تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815421814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فاصله حراج واقعي تا آنلاين فقط يك كليك


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: فاصله حراج واقعي تا آنلاين فقط يك كليك
- روزي كه اعلام شد شبكه اجتماعي فيس‌بوك تبديل به يكي از پرجمعيت‌ترين كشورهاي جهان شده ‌است بسياري اين موضوع را شبيه شوخي دانستند و گفتند اگر همه دور هم جمع شوند و حال و احوال كنند و عكس‌هاي خود را به اشتراك بگذارند كشوري تشكيل نمي‌شود و آن را بيشتر به يك بازارگرمي از سوي مديران آن تشبيه كردند.

اما مرور اتفاقات در شبكه‌هاي اجتماعي ما را به اين نتيجه مي‌رساند كه هر روز شباهت‌هاي آن با دنياي واقعي بيشتر مي‌شود. شبكه‌هاي اجتماعي تبديل به بستري براي ارتباط شده‌اند، اگر از جنبش‌هاي اجتماعي در كشورهاي عربي بگذريم كه بسياري شبكه‌هاي اجتماعي را مسبب يا پيش‌برنده آن مي‌دانند، بسياري نيز آن را مخل نظم عمومي و آرامش مي‌دانند به ‌گونه‌اي كه در شورش‌هاي خياباني لندن پليس لندن يكي از عوامل اصلي را شبكه‌هاي اجتماعي عنوان كرد اما از سوي ديگر همين شبكه‌ها زمينه را براي آرامش يا پاكيزگي شهر لندن فراهم كردند.

از سويي ديلي‌تايمز نيز در گزارشي اعلام كرده ‌است دادگاه‌هاي آلمان ارتباطات فيس‌بوكي را به عنوان يكي از عوامل و مدارك طلاق كه هر يك از طرفين مي‌توانند به آن استناد كند مي‌پذيرند.

اين خبر نيز نشان مي‌دهد شبكه‌هاي اجتماعي مانند فيس‌بوك مي‌توانند علاوه‌ بر اينكه زمينه آشنايي ميان افراد را فراهم و دل‌ها را به يكديگر نزديك كند مي‌تواند دليل و مدركي براي جدا كردن آنان از يكديگر باشد. شبكه‌هاي اجتماعي اين روزها تبديل به راه‌هاي برقراري ارتباط ارزان‌ ميان افراد شده ‌است. يك حساب سرانگشتي نشان مي‌دهد كه تقريبا تمام خانواده‌هاي ايراني يكي از اعضايشان يا يكي از دوستان‌شان در خارج از كشور به سر مي‌برند از همين رو خيلي طبيعي است كه اين افراد بخواهند راه كوتاه‌تر و ارزان‌تري براي ارتباط انتخاب كنند و بخواهند بدانند اقوام و دوستان‌شان در آن سوي مرزها چه مي‌كنند، به كجا سفر مي‌كنند و يا دوستان‌شان چه كساني هستند يا در چه دانشگاهي به تحصيل مشغولند، در عين حال در لحظاني بتوانند با يكديگر گفت‌وگو كنند يا براي يكديگر پيام‌هاي تبريك بگذارند، از همين رو سراغ شبكه‌هاي اجتماعي مي‌روند.

همين خصوصيت موجب مي‌شود روابط دنياي واقعي به دنياي مجازي نيز كشيده شود و هر روز شباهت‌هاي اين دو به يكديگر بيشتر ‌شود و اعضا و شهروندان شبكه‌هاي اجتماعي آنقدر زندگي در اين فضا برايشان از اهميت برخوردار مي‌شود كه اين فضا را هر روز بيش از پيش شبيه دنياي واقعي مي‌بينند، از همين رو سعي مي‌كنند اين دنيا را شبيه دنياي واقعي كنند.

يكي از اين شباهت‌ها راه‌اندازي صفحه حراج هنري در فيس‌بوك است كه بسياري از هنرمندان و مشتاقان خريد كالاهاي هنري را جذب خود كرده ‌است.

اينجا حراج است

اين صفحه كه حدود دو هفته است توسط باوند بهپور راه‌اندازي شده ‌است توانسته در يك دوره زماني كوتاه بيش از هزار نفر را به عضويت خود درآورد.

باوند بهپور كه هم‌اكنون در آلمان دكتراي تاريخ هنر مي‌خواند دومين كارشناسي ارشدش را در تئوري هنر معاصر از انگليس گرفته ‌است در مورد اين ايده به خبرنگار ما گفت: «‌اين ايده به عنوان راه حلي براي شكستن قيمت‌هاي حبابي بازار هنر داخلي به ذهنم رسيد.»

او معتقد است: «خيلي به اين فكر كرده‌ام كه هنرمندان تجسمي به مثابه دست‌اندركاران يك «حرفه» تا زماني كه آثارشان را در يك نمايشگاه كه معمولا بسيار هم برايشان گران تمام مي‌شود ارائه نكرده باشند نمي‌توانند در قبال ساعت‌هاي متمادي كارشان اجري ببرند. در صورتي كه «توليدات» هنرمندان به نسبت آنچه اجازه مي‌يابند براي فروش ارائه كنند بسيار بيشتر است.

ضمنا خيلي‌ها مايل به داشتن اشيايي زيبا و معني‌دار هستند كه جز به قيمت بالا در گالري‌ها جز براي اقشاري داراي مازاد درآمد ارائه نمي‌شود. شايد بشود در اين صفحه امتحاني كرد براي رساندن اين كالاهاي خاموش به دست خواهندگان‌شان به قيمتي كه هر دو طرف بدان راغبند. فارغ از هياهوي بازار.»

او در بخش توضيحات صفحه نوشته ‌است: «اگر مي‌خواهيد آثار هنري را بي‌واسطه و با قيمتي مناسب بخريد، ضمنا به صورت درستي از هنرمندان حمايت كنيد، جايش همينجاست.

اين‌جا مي‌توانيد مطمئن باشيد كه ارزش هر اثري كه مي‌بينيد از قيمت پايه بيشتر است، باقي ماجرا هم به رابطه‌ طبيعي عرضه و تقاضا ربط خواهد داشت و رقابت سليقه‌ها. اگر مي‌خواهيد براي كسي هديه‌ ارزشمندي بگيريد به جاي آثار چاپي تكراري يا آثار بسيار گران، اينجا مي‌توانيد چيزي زيبا و كوچك و ارزشمند گير بياوريد.»

او كه قبل از رفتنش از ايران به مدت يك سال مشاور و مسوول اجرايي گالري محسن بود در مورد پيش‌بيني‌اش از سرانجام پروژه مي‌گويد: «نمي‌دانم سرنوشت اين ايده چه مي‌شود. من به اين كارهايم به چشم پرفورمنس در فضاي مجازي نگاه مي‌كنم و ديدن واكنش مردم در چنين فضاهايي جالب است و دوست دارم بدانم چه كارهايي مي‌شود در اين فضا كرد.»

شباهت‌ها از كجا مي‌آيد

برخي مي‌گويند شايد سرنوشت اين پروژه چيزي شبيه eBay شود. شركت eBay توسط آقاي پير اميديار يك ايراني‌الاصل كه در آمريكا زندگي مي‌كرد در سال 1995 تاسيس شد. همسر پير كه در كار بازاريابي براي جعبه‌هاي شكلاتي به نام PEZ بود از پير به عنوان يك پيشنهاد درخواست كرد براي او يك وب‌سايت طراحي كند تا در آن بتواند اطلاعات اين محصولات را به نمايش گذاشته و به فروش برساند.

مورد مصرف اين جعبه‌هاي شكلات براي افراد كلكسيونري بود كه به شخصيت‌هايي كه عكس‌شان روي اين جعبه‌ها كشيده مي‌شد علاقه داشتند.

در نتيجه امكان داشت اين افراد بخواهند بر سر خريد يك جعبه شكلات با هم رقابت كنند. به همين دليل موضوع حراجي مطرح شد كه در آن براي خريد هر كدام از اين جعبه‌ها مشتريان مي‌توانستند پيشنهادي بدهند و هر كسي بيشترين پيشنهاد را مي‌داد برنده آن جعبه مي‌شد و در ازاي پرداخت مبلغ پيشنهادي‌اش صاحب آن مي‌شد. پير اميديار به تدريج با دريافت حق مبادله در اين بازار اينترنتي كه به سرعت رو به رشد بود درآمد كسب مي‌كرد.

او در ابتدا با اين كار به صورت يك كار پاره‌وقت برخورد كرد اما زماني كه چك اول ماهش به مبلغ 10 هزار دلار در ماه رسيد كار اصلي‌اش را رها كرد و تمام وقتش را روي eBay گذاشت.

هر چند باوند بهپور صفحه حراج را بدون چشمداشتي به درآمد ايجاد كرده است اما شايد بعد از گذشت يك دهه از عمر اين صفحه بخواهد از آن درآمدي كسب كند، در اين خصوص او مي‌گويد:‌ «براي خودم حق كميسيون در نظر نگرفته‌ام و مبلغ هر اثر تماما متعلق به هنرمند است.»

در اين صفحه حراج هنري درست مانند حراج‌هاي واقعي يك قيمت پايه انتخاب مي‌شود اما تفاوتش اين است كه قيمت پايه تمامي آثار هنري ارائه‌شده يكسان است و فقط اين استقبال مشتاقان خريد اين نوع آثار است كه مي‌تواند قيمت يك اثر را بالا برد يا با همان قيمت پايه به فروش برسد.

حلقه خريداران و فروشندگان

در توضيح بخش خريدار اين صفحه آمده است: «قيمت پايه آثار 20 هزار تومان است. قيمت پيشنهادي خودتان را كامنت بگذاريد. اين رقم مي‌تواند بزرگ‌تر از 20 هزار تومان هم باشد.

خريداران بعدي قيمت پيشنهاد‌يشان را در زير آن كامنت مي‌گذارند كه بايد دست‌كم پنج هزار تومان و حداكثر صد هزار تومان از رقم قبلي بالاتر باشد. فيس‌بوك زمان گذاشته شدن هر كامنت را نشان مي‌دهد. وقتي بيست‌ و چهار ساعت از گذاشته شدن آخرين قيمت پيشنهادي بگذرد اثر به بالاترين قيمت فروخته خواهد شد. صفحه فروش اثر را با كامنتي جداگانه اعلام مي‌كند. هنرمند به آخرين خريدار پيغام مي‌دهد. خريدار مبلغ اثر را با پيك براي هنرمند مي‌فرستد و اثر را با همان پيك دريافت مي‌كند.»

نيكو نيكنام جزو اولين نفراتي است كه آثارش را روي اين صفحه حراج هنري گذاشته است و از اين طريق توانسته دو عكسش را با قيمت‌هاي 55 هزار تومان و 75 هزار تومان به فروش برساند.

او تصميم دارد به زودي اثر سوم خود را نيز براي فروش در اين بخش به حراج بگذارد.

او هدف خود از شركت در اين حراج را مشكل بودن فروش آثار و گران بودن گالري عنوان كرد. او گفت: «از اين طريق يكسري از دوستان از تو حمايت مي‌كنند و آثارت را خريداري مي‌كنند.»

علي ‌هنرور يكي ديگر از كساني كه يكي از مجسمه‌هاي خود را براي فروش در اين حراج شركت داد هدف خود از شركت در اين حراج آنلاين را شكستن انحصار گالري‌داران در فروش آثار هنري عنوان كرده ‌است.

گره خوردن هرروزه زندگي روزمره با شبكه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد بخشي از زندگي افراد در فضاهاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گذرد و ديگر دنياي افراد محدود به كوچه و محل و شهر و كشورشان نيست.

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن