحريم‌هاي خارجي ملت را آزار مي‌دهد و مسئولان بايد راه حل عاجلي براي آن بينديشند.
در مسائل خارجي، اين هفته نيز تحولات مربوط به قيام‌هاي ضد ديكتاتوري در منطقه موسوم به "بهار عربي"، مهمترين اخبار و گزارش‌ها را تشكيل مي‌داد. در همين راستا در يمن، علي عبدالله صالح ديكتاتور اين كشور بيش از اين نتوانست در برابر قيام مردم مقاومت كند و فرار را برقرار ترجيح داد. وي به بهانه معالجه به آمريكا گريخت اين درحاليست كه اكثر ناظران، عزيمت او به آمريكا را به مفهوم خروج هميشگي از قدرت تلقي مي‌كنند. ديكتاتور يمن هنگام خروج از كشور گفت: "از تمام مردم به دليل هرگونه كوتاهي در حكومت 33 ساله‌ام عذرخواهي مي‌كنم!"
علي عبدالله صالح درحالي از عذرخواهي سخن مي‌گويد كه تنها در يكسال گذشته و در جريان سركوب خيزش مردم نزديك به ده هزار نفر را به قتل رسانده است. ديكتاتور يمن مدت 33 سال حكومتي خودكامه در يمن برقرار كرد و هر صداي مخالف و منتقدي را با سركوب وحشيانه پاسخ ‌داد. وي با ترفندي موذيانه، خود را سد راه افراطيون اسلامي در يمن معرفي مي‌كرد و با استفاده از اين حربه حمايت‌هاي خارجي را نيز كسب كرده بود. آمريكا، بزرگترين حامي حكومت ديكتاتوري علي عبدالله صالح بود و يكي از عللي كه وي توانست در برابر يكسال قيام سراسري مردم يمن دوام بياورد همين حمايت‌هاي آمريكا و برخي كشورهاي منطقه از جمله عربستان بوده است.
خروج علي عبدالله صالح از صحنه سياسي يمن به مفهوم پيروزي كامل انقلاب مردم يمن نمي‌باشد بلكه يمني‌ها خواستار دستگيري و مجازات وي و ساير همدستانش به دليل جنايت‌ها و ظلم‌هاي گسترده مي‌باشند. علي عبدالله صالح چهارمين ديكتاتور عرب است كه ظرف يكسال گذشته و پس از شروع قيام‌ها مردمي در منطقه سرنگون مي‌شود. قبل از او، زين العابدين بن علي رئيس حكومت تونس، مبارك رئيس رژيم مصر و قذافي رئيس رژيم ليبي در اثر همين قيام‌ها ساقط شده‌اند.
اين هفته و در سالگرد سقوط مبارك در مصر، اولين جلسه مجلس جديد اين كشور برگزار گرديد. در انتخابات اخير مصر كه به طور نسبي آزادترين انتخابات در چند دهه گذشته اين كشور محسوب مي‌شود احزاب اسلام گرا اكثريت آرا را تصاحب كردند. در اين بين حزب اخوان المسلمين توانست نزديك به نيمي از كرسي‌هاي مجلس را تصاحب كند و با اين حساب، نقش تعيين كننده‌اي را در مجلس آتي و كلاً در صحنه سياسي مصر ايفا خواهد كرد. پشت سر اخوان المسلمين، حزب سلفي "النور" قرار دارد كه نزديك به 30 درصد آرا را كسب كرده است. گشايش مجلس جديد مصر همزمان بود با اعلام پايان حالت فوق‌العاده در اين كشور. قانون وضعيت فوق‌العاده از سال 1360 در اين كشور برقرار شد و پس از انقلاب سال گذشته مردم، شوراي نظامي حاكم، اين قانون را تمديد كرد. اقدام شوراي نظامي در لغو حالت فوق‌العاده به مفهوم عقب‌نشيني اين نهاد قدرت محسوب مي‌شود كه طي هفته‌هاي اخير با موج فزاينده اعتراضات مواجه بوده است و مردم، اين شورا را ادامه دهنده راه رژيم ديكتاتوري مبارك خوانده‌اند.
بلافاصله پس از لغو حالت فوق‌العاده صدها هزار مصري به خيابانها ريختند و خواستار تحويل كامل قدرت به مجلس شدند. هر چند اخيراً شوراي نظامي حاكم وعده داده است قدرت را به حكومت منتخب و غيرنظامي تحويل خواهد داد ولي عملكرد يكسال گذشته اين تشكيلات، اين وعده را با شك و ترديد مواجه ساخته است. اكثر اعضاي شوراي نظامي مصر را افراد منتخب "مبارك" تشكيل مي‌دهند و در يكسال گذشته نشان داده‌اند كه قصد دارند از ايجاد تغييرات اساسي در ساختار سياسي مصر جلوگيري كرده و چهارچوب رژيم گذشته را حفظ نمايند.
اين هفته انقلاب مردم بحرين نيز با دور جديدي از اعتراض ها? گسترده همراه بود. اين اعتراض‌ها در واكنش به شهادت دو نفر از جمله يك كودك 11 ساله به دليل استنشاق گازهاي شيميايي صورت گرفت. رژيم حاكم بر بحرين اكنون مدت 11 ماه است كه با قيام مردم اين كشور روبروست كه خواستار سرنگوني رژيم كنوني و ايجاد تغييرات اساسي در ساختار حكومتي بحرين هستند.
شيخ حمد آل خليفه شاه بحرين چندي قبل وعده اصلاحات جديد را داد و اعلام كرد اين حكومت قصد دارد قدرت نظارتي بيشتر به مجلس اين كشور بدهد كه نمايندگان بتوانند در مورد اعتبار دولت منصوب شده توسط شاه، نظر بدهند. با اينحال مردم بحرين و گروه‌هاي سياسي مخالف، به خصوص گروه الوفاق، كه بزرگترين گروه اپوزيسيون را تشكيل مي‌دهد اين اصلاحات را سطحي و نمايشي خوانده و خواستار تغييرات بنيادين هستند.
اين هفته رژيم صهيونيستي در ادامه سياستهاي جنايتكارانه و سركوبگرانه اش، "عزيز الدويك" رئيس شوراي قانونگذاري فلسطين را ربود. الدويك كه از مسئولان جنبش حماس مي‌باشد چهار سال قبل نيز توسط اسرائيلي‌ها دستگير و زنداني شده بود. دادگاه نظامي رژيم صهيونيستي روز سه شنبه الدويك را بدون اينكه مجال دفاع به وي بدهد به شش ماه حبس محكوم كرد. اشغالگران صهيونيست، الدويك را پنجشنبه گذشته هنگام مراجعت به منزل بازداشت كردند. هم اكنون بيش از 20 نماينده از 74 نماينده شوراي قانونگذاري فلسطين كه وابسته به حماس مي‌باشند در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي تحت بازداشت هستند.

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن