تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820221454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توكلي:وضعيت طلا و ارز اقتصاد را به ورشكستگي مي‌كشاند


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: توكلي:وضعيت طلا و ارز اقتصاد را به ورشكستگي مي‌كشاند
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه ادامه وضعيت موجود اقتصادي بازار ارز و طلا اقتصاد را به ورشكستگي مي كشاند، از ايفاي نقش مجلس در رابطه با عزل مسئولان اقتصادي بي لياقت يا تعيين تكليف كل دولت خبر داد.
آفتاب: رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه ادامه وضعيت موجود اقتصادي بازار ارز و طلا اقتصاد را به ورشكستگي مي كشاند، از ايفاي نقش مجلس در رابطه با عزل مسئولان اقتصادي بي لياقت يا تعيين تكليف كل دولت خبر داد.

احمد توكلي درخصوص وضعيت پيش آمده براي بازار سكه و ارز گفت:‌ اگر به سرعت به داد اقتصاد نرسيم وضع موجود بازار ارز و طلاي كشور را به ورشكستگي مي كشاند.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد:‌علت اين بي ثباتي بازار ارز و طلا چه بي كفايتي باشد چه خيانت، اقتصاد را متوقف مي كند.

وي تاكيد كرد:‌ تحريم ها در بي ثباتي بازار طلا و ارز اثر دارد اما تدبير، سلامت و عقل و جديت مي تواند آثار تحريم ها را خنثي كند، اما زماني كه تصميماتي گرفته مي شود كه وضعيت بي ثبات اقتصادي را تشديد مي كند بايد به عقلانيت و سلامت برخي ترديد كرد.

توكلي در خصوص تاثير وضعيت بي ثباتي بازار طلا و ارز در افزايش نرخ تورم گفت:‌ بانك مركزي با بي اعتنايي به وظيفه قانوني خود كه مهمترينش حفظ ارزش پول ملي است، بازار را عمدا و يا از سر ناتواني رها كرده است، دولت هم سكوت مي كند و اين سكوت بازار را مبهم تر كرده است.

وي افزود: در اين شرايط مردم ناچار مي شوند قضاوت هاي متفاوتي را نسبت به هدف دولت از اين رفتار داشته باشند و اين امر عدم اطمينان و ريسك را بالا مي برد.

توكلي با اشاره به اينكه تبعات اقتصادي، سياسي و فرهنگي نوسانات بازار بسيار مخرب است اظهار داشت: از بعد تجاري چون روند افزايش قيمت ارز و طلا بسيار سريع و پر نوسان است همه سعي مي كنند خريدشان را از ترس اين كه فردا كالاها گران تر مي شود جلو بياندازند.

وي افزود: در اين شرايط عرضه كنندگان تلاش مي كنند در حد ممكن فروششان را عقب بياندازند زيرا فكر مي كنند شايد فردا بتوانند با قيمت بيشتري كالاي خود را به فروش برسانند، در نتيجه اين روند شكاف ميان عرضه و تقاضا افزايش يافته و تورم تشديد مي شود.

توكلي با بيان اينكه اين چرخه باطل دائما خود را تشدبد مي كند، اظهار داشت: در مورد تاثير نوسانات بازار بر بخش توليد، ما در تامين مواد اوليه و ماشين آلات وابسته به واردات هستيم، توليد كننده مردد است چون مواد اوليه خريد مي كند و كالا توليد مي كند اما نمي داند با چه قيمتي بايد كالاي توليدي خود را به فروش برساند.

وي با بيان اينكه بازار امروز با دو پديده گراني و نوسان ارز روبروست گفت:‌ نتيجه اين روند اين است كه توليد كننده اگر بتواند حداقل توليد را خواهد داشت و اگر نتواند در كارخانه و بنگاه اقتصادي را مي بندد.

توكلي تصريح كرد: وضع سرمايه گذاري در اين دوران بسيار وخيم است زيرا سرمايه گذاري از زماني كه شروع مي شود تا زماني كه بازدهي پيدا كند حدود 4 تا 5 سال طول مي كشد و بايد افق آينده را در مورد نفت يا ضرر اقتصادي پروژه سرمايه گذاري خود بداند.

نماينده مردم تهران در مجلس تاكيد كرد: در شرايطي كه در عرض دو تا سه ماه ارزش پول ملي در برابر ارزهاي خارجي نصف مي شود هيچ سرمايه گذاري وارد بازار نخواهد شد، اين مشكل بدان معناست كه ما علاوه بر اينكه در كوتاه مدت با مشكلات زيادي مواجه خواهيم بود در ميان مدت نيز با مشكلاتي دست و پنجه نرم خواهيم كرد.

وي نوسانات قيمت بازار ارز و طلا را از حيث عدالت اجتماعي بسيار خطرناك خواند و گفت:‌ اين نظريه كه گفته مي شود دارايي مردم نصف شده اشتباه است، زيرا دارايي كساني كه دارايي ثابت دارند نه تنها نصف نشده بلكه ارزشش افزايش نيز پيدا كرده است اما كساني كه دارايي ندارند و با درآمدشان زندگي مي كنند و با كارشان درآمد كسب مي كنند بيچاره مي شوند.

نوسانات شديد بازار سكه و ارز در انتخابات پيش رو اثرات منفي مي گذارد

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: از حيث سياسي هم وقتي مردم ببينند دولتي پرمدعا كه اين همه دم از توانايي و قدرت مي زند ظرف دو ماه هر حرفي كه مسئولان اقتصادي اش مي زنند غلط از آب در مي آيد به دولت بي اعتماد مي شوند و در نتيجه فكر مي كنند در مملكت كسي نيست كه به دادشان برسد.

وي با بيان اينكه از نظر فرهنگي نوسانات بازار ارز و سكه باعث هرمان و نااميدي مردم مي شود، گفت: ‌در اين حالت مردم دائما مي گويند كاش سكه مي خريديم، كاش ارز مي خريديم، وقتي هرمان تشديد شده و عمومي مي شود نتيجه آن عدم رضايت از وضعيت فعلي است كه اثرات سياسي مخربي دارد و در حضور مردم در انتخابات پيش رو اثر مخرب مي گذارد.

مجلس و قوه قضائيه وظيفه خود را در برخورد با بي كفايتي هاي دولت انجام نمي دهند

توكلي تاكيد كرد:‌ متاسفانه مجلس وظيفه خود را در برخورد با بي كفايتي دولت انجام نمي دهد .

وي با تاكيد بر اينكه همه ما در مقابل مردمي كه فشارهاي ناشي از نوسانات بازار سكه و ارز را تحمل مي كنند مسئوليم، افزود: قوه قضائيه هم عليرغم پرونده هاي متعددي كه مجلس از تخلفات دولت به اين قوه ارسال نموده وظيفه قانوني خود را در رسيدگي به تخلفات دولت انجام نمي دهد در نتيجه دولت هر كاري دلش مي خواهد انجام مي دهد.

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در پاسخ به اين سئوال كه دولت به خاطر در اختيار داشتن ذخاير ارز و طلا از نوسانات بازار سكه و ارز سود مي برد، گفت: اگر دولت را آدمي فرض كنيم كه به دنبال منافع شخصي خود است البته اين حرف درست است اما اگر دولت را دولتي ملي بدانيم كه در خدمت مردم است اين حرف نادرست است.

وي تاكيد كرد:‌ اگر دولت در راستاي افزايش ارزش ذخاير ارز و طلاي خود نوسانات بازار را مديريت نكند ديگر بحث بي كفايتي و بي غرضگي مطرح نيست بلكه بحث خيانت به مردم مطرح است.

دولت نبايد ارزش پول ملي را وجه المصالحه كسب درآمد خود كند

توكلي افزود: همه دولتها وظيفه دارند پول ملي خود را در مقابل تغييرات كنترل كنند براي اين منظور بانك مركزي تاسيس مي شود، ذخايري از طلا و ارز براي خود پيش بيني مي كنند و تدابير قانوني دارند كشور ما نيز داراي قانون پولي و بانكي است كه تكليف اين مسئله را روشن كرده است.

وي تاكيد كرد:‌هيچ دولتي ارزش پول ملي اش را وجه المصالحه كسب درآمد براي اداره مخارج دولت نمي كند چرا كه دولتها طبق عقل، علم و اعتقادات اسلامي بايد بودجه را در خدمت تعادل اقتصادي قرار دهند.

نماينده مردم تهران در مجلس گفت: كدام دولت را در دنيا سراغ داريد كه به مردمش وفادار باشد عقل هم داشته باشد اما عدم تعادل اقتصادي را بپذيرد تا بودجه خود را تامين كند. هيچ دولت عاقل و وفاداري اين كار را انجام نمي دهد.

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه كارشناسان اقتصادي نوسانات بازار سكه و ارز را مسئله امنيتي خوانده اند و خواستار دخالت وزارت اطلاعات در اين موضوع شده اند، گفت: من نمي توانم در اين موضوع روشن صحبت كنم به نظر من صرفا مسئله بي عقلي دولت در كار نيست بلكه اهداف و مقاصد ديگري در كار است.

مذاكرات باهنر و توكلي براي تعيين تكليف دولت

به گزارش مهر،توكلي در پايان با اشاره به اينكه فردا با محمد رضا باهنر نايب رئيس مجلس در رابطه با بررسي وضع موجود ديدار دارد، گفت:‌ در اين ديدار در رابطه با وظيفه مجلس براي عزل مسئولين اقتصادي بي لياقت دولت يا تعيين تكليف كل دولت مذاكره خواهم كرد.

كد مطلب : 143836

سه|ا|شنبه|ا|4|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن