تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813076390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنها 20 درصد بيمارستان هاي تهران فرسوده است!!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تنها 20 درصد بيمارستان هاي تهران فرسوده است!!
يك متخصص معماري بيمارستاني گفت: وزارت بهداشت آمار فرسودگي را در كشور 75 درصد و در تهران 95 درصد اعلام كرده و اين درحاليست كه مشخص نيست اين آمار از كجا آمده زيرا بر اساس آخرين تحقيقات و بررسي هاي اين جانب در سراسر ايران ميزان فرسودگي بيمارستاني در كشور نزديك به 60 درصد و در تهران شايد به 20 درصد هم نرسد.


دكتر مهدي عليرضايي، دكتري معماري بيمارستان در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به نبود برنامه استراتژي براي نگهداري از بيمارستانها افزود: تحقيقات كاملي دراين زمينه در كشور ما صورت نگرفته و وزارت بهداشت بهتر است اين امر را جزء برنامه هايش قرار دهد و به جاي تخريب بيمارستانها و ساخت بيمارستان جديد، بحث مقاوم سازي را ارتقا دهد، چرا كه در حال حاضر هر مديري طبق سليقه و ترجيح خودش از بيمارستان مربوطه نگهداري كند.
وي گفت: بايد بحث استراتژي نگهداري از بيمارستانها به طور جدي مطرح شود و در اين خصوص كارشناسي هاي ويژه اي براي حفظ و جلوگيري از آسيب به بيمارستانها در نظر گرفته شوند . بر اساس آخرين تحقيقات علمي دراين زمينه، ساخت بناهاي جديد بيمارستاني علاوه بر صرف هزينه هاي بسيار كلان، زمان بر نيز بوده و ممكن است اين كار حتي بيش از هشت سال به طول بيانجامد، در حاليكه ما مي توانيم با يك برنامه ريزي صحيح و كارشناشي شده، نواحي آسيب ديده بيمارستان ها را ترميم و آنها را مقاوم سازي كنيم.
دكتر عليرضايي با بيان اينكه مقاوم سازي بيمارستان هاي موجب صرفه جويي هاي قابل توجهي در اين زمينه مي شود عنوان كرد: در حال حاضر نمي توان تعريفي از بيمارستان فرسوده ارائه كرد زيرا وزارت بهداشت در اين زمينه هنوز به سمت دانشگاه ها و سازمان مديريت مسكن نيامده تا يك تيم كارشناسي براي تعيين آمار دقيق و نوع فرسودگي مشغول به كار شود و تعريفي از فرسودگي و آسيب فيزيكي بيمارستان ها شكل گيرد. از سوي ديگر وزارت بهداشت آمار فرسودگي را در كشور 75 درصد و در تهران 95 درصد اعلام كرده و اين درحاليست كه مشخص نيست اين آمار از كجا آمده زيرا بر اساس آخرين تحقيقات و بررسي هاي اين جانب در سراسر ايران ميزان فرسودگي بيمارستاني در كشور نزديك به 60 درصد وتهران شايد به 20 درصد هم نرسد.

*** جاي معماري آكادميك در كشور خالي است
وي در ادامه با اشاره به اينكه رشته تخصصي معماري بيمارستاني دركشور وجود ندارد، تصريح كرد: متخصصان اين رشته در كشور بسيار كم هستند ودر واقع جاي معماري آكادميك در كشور خالي بوده و معماري بيمارستان به لحاظ حجم بالاي طراحي و شناخت تجهيزات پزشكي ساخت و ساز ويژه، يك معماري معمولي نيست و معماري معمولي نمي تواند جايگزين و يا پاسخگوي آن شود. در اين زمينه بهتر است كه وزارت بهداشت به سمت دانشگاه ها و متخصصان اين رشته قدم بردارد.
دكتر عليرضايي افزود: يكي از مهمترين عوامل و اصلي ترين عامل بروز آسيب به بيمارستانها، معماري هاي غلطي است كه بدون در نظر گرفتن استاندارد هاي لازم صورت گرفته است و از سوي ديگر مسئولين بايد بدانند كه ساخت بيمارستان كاري تخصصي بوده و در معماري آن بايد نوع اقليم منطقه، شرايط محيطي و حتي آب و هوا و فرهنگ لحاظ شود و در واقع عقل اقتصادي ايجاب نمي كند كه ما نواحي سالم بيمارستانهاي فرسوده را نيز نابود كنيم تا يك بيمارستان جديد بسازيم و در حال حاضر بحث اساسي اين است كه چه منابعي داشته باشيم تا برنامه نگهداشت بيمارستان ها در راستاي سياست هاي درماني وزارت بهداشت قرار گيرد.
وي با اشاره به برپايي همايشي در خصوص اجراي طرح نگهداشت بيمارستان ها در سال 83 در تهران گفت: طرح نگهداشت در آن زمان به صورت آزمايشي در 40 بيمارستان كشور در قالب سياست هاي طراحي شده اي اجرا شد كه بر اساس آن ساختمان بيمارستان طي يك سيستم هوشمند كنترل شده و پس از اجراي آن طبق گزارش ارائه شده از مديران اين بيمارستان، 23 الي 28 درصد شاهد كاهش هزينه هاي نگهداري در بيمارستان ها شديم زيرا بر اساس اين طرح ضمن تسلط مدير به كنترل تمام بيمارستان درصورت بروز كوچكترين خرابي يا نقصي بلافاصله سيگنالهاي هشدار به همراه قد محل دقيق تخريب در صفحه مانيتور موجود در اتاق مدير بيمارستان ظاهر شده و به طور اتوماتيك كار آن قسمت مثل موتور خانه تا زمان ترميم محل آسيب ديده متوقف مي شود كه متاسفانه اجراي اين طرح در همان سال متوقف شد.

*** كم كاري مديران بيمارستانها در بروز فرسودگي آن نقش مهمي داشته است

اين دكتري معماري بيمارستان با اشاره به كم كاري در خصوص جلوگيري از بروز فرسودگي و نگهداري از بيمارستان اظهار داشت: بايد خود مديران دلسوز باشند زيرا در همه بيمارستانها مهندس تجهيزات پزشكي مشغول به كار است اما اين به آن معنا نيست كه وزارت بهداشت استراتژي خود را در اين بحث مطرح نكند، اما متاسفانه امروزه چنين ديدگاهي در كشور وجود ندارد در صورتي كه از نظر فني معتقديم كه طرح نگهداشت در همه جا خود را نشان داده است ولي اكنون حتي ارائه يك گزارش هفتگي از رئيس بيمارستان ها در خصوص وضعيت دقيق بيمارستان ها را هم نداريم.
وي تصريح كرد: به جاي نگهداشت مدرن در عصر حاضر همچنان سيستم نگهداشت سختي در بيمارستان هاي كشورمان حاكم است كه بر اساس آن هر زمان بيمارستاني خراب شده به جاي تعمير، شروع به ساخت بيمارستاني ديگر مي شود و هيچ پيشگيري از بروز فرسودگي و آسيب به بيمارستان صورت نمي گيرد./ط2

سه|ا|شنبه|ا|4|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن